قطعات خودرو

9 دلیل کاهش شتاب خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروتک ، یک خودرو ممکن است به دلایل متعددی با کاهش توان در هنگام شتاب‌گیری مواجه شود. در این نوشتار برخی از عمده ‎ترین دلایل کاهش شتاب خودرو  ذکر شده است.

1) معیوب بودن فیلتر سوخت

«فیلتر سوخت» به عنوان یک قطعه، وظیفه فیلتر و پالایش سوخت مصرفی در خودرو پیش از ورود آن به پیشرانه و اتاقک احتراق را برعهده دارد. چنانچه فیلتر سوخت دچار گرفتگی شود، سوخت مصرفی هم نمی‌تواند به میزان صحیحی به محفظه احتراق برسد و در نتیجه پیشرانه هم قادر نخواهد بود که در حالت بهینه خود کار کند. اگر در هنگام شتاب‌گیری احساس کمبود توان می‌کنید، نخستین جایی که باید چک شود فیلتر سوخت خودرویتان است. فیلتر سوخت در مکانی نزدیک مخزن سوخت و یا همان باک بنزین خودروی شما نصب شده است. چنانچه فیلتر سوخت دچار گرفتگی شد، با پرداخت مبلغ کمی به تعمیرکار می‌توان اقدام به تعویض آن نمود.

2) گرفتگی یا کثیفی فیلتر هوا

یک پیشرانه برای آن‌که وظیفه خود را به نحو صحیحی انجام دهد احتیاج به هوای تمیز دارد. گرد و غبار و دیگر ذرات می‌توانند به اتاقک احتراق آسیب وارد کنند. بنابراین هوای ورودی به سیستم احتراق همواره باید تمیز باشد. به همین دلیل و برای کسب اطمینان بیشتر، این قطعه پیش از دریچه گاز نصب می‌شود.

به محض این‌که دریچه گاز باز می‌شود هوای مکیده شده توسط فیلتر هوا از گرد و خاک و ذرات مضر تصفیه می‌شود. اگر چند هزار مایلی با خودرویتان رانندگی کنید، فیلتر هوای آن دچار کارکرد بدی خواهد شد. پس بهتر است که همزمان با تعویض روغن، این قطعه را هم تعویض کنید.

3) گرفتگی مبدل کاتالیست

وظیفه اگزوز در خودرو دفع گازهای مضر و غیر ضروری از پیشرانه آن است. پیش از آن‌که پیشرانه آغاز به احتراق مجدد نماید چنین گازهایی توسط اگزوز دفع می‌شوند. بنابراین اگر در خودرویی چنین گازهایی در زمان سریع‌تری پس از تولید دفع شود، آن خودرو حرکت روان‌تر و سریع‌تری نیز خواهد داشت. با این وجود، اگر مجموعه‌ای ازموانع در مبدل کاتالیست و یا گرفتگی در اگزوز وجود داشته باشد توان پیشرانه خودرویتان کاهش خواهد یافت.

4) خرابی سنسور جریان هوا

سنسور جریان هوا که به اختصار به آن MAF (MASS AIRFLOW SENSOR) گفته می‌شود، وظیفه اندازه‌گیری آن حجم از هوایی که برای شتاب‌گیری خودرو لازم است را برعهده دارد. سنسور جریان هوا، اطلاعات لازم در این زمینه را به ECU می‌فرستد و دریچه گاز در تناسب با جریان هوای ورودی، با فرمان صادره از ECU، باز می‌شود. چنانچه سنسور جریان هوا معیوب باشد سنجش جریان هوای ورودی به درستی انجام نمی‌شود و در نتیجه شما کاهش جدی توان پیشرانه را در هنگام رانندگی تجربه خواهید کرد. سنسورهای هوا به دلایلی چون وجود گرما و گرد و خاک فرسوده می‌شوند پس نظافت دوره‌ای آن‌ها می‌تواند به اصلاح و بهبود عملکردشان کمک کند.

5) خرابی سنسور اکسیژن

گرچه سنسور هوای ورودی حجمی از هوا را وارد پیشرانه می‌کند اما سنسور اکسیژن آن میزان از گازی را که باید از پیشرانه خارج شود، اندازه‌گیری می‌کند. به همین دلیل سنسور اکسیژن در اگزوز نصب شده است. اگر داده‌های سنسور هوا با سنسور اکسیژن در تطابق و هماهنگی کامل باشند و این دو همزمان با هم به خوانش داده‌ها اقدام کنند این به معنای وجود شرایطی ایده‌آل و کامل در خودروی شماست. سنسور اکسیژن همچنین بر سامانه تزریق سوخت خودرو نیز تأثیرگذار است پس برای حرکت روان و نرم خودرویتان به کارکرد صحیح چنین قطعه‌ای نیاز دارید.

6) معیوب بودن انژکتورهای سوخت

وظیفه انژکتورهای سوخت، عرضه سوخت مصرفی به محفظه احتراق است. انژکتورهای سوخت چنین کاری را با فشاری بالا و درست همانند عمل اسپری کردن انجام می‌دهند. آن‌ها برای عمل اسپری به حجم دقیقی از سوخت مصرفی نیاز دارند تا براساس آن، پروسه احتراق در محفظه احتراق اتفاق بیفتد. اگر در انجام این فرایند، اندکی اشتباه محاسبه وجود داشته باشد سیکل احتراق به اختلال افتاده و در نتیجه توان خروجی پیشرانه کاهش خواهد یافت. در بدترین سناریو نیز، شاهد شکستن میل بادامک‌ها و پیستون‌ها خواهیم بود.

7) ضعف پمپ سوخت

پمپ سوخت، سوخت مصرفی یک خودرو را از محزن سوخت و یا همان باک به پیشرانه تحویل می‌دهد. پمپ سوخت برای انجام چنین عملی باید از توان کافی برخوردار باشد تا بتواند به ارسال سوخت با فشاری بالا اقدام کند. اگر این فشار کم باشد انژکتورهای سوخت نمی‌توانند حجم صحیحی از سوخت را به درون اتاقک احتراق اسپری کنند و در نتیجه توان پیشرانه کاهش می‌یابد.

8) خوردگی شمع‌های جرقه‌زن

بخش‌های بسیاری در پیشرانه خودرو با یکدیگر پیوستگی و اتصال دارند و چنانچه یکی از آن‌ها بد کار کند شما دقیقاً قادر به تشخیص بخش معیوب نیستند و این قضیه خود پروسه تشخیص عیب را طولانی می‌کند. کاهش توان در حین شتاب‌گیری یکی از مشکلاتی است که در صورت وقوع، نیاز دارید تمامی بخش‌های کلیدی پیشرانه را چک و بررسی کنید.

در این میان، شمع‌های جرقه‌زن می‌توانند بخش مهمی به شمار آیند. آن‌ها به خلق و ایجاد جرقه اقدام می‌کنند، کاری که به نوبه خود موجب انفجار در محفظه احتراق می‌شود. بدون شمع‌های جرقه‌زن، خودرویتان حتی قادر به حرکت هم نیست. چنانچه با کاهش توان مواجه هستید، کارکرد بد شمع‌ها می‌تواند یکی از دلایل آن باشد.

9) تراکم ضعیف سیلندر

در یک پیشرانه، سیلندرها باید سفت و سخت آب‌بندی و درزگیری شده باشند تا پروسه انفجار در داخل آن‌ها مهار شود. یک خودرو بر مبنای چنین اصلی کار می‌کند. اگر نسبت تراکم بالا باشد تمامی قدرت حاصل از انفجار برای جابه‌جایی پستون‌ها استفاده می‌شود. با این وجود، اگر نسبت تراکم کاهش یابد حرکت پیستون‌ها تحلیل می‌رود. به معنای ساده‌تر، در چنین حالتی سیلندر قادر به ایجاد تراکم جهت عمل انفجار نیست و در نتیجه توان پیشرانه به طور کامل به چرخ‌های خودرو منتقل نمی‌شود. این قضیه مستقیماً می‌تواند به عاملی جهت کاهش توان پیشرانه در هنگام شتاب‌گیری بدل شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است