قطعات خودرو

چرا کامیون‌های بی‌دماغ آمریکایی منقرض شدند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، سال‌ها پیش در ایالات‌متحده از کامیون‌های بی‌دماغ مشابه اروپایی زیاد استفاده می‌شد اما به دلیلی که در این مطلب توضیح خواهیم داد کامیون‌های بی‌دماغ آمریکایی منقرض شدند.

 

اگر کسی از شما بخواهد یک کامیون کِشنده بکشید چه شکلی خواهد بود؟ بستگی دارد کجای دنیا زندگی کنید. اگر ساکن اروپا یا آسیا باشید احتمالاً کامیونی با جلوی صاف یا اصطلاحاً بی‌دماغ می‌کشید اما اگر در آمریکای شمالی باشید کامیون برای شما چیزی شبیه سر سگ با چرخ خواهد بود؛ اما کامیون‌های بی‌دماغ که در دنیا با عنوان Cabover شناخته می‌شوند هم زمانی در ایالات‌متحده بسیار محبوب بودند پس چه اتفاقی افتاد؟

 

هم کامیون‌های بی‌دماغ و هم دماغ‌دار مزایا و معایب خاص خود را دارند اما دلیل اصلی جدا شدن راه آمریکایی‌ها در طراحی و ساخت کامیون از اروپایی‌ها قوانین مربوط به طول کلی وسایل نقلیه بود.

 

طول کلی کامیون و تریلر در اروپا طبق قوانین محدودیت دارد و طی قرن بیستم در ایالات‌متحده نیز قوانین مشابهی اجرا می‌شد اما پس از تغییر قوانین در اواخر دههٔ ۷۰، محدودیت طول فقط شامل تریلر می‌شد و کل وسیلهٔ نقلیه را دربر نمی‌گرفت. به همین دلیل، کامیون‌سازان به سمت ساخت مدل‌های دماغ‌دار حرکت کردند.

البته کامیون‌های بی‌دماغ مزیت‌های خاص خود را نسبت به نمونه‌های دماغ‌دار دارند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به دید و مانور پذیری بهتر اشاره کرد. این ویژگی‌ها دلیل اصلی محبوبیت کامیون‌های بی‌دماغ در اروپا است که جاده‌های باریکی دارد اما این موضوع در آمریکا چندان مطرح نیست.

 

به همین دلیل، در این کشور از کامیون‌های دماغ‌دار استفاده می‌شود که فضای خواب بیشتری در کابین دارند. همچنین ارتفاع این کامیون‌ها هم کمتر است که سوار و پیاده شدن را آسان‌تر می‌کند.

در کامیون‌های دماغ‌دار ازآنجایی‌که فاصلهٔ محوری کشیده‌تر است و پیشرانه در جلوی کابین قرار می‌گیرد، رانندگان در معرض سروصدا و لرزش کمتری قرار دارند.

 

 

همچنین برای دسترسی به پیشرانه نیازی به کج کردن کابین نیست که این یعنی راننده مجبور نخواهد بود نیم ساعت را صرف جمع کردن وسایل داخل کابین کند تا هنگام بالا دادن کابین به این‌سو و آن سور پرتاب نشوند.

مزیت دیگر کامیون‌های دماغ‌دار آیرودینامیک بهتر است که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود درحالی‌که نمونه‌های بی‌دماغ آیرودینامیک ضعیفی دارند.

 

 

و آخرین برتری کامیون‌های دماغ‌دار هم ایمنی بالاتر است. سرعت کامیون‌ها در اروپا روی تنها ۹۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده اما کامیون‌های آمریکایی می‌توانند بسیار سریع‌تر حرکت کنند و قطعاً هیچ‌کس علاقه‌ای ندارد هنگام تصادف با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت چیزی جز شیشهٔ بزرگ در جلوی خود نداشته باشد.

البته با اینکه از اواخر دهۀ ۷۰ به بعد استفاده از کامیون‌های بی‌دماغ در آمریکای شمالی کاهش یافت اما این کامیون‌ها تا اواسط دهۀ ۲۰۰۰ همچنان در بازار ایالات‌متحده حضور داشتند هرچند که بسیار کمرنگ شده بودند. آخرین کامیون بی‌دماغی که در آمریکای شمالی عرضه شد، فریت‌لاینر آرگوسی بود.

 

این کامیون در سال ۱۹۹۸ برای رقابت با اینترنشنال ۹۸۰۰ و کنورث K100 معرفی شد و تا سال ۲۰۰۶ در آمریکای شمالی به فروش می‌رسید اما پس از این، فریت‌لاینر تولید آرگوسی را فقط برای صادرات ادامه داد. این کامیون به‌عنوان آخرین بازماندۀ بی‌دماغ‌های آمریکایی تا سال ۲۰۲۰ در استرالیا، نیوزلند و آفریقای جنوبی عرضه می‌شد.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *