قطعات خودرو

۵ نکته ای که هنگام خرید ماشین دست دوم باید بررسی کنید

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛ بسیاری از افراد تمایل دارند به جای خرید یک خودروی نو، یک ماشین دست دوم بخرند، زیرا مزایای زیادی از جمله ارزان بودن آن دارد، علاوه بر این احتمال این وجود دارد که خریدار علاقه ای به یک برند داشته باشد که اکنون مدل صفر و نو آن در بازار نیست.

 

از سوی دیگر، خرید خودروی کارکرده کار آسانی نیست، زیرا یافتن مدل مناسب و معامله خرید، به زمان و تلاش نیاز دارد، علاوه بر این اهمیت بررسی خوب خودرو برای اطمینان از عاری بودن از هرگونه عیب و نقص نیز سخت است به ویژه ان که دربازار دسته دوم شما تعهدات خودرو ساز را در تحویل خودروی بدون نقص ندارید لذا ممکن است باعث شود خریداران آن متحمل هزینه های اضافی برای تعمیر شوند.

 

اگر چه امروزه کارشناسان خودرو تا حدودی مشکلات اینچنینی را حل و فصل کرده اند و شما راحت تر می توانید به سراغ خودروهای دست دوم بروید با این حال پیشنهاد می کنیم که در هنگام خرید خودروی دست دوم به ۵ نکته زیر که بر گرفته از سایت کاران بایک «carandbike» است؛ توجه کنید.

 

۱- وضعیت خودرو را بررسی کنید

خریدار باید زمان کافی را برای بررسی خودرو از داخل و خارج را داشته باشد و شما نیز نباید این فرصت را از دست بدهید زیرا ایراداتی وجود دارد که تعمیر آن به سختی انجام می شود مانند موتور های دارای مشکل ویا دارای تعمیرات اساسی که ممکن است فروشنده ویا دلال به شکل حرفه ای آنها را پنهان کرده باشد. لذا هنگام خرید حتما شاسی ، موتور گیربکس ، بدنه، سپر، چراغ، لاستیک و سایر اجزای خودرو بررسی شود.

 

توجه داشته باشید که تنها در هنگام خرید است که اگر مشتری مشکلی در خودرو پیدا کند و فروشنده به او نگفته باشد، می توان در مذاکره قیمت از آن بهره برد و اگر مشتری مکانیک مطمئنی می شناسد، می تواند او را برای بازرسی خودرو با خود همراه کند و گرنه معمولا در متن معاملات خرید و فروش خودرو خیار غبن و ضرر و زیان ناشی از عیوب به شکل هوشمندانه ای گنجانده می شود و بعدا این شما هستید که باید هزینه های تعمیرات را از جیب مبارک پرداخت کنید.

 

شگردهایی وجود دارد که کیلومتر شمار خودرو ها را کاهش می دهند. این کار را بایک دیاگ زدن و رفتن به سراغ تعمیر کار کار حتما پیگیری کنید

 

۲- کیلومتر شمار را بررسی کنید

همچنین خواندن کیلومتر شمار بسیار مهم است، اگر خودرویی که ۴ تا ۵ سال عمر دارد، بیش از ۶۰ هزار کیلومتر را طی کرده است، باید اطمینان حاصل شود که مشکل اساسی در آن وجود ندارد و یا نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد است. البته شگردهایی نیز وجود دارد که کیلومتر شمار خودرو ها را کاهش می دهند. این کار را بایک دیاگ زدن و رفتن به سراغ تعمیر کار کار حتما پیگیری کنید.

 

خودرویی که بیش از ۶۰ هزار کیلیومتر راه رفته باشد و احیانا صاحب بی خیالی هم داشته، احتمالا جزو خودروهای به اصطلاح لش به حساب می آید ولذا در خرید آن یا باید احتیاط کرد یا با قیمت مناسب تری آن را خرید.

 

خودرویی که بیش از ۶۰ هزار کیلیومتر راه رفته باشد و احیانا صاحب بی خیالی هم داشته، احتمالا جزو خودروهای به اصطلاح لش به حساب می آید ولذا در خرید آن یا باید احتیاط کرد یا با قیمت مناسب تری آن را خرید

 

۳- ماشین را با رانندگی در مسافت طولانی تست کنید

مشتری باید از فروشنده بخواهد که خودرو را برای تست مسافت حداقل ۷ تا ۱۰ کیلومتری رانندگی کند، این مسافت برای کشف هر گونه نقص در آن کافی است، به ویژه برای بخار سر سیلندر. این نوع تست برای خودرو های گرانقیمت علاوه بر این به مشتری کمک می کند تا بداند آیا در داخل احساس راحتی می کند یا خیر!

 

خریدار همچنین با توجه کردن به صداهایی که از خودرو منتشر می شود و بررسی درست کارکردن ترمزها و گیربکس خودروی بهتری را انتخاب خواهد کرد.

 

۴- اوراق خودرو را چک کنید

مطمئن شوید که خودروی مورد پسند اولیه شما تمام مدارک لازم برای خودرو اعم از اوراق ثبت نام و بیمه و گواهی معاینه فنی را دارد.

 

خریدار باید تمام این اوراق را تأیید کند، به خصوص اگر قصد خرید آن را از مالکی دارد که قبلاً آن را از مالک دیگری خریده است و باید مطمئن شود که خودرو جریمه نداشته یا پرداخت اقساط ان در چه مرحله ای است. بی توجهی به هر یک از این موارد می تواند برای خریدار هزینه زا بوده و هزینه خرید شما را از انچه انتظار دارید؛ بیشتر کند. حتی ممکن است شما با فروش مال غیر مواجه شوید که عملی مجرمانه است!

 

توجه کنید که خودروهایی که در مناطق جنوبی کشور ویا شمالی کشور هستند با پدیده ای به نام رطوبت بالا مواجه هستند که باعث ایجاد مشکلات زیادی در خودرو از جمله زنگ زدگی و خوردگی فلزات خودرو می شود

 

۵- عیوب ناشی از رطوبت را بررسی کنید

اگر چه در بیشتر نقاط کشور ما آب و هویی گرم و خشک است اما در هنگام خرید توجه کنید که صاحب قبلی و یا اصلی خودرو در کجا زندگی می کرده است. توجه کنید که خودروهایی که در مناطق جنوبی کشور ویا شمالی کشور هستند با پدیده ای به نام رطوبت بالا مواجه هستند.

 

رطوبت باعث ایجاد مشکلات زیادی در خودرو از جمله زنگ زدگی و خوردگی فلزات خودرو می شود، بنابراین لازم است خودرو را به خوبی بررسی کنید تا آسیب های ناشی از رطوبت گریبانگیر شما نشود. خودرگی ها نه تنها هزینه زا است بلکه خدای ناکرده در تصادفات نیز ایمنی شما کاهش می دهند.

 

این موضوع را می توان با بررسی چراغ های جلو تایید کرد، در صورت مشاهده قطرات آب در آنها توسط مشتری، ممکن است رطوبت به قطعات خودرو آسیب رسانده باشد.

 

همچنین می توانید صندلی ها، کف و صندوق عقب خودرو را نیز بررسی کنید، زیرا به سختی می توان رطوبت را از این مکان ها خارج کرد و خودرگی ها نیز دقیقا همانجا قابل رویت هستند.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است