قطعات خودرو

مزیت واردات خودرو های ۱۰ هزار دلاری از برندهای مطرح

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛  اخبار و شنیده ها از راهروهای ساختمان سمیه گویای آن است که تدوین آئین نامه اجرایی واردات خودرو به مرحله پایانی رسیده است. چندی پیش نیز وزیر محترم صمت در خصوص نهایی شدن این آئین نامه و واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری سخن گفته بود. تعیین قیمت واردات از سوی وزیر صمت اذهان را به سمتی متمرکز کرد که شاید هدف استفاده از برندهای مطرح دنیا برای تعدیل و سرکوب قیمت ها در بازار نباشد. لذا برای بررسی بیشتر وضعیت واردات خودرو با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گفت وگو پرداختیم که در ادامه از نظر خواهید گذراند:

* ظاهرا وزیر صمت مدعی شده است که تدوین آئین نامه واردات خودرو تمام شده است، آیا از این موضوع خبری دارید؟
اطلاعی در خصوص نهایی شدن آئین نامه نداریم، در تهیه این آئین نامه دخالت یا مشورتی نداشتیم. منتطر ابلاغ هستیم که بدانیم و ببینیم این آئین نامه چگونه است.

اگر آئین نامه به نفع مشتریان، بازار و منجربه راهی شدن عده ای به سمت زندان ها نشود حتما موافقت، پشتیبانی و کمک می کنیم. اما در صورتی که آئین  نامه و دستورالعمل نظم بازار را برهم زده و عده ای را گرفتار دادگاه و زندان کند که مسبوق به سابقه است، شکایت قضایی خواهیم داشت

* شما به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو پیشتر در گفت و گو با «بازار» مطرح کردید؛ مشروط بر عدم منفعت آئین نامه برای مشتریان و فعالان این صنف از وزیر صمت به دلیل عدم التزام به قانون شکایت خواهید کرد، آیا همچنان بر این موضوع تاکید دارید؟
اگر آئین نامه به نفع مشتریان، بازار و منجربه راهی شدن عده ای به سمت زندان ها نشود حتما موافقت، پشتیبانی و کمک می کنیم. اما در صورتی که آئین نامه و دستورالعمل نظم بازار را برهم زده و عده ای را گرفتار دادگاه و زندان کند که مسبوق به سابقه است، شکایت قضایی خواهیم داشت. انجمن واردکنندگان خودرو اجازه نخواهد داد مانند گذشته دردسرهای فراوان برای مشتریان ایجاد شود. تاکید می کنیم در صورتی که آئین واردات به نفع مشتریان و بازار باشد، حمایت نیز خواهیم کرد.

خودروهای با قیمت ۱۰ هزار دلار یا کمتر از آن توسط ۱۰ برند مطرح و برتر دنیا تولید و عرضه می شود، پس خودرو با این قیمت در بازارهای جهانی وجود دارد. ولی قوانین و مقرراتی که در مسائل زیست محیطی و استاندارد تدوین کردیم، امکان واردات خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار را فراهم نمی کند

* وزیر صمت پیشتر در رسانه ملی مدعی شد که به دنبال واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری هستند، آیا در بازارهای جهانی محصولاتی با این قیمت وجود دارد؟
خودروهای با قیمت ۱۰ هزار دلار یا کمتر از آن توسط ۱۰ برند مطرح و برتر دنیا تولید و عرضه می شود، پس خودرو با این قیمت در بازارهای جهانی وجود دارد. ولی قوانین و مقرراتی که در مسائل زیست محیطی و استاندارد تدوین کردیم، امکان واردات خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار را فراهم نمی کند. اگر این قوانین و مقررات براساس آمایش سرزمینی و زیرساخت ها تغییر و اصلاح یابد، امکان واردات وجود دارد. اگر استانداردها را منطقی و منطبق با شرایط کشور کنیم، امکان دسترسی به خودرو کمتر از ۱۰ هزار دلار نیز خواهد بود. از برندهای مانند تویوتا، هیوندای، داتسون و رنو خودرو زیر ۱۰ هزار دلار وجود دارد.

مزیت واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری از برندهای مطرح| فاجعه با تدوین آئین نامه در راه است

* بسیاری از کارشناسان معقتد هستند که واردات خودرو سبب خروج بیشتر ارز از کشور خواهد شد، بحث خدمات پس از فروش در این میان چه خواهد شد؟
واردات خودرو، واردات لوازم یدکی خودرو یا سایر واردات ها ارز خارج می کند، این موارد جز الزامات زندگی در قرن جدید است، این سوال چه منطقی برای مطرح کردن از سوی کارشناسان دارد؟ از الزامات یک خودرو نیز تعمیرات آن است، علاوه بر این هیچ کس در مورد مبحث واردات فرضا ۱۰ میلیارد دلاری خودرو و قطعات سخن نمی گوید که از این حجم مقدار یک و نیم میلیارد تبدیل به مونتاژ خودرو چینی شد. اما همه در خصوص واردات سی بی یو خودرو به کشور گارد دارند. سوالاتی این چنین فرافکنی است، در حال حاضر که واردات خودرو وجود ندارد، آیا قطعات وارد نمی شود؟ استدلال های واهی برای پیشگیری از واردات خودرو در حال اجرا شدن است.

چندی پیش آقای جلال رشیدی کوچی نماینده محترم مرودشت و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی، توئیتی منتشر کرد که حس می کنم این آئین نامه را دیده که نام فاجعه برای آن انتخاب کرده است. فکر می کنم فاجعه ای برای واردات در راه است

* چندی پیش وزیر صمت برای استیضاح به خانه ملت فراخوانده شده بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی همگی جویای تدوین آئین نامه هستند، نظر شما در خصوص عدم تعلل در تدوین آئین نامه چیست؟
چندی پیش آقای جلال رشیدی کوچی نماینده محترم مرودشت و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی، توئیتی منتشر کرد که حس می کنم این آئین نامه را دیده که نام فاجعه برای آن انتخاب کرده است. فکر می کنم فاجعه ای برای واردات در راه است، البته این مورد نیز از هنرهای دستگاه های اجرایی است که فرصت را تبدیل به تهدید می کنند.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است