قطعات خودرو

کامیونت فورس بهمن دیزل؛ معرفی و بررسی مشخصات فنی

پیشرانه– هرچند که وضعیت تولید خودروهای تجاری در کشورمان ازنظر کیفیت و برندهای روی خط تولید، قابل‌مقایسه با گذشته نیست اما بازهم عرضه و تولید محصولاتی جدید که حالا همگی چینی هستند تا حدودی به این بازار تنوع داده و آن را از یکنواختی خارج می‌کند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» چند ماه پیش بود که گروه بهمن از کشنده‌ای جدید به نام امپاور رونمایی کرد که درواقع همان فوتون EST بود که ایران خودرو از آن رونمایی کرده بود و حالا با اندکی تغییر در چراغ‌ها، با نام امپاور در گروه بهمن جای گرفته بود. این روزها نیز کامیونت جدیدی از این گروه که تخصص آن در این رده کاربری است، به نام فورس رونمایی شده است که این خودرو هم درواقع یک فوتون است.

از فوتون تا فورس:

همان‌طور که گفته شد، کامیونت فورس درواقع یکی از محصولات گروه فوتون چین است که باکمی تغییرات در داخل و پیشرانه به نام فورس توسط گروه بهمن، عرضه خواهد شد. ریشه این خودرو، فوتون فورلند است که این سری جزو دسته خودروهای سبک تجاری گروه فوتون بوده و در کنار سری آئومارک، قرار دارد. کامیونت فورس قرار است در بازار کشورمان در تناژ محبوب ۶ و ۸.۵ تن وارد بازار شود که اکثر کامیونت‌های کشورمان نیز در این رده وزنی هستند. ضمن اینکه کابین با جای خواب نیز قابل سفارش است که البته در کامیونت‌ها بهتر است بگوییم محلی برای قرار دادن وسایل تا خواب. چراکه فضا این بخش برای خوابیدن بسیاری از افراد، تنگ و کوچک است که با توجه به سایز یک کامیونت، نمی‌توان بر آن ایرادی نیز گرفت.

نمای بیرون و داخل کامیونت فورس

از نمای بیرون، کاملاً آشکار است که ما با یک طرح شرقی یا بهتر است بگوییم، چینی روبرو هستیم. چراغ‌های ذوزنقه‌ای جلو که نزدیک به یک دهه از محبوب‌ترین شکل‌های چراغ جلو محسوب می‌شدند و امروزه نیز کم‌کم در حال تبدیل‌شدن به چراغ‌های خوابیده و لوزی شکل هستند.

آشنایی با کامیونت فورس بهمن دیزل

آینه‌هایی با ظاهر قدیمی که این شکل طراحی مربوط به اوایل قرن بیست و یکم بوده و امروزه این شکل آینه‌های جانبی که تشکیل‌شده از دو آینه قرارگرفته بر روی یک میله هستند، کاملاً در خودروهای اروپایی منسوخ‌شده‌اند. شیشه جانبی بزرگ با شیب رو به پایین و البته دستگیره ورودی به‌صورت عمودی که باز کردن درب را تا حدودی آسان‌تر می‌کند.

آشنایی با کامیونت فورس بهمن دیزل

سپر جلو هم طرحی قدیمی دارد و به‌صورت تکه‌ای جدا از بدنه قرارگرفته که البته امروزه در تمام کامیونت‌های شرقی به همین شکل است؛ اما کاش در مدل ایرانی این خودرو یعنی کامیونت فورس، شاهد کمی تغییرات در قسمت‌های اصلی بدنه نیز بودیم.

آشنایی با کامیونت فورس بهمن دیزل

می‌توان گفت طراحی فضای داخلی نیز در عین اینکه رنگ و بوی قدیمی دارد اما ساده و کاربردی است. داشبورد از تعدادی دریچه هوای تهویه مطبوع و دکمه‌های تنظیم این بخش به همراه یک نمایشگر در وسط داشبورد، تاخوگراف، دو بخش برای قرار دادن لوازم و تعدادی محل کور شده از درپوش‌های پلاستیکی که وسط آن‌ها دکمه فلاشر قرار دارد، تشکیل‌شده است.

آشنایی با کامیونت فورس بهمن دیزل

دسته‌دنده طراحی زیبایی دارد و نمایشگر پشت فرمان نیز در عین سادگی، زیباست و اطلاعات را به‌خوبی به راننده منتقل می‌کند. از دیگر نقاط قوت طراحی داخلی، فرمان این خودرو است که روی آن دکمه‌هایی برای کار با اداوتی مثل سیستم صوتی، کروز کنترل و بلوتوث تلفن قرار دارد.

آشنایی با کامیونت فورس بهمن دیزل

مشخصات فنی کامیونت فورس

کامیونت فورس از پیشرانه ساخت کامنز چین با کد ISF3.8s5154 استفاده می‌کند که پیشرانه‌ای پراستفاده در خودروهای تجاری سبک‌وزن کشورمان محسوب می‌شود. بالاترین قدرت و گشتاور تولیدی این موتور دیزل ۳.۸ لیتری که سیستم تنفس آن به‌صورت توربو شارژر و افترکولر است، برابر با ۱۵۵ اسب بخار در دور ۲۶۰۰ دور در دقیقه و ۴۹۱ نیوتن متر در دور ۱۲۰۰ تا ۱۹۰۰ دور در دقیقه است.

این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده که با کمک سیستم SCR و پاشش ادبلو به این سطح استاندارد رسیده است. جعبه‌دنده در نظر گرفته برای این خودرو نیز به‌صورت دستی و با ۱+۶ سرعت است که از تکنولوژی ZF بهره می‌برد و البته ساخت شرکت wanliang چین است. این گیربکس نیز در کشورمان با موتور گفته‌شده، استفاده بسیاری در صنایع خودرویی دارد. سیستم کلاچ نیز با فشار باد و روغن‌ کار می‌کند و صفحه کلاچ هم از نوع تک‌صفحه‌ای خشک است.

ترمزها در هر دو چرخ به‌صورت کاسه‌ای هستند که برای آن‌ها، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز در نظر گرفته‌شده است. همچنین ترمز کمکی از نوع خفه کن اگزوز است که هرچند این سیستم قدرت مانور بالایی ندارد اما بودن آن از نبودنش بهتر است. فنرها در محور جلو از نوع تخت پارابولیک و در محور عقب از نوع تخت ساده هستند.

سیستم‌های جانبی:

بخش مالتی مدیای این خودرو دارای سیستم بلوتوث، راهیاب ماهواره‌ای و رادیو با قابلیت دریافت فلش و حافظه SD است که امکان کار با آن از روی دکمه‌های فرمان نیز وجود دارد. در چراغ‌های جلو، دیلایت قرار دارد و برای ایمنی بیشتر، در عقب و جلو از پروژکتورهای مه شکن نیز استفاده‌ شده است. شیشه‌بالابرها برقی بوده و آینه‌های جانبی دارای گرم‌کن هستند. از امکانات خوب این خودرو باید به کروز کنترل آن نیز اشاره کرد.

نام خودروکامیونت فورس
تعداد سیلندر/ نوع موتور۴ سیلندر خطی با سیستم تنفسی توربو شارژر و افترکولر
سازنده موتورکامنز
حجم موتور (سی‌سی) / کد موتور۳۷۶۰ سی‌سی / ISF3.8s5154
استاندارد آلایندگییورو ۵EEV+
نسبت تراکم۱۷.۲ به یک
حداکثر قدرت (hp)@دور در‏ دقیقه ۱۵۱ @ ۲۶۰۰ rpm
حداکثر گشتاور (Nm)@دور‏در‏دقیقه ۴۹۱ @ ۱۲۰۰ – ۱۹۰۰ rpm
مشخصات گیربکس / کد گیربکسساخت wanliang / تعویض دستی
ظرفیت باک سوخت۲۰۰ لیتر
کلاچتک‌صفحه‌ای خشک با عملگر روغن+پنوماتیک
تعداد دنده۱+۶ دنده
سیستم ترمزعقب و جلو کاسه‌ای به همراه ABS و EBD
سیستم توقفی کمکیخفه کن اگزوز
وزن ناخالص مجاز (کیلوگرم)۶۰۰۰ کیلوگرم / ۸۵۰۰ کیلوگرم
طول / عرض / ارتفاع۶۸۸۱ / ۲۲۷۱ / ۲۳۴۴ (میلی‌متر)
فاصله محوری۳۸۰۰ (میلی‌متر)
کمترین فاصله کف خودرو تا زمین۱۷۷ (میلی‌متر)
سیستم تعلیق جلو / تعلیق عقبفنر تخت پارابولیک / فنر تخت ساده
آشنایی با کامیونت فورس بهمن دیزل
آشنایی با کامیونت فورس بهمن دیزل
از فوتون تا فورس بهمن دیزل
از فوتون تا فورس بهمن دیزل
از فوتون تا فورس بهمن دیزل
کامیونت فورس بهمن دیزل
کامیونت فورس
کامیونت فورس

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است