قطعات خودرو

هرآنچه درباره کیا EV9 می‌دانیم، جایگزین برقی تلوراید

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، این شرکت کره‌ای هم‌اکنون محصولات نیرو EV و EV6 را روانه بازار کرده است؛ قدم بعدی آن نیز شاسی‌بلند EV9 است که براساس مدل مفهومی EV9 (که در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس رونمایی شد) طراحی خواهد شد.

کیا هم‌اکنون اعلام کرده که EV9 تا سال ۲۰۲۳ وارد بازار آمریکا نیز خواهد شد اما سوال اینجاست که باید منتظر چطور خودرویی باشیم؟! بگذارید نگاهی به تمام اطلاعاتی داشته باشیم که تاکنون درباره این شاسی‌بلند آینده‌نگرانه منتشر شده است.

 

 

نمای بیرونی

خوشبختانه EV9 برخلاف بسیاری از خودروهای تولید انبوهی چون هیوندای آیونیک ۶ که بیشتر زیبایی مدل مفهومی خود را از دست می‌دهند، طراحی خاص و فرمپردازی منحصربه‌فرد خود را حفظ خواهد کرد. در بخش جلو، شاهد چهره جدید زبان طراحی کیا موسوم‌به «بینی ببر» هستیم که در بخش‌های جانبی خود، ورودی نازک هوا و چراغ‌های عمودی باریک را جای داده‌ است. ممکن است تصور کنید که بخش زیر پلاک یک ورودی هوا باشد اما درحقیقت یک پنل با طرح‌های عمودی است که احتمالا شامل برخی از حسگرهای جلوی خودرو نیز می‌شود.

 

 

 

 

در نمای جانبی شاهد یک پروفایل قوی، تناسبات مناسب برای یک شاسی‌بلند بزرگ و فرمپردازی محکم و استوار هستیم. خط شانه بالا و طرح جعبه‌ای بخش منتهی به چراغ‌های جلو نوید فضایی باز برای سرنشینان را می‌دهد. خط طاق‌های بالای چرخ‌ها به قدری تیز طراحی شده‌اند که انگار از جنس سنگ ساخته شده‌اند و حقیقتا پروفایلی جدی و محکم را برای EV9 می‌سازند. این زبان طراحی جذاب در عقب نیز ادامه دارد؛ جایی که شاهد حضور چراغ‌های بومرنگ‌شکلی هستیم که به‌خوبی شیشه پشتی را دربر گرفته‌اند.

 

 

کابین

درون EV9 نیز مانند بیرون آن باشکوه است؛ کیا در این بخش فضایی بسیار راحت و باز را طراحی کرده که از پیکربندی منطف صندلی بهره می‌برد. متاسفانه برخلاف سه ردیف صندلی، خبری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها، درهای معکوس و فرمان بالارونده در نسخه تولیدی نیست. خوشبختانه بسیاری از المان‌ها دیگر نظیر طراحی آینده‌نگرانه کابین، نورپردازی داخلی، نمایشگر بزرگ ۲۷ اینچی به همراه نمایشگر راننده و کانون اطلاعات سرگرمی این خودرو راه خود را به نسخه تولید انبوه EV9 باز خواهند کرد.

 

 

 

 

کیا برای ساخت بخش‌های پلاستیکی کابین از بطری‌های «PET» استفاده کرده است که با محیط‌زیست نیز سازگاری داشته و با چرم گیاهی بخش‌های دیگر کاملا هماهنگ شده است. از فناوری‌های رانندگی این شاسی‌بلند تنومند نیز می‌توان به سیستم‌های گوناگون کمک راننده، بهره‌وری از سیستم نیمه‌خودران برای کاربری بزرگراه‌ها، دستیار خروج ایمن و کروزکنترل خودکار پویا مبنی‌بر سیستم ناوبری اشاره کرد.

 

 

پلتفرم و عملکرد

EV9 مانند نمونه کوچک‌تر EV6 برپایه پلتفرم برقی و ماژولار جهانی کیا موسوم‌به «GMP» ساخته خواهد شد. فاصله محوری نمونه مفهومی EV9 برابر ۳,۱۰۰ کیلی‌متر بود که به‌مراتب بیشتر از فاصله محوری کیا تلوراید است. این فاصله بیشتر برای ایجاد فضای بهتر برای سرنشینان و جای مناسب برای باتری ایجاد گشته است (هرچند که کیا هنوز اطلاعات درستی درباره ظرفیت باتری این خودرو منتشر نکرده است).

 

 

 

 

معماری ۸۰۰ ولتی EV9 به آن امکان تجهیز به ویژگی «V2L» (خودرو به بار) و شارژ سریع DC را تا نرخ ۳۵۰ کیلوواتی می‌دهد. شارژ مجدد باتری آن نیز از ۱۰ تا ۸۰ درصد تنها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به درازا خواهد کشید. کیا اعلام کرده است که گستره مسافت قابل‌پیمایش این شاسی‌بلند برقی ۴۸۳ کیلومتر (۳۰۰ مایل) خواهد بود.

انتظار داریم که موتور EV9 مانند نمونه موجود در کیا EV6 باشد. EV6 هم‌اکنون به یک موتور دوگانه و سیستم چهارچرخ محرک مجهز شده است که ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۹۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و شتاب اولیه آن نیز حدود ۴.۶ ثانیه است. نسخه بالارده‌تر EV6 برابر ۵۷۶ اسب بخار قدرت و ۷۳۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که احتمالا در EV9 نیز شاهد استفاده از این حجم از خروجی خواهیم بود.

 

 

رقبا و زمان عرضه

رقیب اصلی کیا EV9، محصول شرکت مادر یعنی هیوندای خواهد بود که قرار است از شاسی‌بلند آیونیک ۷ رونمایی کند. البته از دیگر رقبای آن می‌توان به فولکس‌واگن ID.6 (که منحصرا در چین عرضه می‌شود) نیز اشاره کرد اما اگر بخواهیم وارد رده شاسی‌بلندهای لوکس برقی بشویم، شاهد حضور قدرتمند رقیب‌هایی چون کادیلاک لیریک، مرسدس‌بنز EQS شاسی‌بلند، ب‌ام‌و iX و شاسی‌بلند بی‌نام‌ونشان لکسوس هستیم.

 

 

چهره احتمالی هیوندای آیونیک ۷

 

 

کیا شاسی‌بلند برقی‌اش تا سال آینده در سرتاسر اروپا به فروش خواهد رساند و پس از سال ۲۰۲۳ نیز وارد بازار آمریکا خواهد شد. رونمایی رسمی این خودرو نیز در ماه‌های آتی سال جاری میلادی روی خواهد داد. از آنجا که EV9 رقبای قدرتمند اروپایی و آمریکایی زیادی دارد، به‌نظر شما آیا در این رده از بازار موفق خواهد بود و همان‌گونه که EV6 توانست در کلاس خود بدرخشد، آن هم نظرها را به خود جلب خواهد کرد؟!

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است