قطعات خودرو

نقد و بررسی FMC T5 / خودرویی با طراحی محافظه‌کارانه

به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارت نیوز، خودروی FMC T5 محصول جدید شرکت فرداموتورز است که در داخل کشور شروع به مونتاژ شده است. این شرکت قبلا سابقه عرضه محصولات ام‌جی را در بازار ایران داشته است.

 

فیس‌لیفتی از نسخه اولیه خودروی FMC T5 در سال 2019 به بازار چین معرفی شد و این مدل، همان خودرویی است که شرکت فرداموتورز تصمیم به مونتاژ آن گرفته. این خودرو یک کراس‌اوور سایز متوسط حساب می‌شود که در رنج قیمتی خود، رقبای زیادی دارد.

 

همچنین نسخه لانگ FMC T5 در بازار چین معرفی شد که ظرفیت 7 نفر سرنشین را دارد اما در بازار ایران تنها نسخه 5 نفره عرضه شد.

 

مشخصات فنی

این خودرو از یک پیشرانه چهارسیلندر با حجم 1.5 لیتر و تکنولوژی توربوشارژ استفاده می‌کند که ساخت شرکت میتسوبیشی است. قدرت تولیدی پیشرانه توسط یک گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته (6AT)، تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

FMC T5 info

مصرف سوختی که شرکت برای این کراس‌اوور چینی اعلام کرده، 7.4 لیتر است که با توجه به ابعاد و وزن خودرو، مصرف قابل قبولی محسوب می‌شود.

جای امیدواری دارد که شرکت مونتاژکاری در بازار فعلی ایران، آمار مصرف بنزین و صفر تا 100 محصول خود را به صورت رسمی اعلام کند. چراکه شرکت‌های تولیدکننده اکثر خودروهایی که در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شوند، از اعلام رسمی این آمار خودداری می‌کنند تا نقطه ضعف محصولات‌شان مشخص نشود.

 

 

طراحی ظاهری

این خودرو نسبت به رقبای خود در بازار، از طراحی محافظه‌کارانه‌تری استفاده می‌کند. زیرا اکثر محصولاتی که جدیدا در بازار معرفی شده‌اند، طرح‌های عجیب و غریب و فضایی دارند.

در قسمت جلوی خودرو دو عدد چراغ نسبتا بزرگی که دی‌لایت در داخل آن به صورت خط افقی طراحی شده، دیده می‌شود و این دو چراغ به وسیله یک نوار باریک کرومی رنگ، به هم‌دیگر متصل شده است. دقیقا وسط این نوار، لوگوی شرکت فرداموتورز به چشم می‌خورد. اندازه جلوپنجره نسبتا بزرگ طراحی شده و درهر دو طرف زیرسپر، سه عدد چراغ مه‌شکن کار شده است.

T5

در نمای جانبی، شلوغ‌کاری‌های طراحی بیشتر است، علاوه‌بر نوار کرومی رنگ دور پنجره‌ها، در قسمت پایین درب‌ها نیز یک نوار کروم به چشم می‌خورد. اما خط بدنه‌ای که در ارتفاع دستگیره‌ها دیده می‌شود، در قسمت گلگیر جلو، ناگهان ناپدید می‌شود که کمی غیرعادی است. اگر این خط تا گوشه چراغ جلو کشیده می‌شد، شاید کمی زیباتر به نظر می‌آمد.

 

همچنین رینگ‌هایی که روی FMC T5 استفاده شده، از نوع آلومینیومی 18 اینچی است که به نظر، اندازه رینگ‌ها با ابعاد خودرو هم‌خوانی ندارد.

طراحی قسمت پشتی خودرو، کمی به لینکلن نویگیتور شباهت دارد که یک SUV سایز بزرگ آمریکایی است. چراغ‌های یک‌پارچه عقب که زیرآن نوار کرومی کار شده و چراغ ترمزی که بالای شیشه به صورت خطوط عمودی ریز، کار شده، در قسمت عقب به چشم می‌خورد. خوش‎‌‌بختانه، طرح خروجی اگزوزهای دکوری از روی سپر حذف شده و زیر این خودرو قرار گرفته که دیده نمی‌شود.

 

طراحی داخلی

با ورود به کابین FMC T5، نمایشگر 12 اینچ تسلایی، توجه شمارا جلب می‌کند. دکمه‌های تهویه مطبوع به صورت دیجیتالی در پایین نمایشگر به چشم می‌خورد که هنگام استفاده، ممکن است حواس راننده را پرت کند.

همچنین دکمه‌های پیانویی در زیر نمایشگر کار شده که زیبایی قابل قبولی دارد. پشت‌آمپر خودرو از نوع تمام دیجیتالی بوده و اندازه آن برابر با 7 اینچ است.

FMC T5 interior

به صورت کلی طرح داخل کابین این کراس‌اوور سایز متوسط شهری، زیبا و به‌روز است. یک سقف پانورامای بزرگ نیز به چشم می‌خورد که تا ردیف دوم کشیده شده. این ردیف، دو عدد کانال تهویه کار شده که قابل تنظیم نیست. اما فضای پا و سر در ردیف عقب بسیار جادار و مناسب است و مسافران در سفرهای طولانی، اذیت نمی‌شوند.

فضای بار این خودرو با احتساب این‌که چرخ زاپاس در داخل صندوق عقب قرار می‌گیرد، 515 لیتر حجم دارد که بسیار مناسب و جادار برای حمل بار و مسافرت‌های بین شهری است.

 

آپشن‌ها و امکانات

از جمله آپشن‌های FMC T5 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، کنترل کشش و پایداری، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار برخورد از جلو، رادار تابلوخوان، ترمزپارک برقی، اتوهلد، فرمان برقی حساس به سرعت، دوربین دنده عقب، ایربگ پرده‌ای و جانبی جلو، ورود و استارت بدون کلید و صندوق‌پران برقی.

باتوجه به آپشن‌های این خودرو و رده قیمتی آن، محصول T5 فرداموتورز یک خودروی آپشنال و رده بالا از لحاظ امکانات رفاهی محسوب می‌شود.

 

قیمت FMC T5 فرداموتورز

این خودرو اواخر سال 1401 در بازار داخل کشور، حدود یک میلیارد و 530 میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین قیمتی که شرکت برای فروش آن در نظر گرفته، یک میلیارد و 306 میلیون تومان است.

باتوجه به امکانات رفاهی خودرو و قیمت رقبای آن، هزینه‌ای که در قبال خرید FMC T5 می‌پردازید، قابل قبول و معقول است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است