قطعات خودرو

ماشین ام وی ام X33 توربوشارژ

بررسی ام وی ام X33 توربوشارژ

ام‌وی‌ام X33s توربو یک کراس‌اوور تک دیفرانسیل و جمع و جور شهری است که اصلاً برای آفرود و اینطور کارها ساخته نشده. در واقع چنین محصولاتی صرفاً در ظاهر ادای شاسی‌بلندها را در می‌آورند اما توجه به شاسی یکپارچه، بازی محدود سیستم تعلیق و ساختار تک‌دیفرانسیل عملاً تفاوت خاصی با یک سدان ندارند و فقط به لطف اندک ارتفاع بالاتر از سطح زمین از پس ناهمواری‌های معمول برخواهند آمد. با این حال احساس تسلط و اعتماد به نفسی که بواسطه همین ارتفاع بالاتر از سطح زمین به راننده و سرنشینان منتقل می‌گردد باعث شده که این سگمنت طرفداران بسیار زیادی داشته باشد. بخصوص آنهایی که مثل همین X33s جدید، از نظر ظاهری شرایط خوبی دارند یک گل هم از سایرین جلو هستند. اما تغییرات اصلی ام‌وی‌ام X33s توربو در مقایسه با نسخهAT در بخش فنی روئیت میشوند؛ یعنی جایی که پیشرانه 1.5 لیتری توربو شارژر و گیربکس اتوماتیک CVT جای موتور 2 لیتری و جعبه‌دنده اتوماتیک 5 سرعته قبلی را گرفته‌اند تا مشخصات فنی ماشین به محصولاتی نظیر آریزو 6 و آریزو 5 جدید نزدیک شود. البته موتور و گیربکس مشابه به معنای ویژگی‌های کاملاً یکسان نیست و قطعاً نماینده بلندقامت مدیران‌خودرو در قیاس با سدان‌های چری در بحث‌های مختلف مثل کیفیت سواری، آیرودینامیک و پایداری تفاوت‌هایی خواهد داشت اما با توجه به وزن تقریباً مشابه انتظار می‌رود که از نظر توانایی‌های حرکتی شرایط X33s توربو نزدیک به آریزو 5 جدید باشد. پس حال می‌توان گفت که کراس‌اوور جمع و جور ام‌وی‌ام از لحاظ فنی با ظاهر اسپرتش هماهنگ شده و دیگر یک خودرو کند و حوصله سربر نیست!

ام وی ام X33 توربوشارژ

ام وی ام X33s از نظر کیفیت سواری هم شرایط به نسبت خوبی دارد و به غیر از کوبش‌های محدود در قسمت عقب، مشکل دیگری از خود نشان نمی‌دهد. البته ساختار نسبتاً نرم سیستم تعلیق درترکیب با مرکز ثقل بالا به حرکات عرضی و الاکلنگی در پیچ‌ها منجر شده و هندلینگ ماشین را دچار اختلال نموده است، اما خوشبختانه در نسل‌های جدید، شاهد اضافه شدن ESP به این محصول بودیم تا حداقل نگرانی‌هایمان از بابت سر خوردن انتهای خودرو کمتر شود؛ هرچند باز هم نباید از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی انتظار معجزه داشته باشیم و بهتر است که در سرعت‌های بالاتر احتیاط را چاشنی رانندگی کنیم چراکه X33s هنوز هم از میل به کم‌فرمانی در پیچ‌های تند رنج می‌برد. بخصوص که در نمونه توربو شتاب و کشش ماشین بهبود چشم‌گیری یافته و حالا امکان جوگیر شدن پشت فرمان بیش از هر زمان دیگری است!
ترمزهای 4 چرخ دیسکی ماشین اما شرایط نسبتاً خوبی دارند و اگر انتظارات مسابقه‌ای غیرعادی از یک کراس‌اوور شهری نداشته باشید، به نیازهایتان پاسخ تقریباً مناسب را خواهند داد. فضای کلی کابین هم هرچند می‌توانست جادارتر از اینها باشد اما کارمان را راه می‌اندازد و محفظه 550 لیتری صندوق (که تازه با خواباندن صندلی‌های عقب بزرگ‌تر خواهد شد) نیز با توجه به دهانه بارگیری عالی، برای سفرهای خانوادگی کارآمد ظاهر می‌شود؛ خانواده X33 این فضای مناسب صندوق را مدیون جایگذاری زاپاس روی درب صندوق است اما همین طراحی باعث شده که احتمال سرقت لاستیک زاپاس افزایش یابد، ضمن اینکه سنگینی درب پنجم در گذر زمان ممکن است به افتادگی این بخش و یا ایجاد سر و صدای اضافه منجر ‌گردد.

ام وی ام X33 توربوشارژ

از لحاظ دید پیرامونی هم به نسبت انتظاری که از یک کراس‌اوور می‌رود اوضاع روبه‌راه است و حس تلسط خوبی در پشت فرمان حکم‌فرماست. کیفیت متریال داخلی در مقایسه با نسل‌های قبلی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته، اما هنوز هم تا رسیدن به سطح ایده‌آل مسیر طولانی در پیش است. حتی عایق‌بندی اتاق نیز بهتر شده و پیشرانه کوچک‌تر و مدرن‌تر توربو، صدای نسبتاً کمتری به داخل اتاق منتقل می‌کند اما با این حال در هنگام شتاب‌گیری یا در سرعت‌های بالا، کابین سکوت و آرامش خود را از دست میدهد و حتی صدای برخورد باد هم در داخل اتاق به گوش می‌رسد.

داخل ام وی ام X33 توربوشارژ

اگر تجربه سواری با نسل اول X33 را داشته‌اید، احتمالاً بدلیل طراحی نامتناسب، کیفیت افتضاح و مونتاژ بی‌دقت قطعات، خاطره بدی در ذهن شما باقی مانده و حتی شاید نسبت به کل محصولات ام‌وی‌ام دید منفی پیدا کرده باشید. اما خوشبختانه کابین X33 در طول این مدت دوبار دست‌خوش اصلاحات اساسی شده و در آخرین سری به زیبایی و هارمونی کافی دست یافته. البته ممکن است برخی ایرادات ارگونومیکی و خشکی قطعات داخلی مقداری توی ذوقتان بزند اما با یادآوری رده قیمتی و رقبای این سطح از بازار می‌شود از این مشکلات عبور کرد و از نکات مثبت نظیر کنسول جذاب، غربیلک فرمان خوش دست، نشانگرهای زیبای پشت آمپر و دریچه‌های تهویه نامتقارن X33s لذت برد.

ام وی ام X33 توربوشارژ

ترکیب مناسب رنگ‌ها در داشبورد و رودری‌ها نیز به افزایش جذابیت و حس و حال لوکس کابین افزوده است. به لطف سقف بلند، مشکلی با فضای بالای سر نداریم اما جای پا برای سرنشینان عقب چندان عالی نیست. البته نه اینکه به این راحتی‌ها پایتان با صندلی جلو مماس شود اما انتظارمان از یک کراس‌اوور (حتی از نوع جمع و جور شهری) بیشتر از این حرف‌ها بود. شاید بخش اعظم مشکل به فاصله میان محورهای جلو و عقب 2510 میلی‌متری مربوط باشد که از اکثر رقبای این رده کمتر است. در هر صورت فضای کابین X33s توربو زیبا، مدرن و دلنشین طراحی شده و علیرغم برخی مشکلات می‌تواند شما را تا حدود زیادی راضی نگاه دارد. بخصوص که آپشن‌های رنگارنگ بکار رفته در این بخش هم حس مدرنیته کافی را به شما هدیه خواهند نمود.

طراحی ام وی ام X33 توربوشارژ

اولین نسل از ام‌وی‌ام X33 از لحاظ طراحی ضعف‌های بسیار زیادی داشت و با چراغها و جلوپنجره ناهماهنگ و سادگی خطوط، نظرات چندانی را به خود جلب نمی‌کرد؛ اما فرزند سخت‌کوش چری رفته‌رفته دست‌خوش اصلاحات ریز و درشت بسیار شد و طی یک روند تکاملی در فیس‌لیفت سوم به چیزی که امروز پیش رویمان قرار گرفته تبدیل گردید. مدل توربو هم با همین ظاهر جدید (مشابه X33s AT) عرضه می‌شود. در این نسل جلوپنجره بزرگ یکپارچه، که به نوعی امضای روز طراحان چری به حساب می‌آید دماغه ماشین را به برادر گران‌ترش یعنی X55 نزدیک نموده و ممکن است برای لحظاتی از این زاویه این دو را باهم اشتباه بگیرید. سپر جلو نیز تغییرات بسیاری را تجربه کرده و با حذف مه‌شکن‌های دایره‌ای شکل، ظاهری مدرن‌تری به خود گرفته است. در بخش کناری همچنان شاهد خطوطی ساده و معمولی هستیم اما طراحان سعی کرده‌اند با کمک فلاپ‌های پایین درب‌ها، رینگ‌های زیبا و سقف مشکی به جذابیت‌های این بخش اضافه نمایند که باید اعتراف کنیم تاحدودی موفق هم بوده‌اند، هرچند همچنان ابعاد چرخ‌ها برای قامت بلند X33s مقداری کوچک به نظر می‌رسد.

ام وی ام X33 توربوشارژ

در بخش انتهایی اما مشکلات اصلی پدیدار می‌شوند. اولین مسئله تغییرات اندک نسبت به نسل‌های گذشته است که باعث شده فرزند جدید ام‌وی‌ام از این زاویه تفاوت کمتری با برادران قدیمی و ارزان‌تر خود داشته باشد. دومین مورد هم سپر بسیار کوتاه عقب است که هرچند برای سهولت بارگیری بدین شکل درآمده اما روی ظاهر ماشین مقداری تاثیر منفی گذاشته. در آخر هم باید به محل جایگذاری لاستیک زاپاس اشاره کنیم که هرچند طرفداران خاص خودش را دارد اما از دید نگارنده چنین طرح آفرودی، برای یک کراس‌اوور تک دیفرانسیل شهری، مقداری اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. البته همانطور که قبلاً اشاره کردیم این سبک طراحی مزیت‌هایی هم دارد و به بهبود فضای صندوق عقب و راحتی در هنگام تعویض لاستیک منجر خواهد شد.

مشخصات ام وی ام X33 توربوشارژ

ام‌وی‌ام X33 تاکنون با پیشرانه تنفس‌طبیعی 2 لیتری به بازار عرضه می‌شد که از لحاظ عدم حساسیت به اکتان سوخت و شرایط نگهداری، خیلی کم‌دردسر نشان میداد؛ اما قدرتش برای وزن 1420 کیلوگرمی ماشین ایده‌آل به نظر نمی‌رسید و در نتیجه شتاب و کشش خیلی معمولی را ارائه می‌کرد. اما در نسخه جدید قرار است یک موتور 1.5 لیتری توربو مشابه با آریزو 5 با قدرت 145 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متر زیر کاپوت قرار گیرد تا راننده به چیزی در حدود 9 اسب‌بخار قدرت و 30 نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از مدل اتمسفریک دست یابد. نکته دیگر اینکه تورک تولیدی در نمونه مجهز به پرخوران از دور پایین‌تر به نقطه اوج می‌رسد و تمامی اینها به بهبود شتاب و کشش در شرایط مختلف منتهی خواهند شد. هرچند برای این مزیت‌ها باید پول بیشتری هزینه کنید و در ادامه هم روی کیفیت مناسب سوخت و انجام سرویس‌های دوره‌ای ماشین حساس باشید. سیستم انتقال قدرت نیز تغییر کرده و حال بجای CVTهای قدیمی یا مدل 5 سرعته AT از نسل جدید گیربکس‌های ضریب پیوسته با امکان شبیه‌سازی 9 دنده استفاده شده است؛ این جعبه‌دنده قبلاً روی آریزو 5 جدید هم مورد آزمایش تیم بررسی “خودروبانک” قرار گرفته بود و تاخیر بسیار کمتری در آغاز حرکت (نسبت به نسخه‌های قدیمی) از خود نشان داد.

ام وی ام X33 توربوشارژ

همچنین ام وی ام X33s با بهره‌مندی از سیستم‌ کنترل کشش و پایداری الکترونیکی نسبت به نسل اولیه خود مقداری امن‌تر شده و حالا تاب تحمل پیشرانه قوی‌تر را تا حدودی به دست آورده است اما نباید از یاد برد که این فقط یک کراس‌اوور شهری دیفرانسیل جلو، آن هم از نوع اقتصادی است و نباید از آن انتظار هندلینگ ایده‌آل را داشته باشید. ضمناً تعلیق این محصول در جلو از نوع رایج مک‌فرسون و عقب نیمه مستقل با فنرپیچشی است و سیستم کمکی RSC این مجموعه را حمایت می‌کند.

مشخصات فنی ام وی ام X33 توربوشارژ

نام خودرو
ام وی ام X33 توربوشارژ
کشور سازنده
چین
سال (طراحی)
1400
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور
1499 سی سی
تنفس موتور
توربوشارژ
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
210 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه
جعبه دنده
9 سرعته CVT
شتاب 0 تا 100
حداکثر سرعت
وزن
1420 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4419 طول – 1765 عرض – 1651 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2510 میلیمتر

امکانات و تجهیزات ام وی ام X33 توربوشارژ

تا زمان نگارش این متن، هنوز اطلاعات دقیقی از آپشن‌های نهایی X33s توربو ارائه نشده اما میتوان حدس زد که حداقل گزینه‌هایی نظیر: “کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ مجهز به: ABS, EBD, HAC, EBA بهمراه سیستم‌های الکترونیکی کنترل کشش و پایداری (ESP و (TCS، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی HSA، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، شیشه‌ها و آینه‌های برقی مجهز به پاور ویندوز، سامانه نظارت بر باد تایرها TPMS، فرمان برقی EPS، کروزکنترل، کامپیوتر سفری، نمایشگر 8 اینچی لمسی مرکزی با قابلیت Mirror-Link، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین دنده عقب، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، قابلیت انتخاب حالت رانندگی اکو و اسپرت، صندلی‌های چرمی در ردیف جلو مجهز به گرمکن و رینگ‌های اسپرت آلومینیومی” که قبلاً روی نسخه فول تنفس‌طبیعی بودند در نماینده چالاک‌تر مدیران نیز دیده شوند. حتی با کمی خوش‌بینی می‌شود به تکمیل شدن این لیست در آینده امیدوار بود (به محض انتشار اطلاعات تکمیلی از جانب مدیران‌خودرو این بخش به‌روزرسانی خواهد شد).
اما در بحث ایمنی شرایط ماشین چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. جدا از نبود ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، گزارش‌های موسسات تست تصادف هم نشان از ضعف‌های مشهود در امنیت چری تیگو 3 یا همان ام‌وی‌ام X33 دارند؛ نماینده مدیران در سال 2011 تنها 2 ستاره از موسسه ANCAP دریافت کرده که شاید برای آن سالها خیلی هم امتیاز افتضاحی محسوب نمی‌شد اما در سال 2019 موسسه Latin-NCAP در بخش امنیت بزرگسالان این محصول را لایق هیچ ستاره‌ای ندانسته و در بخش ایمنی صندلی کودک نیز تنها به اعطا یک امتیاز از 5 امتیاز ممکن بسنده کرده است. این نشان میدهد که X33 در گذر زمان نتوانسته خودش را با استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر روز تطبیق دهد و باید کار بیشتری روی محصول انجام شود.

امکانات ام وی ام X33 توربوشارژ

کیسه هوا
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم صوتی
قابلیت پخش MP3 – مجهز به 4 بلندگو – صفحه نمایش 8 اینچی لمسی – ورودی iPad – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
ترمز و پایداری
ABS – EBD – ترمز دیسکی در هر چهارچرخ
دیگر امکانات
رینگ 17 اینچی – سنسور پارک – روکش چرمی صندلی ها – تنظیم صندلی راننده در 6 جهت – تنظیم برقی آینه کناری – تهویه مطبوع خودکار – کروز کنترل – سانروف – مه شکن جلو و عقب

رقبای ام وی ام X33 توربوشارژ در بازار

هنوز قیمت بازار آزاد ام‌وی‌ام X33s توربو مشخص نیست اما میتوان حدس زد که این محصول در جایگاهی مابین X33s AT و X55 قرار گیرد. در این صورت باید رقبای فعلی مثل لیفان X60 و جک S3 را کنار گذاشت و پای محصولاتی مثل لیفان X70 و هایما S5 را به میان کشید. در این بین لیفان X70 با تجهیزات کامل‌تر و پیشرانه تنفس‌طبیعی کم‌دردسر و ابعاد بزرگ‌تر بدنه می‌تواند یک انتخاب منطقی به حساب آید هرچند ام وی ام X33s توربو از نظر قدرت و بخصوص گشتاور یک سر و گردن بالاتر قرار خواهد گرفت و به وضوح چالاک‌تر از X70 ظاهر می‌گردد. در خصوص هایما S5 هم باید گفت که شرایط دو خودرو بسیار بهم نزدیک است؛ شاید فاصله محوری بیشتر و چند گزینه اضافه داخل کابین و 5 ستاره ایمنی CNCAP نماینده هایما، نظر شما را به خود جلب نمایند اما در عوض ام‌وی‌ام X33s توربو از فضای داخلی شکیل‌تر برخوردار است و به احتمال فراوان و مطابق با روند همیشگی مدیران‌خودرو، از شرایط فروش اقساطی بهره خواهد برد که می‌تواند پروسه خرید این محصول را ساده‌تر کند؛ هرچند باید در نظر داشت که مطابق تجربه‌های قبلی، فروش اقساطی خودروهای صفر به افت قیمت بیشتر در نسخه‌های دست‌دوم یک محصول منجر می‌گردد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است