قطعات خودرو

ماشین ام وی ام X22

بررسی ام وی ام X22

ام‌وی‌ام X22، نسخه اسپرت و جوان‌پسند از مدل خانوادگی‌تر X33 محسوب میشود که با هدف تسلط بر بازار کراس‌اوورهای کوچک عرضه شده است. خودرویی با مشخصات فنی نزدیک به برادر هاچ‌بک‌اش یعنی 315 اما با ارتفاع بیشتر و ظاهر جذاب‌تر که با استفاده از اِلمان‌های آفرودی موفق شده دل هوادارنش را به دست آورد. این محصول در تیپ‌های متفاوت از نظر سطح آپشن و دو نوع جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی به بازارمان عرضه میشود و تاکنون به فروش مناسبی دست یافته است. یکی از دلایل استقبال از X22 شرایط فروش متنوع و گستردگی مناسب مراکز خدماتی است، ضمن اینکه این محصول بر خلاف بسیاری از رقبایش توانسته حضور مستمر و با ثباتی را در بازار تجربه کند تا مشتریان نگرانی چندانی از بابت آینده و کمبود قطعات یدکی نداشته باشند. جدا از اینها، طراحی زیبا و وجود آپشن‌های پرشمار که از سال 1397 تکمیل‌تر هم شد، ام‌وی‌ام X22 را به خودروی دوست داشتنی در این رده قیمتی بدل نمود.

ام وی ام X22

البته در این بین میتوان از مواردی نظیر: کیفیت پایین متریال داخلی، ضعف شتاب و کشش بخصوص در نسخه اتوماتیک و نامشخص بودن ایمنی خودرو، به عنوان نکات منفی X22 یاد کرد؛ هر چند برخی از این مشکلات برای یک محصول اقتصادی چینی تا حدودی عادی به نظر میرسند.

داخل ام وی ام X22

کابین ام‌وی‌ام X22 طراحی اسپرت و زیبایی دارد. البته درست است که کیفیت پایین متریال داخلی و ارگونومی نه چندان مناسب صندلی‌ها مقداری از حس خوب نشستن داخل اتاق X22 را کاهش میدهند اما با این حال و با در نظر گرفتن رده قیمتی و رقبا میتوان گفت که شرایط کلی نماینده ام‌وی‌ام قابل قبول است. استفاده از خطوط شکسته و جسورانه، رنگ‌بندی اسپرت و آپشن‌های قابل قبولی نظیر سانروف و نمایشگر بزرگ مرکزی باعث شده‌اند که فضای کلی از امثال رنو ساندرو با اختلاف معناداری مدرن‌تر دیده شود. یکی از نکات جالب دیگر در نشانگرهای پشت آمپر دیده میشود، جایی که عقربه سرعت‌سنج و دور شمار خلاف جهت هم حرکت می‌کنند؛ این طرح جدیداً در برخی از خودروهای مطرح نیز دیده شده، اما با این حال ممکن است باب سلیقه برخی افراد نباشد. از نظر دید به اطراف هم اوضاع قابل قبول است و با توجه به ارتفاع بالای ماشین و شیشه‌های نسبتاً بزرگ، راننده حس تسلط نسبتاً خوبی بر محیط اطراف دارد.

طراحی داخلی ام وی ام X22

البته دید پشت سر عالی نیست اما آن مشکل هم به کمک دوربین دنده عقب جبران شده است. از نظر فضای داخلی هم باید گفت محصول ام‌وی‌ام از شرایط متوسطی برخوردار است که برای کاربری یک هاچ‌بک جوان‌پسند کافی خواهد بود اما برای خانواده‌های پرجمعیت با سطح ایده‌آل فاصله دارد؛ هرچند محفظه صندوق با توجه به عمق مناسبش میتواند برای جابجایی وسایل کارآمد ظاهر شود.

طراحی ام وی ام X22

به نظر من برگ برنده اصلی ام‌وی‌ام X22 که باعث محبوبیتش در بازار شده در همین ظاهر زیبا و شیک رو میشود. جایی که طراحان ام‌وی‌ام موفق شده‌اند با ترکیب جاذبه‌های اسپرت و جوان پسندانه با اِلمان‌های آفرودی خودرویی مطابق با مد روز خلق نمایند. البته ممکن است بگوئید طراحی قسمت انتهای آنقدرها هم تعریف ندارد، بخصوص که این قسمت از نظر هماهنگی ارتباط چندانی با قسمت دماغه اتومبیل برقرار نکرده. اما با نگاهی به رقبای قیمتی X22 نظیر جک S3 و رنو ساندرو استپ‌وی متوجه میشویم که ام‌وی‌ام کارش را درست انجام داده است. بخصوص در قسمت دماغه که چراغهای زیبا و جلوپنجره و سپر اسپرت ماشین ترکیب جذابی را پیش رویمان قرار داده‌اند.

طراحی ام وی ام X22

نکته مهم دیگر در خصوص ظاهر X22 مربوط به فاصله نسبتاً زیاد ماشین از سطح زمین است که هرچند به فرمان‌پذیری ضعیف اتومبیل منتهی شده اما از نظر بصری، X22 را به یک کراس‌اوور واقعی شبیه نموده است. در واقع برخلاف امثال برلیانس C3، اینجا فقط به روف‌رک‌ها و فلاپ‌های پیرامونی بسنده نشده بلکه از نظر اتفاع هم خودرو به محصولات شاسی‌بلند واقعی نزدیک‌ شده است. هرچند باید تاکید کرد که این فقط یک خصلت ظاهری است و X22 در عمل هیچ قابلیتی در خارج از جاده نخواهد داشت.

مشخصات ام وی ام X22

در این قسمت خبرهای چندان خوبی برای طرفداران ام‌وی‌ام نداریم. در واقع مشکل اصلی X22 که برخی از طرفداران را از خرید این ماشین دلسرد میکند در همین ویژگی‌های فنی خلاصه میشود چراکه این محصول بسیاری از خصلت‌های فنی خود را از “ام‌وی‌ام 315” به عاریت گرفته است. زیر کاپوت یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 105 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن‌متر گشتاور وظیفه تامین نیروی محرکه ماشین را بر عهده دارد و یک جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک (و یا 5 سرعته دستی) این نیرو را به چرخ‌های جلویی میرساند. البته سایر رقبای X22 هم از نظر قدرت و گیربکس شرایط چندان ایده‌آلی ندارند و همگی بخصوص در مدلهای اتوماتیک از شتاب و کشش بسیار معمولی برخوردارند اما با این حال نماینده MVM حتی از همین رقبای متوسط هم ضعیف‌تر ظاهر شده است. مثلاً جک S3 و برلیانس C3 (نسخه 1.65) حدود 20 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری نسبت به ام‌وی‌ام X22 ارائه میکنند که اختلاف معناداری است. حتی ساندرو استپ‌وی نیز با اینکه روی کاغذ قدرت مشابه و فقط 5 نیوتن‌متر گشتاور بالاتر دارد اما در عمل از شتاب و کشش بهتری بهره میبرد.

موتور ام وی ام X22

البته ام‌وی‌ام X22 در نسخه دنده‌ای با توجه به وزن اندکی سبک‌تر، پرت انرژی کمتر و ضرائب دنده نزدیکتر، وضعیت بهتری دارد اما باز هم اگر قرار بر مقایسه با سایر خودروهای دنده‌ای این رده مثل ساندرو منوال باشد، نماینده ام‌وی‌ام شانسی نخواهد داشت.
جدای از اینها X22 از نظر لذت رانندگی و فرمان پذیری هم عمکلرد چندان مطلوبی از خود نشان نمیدهد و به علت ارتفاع بیشتر از رقبایش از سطح زمین، در پیچ‌های تند دچار حرکات الاکلنگی و کم فرمانی بیشتری میشود. البته خوشبختانه در مدل‌های بعد از سال 97 گزینه ESP به لیست آپشن‌های این محصول اضافه شد تا میزان امنیت محصول بهبود یابد اما باز هم در پیچ‌های تند، احساس کم فرمانی و حرکات عرضی محسوس است.
به طور کلی میتوان گفت ام‌وی‌ام X22 بر خلاف ظاهر جوان پسندانه‌ای که دارد برای رانندگی اسپرت ساخته نشده. هرچند در سایر پارامترها مثل ترمز و کیفیت سواری اوضاع راضی کننده است. همچنین صدای پیشرانه در دورهای بالا زیادی به داخل کابین نفوذ میکند اما در دورهای پایین این قضیه قابل چشم پوشی است.

مشخصات فنی ام وی ام X22

نام خودرو
ام وی ام X22
کشور سازنده
چین
سال (طراحی)
2016
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور
1497 سی سی
تنفس موتور
تنفس طبیعی
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
105 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
135 نیوتن متر در 2750 دور در دقیقه
جعبه دنده
4 سرعته خودکار
شتاب 0 تا 100
حداکثر سرعت
160 کیلومتر در ساعت
وزن
1245 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4200 طول – 1760 عرض – 1570 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2555 میلیمتر

امکانات و تجهیزات ام وی ام X22

ام‌وی‌ام X22 از نظر سطح تجهیزات خودرو مناسبی به نسبت رده قیمتی و رقبایش محسوب میشود و با ارائه گزینه‌هایی نظیر ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سنسورهای پارک، نمایشگر چند منظوره 8 اینچی لمسی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث و دوربین دنده عقب، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی ECO و Sport، چراغ‌های روشنایی در روز، تهویه الکتریکی، سانروف برقی، صندلی‌های چرمی و کروز کنترل، از امثال رنو ساندرو خیلی کاملتر است. بخصوص در نسخه‌های لاکچری و اکسلنت تولیدی بعد از سال 1397 که مواردی مثل: کنترل پایداری الکترونیکی ESP، کنترل کشش TCS، ترمز کمکی EBA، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC و حسگر فشار باد تایرها TPMS به لیست گزینه‌های پیش رو اضافه شد تا حالا دیگر حتی رقبای هموطنش نظیر برلیانس C3 هم یارای رقابت با X22 را (در بحث آپشن) نداشته باشند.

امکانات ام وی ام X22

کیسه هوا
کیسه هوا برای سرنشینان جلو
سیستم صوتی
مانیتور 8 اینچی لمسی – ورودی USB – قابلیت پخش MP3 – بلوتوث – 4 بلندگو
ترمز و پایداری
ترمز دیسکی در هر چهار چرخ – ABS – EBD
دیگر امکانات
کروز کنترل – سنسور پارک در عقب – دوربین عقب – سانروف – روکش چرمی صندلی ها – رینگ 16 اینچی آلومینیومی – تهویه الکتریکی – آینه های برقی جانبی

رقبای ام وی ام X22 در بازار

رنو ساندرو استپ‌وی، برلیانس C3 و جک S3 را می‌توان از جمله رقبای ام‌وی‌ام X22 در بازار دانست. ساندرو از نظر طراحی داخلی و خارجی و آپشن‌ها با فاصله زیادی از نماینده ام‌وی‌ام شکست میخورد اما اگر ظاهر و آپشن برایتان اهمیت زیادی نداشته باشد نماینده رنو با کیفیت فنی و دوام قطعات بهتر، قابلیت‌های حرکتی مقدرای برتر و اعتبار برند ناشی از سابقه حضور در اروپا و 3 ستاره ایمنی Euro-NCAP و همچنین بازار دست دوم پر‌رونق‌تر میتواند انتخاب مطمئن تری باشد.
در خصوص برلیانس هم میتوان گفت C3 در نسخه‌های 1.65 لیتری مقداری چالاک‌تر ‌است و با توجه به تعلیق مقداری اسپرت‌تر و مرکز ثقل پایین‌تر، از فرمان‌پذیری بهتری بهره میبرد اما در عوض X22 با آپشن‌های بیشتر، سواری مقداری نرمتر و ظاهری با ابهت و ارتفاع بیشتر میتواند رقیب قدری برای نماینده برلیانس باشد.
جک S3 هم از نظر طراحی ظاهری در پس نماینده ام‌وی‌ام قرار میگرد اما از نظر ویژگی‌های فنی و قابلیت‌های حرکتی مقداری برتر ظاهر میشود. البته گیربکس CVT جک نیز رفتار چندان هیجان انگیزی ندارد اما گشتاور بالاتر S3 این نقطه ضعف را جبران نموده تا در نهایت لذت رانندگی با محصول جک مقدرای بالاتر از X22 باشد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است