قطعات خودرو

هفت خوان تولید

شرکت سام پارت بیش از 30 سال سابقه فعالیت دارد و البته برای مدت کوتاهی فعالیتش به دلیل اینکه ورود خودروی لندروز در ایران کمتر شده کاهش داد. بعد از سال 1380 با عرضه قطعات خودروی پرمصرف داخلی ادامه داد و سپس واردات و عرضه قطعات یدکی خودروی سوزوکی هیوندای را به صورت انحصاری شروع کرد به گونه ای که الان، ده سال است با برند قطعات خودروی سوزوکی و هیوندای در بازار شناخته می شود.

   شرکت سام پارت بیش از 30 سال سابقه فعالیت دارد و البته برای مدت کوتاهی فعالیتش به دلیل اینکه ورود خودروی لندروز در ایران کمتر شده کاهش داد.

  بعد از سال 1380 با عرضه قطعات خودروی پرمصرف داخلی ادامه داد و سپس واردات و عرضه قطعات یدکی خودروی سوزوکی هیوندای را به صورت انحصاری شروع کرد به گونه ای که الان،  ده سال است با برند قطعات خودروی سوزوکی و هیوندای در بازار  شناخته می شود.

تولید قطعه وصادرات به چین

واردات قطعات سوزوکی درگذشته خوب بود ولی با نوسانات نرخ ارز تصمیم گرفتیم تولید قطعات یدکی را داشته باشم. به طور نمونه قاب محفظ زاپاس بند سوزوکی، در سالهایی که قیمتش به سه میلیون و پانصد هزار تومان رسید ابتدا تلاش کردیم در کشورهای چین یا تایوان آن را تولید کنیم اما آنها نتوانستند در نتیجه تصمیم گرفتیم در ایران تولید کنیم واین قطعه را بعد از تولید  به قیمت یک میلیون و یکصد هزار تومان به بازار عرضه کردیم. 

برای اولین بار هم صادرات قطعه سوزوکی به صورت معکوس از ایران به چین شد هر چند در حال طی کردن مراحل اداری است.

موانع بر سر راه تولید

صرفه اقتصادی تولید بیشتر از واردات وعرضه است.  در کار تولید فقط نوسانات نرخ ارز موثر نیست بلکه کمبود مواد اولیه وگمرک در افزایش قیمت نهایی بسیار تاثیر گذار است. 

گمرک بیشتر از تحریم ها مشکل ایجاد می کند. رفع دستورالعمل های دست و پاگیر می تواند به کاهش قیمت قطعات خودرو کمک زیادی کند.

 یکی از دستورالعمل های بیهوده که در افزایش قیمت  تمام کالاها تاثیر مستقیم دارد  این است که طبق قوانین گمرک تمام کالاهای وارداتی حداقل 40 روز در انبار باید بماند وبابت هر روز ماندن در انبار وارد کننده باید دلاری هزینه انبار را بپردازد.

همین یک اقدام اضافی یکی از خوانها و سد محکم تولید به موقع کالاست.

تاثیر گرانی قطعات یدکی بر قیمت خودرو

در مورد قطعات یدکی خودروهای خارجی قیمت ها رقابتی است لذا  متاسفانه کالاهای با نرخ ارزانتر وبا مارک جعلی در بازار به وفور پیدا می شود.

با این وجود افزایش قیمت خودرو بر روی قیمت قطعات یدکی خودروهای داخلی یا خارجی نیز تاثیر می گذارد اما هرگز افزایش قیمت قطعات یدکی نمی تواند بروی قیمت خودرو تاثیر بگذارد.

همکاری ضعیف اتحادیه

اتحادیه در برخی مواقع فشارهای زیادی به گمرک آورده ولی چندان موثر نبوده و هر کاری کردیم فقط با تکیه بر توان خودمان بوده است.

ما از اتحادیه انتظار بیشتری داریم. در بحث مالیات هنوز آن طور که شایسته است اتحادیه نتوانسته به اعضا کمکی بکند.

روزهای سخت پساکرونا

باید قبول کنیم دیگر شیوه سنتی مدیریت اتحادیه جوابگو نیست و باید با استفاده از تکنولوژی های نوین  برای وقت اعضا احترام قائل شد .

هیئت مدیره اتحادیه باید در پیگیری های مالیاتی ، گمرکی و پشتیبانی از اعضا در پساکرونا قوی عمل کنند زیرا بازار متلاطمی را در پیش روی خواهیم شد.

فهرست مطالب

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *