قطعات خودرو

پل کریمه در آتش

پل کرچ در کریمه که برای روسیه بسیار حیاتی بود، آسیب اساسی دید. این پل برای جابه‌‌جایی نیروها از اهمیت بسزایی برخوردار بود. روزنامه کی‌‌یف پست، چاپ اوکراین به نقل از کمیته ضد تروریسم روسیه اعلام کرد آتش‌‌سوزی به وقوع‌پیوسته در پل کریمه به‌دلیل انفجار یک خودروی بمب‌‌گذاری شده بوده که در نتیجه آن هفت تانکر حامل سوخت روی یک قطار آتش گرفته و بخشی از پل تخریب شده است. ولادیمیر کنستانتینوف، رئیس پارلمان منطقه‌‌ای کریمه گفته که این پل در نتیجه اقدام خرابکاران اوکراینی منفجر شده است. او افزود که آسیب به پل «به سرعت ترمیم خواهد شد؛ چون ماهیت جدی ندارد.» این گذرگاه بیش از ۱۶۰ کیلومتر از قلمرو تحت کنترل اوکراین فاصله دارد. یک کارشناس مواد منفجره به بی‌‌بی‌‌سی گفت که آتش احتمالا ناشی از موشک نبوده است. او گفت این احتمال وجود دارد که این حمله از پایین پل برنامه‌‌ریزی شده باشد. با این حال این پل، روسیه را به کریمه وصل می‌‌کرد و روسیه از طریق این پل توانسته بود مقدار زیادی از تجهیزات خود را وارد اوکراین کند.

 

 

در همین حال میخائیل پودولیاک، مشاور ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین درباره انفجاری که پل کریمه را لرزاند، گفت: «این تازه اول کار است.» او در توییتی نوشت: «کریمه، پل، آغاز!» او در ادامه نوشت: «هر چیز غیرقانونی‌‌ای باید نابود شود. هر چیز دزیده‌شده‌‌ای باید به اوکراین برگردانده شود. هر چیز تصرف‌شده‌‌ای توسط روسیه باید بازگردانده شود.» ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، با اشاره به حادثه انفجار کامیون در پل کریمه و ایجاد اختلال در تردد در آن، گفت که واکنش‌‌ رژیم کی‌‌یف به تخریب زیرساخت‌‌های غیرنظامی، دلیلی بر ماهیت تروریستی آن است. پل روی تنگه کرچ توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه در سال۲۰۱۸، چهار سال پس از الحاق کریمه به روسیه افتتاح شد. این پل به‌عنوان یک هدف کلیدی برای نیروهای اوکراینی مطرح شده است؛ چون روسیه از آن برای انتقال تجهیزات نظامی به اوکراین استفاده می‌‌کند.

 

 

پیش‌تر روسیه هشدار داده بود که هر نوع حمله به سرزمین‌‌های پیوست‌‌شده به روسیه را به منزله حمله به سرزمین مادر تلقی می‌‌کند و حتی مدودوف تلویحی از حمله اتمی سخن گفته بود. ولادیمیر پوتین هم اخیرا غرب را متهم کرد که می‌‌خواهد روسیه را نابود کند و تاکید کرد که از همه ابزارهای موجود برای محافظت از روسیه استفاده خواهد کرد و اشاره کرد که این می‌‌تواند شامل سلاح‌‌های هسته‌‌ای هم باشد.

 

 

پیشروی روس‌‌ها

درحالی‌که روسیه به‌‌شدت از انفجار پل کرچ عصبانی است، الجزیره در یک گزارشی نوشت که روس‌‌ها و نیروهای جدایی‌‌‌طلب توانسته‌اند برخی از روستا‌‌ها را از اوکراینی‌‌ها بازپس گیرند. در این گزارش آمده است: سربازان اوکراینی در حال دفاع از شهر صنعتی باخموت در شرق هستند؛ درحالی‌که نیروهای جدایی‌‌طلب مورد حمایت مسکو در منطقه جنگ‌‌زده دونتسک پس از بازپس‌‌گیری تعدادی از روستاهای اطراف در حال پیشروی هستند.

 

 

باخموت و تصرف آن برای روس‌‌ها یک جایزه بزرگ در جنگ خواهد بود. در حال حاضر گلوله‌‌باران شدید از جهت اوترادوفکا، وسلایا دولینا و زایتسوو شنیده می‌‌شود که ظاهرا اکنون در دست نیروهای وفادار به جمهوری خلق جدایی‌‌طلب دونتسک بوده و هم‌‌اینک نیز به روسیه ضمیمه شده است. یکی از فرماندهان توپخانه اوکراینی به نام سرهی به الجزیره گفت که سربازان اوکراینی در باخموت هستند؛ زیرا این یک نقطه کلیدی است. وی گفت: «وظیفه ما تخریب مکان‌‌هایی است که در آن تمرکز نیروی انسانی و آتش‌‌بارهای نیروهای روسی وجود دارد.»

 

 

درحالی‌که نیروهای اوکراینی به گشت‌زنی می‌‌پردازند، صدای انفجارها در خیابان‌‌های خالی باخموت می‌‌پیچد. یکی از سربازان اوکراینی به نام نیکولای می‌‌گوید که روس‌ها با تمام توان خود این شهر را زیر آتش گرفته‌‌اند. نیکولای گفت: «توپخانه، نیروی هوایی، حتی هلی‌کوپترها به مواضع ما حمله می‌کنند. آنها سعی می کنند شبانه‌روز خود را به ما نزدیک کنند. برخی از این واحدهای حاضر در حملات علیه نیروهای اوکراینی نیروهای مزدور هستند.» او در ادامه ادعا می‌‌کند: «هیچ سرباز معمولی روس باقی نمانده است.»

 

 

ارتش اوکراین در هفته‌های اخیر در خطوط مقدم جبهه در جنوب و شرق، از جمله در بخش‌هایی از دونتسک، نیروهای روسیه را عقب رانده است. تسلیحات غربی در ماه گذشته به ارتش اوکراین کمک کرده است تا قلمروهای بیشتری را نسبت به نیروهای روسیه در پنج ماه پس بگیرد. با این حال، دفاع از باخموت یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اوکراین در خط مقدم شرق است. چارلز استراتفورد، خبرنگار الجزیره در گزارشی از باخموت، وضعیت را شبیه بازی «قایم باشک» توصیف می‌‌کند که هر دو طرف سعی در غافلگیر کردن همدیگر دارند.

 

 

حمله روس‌‌ها به چندین شهر

درحالی‌که نیروهای روسیه در اوکراین برخی مواضع خود را از دست داده‌‌اند، به بمباران اهداف اوکراینی ادامه می‌‌دهند و از توپخانه و موشک در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برای حمله به چندین شهر و شهرک، اغلب دور از هرگونه درگیری استفاده کردند. مقامات اوکراینی و برخی از تحلیلگران نظامی می‌‌گویند که با عقب‌‌نشینی ارتش روسیه در شرق و جنوب، مسکو مصمم‌‌تر شده است تا زیرساخت‌‌ها را تخریب کند و از مزیت‌‌های مهمات دوربرد خود بیش از پیش استفاده کند. این آتش‌‌بار در روزی که جایزه صلح نوبل به فعالان حقوق بشر در روسیه، بلاروس و اوکراین اعطا شد، ادامه یافت و این یک سرزنش ضمنی برای روسیه است که به حملات خود ادامه می‌‌دهد. به گفته والنتین رزنیچنکو، رئیس اداره نظامی منطقه، روس‌‌ها شبانه نزدیک به ۴۰موشک به نیکوپول در رودخانه دنیپرو شلیک کرده‌‌اند و به حداقل ۱۰خانه، چندین بلوک آپارتمانی و دیگر زیرساخت‌‌ها آسیب رسانده است.

 

 

وی گفت که گلوله‌باران‌‌های بیشتر در شامگاه جمعه یک نفر را کشته و یک نفر دیگر نیز زخمی شده است. ارتش اوکراین روز جمعه اعلام کرد پهپادهای «کامیکازه» یا انتحاری شهرهای زاپوریژیا و میکولایف را مورد حمله قرار دادند. پلیس منطقه روز جمعه گفت: «در منطقه خرسون نیز چندین خانه مورد حملات موشکی قرار گرفتند.» آنها نگفتند که چه تعداد کشته یا زخمی شده‌‌اند. مقامات محلی گفتند که در زاپوریژیا، نیروهای امداد روز جمعه هنگام پاکسازی آوار از حمله موشکی به یک منطقه مسکونی، اجساد بیشتری پیدا کردند که به گفته مقامات محلی، تعداد قربانیان به ۱۲نفر افزایش یافت. آناتولی کورتیف، سرپرست شهرداری گفت: «ما قربانیان زیادی داشتیم که مجروح شده‌‌اند و در بیمارستان هستند و ۱۵ نفر دیگر مفقود شده‌‌اند. بنابراین ما به جست‌وجوی آنها ادامه می‌‌دهیم.» پس از این حملات نیز کاروان‌های بزرگ بشردوستانه خارج از شهر به حالت تعلیق درآمد. در طول جنگ، زاپوریژیا، یک مرکز منطقه‌‌ای در رودخانه دنیپرو، به‌عنوان اولین هدف‌‌ها در آتش‌‌بار روس‌‌ها بوده است. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین در یک سخنرانی ویدئویی شبانه گفت: «این شهر هر روز در معرض حملات موشکی گسترده قرار می‌‌گیرد.»

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *