قطعات خودرو

چرا ماشین در سربالایی گاز نمی‌خورد؟ بررسی ۸ مورد از علت‌های آن

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، یکی از مشکلات مهم و البته خطرناکی که ممکن است در حین رانندگی با آن مواجه شوید، گاز نخوردن خودرو است. این قضیه میتواند به معنای شتاب اندک باشد که نشان‌دهنده یک مشکل یا خرابی در خودرو است. این اتفاق در سربالایی ها بیشتر رخ میدهد، چرا که موتور خودرو در شرایط این‌چنینی نیاز به گاز خوردن و شتاب بیشتری دارد. بهتر است هنگامی که احساس کردید خودروی شما گاز نمی‌خورد، در اولین فرصت به یک مکانیکی مراجعه کنید و مشکل خودروی خود را رفع کنید.

ما در این مقاله از مجله خودرو بانک قصد داریم به بررسی علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی بپردازیم. اگر برای شما نیز پیش‌آمده است که خودروی شما در مواقعی خصوصاً در سربالایی گاز نخورده است و می‌خواهید علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی را بدانید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

وجود مشکل در قسمت ECU

میتوان گفت که قیمت ای سی یو ECU یکی از مهمترین قطعات خودرو است که در خودروهای انژکتوری استفاده میشود. این قطعه واکنشهای حسگرهای موجود را تنظیم کرده و آنها را با موتور هماهنگ میکند. به عبارتی میتوان گفت که تفاوت اصلی میان خودروهای انژکتوری و کاربراتوری، وجود قسمت ECU ای سی یو در خودروهای انژکتوری است. اگر بخش ای سی یوی خودروی شما دچار مشکل شود، باعث میشود خودرو به‌خوبی گاز نخورد. برای حل این مشکل بهتر است از خود ابتکاری به خرج ندهید و به اولین مکانیکی که میبینید مراجعه کنید. زمانی که می‌خواهید یک خودرو از طریق ثبت نام سایپا بخرید، هنگام تحویل دقت کنید که در قسمت ای سی یوی خودرو مشکلی نباشد.

 

مشکل فیلتر هوای موتور خودرو

یکی دیگر از قطعاتی که در شتاب خودرو و گاز خوردن آن نقش به سزایی دارد، فیلتر هواست. این وسیله از ورود جسمهای خارجی و آلودگیها به داخل موتور پیشگیری کرده و جریان هوا را تنظیم و کنترل میکند. وجود مشکل در فیلتر هوا و عدم کارکرد درست آن، باعث کثیفی موتور و افزایش استهلاک آن میشود. اگر فیلتر هوا مشکل داشته باشد، آنگاه به اندازه مناسب به سیستم موتور سوخت نمیرسد و همین میتواند باعث گاز نخوردن ماشین شما شود. برای اجتناب از این مشکل، بهتر است که باتوجه‌به مسیرهایی که در آن رانندگی میکنید و آب‌وهوای محل زندگی‌تان به طور مرتب فیلتر هوا را تعویض کنید.

 

 

مشکل پمپ‌بنزین خودرو

حتماً میدانید که پمپ‌بنزین خودرو در قسمت پشتی ماشین و در کنار باک قرار دارد. وظیفه این قطعه انتقال بنزین از باک به سیستم موتور است. اگر در قسمت پمپ‌بنزین خودرو مشکلاتی وجود داشته باشد و انتقال سوخت به‌درستی انجام نشود، ممکن است باعث شود که ماشین به‌خوبی گاز نخورد. زمانی هم که سوخت کافی به موتور نرسد، خودرو نمیتواند به‌خوبی شتاب بگیرد و حرکت کند. بهتر است به طور مرتب این قطعه را مورد بررسی قرار دهید و از کارکرد درست آن خاطرجمع شوید. پمپ بنزنی خودرو از در استهلاک خودرو تأثیر زیادی دارد. سعی کنید در خرید خودرو برای خود، کم استهلاک‌ترین خودروی وارداتی را انتخاب کنید.

 

خرابی استوپر موتور خودرو

علت دیگری که ماشین ممکن است به‌خوبی گاز نخورد، خرابی قطعه استوپر موتور خودرو است. استوپر قطعه با اهمیتی است که به طور مستقیم با موتور خودرو ارتباط دارد. بین دو قطعه وایر و شمع نوعی رابطه وجود دارد که اگر در آن مشکلی به وجود بیاید، موتور خودرو عملکرد خوب خود را از دست میدهد. اگر استوپر خراب شود، گاز به‌خوبی باز و بسته نمیشود و در نتیجه خودرو در سربالاییها نمیتواند گاز بخورد و شتاب بگیرد.

 

خرابی و استهلاک دیسک و صفحه خودرو

دیسک و صفحه خودرو نیز یکی از قسمتهایی است که روی شتاب خودرو و قدرت آن در سربالایی تأثیر به سزایی دارد. هنگامی که دیسک و صفحه خودرو مستهلک شده و یا به عبارتی تمام شود، خودرو در سربالایی گاز نمی‌خورد. شما می‌‌توانید از طریق یک تکنیک ساده متوجه خراب‌شدن دیسک و صفحه خودروی خود شوید. برای این کار خودرو خود را روی دنده چهار بگذارید و کلاچ را رها کنید، اگر با انجام این کار خودرو خاموش شد، باید به فکر تعویض دیسک و صفحه باشید و در سریعترین زمان به مکانیک مراجعه کنید.

 

زمان تعویض روغن‌موتور خودرو فرارسیده است

اگر دیرتر از موعد مقرر روغن‌موتور خودروی خود را تعویض کنید، احتمالاً خودروی شما دچار مشکل شده و استهلاک آن بالا میرود. این مشکل میتواند باعث گاز نخوردن خودرو شما در سربالاییها شود.

 

وجود مشکل در کمپرس سیلندرها

پایین بودن راندمان ماشین یکی از علائم خرابی ماشین است. اگر راندمان موتور خودروی شما از حالت عادی پایینتر باشد، احتمالاً در کمپرسهای سیلندر مشکل جدی وجود دارد. اگر سیلندرها نتوانند میزان کمپرس کافی را ایجاد کنند، کشش خودرو کاهش مییابد، احتراق به‌درستی انجام نمیشود و در نتیجه خودرو به‌خوبی گاز نمی‌خورد. در این شرایط است که باید کربن‌زدایی انجام شود. مایع کربن زدا را میتوانید از طریق شمعها به داخل موتور بریزید. بااین‌حال توصیه میشود برای این کار به یک متخصص حرفهای مراجعه کنید و فرایند تمیزکاری را انجام دهید.

 

گاز نخوردن ماشین زمانی که روی CNG است

مشکل گاز نخوردن در خودروهای دوگانهسوز نیز وجود دارد. علت اصلی گاز نخوردن خودروهای گازسوز، میکسر سی ان جی آنها است. در این حالت احتمالاً میکسر از تنظیم خارج شده است و باید مجدداً آن را تنظیم کنید.

 

علت گاز نخوردن خودروی پژو ۲۰۶

اولین دلیلی که در هنگام گاز نخوردن خودروی پژو ۲۰۶ به ذهن می‌رسد، خرابی سنسورهای آن است، چرا که معمولاً عمر سنسورهای خودروی پژو ۲۰۶ بسیار کوتاه است و باید به طور مداوم مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از علتهای خرابی سنسور اکسیژن خودروی پژو ۲۰۶، عدم سازگاری سوخت پمپ‌بنزینهای ایران با این قطعه است. علت دیگر به یک سوزنه بودن انژکتور خودروی پژو ۲۰۶ برمیگردد که باعث خرابی پاشش سنسور اکسیژن میشود.

 

علت گاز نخوردن خودروی پژو ۴۰۵

یکی از مشکلاتی که در خودروی پژو ۴۰۵ میتواند وجود داشته باشد، خرابی استوپر این خودرو است. اگر استوپر خودرو غیرفعال شود یا مدام نوسان کند، ممکن است حوادث خطرناکی برای راننده و سایر سرنشینان رخ دهد و اگر شانس داشته باشید در بهترین حالت خودروی شما متوقف خواهد شد. موضوع دیگری که میتواند باعث گاز نخوردن خودروی پژو ۴۰۵ شود به دریچه گاز خودرو مربوط میشود. اگر در موتور دریچه گاز نتواند به‌موقع تغییر زاویه دهد، میزان هوای آزاد شده نیز کم خواهد بود و در پی آن گشتاور خودرو کاهش مییابد.

 

دلیل گاز نخوردن خودروی پیکان

خرابی سنسور میل سوپاپ خودروی پیکان دلیل اصلی گاز نخوردن این خودرو است. تغییر نحوه کارکردن این قطعه منجر میشود تعداد دور موتور و دمای آن تحت‌تأثیر قرار بگیرد. این فرایند میتواند باعث رخ‌دادن مشکلات بسیار خطرناکی شود و در بهترین حالت یا گاز نمی‌خورد و یا این که به‌صورت درجا کار میکند.

 

علت گاز نخوردن خودروی پراید

اگر سنسور مپ خودروی پراید دچار مشکل شود، موتور خودرو دچار لرزش میشود. این اتفاق منجر به کاهش سریع قدرت موتور خودرو میشود. اگر در هنگام سواری ناگهان سرعت خودروی شما کاهش یابد به‌این‌علت است که ای سی یو در باز گذاشتن دریچه ورودی هوا ناتوان است و در نتیجه باعث ازکارافتادن موتور ماشین خواهد شد.

 

علت گاز نخوردن خودروهای اتومات

زمانی که خودروی اتومات شما به‌درستی گاز نمی‌خورد، بهتر است فوراً سراغ سیم‌کشی فنی نروید، چرا که احتمال خرابی آن بسیار کم است؛ بنابراین باید سراغ مسئله دیگری بروید. یکی از مشکلاتی که میتواند باعث گاز نخوردن خودروهای اتومات شود، داغ شدن بسیار شدید روغن‌موتور است. برای رفع این مشکل بهتر است اندکی صبر کنید تا خودرو خنک شود و سپس به حرکت خود ادامه دهید.

 

حتماً همیشه یک چک لیست خودرو قبل از سفر در خودروی خود داشته باشید تا هنگام سفر دیگر با مشکل خرابی خودرو مواجه نشوید.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است