قطعات خودرو

تاریخ خودرو : نمایش خودروی فورد فورتی ناین در صدمین نمایشگاه خودرو شیکاگو

اواخر دهه 1370 ش (دهه 1990 م) و اوایل دهه 1380 ش (دهه 2000 م) شاهد رنسانس یکپارچه سازی با سیستم عامل در صنعت خودرو بود که باعث تولد انواع خودروهای مفهومی و وسایل نقلیه تولیدی شد که به دوران گذشته اشاره می کرد. پس از فولکس واگن بیتل جدید و هات راد جدید با الهام از پلیموث پراولر، که هر دو به دست فروشندگان رسیدند، پی تی کروزر کرایسلز، شورولت اس اس آر و دیگر خودروهای مدرن با پیچ و تاب های کلاسیک آمدند. در این میان غوغای فورد با فورتی ناین شگفت انگیز بود.

آغاز بازگشت به مفهوم طراحی کلاسیک

رنسانس نوستالوژِیکی در صنعت خودرو باعث تولد انواع خودروهای مفهومی و وسایل نقلیه تولیدی شد که به دوران گذشته اشاره می کرد

اواخر دهه 1370 ش (دهه 1990 م) و اوایل دهه 1380 ش (دهه 2000 م) شاهد رنسانس نوستالوژیکی در صنعت خودرو بود که باعث تولد انواع خودروهای مفهومی و وسایل نقلیه تولیدی شد که به دوران گذشته اشاره می کرد. پس از فولکس واگن بیتل (Volkswagen Beetle) جدید و هات راد جدید با الهام از پلیموث پراولر (Plymouth Prowler)، که هر دو در سال 1376 ش (1997 م) به دست فروشندگان رسیدند، پی تی کروزر کرایسلز (Chrysler PT Cruiser)، شورولت اس اس آر (Chevrolet SSR) و دیگر خودروهای مدرن با پیچ و تاب های کلاسیک آمدند.

غوغای فورد با فورتی ناین

پیشنهاد فورد برای تسخیر قلب کسانی که در گذشته گیر کرده بودند، فورد فورتی ناین بود

فورد نمی خواست این ضربه پر سروصدا را از دست بدهد. این شرکت برای نخستین بار در سال 1378 ش (1999 م) از یک خودروی مفهومی تاندربرد (Thunderbird) پرده برداری کرد. پیشنهاد بعدی آنها برای تسخیر قلب کسانی که در گذشته گیر کرده بودند، فورد فورتی ناین (Forty Nine) بود، یک خودرو رویایی که ابتدا در نمایشگاه بین المللی خودرو در سال1380 ش (2001 م) معرفی شد. هنگامی که صدمین نمایشگاه سالانه خودرو شیکاگو در روز 21 بهمن ماه درسال 1379 خورشیدی برابر با روز 9 فوریه در سال 2001 میلادی، افتتاح شد، انبوهی از خودروهای کلاسیک مدرن کف زمین را پر کردند، اما فورد فورتی ناین (فورد چهل و نه) صحنه نمایش را از رقبا ربود.

فورد رویایی و با شکوه

فورد فورتی ناین از نخستین خودرو‌های جدید فورد پس از جنگ جهانی دوم الهام گرفته شده است

آیا فورد فورتی ناین کمتر یک خودروی مفهومی و بیشتر از یک ما می توانیم، بود؟. در حالی که در نهایت پاسخ منفی بود، خودرو کاملاً به تولید نزدیک شد. این سواری رویایی که تا حدی توسط چیپ فوس (Chip Foose) طراحی شده بود، از نخستین خودرو‌های جدید فورد پس از جنگ جهانی دوم الهام گرفته شده است. حس و حال مدل‌های بسیار موفق سال 1328 ش (1949 م)، سواری رویایی، بچه‌های جوان خوش‌قیافه و چشم‌های گشاد (مانند خودم در آن زمان) را به دوره‌ای دیگر منتقل کرد که اصطلاحاتی مانند خرد شده و کانالی شده می توانست کلمات سال کتاب های مرجع انتشارات وبستر (Webster) باشد.

مانند فوردهای اصلی

خودروی فورد مورد تحسین گسترده قرار گرفت

مانند فوردهای اصلی مدل‌ سال 1328 ش (1949 م)، که پیش از شروع فروش خود بیش از یک میلیون سفارش خرید به دست آورده بود، این خودروی مفهومی نیز مورد تحسین گسترده قرار گرفت. یکی از مدیران فورد وقتی روی احتمال دریافت چراغ سبز برای تولید، تحت فشار قرار داده شد گفت که این احتمال زیاد است. سپس تاندربرد جدید عرضه شد.

فورد فورتی ناین و خط تولید

تی برد همه رویاهای تولید آن خودروها را برای همیشه خاموش کرد

هنگامی که فورد خودروهای مفهومی کوپه و کانورتیبل فورد فورتی ناین، را معرفی کرد، بسیاری از افراد داخل شرکت و تعداد زیادی از مصرف کنندگان و خریداران امید زیادی به عرضه آن ها در بازار داشتند. هر دو بر روی یک پلتفرم دیفرانسیل عقب مشترک با لینکلن ال اس (LS)، جگوار نوع اس (S-Type) و نسل یازدهم تاندربرد که به زودی عرضه می شد، قرار داشتند اما تنها کوپه دارای پیشرانه کامل بود. زیر کاپوت آن یک V8 3.9 لیتری متصل به گیربکس پنج سرعته اتوماتیک قرار داشت، همان موتور تی برد (T-Bird) جدید موجود است. همان تی بردی که همه رویاهای تولید آن خودروهای مفهومی را برای همیشه خاموش می کند.

فورد فورتی ناین به تولید نرسید

هنگامی که تاندربرد جدید وارد بازار شد، فروش آن بسیار ضعیف بود

علیرغم استقبال مثبت از فورد فورتی ناین، و سهولت ظاهری که می‌توانست با آن وارد خط تولید شود، قرار فورد بر انجام این کار نبود. هنگامی که تاندربرد جدید که با الهام از مدل های سال های 1334 – 1336 ش (سال های 1955-1957 م) ساخته شده بود، در تاریخ خردادماه سال 1380 خورشیدی برابر با ژوئن 2001 میلادی، وارد بازار شد، فروش آن بسیار ضعیف بود. این امر در نهایت باعث شد که فورد منابع خود را به جای دیگری اختصاص دهد و فورد فورتی ناین، را برای همیشه کنار بگذارد. در عوض، فورد پول را صرف نسخه تولیدی جی تی (GT) جدید خود کرد که در طراحی و ساخت آن همچنان از مدل های گذشته الهام گرفته شده بود.

چه خودروهای دیگری در صدمین نمایشگاه خودرو شیکاگو به نمایش درآمد؟

نیسان اکسترا جدید و خودروهای مفهومی مانند تویوتا آر اس سی، هیوندای اچ سی دی 6 رودستر و بیوک بنگال بودند

در حالی که فورد فورتی ناین سر و صدای زیادی به پا کرد، بسیاری از خودروهای دیگر بودند که جمعیت را انتخاب می کردند. در میان صدها وسیله نقلیه و خودرو به نمایش گذاشته شده، نیسان اکسترا (Nissan Xterra) جدید و همچنین خودروهای مفهومی مانند تویوتا آر اس سی (Toyota RSC)، هیوندای اچ سی دی 6 (HCD6) رودستر و بیوک بنگال (Buick Bengal) بودند.

 

امید واهی بیوک

بیوک امیدوار بود که بتواند خودروی بنگال را به بازار عرضه کند تا خریداران جوان‌تر را به سمت این برند جذب کند

بیوک امیدوار بود که بتواند خودرویی مانند بنگال که یک خودروی اسپرت دو سرنشینه بود، را به بازار عرضه کند تا خریداران جوان‌تر را به سمت این برند جذب کند. البته هرگز این اتفاق نیفتاد.

مترجم : حسین توکلی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *