قطعات خودرو

گلايه يك توزيع‌كننده پيشكسوت لنت از اجناس تقلبي در بازار

علی‌اصغر آذرنگ – واردكننده و توزيع‌كننده لنت ترمز – كه ۵۴ سال است كه در حوزه فعالیت می‌كند، در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، توضيح داد: یکی از مشکلات در کار ما، جنس‌های تقلبی است که خیلی آزار می‌دهد، بخصوص افرادی را که در این صنف قدیمی هستند.

او با اشاره به اين‌كه در حال حاضر واردات لنت سخت شده است، گفت: بيشتر لنت‌های وارداتی از كشور چین می‌آیند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت فروش لنت‌های چینی در بازار چگونه است؟ اظهار كرد: این موضوع به تاجر بستگي دارد. كسي که وجدان بیشتری دارد، جنس درجه یک چینی را سفارش می‌دهد. اما برخی افراد، سودجو هستند و جنس‌های درجه دو و سه را به کشور می‌آورند و با برندهای درجه یک به فروش می‌رسانند. این موضوع یکی از مشکلات ما فروشندگان قدیمی است و سودجویی از اين طریق زیاد انجام می‌شود.

آذرنگ درباره كارش توضيح داد: ما پخش‌کننده عمده لنت در سراسر کشور هستیم و با کارخانه‌های داخلی تولید لنت همکاری داریم. البته کارخانه‌هایی که استاندارد دارند. یکسری کارگاه‌های زیرزمینی غیراستاندارد هم فعالیت می‌کنند که اجناس آنها در جعبه‌های برند معروف به فروش می‌رسد.

اين توزيع‌كننده لنت ترمز با بيان اين‌كه كساني كه در این صنف قدیمی هستند می‌توانند لنت تقلبی را تشخیص دهند، ادامه داد: خود صنف هم باید در این زمینه فعالیت داشته باشد و بر تولید و پخش نظارت کند. متاسفانه توان اتحادیه لوازم يدكي در این زمینه محدود است. در نتیجه، تقلب هم زیاد انجام می‌شود.

او افزود: اتحادیه قدرت اجرایی برخورد ندارد. اتحادیه بیشتر از جنبه کدخدامنشی می‌تواند با افراد صحبت کند که این کار بازدارنده نیست.

وي درباره كيفيت لنت‌هاي توليدي در داخل كشور نيز گفت: برای تولید لنت در داخل کشور به مواد مادر نیاز است که حتماً باید در لنت به کار رود که نقش مهمی در تولید لنت ترمز مرغوب ایفا می‌کنند. اگر ميزان مواد اولیه مرغوب در کارخانه‌های تولیدی بیشتر شود، جنس لنت ترمز مرغوب خواهد بود. ولی اگر از میزان جنس مرغوب کم کنند و جنس‌های نامرغوب را به آن اضافه کنند، كيفيت لنت ترمز پايين مي‌آيد. البته کسی متوجه آن نمی‌شود مگر در زمان استفاده از لنت.

آذرنگ اظهار كرد: متاسفانه چون اکنون مواد اولیه باید از خارج وارد کشور شود و قیمت هم خیلی بالاست، برخي تولیدکنندگان از مواد اولیه مرغوب کمتر استفاده می‌کنند. به این ترتيب، کیفیت لنت ترمز داخلی به وجدان کارخانه‌داران و تولیدکننده بستگی دارد. اگر وجدان کاری داشته باشند، درصد مواد اولیه مرغوب را افزایش می‌دهند.

او همچنين گفت: متاسفانه شرايط استاندارد در كشور به‌گونه‌ای نیست که به شکل فنی مسائل را بررسی کند. کسانی که در استاندارد هستند، دستگاه‌های لازم را برای بررسی کیفیت لنت دارند، اما كساني که لنت‌ها را بررسی مي‌کنند، افراد زبده‌ای نیستند. به همین دلیل، استاندارد چندان توجهی به این مسائل ندارد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است