قطعات خودرو

کراس‌اوور کیا سونت، وارداتی جدید بازار ایران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتومبیل سونت کراس‌اوور سایز کوچک کیا محسوب می‌شود که در لاین آپ این شرکت زیر سلتوس قرار می‌گیرد و در بازارهای جهانی، هم رده هیوندای ونو است. به زودی این کراس‌اوور کوچک توسط کوشا خودرو به بازار عرضه خواهد شد.

 

کیا؛ سونت را در سال 2020 و به عنوان یک کانسپت معرفی کرد و سپس در همان سال نسخه تولیدی آن را در هند پس از سلتوس و کارنیوال به فروش رساند. طول این خودرو برای بازار هند 3995 و برای بازارهای صادراتی 4120 میلی‌متر عنوان شده زیرا در هند برای خودروهای زیر 4 متر مالیات در نظر گرفته نمی‌شود. ابعاد دیگر این خودرو برابر با عرض 1790، ارتفاع 1610 و فاصله بین دو محور 2500 میلی‌متر است.

 

 

از نظر طراحی خارجی، نمای جلو سونت مانند بیشتر محصولات کیا، دارای جلوپنجره پوزه ببر است که در زیر آن نوار کروم کشیده شده تا کمی به آن جلوه لوکس ببخشد. نمای عقب بی شباهت به اسپورتیج نیست و آن را بسیار هماهنگ با نمای رو به رو طراحی کرده‌اند.

 

داخل کابین کیا سونت همانطور که انتظار می‌رود ساده اما بسیار جذاب است. برخلاف خودروهای روز، پشت فرمان خبری از نمایشگر دیجیتال نیست و نمایشگر‌ها تلفیقی از آنالوگ و دیجیتال هستند و تنها نمایشگر دیجیتال این خودرو سیستم اطلاعات و سرگرمی آن محسوب می‌شود. خروجی‌های تهویه مطبوع عمودی، دکمه‌های تنظیم تهویه مطبوع، تنظیمات مود رانندگی، دوربین، ترکشن کنترل و تهویه صندلی از دیگر المان‌هایی هستند که در مرکز داشبور آن را از سادگی محض خارج می‌کنند.

 

 

کیا از نظر ایمنی به این خودرو اعتقاد دارد و می‌گوید ساختار این خودرو با فولاد مستحکم ساخته شده که در تصادفات منجر به کاهش صدمات می‌شود. از ویژگی‌های این کراس‌اوور در تریم‌های بالا می‌توان به 6 کیسه هوا، کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ترمز ضد قفل، کنترل کمکی در سربالایی، سیستم مدیریت پایداری خودرو، کنترل کشش الکترونیکی، سنسور پارک و ترمز کمکی اشاره کرد.

 

 

در اپریل 2021 کیا در اقدامی عجیب، نسخه 3 ردیفه از سونت را در اندونزی با نام Sonet 7 معرفی کرد. کیا برای نصب ردیف سوم هیچ تغییری در ظاهر و ابعاد خودرو ایجاد نکرد و برای اینکه بتواند این ردیف صندلی را در کابین جا دهد از فضای صندوق استفاده کرد. این نمونه دو ویژگی مهم نسبت به مدل استاندارد داشت که دریچه تهویه مطبوع برای ردیف عقب بر روی سقف کار شده بود و ردیف دوم تنها با لمس برای تردد به ردیف سوم تا می‌شد. تولید این مدل در سال 2022 متوقف شد.

 

 

در سال 2022 تریمی با عنوان X-Line و بار دیگر در هند معرفی شد که چهره‌ای زیبا و جسورانه‌تر نسبت به مدل استاندارد دارد.

 

 

در کل سونت با 3 پیشرانه دیزل و دو پیشرانه دیزل به بازار عرضه می‌شود که شامل:

3 سیلندر 1 لیتر توربو با 118 اسب‌بخار قدرت و 172 نیوتن‌متر گشتاور متصل به گیربکس 6 سرعته دستی و یا 7 سرعته دو کلاچه

4 سیلندر 1.2 لیتر با 82 اسب‌بخار قدرت و 115 نیوتن متر گشتاور متصل به گیربکس 5 سرعته دستی

4 سیلندر 1.5 لیتر 113 اسب‌بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور متصل به گیربکس 6 سرعته CVT

4 سیلندر 1.5 لیتر توربو دیزل CRDi WGT 99 اسب‌بخار و 240 نیوتن‌متر گشتاور متصل به گیربکس 6 سرعته دستی

4 سیلندر توربو دیزل CRDi VGT 113 اسب‌بخار و 250 نیوتن‌متر گشتاور متصل به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک است.

 

این کراس‌اوور بیشتر در بازارهای هند، نپال، اندونزی، آفریقا جنوبی، ویتنام، خاورمیانه و برخی کشورهای آریکای لاتین فروخته می‌شود.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است