قطعات خودرو

ناگزیریم طرح شناسه‌گذاری کالا هر چه سریع‌تر اتفاق بیفتد

امیر پرهام‌فر در گفتگو با «قطعات خودرو» با بیان اینکه طرح شناسه‌گذاری کالا توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دنبال می‌شود، اظهار کرد: شرکت‌های تولید‌کننده بزرگ قطعات لوازم یدکی در این زمینه با ما همکاری داشته و یکی از پایه‌های اصلی اجرای این طرح به شمار می‌روند. علاوه بر آن تولیدکنندگان خرد نیز با احصا و ‌استخراج شناسه کالا، در این طرح مشارکت داشته‌اند.

وی ادامه داد: ماده ۷ بر اساس کالاها و اقلام موجود در مغازه‌ها و انبارها صادر شده است. کالاهایی که بر اساس فیلدهای توصیفی شناسه برای‌شان تعریف شده است شامل این ماده می‌شوند. هم‌چنین بر اساس این قانون، تولیدکنندگان باید کالای با شناسه را وارد بازار کنند.

مهلتی برای فروش یا شناسه‌دار کردن کالاهای موجود در بازار در نظر گرفته می‌شود

مدیرکل پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در این میان ممکن است عرضه کنندگان و فروشندگانی در بازار مشغول به فعالیت باشد که کالاهای قبلی و بدون شناسه را در دست داشته باشند. به این افراد فرصتی داده می‌شود که طی یک بازه زمانی مشخص، نسبت به تعیین تکلیف کالاهای موجود خود اقدام کنند؛ یعنی یا کالا را بفروشند یا شناسه را برای کالاهای موجود دریافت کنند.

وی بیان کرد: روند اصلی و کلی شناسه‌گذاری کالا روندی طولانی‌مدت است و اقدامی ریشه‌دار محسوب می‌شود تا کالا در بدو تولید یا ورود به کشور شناسه کالا دریافت کند. در حال حاضر برای بسیاری از اصناف در زمینه کالاهای موجود در بازار سوالاتی مطرح شده است؛ باید در نظر گرفت چنین اقداماتی گام‌های اولیه اجرای طرح محسوب می‌شود تا در نهایت تکلیف کالاهای موجود در بازار مشخص شود.

پرهام‌فر در پاسخ به سوال قطعات خودرو مبنی بر عدم آگاهی برخی کسبه برای ثبت کالا در سامانه گفت: نمی‌توان ادعا کرد که برخی از کسبه نسبت به ثبت کالا در سامانه شناسه‌گذاری کالا توجیه نیستند؛ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اتحادیه لوازم یدکی خودرو جلساتی را برگزار کرده و طرح شناسه‌گذاری کالا را شرح داده است. پس از آن جلسات آموزشی مکرر از سوی تیم فناوری اطلاعات و مرکز توسعه تجارت الکترونیک برگزار شده و موضوع برای اعضا و فعالان زنجیره – چه تولیدکننده و چه توزیع‌کننده – شرح داده شده است.

وی اضافه کرد: شکی نیست که هر تغییری مشکلات مختص به خود را دارد؛ ما ناگزیریم طرح شناسه‌گذاری کالا هر چه سریع‌تر اتفاق بیفتد تا تکلیف کالا در بازار برای خریداران مشخص شود. در این صورت فروشنده می‌داند در کدام مورد قانون را نقض می‌کند و چه مسئولیت‌هایی شامل حالش خواهد شد.

مدیرکل پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در حال حاضر با حجم بسیار زیادی از کالاهای تقلبی و قاچاق مواجه هستیم، به‌طوری که علت بسیاری از نقص‌های فنی خودروها کالای تقلبی است. در چنین شرایطی چاره‌ای به جز شناسه‌گذاری کالاها نداریم. در این صورت می‌توان کالاهای مورد در بازار را رصد کرد. باید این طرح پیش برود و به مرور زمان نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود.

اقدامات مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی باید بلند‌مدت و پیشگیرانه باشد

وی بیان کرد: همیشه نمی‌توان بحث مبارزه با قاچاق کالا را در برخورد‌های ضربتی یا بگیر و ببند خلاصه کرد. قاچاق کالا با اقتصاد و وضعیت زندگی مردم سر و کار دارد. به همین منظور برای مبارزه با کالای تقلبی و قاچاق، باید اقدامات پیشگیرانه و بلند‌مدت به همراه ابزارها و روش‌های آگاهی‌بخش صورت گیرد. باید آگاهی‌بخشی لازم در زمینه خصوصیات کالا هم برای خریدار و فروشنده فراهم کرد. همچنین تولیدکننده مطلع می‌شود با جنس تقلبی یا جنس رقیب در حال رقابت است. ما می‌خواهیم با شناسه‌گذاری کالا اقدامی انجام دهیم که تولیدکننده با سایر تولید کنندگان دیگر رقابت کند. فروشندگان کالای تقلبی، جاعلان و افرادی که نسبت به تعویض بسته‌بندی اقدام می‌کنند، با چنین طرحی به مرور زمان حذف خواهند شد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است