قطعات خودرو

منطقه آزاد چابهار در آینده نزدیک قطب اقتصاد ایران، منطقه آسیای میانه و افغانستان

از نیمه دوم سال 98 در فاز اول امکان پهلودهی کشتی با ظرفیت 100 هزار تن در اسکه شهید بهشتی فراهم و توسط رئیس جمهور محترم افتتاح گردید و در فاز دوم برای اولین بار در ایران امکان پهلودهی کشتی‌های اقیانوس پیما تا 140 هزارتن در اسکله شهید بهشتی بندر چابهار فراهم خواهد شد.

مهندس علی رجبی مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار ضمن اعلام این خبر در گفت‌وگو با نشریه قطعات خودرو گفت:منطقه آزاد چابهار با وسعت 84هزار هکتار قطب تجارت، تولید و خدمات در کشور و همچنین بهترین مسیر ترانزیت به کشورهای افغانستان و آسیای میانه می باشد.

رجبی افزود درحال حاضر سرمایه گذاران خارجی و داخلی فراوانی به منطقه وارد شده‌اند و باتوجه به ظرفیت‌های فراهم شده به تولید و تجارت می‌پردازند و طی چند سال اخیر امکانات فراوانی به منطقه افزوده شده و بودجه ویژه­ای نیز در نظر گرفته شده است، وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال 1400 راه‌آهن نیز به منطقه متصل شود. رجبی افزود 8 پیکره برای این منطقه در نظر گرفته شده است: گردشگردی، تجارت، صنایع بزرگ، صنایع آلاینده و غیر آلاینده، کارگاه های کوچک و متوسط، تجاری و مسکونی پیکره های منطقه آزادچابهار هستند.  

از نظر نیروی کار وضعیت منطقه چگونه است؟

دو شهرستان چابهار و کنارک با جمعیت بیش از 200 هزار نفر که نیروی کار بالغ بر 40 هزار نفری دارند بخوبی توانسته‌اند نیروی کار منطقه را فراهم کنند علاوه براین هرشرکت می‌تواند 10 درصد از نیروی انسانی خود را اعم از کارگرساده، ماهر یا متخصص ازسایر کشورها تامین کند. متخصصین و مدیران داخلی نیز امکان اسکان و ساخت مسکن خواهند داشت.

درحال حاضر بیشتر فعالان منطقه در چه بخش هایی هستند؟

ما از سالهای گذشته  همکاری زیادی با  صنایع مختلف از جمله تولیدکنندگان خودرو و لوازم خانگی داشته­ایم، مرکز منطقه‌ای فرآوری برنج هستیم.

چه امکانات و مشوق هایی برای علاقمندان به حضور در منطقه وجود دارد؟

برای بازرگانان و شرکت­هایی که از مسیرمنطقه آزاد چابهارکالاهای خود را به سرزمین اصلی وارد کنند و حقوق گمرکی آن ها بیش از19 درصد باشد مشوق های مختلفی وجود دارد که اهم آنها شامل:

  1. کاهش 5 درصد از سود بازرگانی کالا.
  2. کاهش حداقل 60 درصد مالیات بر ارزش افزوده قابل پرداخت به گمرک.
  3. کاهش 1 درصد عوارض پرداختی واردکنندگان به سازمان هلال احمر.
  4. تخفیف 30 درصدی در هزینه THC  بندر چابهار نسبت به تمامی بنادر جنوب کشور.
  5. ارائه تخفیف 25درصدی در سود بازرگانی کالا.
  6. عدم متروکه شدن کالا در مناطق آزاد.
  7. ارائه قبض انبار قابل معامله.

ناگفته نماند در مورد کالاهای با حقوق گمرکی بیش 19 درصد نیز تمامی بندهای 1 تا4 اعمال می شود و در مورد کالای زیر 19 درصد نیز موارد قابل مذاکره خواهدبود.

همچنین معافیت از پرداخت انبارداری به مدت یک ماه و 30 درصد تخفیف برای ماه های بعدی در نظر گرفته شده است این در حالی است که هزینه انبار داری در بندر چابهار از تمامی بنادر جنوب کشور کمتر است.

در مورد تولید و صادرات مجدد نیز تسهیلاتی وجود دارد؟

در منطقه آزاد چابهار تولیدکنندگان به مدت 20 سال معاف از پرداخت انواع مالیات با ارائه اظهارنامه سازمان می باشند و همچنین کلیه مجوز های تولید بدون وجود قوانین سخت­گیرانه توسط سازمان صادر می‌شود.در زمینه تولید چنانچه واحد تولیدی اقدام به فرآوری، تولید و ….. نماید می تواند از تسهیلات ارزش افزوده استفاده نماید که براساس آن صاحب کالا به میزان ارزش افزوده ایجاد شده بر روی کالا، از پرداخت حقوق ورودی  معاف می باشد و علاوه بر آن چنانچه در منطقه عملیاتی کمتر از 4 درصد بر روی کالا انجام شود، صادرات مجدد محسوب می شود و صاحبان کالا از تسهیلات صادرات مجدد ( مانند تغییر بسته بندی و بر چسب زدن و …..) بهره مند می شوند.

درپایان این گفت‌وگو علی‌رجبی مدیر بازرگانی منطقه آزاد چابهار برای برگزاری جلسات حضوری یا ارائه توضیحات بیشتر از طریق شماره تلفن های  15-88776313 021 اعلام آمادگی کرد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است