قطعات خودرو

نگاهی به کامیون باری 18 تن باری دوو مدل Doosan با کاربری آتش نشانی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودرو بانک، دوو تراکس به عنوان زیر مجموعه گروه بزرگ دوو سال 1972 در شهر گاتسان کره جنوبی متولد شد. همانطور که از نام این شرکت پیداست فعالیت آن در حوزه تولید خودروهای سنگین و تجاری بوده و این حوزه کاری نیز به فعالیت‌های هلدینگ عظیم دوو اضافه شد.

 

هلدینگ دوو یکی از گسترده‌ترین فعالیت‌ها را در میان شرکت‌های کره جنوبی دارد. این شرکت در زمینه‌هایی مانند تولید خودرو سواری، لوازم الکترونیکی، ماشین‌آلات راه‌سازی و ساختمان، صنایع حمل و نقل آبی-دریایی مانند شناور و نفت‌کش و …نقش بسیار فعال و پررنگی دارد. در سال 2004 دوو تراکس با یک تغییر بزرگ روبرو شد و یکی دیگر از بزرگترین شرکت‌های آسیا و جهان یعنی شرکت تاتا از کشور هند اقدام به خرید مجموعه دووتراکس کرد و آن را به زیر مجموعه‌های خوشه‌ای و بین المللی گروه تاتا اضافه نمود. مقر اصلی این شرکت بزرگ خصوصی هندوستان در شهر بمبئی است.

 

گروه شرکت‌های تاتا هند توسط جمشیدجی تاتا از پارسیان هندوستان در سال 1868 بنیان گذاشته شده و مدیریت فعلی بخش اعظمی از این مجموعه شرکت‌های صنعتی، با نوادگان این خاندان است.

 

هلدینگ تاتا و زیرمجموعه‌های آن در بسیاری از زمینه‌های کاری و در سراسر جهان در حال فعالیت هستند و فعالیت این مجموعه گستردگی بسیار فراوانی دارد. تاتاموتورز، تاتااستیل، گروه هتل‌های تاج، خدمات مشاوره تاتا و… از زیر مجموعه‌های چندملیتی و مطرح این ابرگروه صنعتی هستند. همانطور که می‌دانیم گروه صنعتی تاتا فعالیت گسترده‌ای نیز در صنعت خودرو دارد و در حال حاضر این شرکت به عنوان سهام‌دار اصلی شرکت جگوار و لندرور انگلستان شناخته می‌شود.

 

زیرمجموعه‌ کره‌ای تاتاموتورز یعنی دووتراکس با هدف ایجاد یک شرکت پیشگام و معتبر در حوزه خودروهای تجاری سنگین و کامیون‌های باری در عرصه بین المللی اغاز بکار نمود. این شرکت در کنار توسعه خطوط تولید محصولات تجاری سنگین، برنامه اضافه‌کردن بخش تولید کامیونت‌های سبک و اتوبوس را نیز در دست اقدام دارد.

 

از دیگر فعالیت‌هایی که به صورت جدی و گسترده توسط دووتراکس و گروه تاتا در حال پیگیری است، راه‌اندازی خطوط مونتاژ و تولید در کشورهای هدف بوده که به صورت روزانه در حال گسترش است. روسیه، پاکستان، ویتنام، کنیا، آفریقای جنوبی در حال حاضر از کشورهایی هستند که دارای خطوط فعال مونتاژ محصولات دووتراکس هستند و این لیست به سرعت در حال اضافه شدن است.

 

گستردگی فعالیت‌های دووتراکش به صورت فزاینده‌ای رو به افزایش است و در حال حاضر 5 قاره و 70 کشور از محصولات این شرکت پیشرو بهره‌مند هستند و بیش از 300 نمایندگی فعال دووتراکس در کشورهایی مانند الجزایر، ویتنام، روسیه، امارات متحده عربی، کویت، لبنان، عراق و کلمبیا و … مشغول به خدمت‌رسانی و عرضه محصولات دووتراکس با برند معتبر دوو هستند.

 

کامیون ۱۸ تن DAEWOO با کاربری‌های آتش‌نشانی

 

 

کاسپین خودرو، نماینده تولید و مونتاژ محصولات دووتراکس در کشور ایران

کشورمان نیز از شبکه گسترده گروه دووتراکس بی‌بهره نبوده و به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای منطقه خاورمیانه مورد توجه کمپانی دووتراکس قرار گرفته است. شرکت کاسپین خودرو فرهنگ از اوایل نیمه دوم سال 1395 همکاری خود را در زمینه تولید و مونتاژ خودروهای تجاری مانند انواع مختلف کامیون، کامیونت و کشنده با کاربری‌های مختلف با همکاری گروه صنعتی دووتراکس آغاز نموده است. خودروهای تجاری سنگین مانند کشنده ۴۴ تن DAEWOO و کامیون ۱۸ تن DAEWOO با کاربری‌های آتش‌نشانی، جرثقیل، یخچال، حمل طیور، باری چوبی و فلزی و … در خطوط مونتاژ و تولید کاسپین خودرو در تیراز بالا تولید و عرضه می‌شوند. یکی از جدیدترین محصولات مشترک کاسپین خودرو و گروه دووتراکس، محصول کامیون ۱۸ تن DAEWOO با کاربری‌های مختلف است که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و مشتریان خاص خود را دارد.

 

کابین و طراحی بدنه و ظاهری، خوش چهره و با ابهت

در بخش طراحی ظاهری این کامیون ۱۸ تن DAEWOO در حد و اندازه‌های نام برند مطرح دوو ظاهر شده و با چهره با ابهت و متقارن، با خطوطی ساده، نمای شسته و رفته‌ای به خود گرفته است. در نمای جلو شاهد جزئیات کاملا قرینه، چراغ‌های دوتیکه و در بعضی از نسخه‌ها سپری با رنگ تیره و متفاوت از بدنه هستیم که چهره کامیون دووتراکس را جذاب می‌کند. این کامیون از لحاظ حجم‌های بکاررفته در طراحی بسیار معقول و بدور از هرگونه اغراق است که نشان از پختگی و حرفه‌ای بودن طراحان این محصول دارد.

 

مشخصات فنی، پیشرانه توانمند و پرکاربرد

از نقاط قوت این کشنده را می‌توان پیشرانه قدرتمند آن دانست. یک موتور 5890 سی سی 6 سیلندر خطی مجهز به توربوشارژ و اینترکولر قدرتمند که توان تولید حداکثر قدرت 280 اسب بخار و گشتاوری 980 نیوتن متر را داراست قدرت مناسبی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این پیشرانه به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته دووتراکس در عین تولید قدرت مناسب از استاندارد استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می‌برد. وجود یک گیربکس ZFXS100 محصول شرکت معتبر آلمانی ZF از نوع دستی 6 دنده جلو/یک عقب به عملکرد بهتر این کامیون کمک می‌کند و نیروی تولیدی پیشرانه کامیون 18 تن DAEWOO را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. از لحاظ ابعاد کامیون 18 تن دوو 9000 میلیمتر طول، 2495 میلیمتر عرض، 2940 میلیمتر ارتفاع دارد.

 

فاصله بین دو محور چرخ های جلو و عقب کامیون دوو پریما5100 میلیمتر است. بدون بار وزن کامیون 5800 کیلوگرم و حداکثر وزن مجاز ناخالص قابل حمل توسط این کامیون 18000 کیلوگرم یا 18 تن است. محور جلو کامیون دوو به صورت مجاز توان تحمل حداکثر 7100 کیلوگرم نیرو وارده و محور عقب نیز توان تحول حداکثر 11500 کیلوگرم نیرو مجاز را دارد. کامیون 18 تن دوو مدل پریما ظرفیت حمل 2 سرنشین به عنوان راننده و همراه را دارد.

 

نمای ظاهری کامیون ۱۸ تن DAEWOO

 

 

جدول مشخصات فنی کامیون 18 تن دوو مدل Doosan

 

Doosan موتور کامیون 18 تن دوو
DLO6K مدل
6 سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر و اینترکولر نوع
280 اسب بخار حداکثر قدرت
980 نیوتن متر حداکثر گشتاور
5890 سی سی حجم موتور
Euro IV استاندارد آلایندگی
ZFXS1000 جعبه دنده
دستی 6 دنده جلو/یک عقب نوع

 

 

کامیون 18 تن دوو مدل Doosan در نمای جانبی

 

 

سیستم های ترمز و پایداری کامیون 18 تن دوو مدل Doosan

یک سیستم ترمز پنوماتیکی مجهز به ترمز ضد قفل (ABS, ASR و همچنین ترمز دستی و ترمز کمکی یا ترمز موتور در زمان‌های مورد نیاز به کمک راننده کامیون 18 تن دوو می‌آید. ظرفیت مخزن باد این کامیون 60 لیتر بوده که متشکل از دو تانک 30 لیتری است. لاستیک‌های 315*80 R22.5 و رینگ 22.5 اینچی 0/9 R فولادی به حرکت نرم و بهتر کامیون باری دوو در زمان حرکت در سطوح ناهموار و جاده‌ها کمک بسزایی می‌کند و همنین کیفیت سواری و نرمی در حرکت این کامیون را به طور چشمگیری بهبود می‌دهد.

 

این کامیون با کاربری اختصاصی آتش‌نشانی و تجهیزات ویژه اختصاصی این حوزه عرضه می‌شود

 

 

امکانات و تجهیزات کامیون 18 تن دوو

این کامیون با کاربری اختصاصی آتش‌نشانی و تجهیزات ویژه اختصاصی این حوزه عرضه می‌شود.

از لحاظ امکانات و تجهیزات عمومی کامیون 18 تن دوو Doosan در سطح مناسب و قابل توجهی قرار دارد. به کمک وجود عایق صوت و حرارت فضای داخل کابین از ورود صدا و دمای حاصل از فعالیت پیشرانه و همچنین محیط بیرونی ایزوله و عایق شده است و در شرایط مختلف دمایی و محیطی به کمک سیستم تهویه مطبوع خودرو فضای معتدلی را برای راننده و همراه آن فراهم می‌گند. برای راحتی هرچه بیشتر و بهتر راننده یک صندلی مجهز به سیستم بادی پنوماتیک در داخل خودرو تعبیه شده و به راحتی راننده در سفرهای طولانی کمک می‌کند.

 

در مجموع فضای داخلی کامیون 18 تن دوو به دلیل سایز مناسب و قرارگیری صحیح ابزار مورد نیاز و بخش‌های مختلف آن، فضای قابل قبولی برای سرنشینان مهیا نموده است. وجود یک فضای راحت و بزرگ برای خواب دو نفر و با دو تخت‌خواب با قابلیت دید مناسب به راحتی هرچه بیشتر سرنشینان کامیون دوو کمک می‌کند. سیستم تهویه مطبوع کارآمد، کولر و بخاری درجا از نیازمندی خودروهای تجاری و کامیون‌های کارآمد است و کامیون 18 تن دوو به عنوان یک محصول پرکاربرد نیز به این تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مجهز است. شیشه بالابر برقی، سیستم صوتی و تصویری، کیسه هوای راننده و سرنشین و ریموت کنترل درب‌ ها از دیگر امکانات کامیون دوو بشمار می‌آید.

 

فضای داخلی کامیون 18 تن دوو

 

 

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

عرضه محصولات با کیفیت جهانی در بازار خودروهای تجاری کشور از مهم‌ترین موضوعاتی است که به افزایش کیفیت حمل و نقل تجاری کمک می‌کند. برند کره‌ای و معتبر شناخته شده دوو یا محصولات دووتراکس در بازاری که مملو از خودروهای مختلف چینی است، می‌تواند یک امتیاز بزرگ و برگ برنده باشد.

 

محصول کامیون 18 تن دوو با سطح مناسبی از امکانات فنی و وجود یک پیشرانه قدرتمند و به پشتوانه برند مطرح و خوش‌نام تاتا و همچنین برند نام‌آشنای دووتراکس به عنوان یکی از کامیون‌های باری توانمند و جذاب بازار خودروهای سنگین تجاری به حساب می‌آید. با کمک طراحی به روز، ظرفیت مناسب حمل بار و کیفیت بالای قطعات و همچنین کیفیت خوب تولید و مونتاژ محصولات کاسپین خودرو و دووتراکس به عنوان رقیبی سرسخت برای دیگر محصولات تجاری سنگین بازار در نظر گرفته می‌شوند. ادامه فعالیت‌های شرکت کاسپین خودرو یا حفظ سطح مونتاژ، تولید و همچنین پشتیبانی مناسب از محصولات مونتاژی، محصولات تجاری سنگین این شرکت می‌توانند با موفقیت سهم بالایی از بازار خودروهای تجاری سنگین را کسب کنند و رقبای چینی بازار خودروهای سنگین و تجاری در ایران را با چالش مواجه کنند.

 

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *