قطعات خودرو

نخستین سری از کامیون‌های وارداتی «بدون شرط اسقاط» ترخیص شدند

به گزارش قطعات خودرو به نقل از به گزارش «اخبار خودرو»،واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی صرف‌نظر از آن که قرار بود مزایایی برای ناوگان داخلی داشته باشد و بازار این خودروها را متحول کنند اما با مشکلات عدیده‌ای در بدو ورود به گمرکات کشور همراه شد که ترخیص و شماره‌گذاری این خودروها را با وقفه همراه کرد. ازجمله آن‌که در بیش‌از یک‌سال گذشته مشکل اسقاط بر سر راه ترخیص این خودروها قرار گرفت و برای مدتی روند کار را مختل کرد. حالا نامه‌ای منتشر شده از سوی پلیس راهور حاکی از آن است که بیش از 5200 دستگاه از این کامیون‌ها ترخیص شده و در مسیر شماره‌گذاری قرار گرفته‌اند. هرچند این خودروها، نخستین سری از کامیون‌های کارکرده‌ای نیستند که به بازار داخلی راه‌ یافتند، اما به نظر می‌رسد بعد از گذر از تمام مشکلات این طرح، تصویب لایحه اصلاح ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره سازوکار اسقاط تاثیرگذار بوده و واردکنندگان با پرداخت 5درصد قیمت خودرو به جای اسقاط، توانسته‌اند بخشی از مدل‌های وارداتی را ترخیص کنند.

 

واردات کامیون‌ها با هدف تامین 10درصدی نیاز ناوگان

مجموع کامیون‌های فرسوده بالای ۴۰سال در کشور به ۵۰هزار دستگاه می‌رسد که قرار بود ۱۰درصد آن‌ها از محل واردات کامیون‌های دست‌دوم وارداتی اروپایی یا کره‌ای و ژاپنی نوسازی شوند. این طرح بعد از آن اجرا شد که مشکلات اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی بیش‌از همیشه روی تجاری‌سازان کشور تاثیر گذاشت و بازار این خودروها را دستخوش تغییرات ناخوشایندی کرد. به همین دلیل، با پیگیری برخی مسئولان، طرح واردات به بهانه تامین نیاز بازار داخلی به این خودروها و تنظیم قیمت‌ها در بازار، به اجرا گذاشته شد.

 

 

لایحه پرداخت 5درصد قیمت کامیون‌های وارداتی به‌جای اسقاط

یکی از برنامه‌های سازمان راهداری، صدور مجوز واردات کامیون به متقاضیان نوسازی ناوگان و بر اساس قانون مصوب مجلس است که در برابر اسقاط هر یک دستگاه کامیون بالای ۴۰سال، امکان ترخیص یک کامیون زیر ۳سال ساخت وجود خواهد داشت. اما بعد از آن که مسائل بسیاری بر سر راه شماره‌گذاری خودروها قرار گرفت، قرار شد واردکنندگان این خودروها با پرداخت مبلغ 5درصد قیمت خودروهای وارداتی خودروها را ترخیص و پلاک‌گذاری کنند. براساس این لایحه، مبالغی که به ازای اسقاط خودروها به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت واریز می‌شود، صرف اسقاط می‌شود اما نکته مهم در این زمینه تعیین اولویت اسقاط است؛ به این معنا که دستگاه‌هایی مانند موتورسیکلت و توجه به حوزه حمل‌ونقل در اولویت هستند.

 

ترخیص 1650 دستگاه کامیون‌ واردات با برگه اسقاط در سال 1400

پیش از این اوایل سال گذشته اعلام شد از میان 2هزار دستگاه کامیونی که درخواست ترخیص از گمرک داده بودند، 1650 دستگاه برای شماره‌گذاری اعلام شدند. این خودروها که مدل 2017 بودند به دلیل اتمام زمان قانونی ترخیص و تا پیش از آغاز ۲۰۲۱، مجوزهای مربوطه را دریافت کردند. این در حالی است که براساس آمارهای رسمی، بیش از 15 هزار دستگاه کامیون تا آن زمان به گمرکات کشور وارد شده بود و در انتظار ترخیص و شماره‌گذاری به سرد می‌برد. بعد از آن اما دیگر خبری از ترخیص کامیون‌ها نبود که براساس اعلام بسیاری از واردکنندگان و مسئولان این طرح، اصلی‌ترین مشکل در مسیر ترخیص نبود گواهی اسقاط برای این خودروها بود که به نظر می‌رسد با تصویب لایحه اصلاح ماده 10، مشکل اسقاط حل شده و حالا 5246 دستگاه از کامیون‌ها بدون برگه اسقاط و با اتکا به پرداخت 5درصد قیمت خودرو از گمرکات کشور بیرون آمده‌اند.

 

ترخیص 5264 دستگاه کامیون وارداتی بدون اسقاط

براساس نامه‌ای که در آذر ماه به امضای رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی رسیده اعلام شده است که بیش از 5200 دستگاه کامیون وارداتی ترخیص‌شده برای شماره‌گذاری آماده هستند. در متن این نامه آمده است: «با احترام بدین‌وسیله نامه شماره 6/71/17733 تاریخ 24/10/1401 صادره از ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت مندرج در سابقه به همراه لیست تعداد 5264 دستگاه کامیون وارداتی موضوع بند ث ماده 30 در قالب فایل access و pdf ارسال می‌ردد. مستند به دستورالعمل شماره 0026746 تاریخ 8/2/1400 معاونت فنی مهندسی پلیس راهور (ف.ا.ج.ا) دستور فرمایید مراتب به نحو مقتضی در اختیار کاربران و مدیران فنی مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک قرار گرفته تا در زمان مراجعه مالکین نسبت به بازدی و بررسی اصالت خودرو و مدارک گمرکی وسایل نقلیه مذکور با لحاظ مفاد نامه ستاد مدیریت سوخت و رعایت دستورالعمل مربوطه اقدام کنند.»

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است