قطعات خودرو

معرفی فونیکس FX

بررسی اجمالی

شرکت خودروسازی چری اکنون مراحل رشد را پشت سر گذاشته و در حال تبدیل شدن به یک شرکت بالغ است. چری بزرگترین صادرکننده خودرو چینی است و اکنون با توسعه زیربرندهایی همچون اومودا، جتور و اکسید به دنبال توسعه بازار خود است. جدیدترین محصول از زیربرند تازه تاسیس چری یعنی اومودا هم‌اکنون با نام فونیکس اومودا 5 در حال ورود به بازار ایران است. فونیکس اومودا 5 یک کراس‌اوور کوچک است که در بخش جذاب و پرتلاطم بازار جهانی به رقابت خواهد پرداخت. چری برای طراحی این خودرو از نظرات مشتریان خود در کشورهای مختلف بهره برده است تا محصولی با استانداردهای جهانی معرفی کند. اومودا 5 در ایران با برند فونیکس عرضه خواهد شد، برندی که به محصولات لوکس چری اختصاص یافته است. از این رو نباید توقع داشت که فونیکس اومودا 5 با قیمتی اقتصادی به دست مصرف کننده برسد.

 

بررسی فونیکس FX

سال گذشته و در جریان نمایشگاه خودرو گوانگژو، چری از برند جدید خود به نام اومودا رونمایی کرد. در همان زمان یکی از محصولات این برند یعنی چری اومودا 5 نیز به نمایش درآمد. این خودرو با ظاهری اسپرت و جوان پسند، با اکثر محصولات چری که خودروهای خانوادگی هستند متفاوت بود. چری در نمایشگاه گوانگژو 2021 اعلام کرد که واژه اومودا از کلمه مد گرفته شده است. بنابراین چری اومودا 5 خودرویی است که براساس مد روز و سلیقه مشتریان بازار جهانی توسعه یافته است. چری اومودا 5 تیرماه امسال در چین عرضه شد و اکنون چری قصد دارد تا آن را به بازارهای هدف خود از جمله ایران و روسیه نیز عرضه کند. این خودرو در ایران توسط مدیران خودرو و با برند فونیکس عرضه خواهد شد. قیمت چری اومودا 5 در بازار جهانی حدود 14 هزار دلار است و امیدواریم تا این خودرو با قیمتی رقابتی وارد بازار کشورمان شود.

داخل فونیکس FX

استفاده از نمایشگر عریض در میانه داشبورد، به امضای جدید طراحان خودرو تبدیل شده است. طراحان چری نیز از همین فرمول برای اومودا 5 استفاده کرده‌اند و شاهد یک نمایشگر عریض در کابین خودرو هستیم که به صورت سرتاسری بخش اعظم داشبورد را در بر می‌گیرد. طراحی سایر قسمت‌های کابین خودرو بسیار ساده است و می‌توان گفت که هیچ دکمه فیزیکی در کابین این خودرو وجود ندارد. تمامی تنظیمات از طریق صفحه نمایش لمسی یا دکمه‌های لمسی صورت می‌گیرد. کنسول میانی چری اومودا 5 بسیار بزرگ طراحی شده است، گویا که با یک پیکاپ فول سایز مواجه هستید. طراحی اهرم دنده و سایر کنترلرها نیز در ظریف‌ترین حالت ممکن انجام شده است و برخلاف ظاهر خارجی اسپرت، با ظاهر داخلی مجلل روبرو هستیم. فرمان فونیکس اومودا 5 نیز دی کات است و اندکی به سمت درون متمایل است. همچنین هر دو سمت فرمان با انواع دکمه‌های کنترلی مجهز شده است.

 

طراحی فونیکس FX

چری در نمایشگاه گوانگژو 2021 اعلام کرد که برای طراحی اومودا 5 از نظرات کاربران در سی کشور بهره برده است. نتیجه کار طراحان چری و خلق اومودا 5 براساس این نظرات یک کراس‌اوور کامپکت جالب و ترکیبی است. در ظاهر خارجی فونیکس اومودا 5 می‌توان ترکیبی از طراحی شرقی و غربی را به وضوح مشاهده کرد و جلوپنجره خودرو نیز همانند اتومبیل‌های اسپرت آمریکایی با فرم عریض طراحی شده است. اگر به چری اومودا 5 نگاه کنید، ترکیبی از زبان طراحی خودروهای مختلف را در آن خواهید دید. به طور مثال فرم کلی بدنه به کراس‌اوورهای اسپرت کره‌ای و ژاپنی شباهت دارد. تریم دو رنگ آن شما را به یاد کراس‌اوورهای اروپایی همچون محصولات سیتروئن می‌اندازد. فرم طراحی قسمت عقب بی شباهت به کراس‌اوورهای اسپرت آلمانی نیست. در نهایت قسمت جلو چری اومودا 5 نیز شبیه به محصولات جدید جنرال موتورز طراحی شده است. بنابراین می‌توان گفت که طراحی خارجی چری اومودا 5، یک طراحی بین المللی است. چری اومودا 5 از نظر ابعاد و اندازه به کراس‌اوور خانوادگی چری یعنی تیگو 5 شباهت دارد.

چری برای کراس‌اوور مد روز خود یعنی اومودا 5 از پیشرانه‌های فعلی خود استفاده کرده است. این خودرو به طور پیش فرض با موتور 1.6 لیتری TGDI عرضه می‌شود. این پیشرانه‌ هم‌اکنون در فونیکس تیگو 8 پرو مورد استفاده قرار گرفته است که حداکثر 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس در نظر گرفته شده برای چری اومودا 5 نیز از نوع هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه است. البته امکان سفارش دهی چری اومودا 5 با دیگر موتور خانواده چری یعنی پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر نیز وجود دارد. مشخص نیست که مدیران خودرو فونیکس اومودا 5 را با چه پیشرانه‌ای به بازار عرضه می‌کند اما انتظار داریم که فونیکس اومودا 5 با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر MPi وارد بازار ایران شود. این پیشرانه هم‌اکنون در فونیکس تیگو 7 پرو نیز نصب شده است و در مقایسه با پیشرانه‌های GDi، سازگاری بهتری با بنزین ایران دارد.

مشخصات فنی فونیکس FX

نام خودرو                                            فونیکس FX
کشور سازنده                                        کشورچین
سال (طراحی)                                      2022

 

مشخصات فنی

موتور                                                   4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور                                           1600 سی سی
تنفس موتور                                         توربوشارژ
انتقال نیرو                                           دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت                                       197 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور                                     290 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه
جعبه دنده                                           7 سرعته دو کلاچه
شتاب 0 تا 100                                     –
حداکثر سرعت                                       – کیلومتر در ساعت
وزن                                                     – کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)                                    4400 طول – 1830 عرض – 1585 ارتفاع
فاصله بین دو محور                               2630 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر                     – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر                  – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی                          – لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک                                            – لیتر
استاندارد آلایندگی                                –
میزان تولید CO2                                 – گرم در هر کیلومتر

امکانات و تجهیزات فونیکس FX

چری اومودا 5 یک کراس‌اوور میان رده در بازار است اما حتی این کراس‌اوورها نیز امروزه با انبوهی از امکانات به دست مشتریان می‌رسند. فونیکس اومودا 5 در زمینه امکانات ایمنی بسیار قوی عمل کرده است و در صورت ورود به بازار ایران، یکی از ایمن‌ترین کراس‌اوورهای کوچک بازار کشورمان خواهد بود. از جمله امکانات و تجهیزات فونیکس اومودا 5 می‌توان به این موارد اشاره کرد: صندلی‌های برقی ردیف جلو به همراه گرمکن، دوربین و سنسور عقب، دوربین 360 درجه، حافظه صندلی راننده، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم جلوگیری از برخورد هنگام تغییر لاین، نگهدارنده بین خطوط، سیستم کمکی حرکت در ترافیک، کروز کنترل تطبیقی، نور بالا اتوماتیک، سنسور تصادف جلو، ترمز اضطراری هوشمند، کنترل پایداری و کنترل کشش، صندوق عقب برقی، تریم چرمی کابین و سانروف.

امکانات فونیکس FX

ترمز و پایداری                               –
کیسه هوا                                    –
سیستم صوتی                              –
دیگر تجهیزات                               –

رقبای فونیکس FX در بازار

با توجه به سبک بدنه فونیکس اومودا 5 و فرم کوپه مانند آن، به راحتی می‌توان فهمید که رقیب اصلی اومودا 5 در ایران دیگنیتی است. در صورتی که فونیکس اومودا 5 را با دیگنیتی پرایم مقایسه کنیم، می‌توان گفت که برتری نسبی در این مقایسه با اومودا 5 خواهد بود. اما اگر نسخه بروز شده کراس‌اوور بهمن موتور یعنی دیگنیتی پرستیژ را به عنوان رقیب فونیکس اومودا 5 در نظر بگیریم، شاهد رقابتی سخت در بازار خواهیم بود. در این رقابت دیگنیتی پرستیژ به پیشرانه قدرتمند خود اتکا می‌کند، در حالی که اومودا 5 با امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر خود شناخته می‌شود

 

گالری

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است