قطعات خودرو

محصولات بی‌نام و نشان «جنس ایرانی» را زيرسوال می‌برند

حسین زعیم كه در 15 سال گذشته در كار توليد محصولات تخصصی نظافت و نگهداری خودرو (با برند فونيكس PHOENIX) بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، اظهار كرد: مشکل کسانی که محصولاتی مانند ما را تولید می‌کنند، رقابت با یکسری شرکت‌هاي زیرزمینی است. آن‌ها بدون این‌که مجوز دریافت کنند و پروانه بهره‌برداری بگیرند، محصولات خود را در کارگاه‌های کوچک و حتی با اسم‌های عجیبی مانند توليد آمریکا، فرانسه و آلمان تولید می‌کنند.

او با بيان اين‌كه روي كار اين‌گونه شركت‌ها تقریباً نظارتی نمی‌شود و جلوی کارشان نيز گرفته نمی‌شود، ادامه داد: محصولات ما و چند شرکت دیگر، تحت مجوز پروانه بهره‌برداری و تحت نظر وزارت بهداشت و دیگر مراکز مربوط تولید می‌شود.

وي تاكيد كرد: محصولات بی‌نام و نشان به این بازار صدمه می‌زنند و کلیت جنس ایرانی را زير سوال می‌برند.

زعيم درباره مركز فروش اين‌گونه اجناس، گفت: وقتی به کارواش می‌روید، می‌بینید یک قفسه کالا چیده شده است. در واقع، کارواش‌دار یا صاحبان مغازه‌های معروف به لوکس‌فروش، محصولات آن‌ها را در مغازه خود به فروش می‌رسانند. همچنين به‌دليل مشكلات اقتصادي، قيمت كالا در تعيين اولويت انتخاب مردم تعيين‌كننده است.

او درباره دلیل ارزانی كالاهاي غيراستاندارد، توضيح داد: به‌دليل بى‌نام و نشان بودن ممكن است از هر چيزي براي توليد محصول استفاده شده باشد. به همين دليل، گاهي صدمه‌هاي جبران‌ناپذیري به مشتریان وارد می‌شود. از طرفی این گونه کارگاه‌ها هزینه‌های سرباری را که کارخانه‌ها دارند، مانند بیمه، مالیات، عوارض و … ندارند.

اين توليدكننده محصولات نظافت و نگهداری خودرو همچنين اظهار كرد: به‌دلیل تحریم‌ها و موارد مختلف دیگر، نوسان کیفیت و کمبود مواد اولیه در ایران محسوس است. نوسان کیفیت باعث می‌شود کالای تولیدی ثبات لازم را نداشته باشد. البته ما تمام تلاش خود را در آزمایشگاه‌ها انجام می‌دهیم و تا حد زیادی هم موفق بوده‌ایم که آنچه را كه تا کنون تولید کرده‌ایم، در ادامه هم تولید کنیم و بتوانیم محصولات خود را با کیفیت ثابت عرضه کنیم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي تامين مواد اوليه دچار مشكل شده‌ايد؟ گفت: تا كنون مشکلی نداشته‌ایم. همیشه همه‌چیز بوده، ولی به قیمت زیاد. مواد اولیه مورد نياز ما از خارج كشور و همچنین تولیدات داخلی تامین می‌شود. در هر صنعتی مقداری وابستگی به کشور دیگر وجود دارد. ما نيز مواد اوليه خارجی را از طریق نمایندگی‌های شرکت‌های فعال در ایران تأمین می‌کنیم.

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا نوسانات نرخ ارز در كار شما تاثيرگذار بوده است؟ اظهار كرد: بله، به‌شدت. قیمت مواد اولیه داخلی و حتی دولتی چند برابر شده است. قیمت ظرف‌هایی که برای محصولات ما به کار می‌رود، از سال 1399 تا كنون تقریباً سه برابر شده است.

زعيم با اشاره به اين‌كه مواد پلاستیکی پتروشیمی ایران خیلی با کیفیت نیست، گفت: وقتی به کالای خارجی نگاه می‌کنید، ظرف آن بسیار زیبا به‌نظر می‌آید. اگر مسائل مربوط به طراحی را کنار بگذاریم، خود ظرف‌هاي خارجي بسیار شکیل‌تر از نمونه ايراني است. این به‌دلیل کیفیت پلاستیکی است که در آن ظرف به کار رفته است. متاسفانه در ایران، كيفيت مواد اولیه‌ای که پتروشیمی‌ها تولید می‌کنند، به‌دلیل تکنولوژی قدیمی آن‌ها، پایین است.

او همچنين با تاكيد بر اين‌كه همه کالاها استانداردهای ملی یا استانداردهای بین‌المللی کیفیت را دارند، توضيح داد: کالاهای مربوط به خودرو، برخی استانداردهای اجباری دارند و برخی دیگر، استاندارد اجباری ندارند و فرد خودش به‌دنبال گرفتن استاندارد می‌رود. ما كارهایی را که برای استانداردسازی محصولات‌مان لازم بوده است، انجام داده‌ایم. یک استاندارد کارخانه‌ای هم داریم که روش تولید، پروسه فروش و پروسه انبارداری را طبق آن استانداردهاي بین‌المللی پیاده‌سازی و اجرا می‌کنیم.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است