قطعات خودرو

سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری

سیدباقری: کشور ترکیه در سال های اخیر رشد بسیار قابل ملاحظه ای در صنعت خودرو سازی و به تبع آن در صنعت تولید قطعات خودرو داشته تا جایی که در حال حاضر حرف اول را دربین کشورهای منطقه را می زند. اما شیوع اپیدمی کرونا در جهان که سبب رکود اقتصادی در بیشتر کشورهای صنعتی شد، در این کشور نیز تاثیرات مخرب زیادی داشت و سبب بروز نگرانی های زیادی در خصوص آینده صنعت این کشور شد. بر همین اساس، اتحادیه تولیدکنندگان قطعات وسایل نقلیه کشور ترکیه، با انتشار گزارشی جامع و فراگیر به بررسی وضعیت صنعت تولید قطعات خودرو و چشم انداز آن در سال 2023 پرداخته است.

 

 

در این سلسله گزارش قصد داریم تا به ابعاد مختلفی از صنعت قطعات خودرو کشور همسایه ترکیه بپردازیم:

طبق برآوردها در ترکیه بیش از 1000 شرکت قطعه‌سازی فعال هستند که تنها 300 تا 350 شرکت از استانداردهای قابل قبولی برخوردار بوده و حتی قطعات تولید شده در این کارخانه‌ها به بازارهای بین‌المللی نیز صادر می‌شود. شرکت های فعال در این صنعت عموماً در استانبول، بورسا و ازمیر متمرکز بوده و بر اساس ارزیابی منطقه ای، 75٪ از شرکت ها درناحیه مرمره، 13٪ در ناحیه اژه، 7 درصد در آناتولی مرکزی و 5 درصد در سایر مناطق واقع شده اند.

 

 

تامین کنندگان قطعات خودرو ترکیه در تولید و تنوع محصولات دارای استاندارد لازم، ظرفیت و توانایی کامل رسیده‌اند، تقریبا تمام اجزای یک خودرو کامل را تولید کرده که شامل بخش‌های همچون پیشرانه، اجزای انتقال قدرت و حرکت خودرو، قطعات سیستم ترمز، قطعات هیدرولیک و پنوماتیک، قطعات سیستم تعلیق، قطعات سیستم ایمنی، لاستیک و قطعات پلاستیکی، اجزا و قطعات شاسی خودرو تجهیزات الکتریکی و سیستم های روشنایی و باتری، پنجره های خودکار و صندلی را با بهترین کیفیت تولیدکند.

 

 

ترکیه به صنعت قطعات خودرو بهای زیادی داده و از نظر سطح فناوری در خاورمیانه رتبه نخست را دارد، بر همین اساس صنایع تولید قطعات خودرو هم از نظر ترکیه و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور بسیار استراتژیک بوده و دولت نیز به این صنعت به عنوان پشتوانه صنایع دفاعی اهتمام زیادی به خرج داده است.

 

 

سرمایه‌گذاری خارجی و طراحی مشترک

سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت تولید قطعات خودرو ترکیه، سبب به اشتراک گذاشته شدن فناوری وبالابردن ارزش افزوده سرمایه فکری شرکتی می شود که با آن شریک شده و تداوم سرمایه گذاری فن آوری در صنعت تولید قطعات خودرو ترکیه علی رغم شرایط نامطلوب اقتصادی، سبب ایجاد زیرساخت های لازم برای رشد و توسعه فن آوری می شود.

 

 

تعدادی از شرکت‌های فعال به عنوان طراح مشترک در تولید خودروهای جهانی حضور دارند. این شرکت ها امتیاز جای گرفتن در تولیدات جهانی شرکت های صنایع مادر به عنوان طراح مشترک را نیز کسب کرده اند.

 

 

شرکت های تولید کننده قطعات خودرو ترکیه براساس سالها تجربه و با اتکا بردانشی که کسب کرده اند، وارد مرحله بسیار حیاتی در عرصه فعالیت خود شده اند. آنها در آینده ای بسیار نزدیک خواهند توانست که شخصا مجوز تولید بسیاری از خودروهای جهانی را صادر کنند.

 

 

در ادامه به موضوعاتی همچون اهمیت صنعت قطعات خودرو در ترکیه و همچنین تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد خواهیم پرداخت…

 

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است