قطعات خودرو

برخورد با عوامل تاخیر عمدی در حرکت اتوبوس‌های بین‌شهری

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،علاوه‌بر رفت‌وآمدهای بین شهری و شهری با اتوبوس‌ها، اقشار مختلفی ازجمله دانش‌آموزان، دانشجویان و … نیز برای جابه‌جایی‌های گروهی یا حتی برگزاری اردو و مسافرت‌های تفریحی، از این وسایل حمل‌ونقلی عمومی بهره می‌گیرند. اما استفاده از وسایل نقلیه‌عمومی مثل اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری، همواره بی‌دغدغه و بدون مشکل نبوده و گاه اتفاقاتی هم دیده می‌شود که اگر پیگیری نشود، ممکن است در آینده و با ادامه برخی سهل‌انگاری‌ها، جان راننده و مسافران به‌خطر بیفتد.

 

شیوه ثبت شکایت در اتوبوسرانی

یکی از رایج‌ترین تماس‌های شهروندان با اتوبوسرانی، عدم رضایت از کیفیت خدمات و امکانات اتوبوس‌ها بوده که شاهد تخلفی بوده‌اند و سفر خوبی را تجربه نکرده و اکنون قصد شکایت دارند. ثبت شکایت در اتوبوسرانی باتوجه به‌نوع اتوبوس و نوع تخلف آن متفاوت است.

 

به‌عنوان‌مثال بسته به این که اتوبوس مذکور بین‌شهری است یا درون‌شهری، باید مسیر شکایت متفاوتی دنبال شود. اتوبوس‌های بین‌شهری و درون‌شهری موظفند علاوه‌بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برخی مقررات و قوانین خاص را نیز رعایت کنند. ازآنجاکه مسیر تردد اتوبوس بین‌شهری با یک اتوبوس درون‌شهری متفاوت است، بنابراین قوانین اختصاصی اتوبوس‌ها نیز بسته به بین‌شهری یا درون‌شهری بودن تفاوت دارد. برای شکایت از اتوبوس‌ها، سامانه ۱۴۱ طراحی شده است. برای ثبت شکایت در اتوبوسرانی یا باید به این سامانه مراجعه کنید یا از سامانه اتوبوسرانی هر شهر کمک بگیرید.

 

سامانه ۱۴۱ نه‌فقط برای طرح شکایت از اتوبوس‌های بین‌شهری کارآیی دارد بلکه به عنوان مرکز مدیریت راه‌های کشور، یک مرجع معتبر و موثق برای دریافت اطلاعات راه نیز است. این سامانه اپلیکیشن هم دارد و از طریق شماره تلفن ۱۴۱ به مسافران بین‌شهری خدمات عرضه می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان در جریان بازدیدهای دوره‌ای خود از پایانه‌های مسافربری و دفاتر شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر گفت: «طرح ویژه کنترل تاخیرهای مبدأ و حین سفر ناوگان اتوبوس‌های جاده‌ای برای سومین بار درسال جاری اجرا می‌شود و در صورت مشاهده هرگونه تاخیر در ابتدا یا حین سفر، متخلفان به کمیسیون‌های ماده ۱۱ و ۱۲ معرفی می‌شوند.» احسان عراقی‌زاده به فعالیت ۸۶ شرکت، موسسه حمل‌ونقل مسافربری جاده‌ای حوزه شمال استان اشاره کرد و یادآور شد: «سالانه حدود ۸میلیون مسافر از مبادی داخلی به داخل و خارج از استان توسط ۴۳۰۰ نفر راننده جابه‌جا می‌شوند.»

 

یک سفر ایمن نیازمند انجام چه اقداماتی است؟

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران درباره شکایت‌های ثبت‌شده از اتوبوس‌ها گفت: «از ابتدای امسال تاکنون 157 مورد شکایت تاخیر بیش‌از یک ساعت ثبت شده؛ این در حالی است که در سال 1400, 219مورد شکایت ثبت شده بود.» مهدی خضری در ادامه بیان کرد: «این شکایت‌ها در کمیسیون ماده‌های 11 ، 12و 14 بررسی و با شرکت‌های مسافربری، رانندگان و مالکان متخلف برخورد شده است.» مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران افزود: «امسال با افزایش کنترل‌ها و نظارت‌هایی که در سطح اتوبوس‌های مسافربری داشتیم، سعی کردیم با این تاخیرها برخورد کنیم.»

 

مهدی خضری همچنین اظهار کرد: «بخشی از این تاخیرها درباره نظارت مدیران فنی در پایانه ها و الزام به رعایت ایمنی سفر در سطح جاده‌های کشور است و بخشی هم مربوط به مسافرانی است که با تاخیر در ترمینال حاضر می‌شوند.» وی ادامه داد: «یک سفر ایمن، نیازمند انجام اقدامات اولیه و آمادگی اتوبوس‌ها و سرویس آنهاست؛ به همین علت شاهد تاخیرهای 15 تا 30دقیقه‌ای در این زمینه هستیم.»

 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران گفت: «باتوجه به اینکه صدور صورت‌وضعیت مسافری در سطح کشوری و استانی آنلاین است، گاهی شاهد قطعی اینترنت، برق و کندی سیستم هستیم. برای آماده شدن صورت وضعیت، به چند دقیقه زمان نیاز است که این امر، سبب تاخیر در سفر می‌شود. روزانه حدود 2 هزار سرویس از مبدأ تهران به سایر نقاط کشور اعزام می‌شود. این حجم از سفر با آماده‌شدن ناوگان برای پذیرایی از مسافران تاخیرهایی را به دنبال دارد.»

 

وی با عذرخواهی از مردم گفت: «امیدواریم با ارائه خدمات بهتر در سفرهای جاده‌ای، خدمات مسافرتی بهتری را به مسافران ارائه دهیم.» خضری اضافه کرد: «سه موضوع جاده، وسیله‌نقلیه و انسان، موضوعات پیش‌بینی‌نشده‌ای هستند. در برخی موارد ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد که این ایرادها، سبب ایجاد برخی تاخیرها می‌شوند.» وی در انتها افزود: «اگر ناوگان شرکت مسافرتی نتواند بیش‌از یک ساعت پس از زمان مشخص‌شده در سکو حاضر شود، بر اساس قانون شرکت‌های مسافربری، باید ناوگان را جایگزین و جابه‌جا کند.»

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است