قطعات خودرو

کراس اوور مکث موتور تیارا ؛ شاسی بلند چینی جدید بازار ایران

 به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصاد آنلاین –  بالاخره بعد از حرف و حدیث‌های بسیاری که درباره کراس اوور جدید مکث موتور طی ماه‌های قبل به گوش می‌رسید، این خودروساز نوپا به طور رسمی از بایک روژیانگ X5 تحت عنوان تیارا رونمایی کرد. تیارا مکث موتور محصول سال ۲۰۲۱ است و اولین محصول کمپانی خودروسازی بیجینگ است که تحت برند روژیانگ به دست مشتریان چینی خواهد رسید.

اما همان‌طور که پیش از این نیز در کشورمان رسم بود، مکث موتور که از زیر مجموعه‌های گروه ماموت به‌حساب می‌آید، به کلی نام و نشان این خودرو را تغییر داده و آن را تحت برند خود و با نام جدید تیارا به مشتریان ایرانی عرضه خواهد کرد. در ادامه نگاهی به مشخصات تیارا مکث موتور خواهیم داشت.

کراس اوور مکث موتور تیارا ؛ شاسی بلند چینی جدید بازار ایران

مشخصات فنی تیارا مکث موتور

متأسفانه این شاسی بلند شهری جدید نیز همانند بسیاری دیگر از کراس اوور های چینی موجود در بازار ایران، پایبندی خود را به پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری توربو اعلام کرده است.

موتور این کراس اوور هفت نفره چیزی معادل ۱۵۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور و ۲۱۵ نیوتن‌ متر گشتاور در بازه ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در اختیار راننده قرار می‌دهد.

در اینجا خبری از گیربکس‌های دوکلاچه نیست و یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT6 در کنار موتور انجام وظیفه خواهد کرد تا چرخ‌های جلو را به حرکت درآورد.

تیارا حدود ۱۶۱۰ کیلوگرم وزن دارد، بنابراین به نظر می‌رسد بتواند شتاب ۰ تا ۱۰۰ را در بازه زمانی ۱۲.۵ تا ۱۳ ثانیه ارائه دهد. همچنین میانگین مصرف سوخت آن نیز احتمالا حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

کراس اوور مکث موتور تیارا ؛ شاسی بلند چینی جدید بازار ایران

بررسی طراحی تیارا

کراس اوور ۷ نفره مکث موتور از ابعاد نسبتا بزرگی برخوردار است و ابهت قابل‌قبولی را از خود به نمایش می‌گذارد.

طراحی نمای کناری آن ساده‌تر از بخش جلو به نظر می‌رسد، چراکه در نمای چهره شاهد جلو پنجره بزرگ با میله‌های عمودی کروم رنگ هستیم که در کنار طراحی اسپرت و جذاب سپر، جلوه‌ای نسبتا مجلل و عامه‌پسندتر را به نمایش می‌گذارد.

قسمت عقب تیارا کمی متعادل‌تر به نظر می‌آید و سر اگزوزهای تزیینی در قسمت زیر سپر برای این خودرو تعبیه شده است.

کراس اوور مکث موتور تیارا ؛ شاسی بلند چینی جدید بازار ایران

در مجموع می‌توان گفت که بایک با تلفیق طراحی مدرن چینی و استایل شاسی بلند‌های اروپایی، محصولی نسبتا جذاب و امروزی را برای مشتریان بازارهای در حال توسعه خصوصا بازار کشورمان ارائه داده است.

در مورد طراحی داشبورد و نمای داخلی این خودرو می‌توان گفت که فضاسازی این بخش گرچه خیلی مدرن نیست و تا حدی مشابه برخی محصولات قدیمی‌تر اروپایی و کره‌ای به نظر می‌رسد، اما در مجموع انتقاد خاصی به آن وارد نیست و می‌توان جذابیتی متقاعدکننده برای آن قائل شد.

کراس اوور مکث موتور تیارا ؛ شاسی بلند چینی جدید بازار ایران

قسمت بالا و وسط داشبورد با چرم مصنوعی پوشش داده شده و صندلی‌ها نیز فرمی مناسب و ارگونومیک را ارائه می‌دهند.

مهم‌ترین نقطه قوت کابین این کراس اوور علاوه بر کیفیت مناسب و طراحی قابل‌قبول، فضای بسیار جادار داخل آن است که از فاصله محوری نسبتا بزرگ ۲۸۱۵ میلیمتری آن ناشی می‌شود.

خصوصا صندلی‌های ردیف اول و دوم کاملا مناسب حضور افراد بزرگسال هستند.

صندلی ردیف سوم نیز طبق انتظار گرچه فضای زیادی ندارد اما باز هم می‌تواند جوابگوی نیازهای خانواده‌های پرجمعیت، خصوصا جهت حضور کودکان باشد. در صورت خواباندن صندلی‌های عقب هم فضایی معادل ۱۳۸۰ لیتر در اختیار شما خواهد بود تا کلیه اسباب و لوازم مسافرتی خود را درون آن جا دهید.

امکانات رفاهی و ایمنی مکث موتور تیارا

امکانات مکث تیارا x5 طبق کاتالوگ رسمی شرکت به شرح زیر خواهد بود:

امکانات رفاهی

سیستم هوشمند ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تشخیص محل جای پارک خودرو، سیستم پاور ویندوز، سامانه درب صندوق عقب برقی با سنسور محافظ، سانروف پانوراما با پرده جمع شونده برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه سرنشینان عقب، نمایشگر دیجیتالی، آینه داخلی از نوع ضد اشعه الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده به همراه گرمکن، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، گرمکن صندلی‌های جلو، صفحه نمایش ۱۰.۲۵اینچی، سیستم مالتی مدیا، دوربین ۳۶۰، دوربین ثبت وقایع رانندگی، ماوس کنترل، سیستم صوتی با شش بلندگو، نمایشگر کیلومتر شمار تمام دیجیتال پشت فرمان و… .

کراس اوور مکث موتور تیارا ؛ شاسی بلند چینی جدید بازار ایران

آپشن‌های ایمنی

سیستم کنترل پایداری، سامانه‌های ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، سیستم نمایش تصویری نقطه کور، شش عدد کیسه هوا، سامانه ایمنی برخورد با مانع شیشه بالابر و سانروف و… .

قیمت تیارا مکث موتور

فعلا خبری از قیمت تیارا و زمان عرضه آن به گوش نرسیده است اما با فرض ثبات شرایط کنونی می‌شود حدس زد که این خودرو احتمالا تا چند ماه آینده و با قیمتی نزدیک به یک میلیارد تومان پا به بازار کشورمان خواهد گذاشت.

بر این اساس باید منتظر رقابت داغ تیارا با محصولاتی همچون لاماری ایما، فردا موتور T5، فیدلیتی پرایم، هایما 8s و چری تیگو ۷ پرو باشیم.

کراس اوور مکث موتور تیارا ؛ شاسی بلند چینی جدید بازار ایران

البته در صورتی که کراس اوورهای وارداتی نظیر محصولات کره‌ای یا ژاپنی نیز در رنج قیمت نزدیک به این خودرو به بازار کشورمان راه یابد، آن‌وقت رقابت برای کلیه محصولات چینی از جمله تیارا مکث موتور با خودروهای وارداتی کاملا دشوار خواهد بود؛ مگر آن که قیمت منطقی و قابل‌قبولی برای این‌گونه محصولات در نظر گرفته شود تا قادر باشند توان رقابت خود را در برابر محصولات وارداتی از برندهای معتبر جهانی به میزان مطلوبی حفظ کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *