قطعات خودرو

ماشین ام جی 6

بررسی ام جی 6

ام جی 6 یک خودرو دورگه انگلیسی/چینی است که روی پلتفرم 550 توسعه یافته و از دید برخی میشود حتی آن را نسخه تکامل‌یافته 550 معرفی کرد. این محصول از سال 2012 تا 2015 در دو تیپ GT و مگنت به بازار کشورمان راه یافت که این دو از نظر مشخصات فنی و سطح آپشن‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارند و پسوند آنها صرفاً فرم انتهایی بدنه (GT لیفت‌بک و مگنت سدان صندوقدار) را یادآور می‌شود. بعد از آن در اواسط سال 2015 نسخه فیس‌لیفت شده (فقط در تیپ لیفت‌بک) همراه با اصلاحات ظاهری و ارتقاء سطح آپشن‌ها و گیربکس قدم به سرزمینمان گذاشت که واردات آن هم تا سال 2016 ادامه یافت.

 

ام جی 6

 

از جمله نقاط قوتی که باعث محبوبیت ام ‌جی 6 شده می‌توان به مواردی نظیر: شتاب بسیار خوب، هندلینگ عالی، ایمنی قابل قبول (4 ستاره از موسسه معتبر Euro-NCAP)، آپشن‌های مناسب و فضای جادار کابین و صندوق اشاره نمود. ضمن اینکه ام‌جی 6 در قیاس با سایر خودروهای چینی حاضر در این رده قیمتی، از اعتبار برند بالاتر و کیفیت ساخت بهتری برخوردار است. در طرف مقابل، مخالفان این محصول هم دلایل قانع‌کننده خودشان را دارند. حساسیت پیشرانه توربوشارژر ماشین به کیفیت سوخت در ترکیب با کمبود مراکز خدماتی و قطعات یدکی در شهرهای کوچک از جمله اصلی‌ترین نگرانی‌های مشتریان به حساب می‌آیند که باعث شده‌اند بازار دست دوم ام جی 6 در مقایسه با رقبای ژاپنی و کره‌ای از رونق کمتری برخوردار باشد. البته اگر در شهرهای بزرگ سکونت دارید با مشکل خاصی از این بابت مواجه نخواهید شد اما حتی همین نیازمندی به بنزین سوپر هم می‌تواند برای برخی افراد آزاردهنده تلقی شود.

داخل ام جی 6

فضای داخلی ام‌جی 6 شاید به اندازه خودروهای جدیدتر نظیر آریزو 6، مدرن و امروزی نباشد اما حالت حجیم داشبورد و خطوط شیک بکار رفته، حس خوبی از قدرت و امنیت را به سرنشینان منتقل میکنند که در نوع خود ستودنی است. این محصول با دو تریم مشکی و کرم به بازار عرضه شده که اولی حالت اسپرت‌تر و هیجان‌انگیزتری دارد اما در عوض رنگ‌ روشن، فضا را دلبازتر از آنچه که هست نشان میدهد. در خصوص کیفیت هم باید گفت پلاستیک‌های بکار رفته در اکثر قسمت‌های کابین 6 جنس نسبتاً خشکی دارند و همین قضیه مقداری از حال و هوای لوکس اتاق کاسته است، اما با این حال کیفیت مناسب چرم صندلی‌ها و کلیدها درکنار دوام خوب قطعات باعث شده بتوانیم در این پارامتر هم نمره قبولی را به فرزند گاراژ موریس اعطا کنیم. ارگونومی کلی هم مناسب ارزیابی شد و علیرغم محدودیت دید پیرامونی در برخی زوایا، میشود از شرایط کلی ماشین ابراز رضایت نمود. از نظر عایق‌بندی، شرایط در دورهای پایین عالی است اما در هنگام شتاب‌گیری، صدای پیشرانه به داخل کابین نفوذ میکند که البته این مورد هم آنقدرها شدید و آزاردهنده به نظر نمی‌رسد.

 

داخل ام جی 6

 

صندلی‌ها نیز فرم خوبی دارند و به راحتی از 4 سرنشین بزرگسال و یک کودک میزبانی می‌نمایند. برای درک بهتر مطلب میتوان اینگونه بیان کرد که فضای داخلی (بخصوص عقب) ام ‌جی 6 به مراتب از مزدا 3 جادارتر است اما در مقایسه با لیفان 820 مقداری کوچک‌تر می‌باشد. البته با توجه به ابعاد بدنه و فاصله میان محورهای جلو و عقب همین انتظار را هم داشتیم. صندوق عقب نیز جادار طراحی شده و بخصوص در تیپ GT که امکان برداشتن تاقچه عقب وجود دارد می‌توان اجسام حجیم را با خودرو شخصی جابجا نمود. نکته جالب دیگر اینکه حتی در تیپ مگنت نیز اهرم‌های صندوق به بیرون از دهانه ورودی منتقل شده‌اند تا در هنگام باز و بست درب، هیچگونه پرتی در فضای داخلی ایجاد نشود.

طراحی ام جی 6

ام جی 6 ظاهر اسپرت و جذابی دارد و بدلیل جثه نسبتاً بزرگ و خطوط خشن دماغه‌اش، تاحدودی پرابهت نیز نشان میدهد. مهم‌تر از همه اینکه برخلاف بسیاری از چینی‌های هم‌دوره، از طراحی مستقل و تناسب اندام کافی بهره می‌برد و ابعاد رینگ‌ها، چراغ‌ها و زوایای ستون‌هایش به خوبی با تمامی اجزاء بدنه همخوانی پیدا کرده‌اند. البته نسخه GT با فرم لیفت‌بک انتهایی چهره جوان‌پسندانه‌تری به خود گرفته اما مدل سدان مگنت نیز شیک و با وقار به چشم می‌آید.

 

ام جی 6

 

در خصوص نسخه فیس‌لیفت باید گفت که ساختار کلی آن مشابه GT نسل قبل می‌باشد اما بازطراحی چراغ‌ها، سپرها، رینگ‌ها و جلوپنجره، ظاهر مسابقه‌ای و جذاب‌تری به خودرو بخشیده‌اند. در هر صورت جدا از بحث سلیقه فردی میشود شکل و شمایل تمامی نسخه‌های ام‌جی 6 را جذاب و طراحی آنها را اصولی توصیف کرد.

مشخصات ام جی 6

با گشودن درب موتور ام جی 6 با همان پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری مدل 550 روبرو میشویم. این انجین 16 سوپاپ که به پرخوران توربو نیز تجهیز شده قادر است در بهترین حالت 160 اسب‌بخار قدرت (دور موتور 5500) و 215 نیوتن‌متر گشتاور (از دور موتور 1750 الی 4500) تولید نماید که برای وزن حدود 1.5 تنی خودرو کافی به نظر میرسد. بخصوص که هماهنگی مناسبی میان پیشرانه و گیربکس 5 سرعته اتوماتیک (نسخه نیوفیس 6 سرعته دوکلاچه) برقرار است و همین باعث شده دسترسی به شتاب صفر تا صد حدود 9 ثانیه حتی در ارتفاع تهران نیز میسر باشد. شتاب ثانویه و کشش در سربالایی‌ها نیز قابل توجه است و نماینده مدیاموتورز تقریباً در تمامی شرایط واکنش‌های خوبی به پدال گاز نشان میدهد. البته در این بین باید حواستان به حساسیت پیشرانه به کیفیت سوخت و سرویس‌های دوره‌ای باشد چون در غیر این صورت عمر قطعات موتور و توربو کاهش خواهند یافت.

 

مشخصات فنی ام جی 6

 

سیستم تعلیق در جلو از نوع مک‌فرسون و عقب چندگانه (مولتی‌لینک) است که ضمن ارائه سواری قابل‌قبول، عملکرد بسیار خوبی در پیچ‌ها از خود نشان میدهد. در واقع طراحی مناسب شاسی در کنار تعلیق تمام مستقل و انواع و اقسام سیستم‌های کمکی پایداری الکترونیکی دست به دست هم داده‌اند تا این فرزند موریس‌گاراژ با خیال راحت به پیچ‌ها‌ حمله‌ور شود و با کنترل مناسب از آنها خارج گردد. در خصوص کیفیت سواری هم باید گفت، ام‌جی 6 نرم‌ترین خودرو این رده به حساب نمی‌آید اما در مواجهه با دست‌اندازهای عادی رفتار قابل قبولی دارد که تقریباً در سطح کره‌ای‌های همرده است. ترمزها نیز در شرایط رانندگی عادی واکنش‌های مناسبی از خود نشان میدهند اما اگر خیلی اهل شتاب‌گیری و سرعت باشید متوجه میشوید که سیستم ترمز ماشین تحت فشار مداوم دچار افت عملکرد می‌گردد؛ هرچند در صورت استفاده از لنت‌های اصلی و لاستیک مناسب این قضیه آنقدرها به چشم نخواهد آمد.

مشخصات فنی ام جی 6

نام خودرو
ام جی 6
کشور سازنده
چین
سال (طراحی)
2011
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور
1796 سی سی
تنفس موتور
توربوشارژ
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
160 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
215 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
جعبه دنده
5 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
شتاب 0 تا 100
8.4 ثانیه
حداکثر سرعت
193 کیلومتر در ساعت
وزن
1485 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4651 طول – 1827 عرض – 1478 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2705 میلیمتر

 

امکانات و تجهیزات ام جی 6

ام‌جی 6 به نسبت سال تولید و رده قیمتی که در آن قرار دارد از امکانات مناسبی برخوردار است که از جمله آنها میتوان به مواردی نظیر: ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS, EBD, TCS, DSC, EBA, MBA، صندلی‌های جلو برقی مجهز به گرمکن (تیپ فول)، استارت با کلید فشاری، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه مجزا برای صندلی عقب، کول‌باکس، سیستم اخطار کاهش فشار باد تایرها، سنسورهای نور و باران، سنسورهای پارک جلو (تیپ فول) و عقب، نمایشگر مرکزی بهمراه دوربین پارک، بلوتوث، چراغ همراهی، سانروف برقی چند حالته، کروز کنترل، پدل شیفتر، کامپیوتر سفری و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود. تازه به نسخه نیوفیس تجهیزات جدیدی نظیر: سیستم Start-Stop، چراغهای تطبیق‌پذیر جدید مجهز به زنون و چراغشور، چراغ‌های روشنایی در روز، ترمز پارک برقی، اتوهلد و کنترل حرکت در شیب نیز اضافه شده‌ تا سطح امکانات ماشین به خودروهای روز نزدیک‌تر شود.

امکانات ام جی 6

کیسه هوا
کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین (6 کیسه هوای ایمنی بصورت سفارشی)
سیستم صوتی
سیستم صوتی و تصویری مجهز به MP3-USB-TUNER بهمراه 8 بلندگو – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان – ورودی USBو AUX
ترمز و پایداری
سیستم MBA (سیستم کمکی برای ترمز) – سیستم‌های DSC-TCS-EBA (سیستم کنترل دینامیکی – سیستم ضد لغزش – سیستم الکترونیک تقویت ترمز) – مجهز به سیستم های ABS و EBD – سیستم الکترونیک تقویت ترمز (SCS II NINE IN ONE)
دیگر امکانات
دنده خودکار تیپ‌ترونیک – رینگ اسپرت 17 اینچ آلومینیومی – روکش صندلی چرمی – سیستم تهویه مطبوع دیجیتال 2 ناحیه‌ای – صندلی برقی 6 جهته برای راننده (در صورت انتخاب) – مجهز به سیستم بسیار پیشرفته کنترل پایداری و دینامیکی – تنظیم خودکار نور در آیینه داخل خودرو – صندلی برقی 6 جهته برای سرنشین جلو (بصورت انتخابی) – شیشه‌های برقی اتوماتیک 4 درب – تکیه گاه آرنج برای سرنشینان عقب – بلوتوث برای ارتباط تلفنی (بصورت انتخابی) – دوربین دید عقب (بصورت انتخابی) – سیستم نشان دهنده میزان باد لاستیک‌ها ITPMS – سنسور باران و گرد و خاک بهمراه سیستم روشنایی خودکار داخل خودرو – سانروف مجهز به سیستم ANTI TRAP – سیستم کمکی برای پارک کردن خودرو – محفظه زیر صندلی – محفظه نگهداری عینک – سیستم تهویه مجزا برای سرنشینان عقب بهمراه یخچال – محفظه نقشه – کروز کنترل پیشرفته – سوئیچ تغییر سیستم گیربکس به حالت تیپ ترونیک – آفتاب گیر راننده و سرنشین جلو مجهز به آیینه و چراغ – چراغ سقفی جلو و عقب – هشدار نبستن کمربندهای ایمنی – تیغه‌های برف پاک‌کن پیشرفته – سوکت مجزای برق برای سرنشینان عقب – نشان‌دهنده میزان آب رادیاتور – استارت خودرو با فشار کلید – کمربندهای ایمنی 3 نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع – قفل کودک – قفل خودکار درب‌ها پس از حرکت – مجهز به ایموبلایزر – شیشه‌شور عقب – صندلی‌های عقب کاملا تاشو – سیستم مکان‌یاب GPS – پدال F1(امکان تعویض دنده با اهرم های تعبیه شده بر روی فرمان) – ایمنی NCAP 5 ستاره – استاندارد آلایندگی EURO IV(یورو 4)

رقبای ام جی 6 در بازار

ام جی 6 از نظر ابعاد، سطح تجهیزات، قدرت پیشرانه، شتاب و هندلینگ از بسیاری از رقبای هم سن و سالش برتر است یا اینکه حداقل کمبودی در برابر آنها ندارد، اما بنا به دلایلی مثل مالکیت چینی (کاهش اعتبار برند)، محدودیت عرضه (کمبود قطعات در شهرهای کوچک) و ضعف شبکه خدماتی (گستردگی کم نمایندگی‌ها) دچار افت قیمت بالاتری نسبت به محصولات کره‌ای و ژاپنی موجود در بازار شده است. با این حال اگر در شهرهای بزرگ سکونت دارید و در نتیجه با مشکل کمبود قطعات مواجه نیستید میتوانید روی ام‌جی 6 به عنوان یک خودرو کامل و جذاب حساب باز کنید. مثلاً در مقایسه با مزدا 3 فضای کابین بزرگ‌تر و کیفیت سواری بهتری دارد، در برابر کیا سراتو YD سطح بالاتری از دینامیک رانندگی و فرمان‌پذیری را ارائه میکند و در قیاس با تویوتا کرولا نیز از توانایی‌های حرکتی و تجهیزات به مراتب بیشتری برخوردار می‌باشد. البته در این بین باید اشاره کنیم که رقبای فوق همگی از نظر وجهه و اعتبار برند، دسترسی به قطعات یدکی و مراکز خدماتی و بازار فروش دست‌دوم، شرایط مناسب‌تری دارند و بواسطه استفاده از ساختار اتمسفریک موتور، استهلاک کمتری به شما تحمیل خواهند نمود. ضمناً کیفیت سواری ام ‌جی 6 هم در مقام مقایسه در جایگاهی بالاتر از مزدا 3 و پایین‌تر از کرولا (تقریباً مشابه با سراتو) قرار می‌گیرد.

 

ام جی 6 یا کیا سراتو

 

اما یک نکته مهم را فراموش نکنید و آن اینکه تمامی ماشین‌های مورد اشاره در سن و سال و کارکرد مشابه، بسیار گران‌تر از ام‌جی 6 هستند. شما با بودجه برابر میتوانید خودرویی مثل کیا سراتو سایپا را خریداری کنید که آن هم بدلیل حذف انواع و اقسام آپشن‌های رفاهی و ایمنی (از قبیل: ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، ترمزهای دیسکی عقب، سیستم کنترل کشش و پایداری الکترونیکی و..) به نوعی توسط خودروساز وطنی ناقص‌سازی شده! هرچند همچنان در شرایط خاص کشورمان میتوان سراتو سایپا را خوش‌بازارتر و کم استهلاک‌تر و کم‌دردسرتر از ام‌جی 6 معرفی کرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *