قطعات خودرو

29 تير 1363 | 20 جولای 1984 | ای‌. ‌ال.‌ کورد متولد شد

کورد

اِرِت لوبان کورد راننده مسابقه، مکانیک و فروشنده خودرو و البته مالک يك شركت حمل‌و‌نقل، صاحب سرگرمی و قانون‌گذار ایالتی بود.

عكس افتخاري ارت لوبان در كنار کورد810

کورد در میزوری متولد شد و همه‌فن‌حریف بار آمد. در کنار کار و مسابقه و فروش خودرو، سراغ عرصه‌های متعدد دیگر کسب‌وکار هم رفت. اوایل کارش، سنگ معدن جابه‌جا کرد، املاک خریدوفروش کرد، وسایل الکترونیک تعمیر کرد، و حتی اتوبوس راند. هیچ‌یک از این کارها آن‌طوری که می‌خواست تکانش نداد، و او سرانجام به فروش ماشین‌های کارکرده بازگشت. او فهمید با کمی کار یدی، می‌تواند یک ليمو را به قیمت بهتری بفروشد.

کورد سال 1929

کورد و اولين شركت

درآمد او از فروش به حدی رسید که پول کافی برای خرید بخشی از جایی که در آن کار می‌کرد را به دست آورد: شركت «ماشين موتور ماه» (Moon Motor Car).

روش‌های او در جابه‌جایی ماشین‌ها باعث شد سال 1924 فرصت ملاقات با مدیران کمپانی درحال‌ ورشکستگی خودروی آبرن (Auburn) را به دست آورد. او خیلی زود مذاکره روی توافقی را به نتیجه رساند که برایش کنترل کامل تصمیم‌گیری‌ها، 20 درصد از سود و شانس خرید یک جا را به ارمغان آوردـ البته اگر کمپانی را سر پا نگه می‌داشت.

تا فوریه سال بعد او رییس این شرکت شده بود و با خرید سهام دیگر مالکان، اختیار تام را به دست آورده بود. در حالی‌ که این کمپانی هنوز تا سوددهی فاصله داشت.

اواخر دهه 1930 در یک فروشگاه

هلدينگ

کورد از آنچه در اختیارش بود برای کسب‌وکارهای دیگرش بهره می‌گرفت. طی فقط چند سال بعد او شركت‌هاي دوزنبرگ (Duesenberg) ، كنترل‌كننده كابين (Checker Cab) ، لیکامینگ اینجینز (Lycoming Engines) ، استینسون ایرکرفت کمپانی (Stinson Aircraft Company) ، نیویورک شیپ‌بیلدینگ (New York Shipbuilding) و بسیاری شرکت‌های دیگر را به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل به چنگ آورده بود.

ای.‌ال‌. کورد سال 1929 کمپانی کورد را در قامت یک هلدینگ برای منافعش تأسیس کرد. همان سال اولین خودروی کورد یعنی ال‌ـ‌29 به بازار آمد ـ خودرویی انقلابی که نشانۀ اولین تولید انبوه یک خودروی آمریکایی موتورجلو ماند.

سال 1931 که رکود بزرگ آخرین گام‌های خروجش از ایالات متحده را برمی‌داشت، کورد این واقعیت را دریافت که در واقع آبرن را نجات داده است.

خودروسازان لوکس به سیزدهمین رتبه در میان فروشندگان بزرگ اتومبیل در ایالات متحده رسیده بود. در حالی‌که اکثر خودروسازان روزگار را به‌سختی می‌گذراندند. این موفقیت باعث شد بتواند عمارت بورلی‌هیلز را در 1933 بسازد اما فرصت لذت‌بردن از آن را پيدا نکرد. او سال بعد به خاطر تهدید‌ها به بریتانیا نقل مکان کرد، گرچه به گمان عده‌ای این تغییر به مسائل مالیاتی مربوط بود.

بازگشت دوباره

كورد در پی بازگشت به ایالات متحده، تحت پیگردهای مالیاتی و تجاری در خصوص معاملات سهام چکر کب قرار گرفت. آنچه گمان می‌رود او پیش گرفته بود امروزه «تجارت داخلی» تلقی می‌شود. در واقع اتفاق غیرقانونی‌ای رخ نداده بود. در هرصورت سال 1936 به دلیل دیگری سال برجسته‌ای شد: کورد دوباره طراحی و مهندسی الهام‌بخش دیگری را با کورد810 برای سال‌های پیش رو معرفی کرد.

سال بعد یعنی 1937 او منافعش در کورد کورپوریشن را با 150 کسب‎ وکار به فروش رساند. او اگرچه از صنعت خودرو بازنشست شد، از پا ننشست. او زندگی‌اش را به عنوان یک مشاور املاک ادامه داد و البته صاحب چندین شبکه رادیویی و تلویزیونی در کالیفرنیا و نوادا بود. در دهه 1940 او جایگزین میان‌دوره‌ای یکی از قانونگذاران متوفی ایالتی نوادا شد. او این سمت را تا مدتی از آن خود داشت و به عنوان یک سیاستمدار شهرت خوبی کسب کرد. کورد سال 1974 در 79سالگی پس از تحمل سرطان از دنیا رفت و همسر و چهار فرزندش را تنها گذاشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *