قطعات خودرو

قاعده موفقیت

آمارها حکایت از وجود 2200 سازنده قطعات و مجموعه‌های خودرویی در کشور دارند. از میان قریب 1200 واحد عضو انجمن قطعه سازان و مابقی رد مشخصی ندارد. گرچه ممکن است واحدهای بزرگ(بیش از 50 نفر شاغل)هم در بین آنها باشند. بنابر اعلام انجمن نیرو محرکه و صنایع همگن از اعضای انجمن فقط 800 واحد هنوز مشغول فعالیت هستند و البته نیمی از این ها نیز با 10 تا 50 درصد ظرفیت کار می کنند. به گفته مسئولین انجمن عمده‌ترین دلیل مشکلات  قطعه سازان مطالبات معوق از خودرو سازان است.

در این میان به واحدهایی برمی‌خوریم که قابل تامل هستند. منظور قطعه سازانی هستند که دائماً در حال افزایش تیراژ و توسعه سبد محصولات خود هستند. اغلب این قطعه سازان با بازار قطعات خودرو کار می‌کنند. بازاری با نیاز دائمی و مستمر که همواره وجود دارد. هرچه دلار گران‌تر شود و واردات کاهش یابد این بازار جذاب‌تر نیز می‌شود. اگر تولید کننده به کیفیت، تامین شبکه، بهینه سازی محصول و برندسازی اهمیت کافی بدهد. بازار پاسخ مثبت و اقبال بیشتری نشان خواهد داد. حتی مصرف کننده نهایی غیر متخصص نیز اعتماد می کند. سرمایه این شرکت‌ها می‌شود اعتماد مردم و اقبال شبکه توزیع و این قاعده‌ای همیشگی است. با منطق اقتصادی و اجتماعی نیز توجیه پذیر و قابل درک است.

تعدادقابل توجهی از این واحدها وجود دارند که ما سعی می کنیم آن‌ها را معرفی کنیم به این امید که الگویی شوند برای دیگران و راهی گشوده گردد برای ارتباط مستمر و تعاملی بین شبکه توزیع، تعمیرکاران و صاحبان خودرو با تولید کنندگان قطعات و مجموعه های خودرو، در واقع می خواهیم زنجیره تامین شفاف و تعاملی شود.

یکی از این مجموعه‌ها گروه پژوهش صنعت مدرن است با نام تجاری چراغ مدرن که سازنده چراغ های جلو و عقب اغلب خودروهای سواری تولید داخل است.

این کارخانه عظیم از نقطه تهیه مواد اولیه تا ساخت تجهیزات و ماشین آلات خط تولید و طراحی محصول عزم خود را جزم کرده است تا در نماند. هرجا توانسته از دانش و فن‌آوری های روز دنیا استفاده کرده و هرجا بن بست یا تنگنایی پدیدار گشته است؛ راهی نو ساخته است.

این مجموعه بزرگ به خطوط تولیدی خودروسازان داخلی جنس می‌دهد، صادرات داشته و بازار لوازم یدکی را به خوبی تامین می‌کند. هراسی از کاهش قیمت دلار یا رفع تحریم ها ندارد و در روزهای سخت کرونایی نیز توانست شرایط ادامه تولید را فراهم کند.

چراغ خودرو جزء قطعات فوق ایمنی تلقی می‌شود و پلیس هرگونه نقص آن را موجب جلوگیری از تردد خودرو می‌داند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *