قطعات خودرو

ماشین ام وی ام X55 پرو

بررسی ام وی ام X55 پرو

ام وی ام X55 پرو در واقع نسخه به‌روزرسانی شده از مدل ساده قبلی می‌باشد که در آن جدا از فیس‌لیفت ظاهری، تغییرات گسترده‌ای در داخل کابین، مشخصات فنی و برخی از آپشن‌ها صورت گرفته تا با خودرویی کامل‌تر و بهتر روبرو باشیم. مثلاً جلوپنجره جدید در ترکیب با برخی تغییرات ظاهری دیگر چهره‌ای اسپرت‌تر و شکیل‌تر به خودرو بخشیده‌اند و داشبورد کاملاً متفاوت و امکانات مناسب خودرو حس مواجهه با یک خودرو مدرن را به انسان منتقل می‌نمایند. البته شاید مخالفان گیربکس‌های ضریب پیوسته از اینکه جعبه‌دنده 6 سرعته دوکلاچه قبلی با نوع CVT جایگزین شده چندان خرسند نباشند اما گیربکس‌ جدید چری با قابلیت شبیه‌سازی 9 سرعت قادر است خصلت‌های اقتصادی بیشتر و دردسرهای نگهداری کمتری در قیاس با انواع دوکلاچه ارائه کند که در طولانی مدت رضایت شما را جلب خواهد نمود. افزایش قدرت موتور به 156 اسب‌بخار و رسیدن گشتاور به 230 نیوتن‌متر نیز باعث شده نسخه پرو به وضوح قوی‌تر ظاهر شود تا بدین صورت لذت رانندگی پایین‌تر سیستم انتقال قدرت به نوعی جبران گردد.

 

ام وی ام X55 پرو

 

فضاسازی کابین و صندوق هرچند ایده‌آل نیست اما به نوعی کارمان را راه می‌اندازد و به نسبت سگمنت خودرو می‌توان شرایط کلی را قابل‌قبول توصیف نمود. نکته مثبت دیگر اشتراکات فنی با سایر محصولات چری است که باعث شده حتی در همین ابتدای عرضه نگرانی خاصی از بابت فراوانی قطعات یدکی X55 پرو وجود نداشته باشد. البته خودروهای توربو از نظر حساسیت به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری، دقت بیشتری از مالک خود طلب می‌کنند و این نکته حتی شامل محصولات چری “که سال‌هاست با شرایط خاص کشورمان خو گرفته‌اند” نیز خواهد شد. مسئله دیگر ضعف هندلینگ خودرو می‌باشد. در واقع استفاده از سیستم تعلیق ساده (بجای انواع مولتی‌لینک) در قسمت عقب باعث شده X55 پرو فرمان‌پذیری مناسبی از خود نشان ندهد و در پیچ و خم جاده‌ها اسیر کم‌فرمانی و حرکات عرضی گردد. بخصوص که در راستای بهبود کیفیت سواری، سیستم تعلیق نرمی برای ماشین در نظر گرفته شده که هرچند روی خصلت‌های خانوادگی اتومبیل تاثیر مثبت گذاشته اما ضعف پایداری را پررنگ‌تر نموده است. البته پدال ترمز واکنش‌های قابل قبولی دارد و وجود سیستم کنترل پایداری هوشمند نیز باعث شده کنترل خودرو ساده‌تر گردد اما در هر صورت نماینده ام وی ام علیرغم ظاهر اسپرت و شتاب قابل‌قبولش خیلی به درد رانندگی اسپرت نخواهد خورد. در خصوص ایمنی هم روئیت 4 ستاره CNCAP نه خیلی افتخار‌آمیز است و نه عامل نگرانی؛ در واقع می‌توان در این پارامتر یک نمره متوسط را وارد کارنامه ام وی ام نمود. در نهایت باید منتظر باشیم تا قیمت قطعی نسخه پرو از سوی مدیران‌خودرو تعیین گردد. مشخص است که X55 جدید از پتانسیل کافی برای موفقیت در بازار برخوردار می‌باشد اما در صورت اشتباه در امر قیمت‌گذاری، ممکن است سرنوشت نسخه قبلی برای این مدل بهینه‌سازی شده نیز تکرار گردد.

داخل ام وی ام X55 پرو

با ورود به داخل کابین متوجه می‌شویم که به غیر از فرمان و چند بخش کوچک دیگر، سایر قسمت‌ها کاملاً متحول شده‌اند و هیچ شباهتی با نسخه قبلی ندارند. داشبورد باریک‌تر شده و با خطوط جذاب موازی، جلوه‌ای به مراتب زیباتر از گذشته به دست آورده است. نمایشگر تبلتی میانی و نشانگرهای دیجیتال پشت‌آمپر در ترکیب با پنل لمسی سیستم تهویه و اهرم جدید تعویض دنده الکترونیکی، حالتی مدرن به کابین بخشیده‌اند و چیدمان به اصطلاح مینیمالیستی کلیدها یادآور زبان طراحی جدید کمپانی چری است.

 

داخل ام وی ام X55 پرو

 

تزئینات قرمز‌رنگ بکار رفته نیز ضمن بهبود ظاهر اتاق، فضای داخل را با بیرون خودرو هماهنگ نموده‌اند و ترکیب تمامی اینها با آپشن‌های مناسب ماشین، حس خوبی به راننده و سایر سرنشینان ارزانی می‌دارد. با توجه به ابعاد بدنه نمیتوان انتظار فضای جادار و دلبازی از X55 پرو داشت و علیرغم فاصله محوری 2610 میلی‌متری، سرنشینان عقب با مقداری محدودیت در بخش جای پا مواجه هستند؛ با این حال سقف بلند ماشین باعث شده در این قسمت مشکل خاصی روئیت نگردد. صندوق عقب نیز محفظه متوسطی دارد اما می‌شود برای سفرها روی قابلیت حمل بار ماشین حساب باز کرد. از لحاظ کیفیت متریال هم در برخی قسمت‌ها شاهد پیشرفت نسبی هستیم و اوضاع کلی قابل قبول و تقریباً مشابه با سایر خودروهای چینی همرده به نظر می‌رسد.

طراحی ام وی ام X55 پرو

در بخش طراحی بیرونی شاهد یک فیس‌لیفت هوشمندانه و موفقیت‌آمیز هستیم. در واقع مهندسان چری موفق شده‌اند با کمترین هزینه و صرفاً با تعویض و اصلاح چند قسمت به چهره‌ای زیباتر و هماهنگ‌تر از قبل دست یابند که با زبان طراحی جدید کمپانی نیز همخوانی کامل دارد. مثلاً جلوپنجره زیبای به اصطلاح کهکشانی جایگزین مدل قبلی شده و ترکیب آن با سپر جدید و دیلایت‌های متفاوت، جلوه‌ای جوان‌پسندانه به اتومبیل بخشیده‌ است.

 

طراحی ام وی ام X55 پرو

 

رینگ‌ها نیز جذابیت بیشتری نسبت به گذشته دارند و استفاده از کلیپرهای قرمز‌ در کنار نوارهایی به همین رنگ در پایین بدنه به خشونت و حال و هوای اسپرت ماشین افزوده‌اند. در انتها به تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها و اصلاح بخشی از دیفیوزر سپر اکتفا شده که هرچند به اندازه دماغه نتوانسته ظاهر ماشین را دگرگون سازد اما باز هم به نسبت قبل، اندکی پیشرفت را تجربه کرده است. به طور کلی میتوان X55 پرو را خودرویی خوش‌قیافه توصیف نمود که تنها ضعفش کوچک بودن جثه و در نتیحه ابهت ظاهری کمتر نسبت به رقبای هم‌قیمت است؛ موردی که شاید برای برخی اهمیت نداشته باشد اما در انتخاب بعضی دیگر تاثیرگذار خواهد بود.

مشخصات ام وی ام X55 پرو

ام وی ام X55 پرو در بخش فنی هم دستخوش اصلاحات مختلف شده است. مثلاً راندمان خروجی موتور بهبود یافته و حالا از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر ماشین چیزی در حدود 156 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور استخراج می‌گردد که برای وزن حدود 1.4 تنی خودرو کاملاً کافی خواهد بود. در واقع با توجه به نسبت قدرت به وزن، شتاب‌گیری با این کراس‌اوور کوچک لذت‌بخش است اما نباید از یاد برد که این ویژگی بیشتر در مسیر مستقیم کارآیی دارد زیرا سیستم تعلیق ساده و نرمX55 پرو برای حرکات مارپیچ یا فرمان دادن‌های سریع مناسب نمی‌باشد.

 

موتور ام وی ام X55 پرو

 

وظیفه انتقال قدرت هم بر عهده یک گیربکس ضریب‌پیوسته با قابلیت شبیه‌سازی 9 سرعت قرار گرفته که با چری آریزو 5 جدید و برخی دیگر از محصولات چری یکسان است. اگر به یاد داشته باشید مدل قبلی از جعبه‌دنده 6 سرعته دوکلاچه استفاده می‌کرد که شاید در برخی شرایط لذت رانندگی بالاتری داشت اما دردسرهای نگهداری و مشکلات آن بخصوص در ترافیک باعث شد که گیربکس CVT جدید جای آن را بگیرد. ضمناً با توجه به بهبود راندمان موتور و مشخصات گیربکس می‌توان امیدوار بود که نسخه پرو مقداری کم‌مصرف‌تر از مدل قدیمی ظاهر گردد.

مشخصات فنی ام وی ام X55 پرو

نام خودرو
ام وی ام X55 پرو
کشور سازنده
چین
سال (طراحی)
2019
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور
1498 سی سی
تنفس موتور
توربوشارژ
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
156 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
230 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه
جعبه دنده
9 سرعته CVT
شتاب 0 تا 100
وزن
1439 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4318 طول – 1830 عرض – 1664 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2610 میلیمتر

امکانات و تجهیزات ام وی ام X55 پرو

یکی از کارت‌های برنده خودرو‌های چینی از جمله همین ام وی ام در بخش آپشن رو می‌شود. حتی نسخه قدیمی X55 هم از امکانات پرشماری نظیر: ساعت هوشمند، صندلی راننده با تنظیمات برقی، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر لمسی به همراه پورت USB و شش عدد بلندگو، دوربین 360 درجه و دوربین داینامیک، نمایشگر دیجیتال صفحه کیلومتر، روکش‌های چرمی، سانروف برقی، سنسور پارک، کروز کنترل، امکان انتخاب حالت رانندگی اقتصادی، فرمان برقی، سیستم کنترل فشار باد تایرها، آینه‌های جمع شونده برقی، چراغ‌های اتوماتیک بهمراه دیلایت و چراغ بدرقه، تهویه مطبوع الکتریکی، کیسه هوای جلو و جانبی، ترمز پارک برقی مجهز به سیستم AutoHold، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD در کنار سیستم ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی و کنترل ایستایی در شیب بهره می‌بُرد و حالا در نسخه پرو با بزرگ‌تر شدن نمایشگر مرکزی (10.25 اینچ) و تجهیز خودرو به سیستم تهویه مطبوع خودکار با پنل لمسی و فیلتر تصفیه هوای PM 2.5 شاهد بهبود نسبی اوضاع هستیم.

امکانات ام وی ام X55 پرو

کیسه هوا
کیسه هوای جلو و جانبی
سیستم صوتی
صفحه نمایش 10.25 اینچی لمسی، قابلیت اتصال با بلوتوث، قابلیت اشتراک گذاری آندروید، مجهز به 6 بلندگو
ترمز و پایداری
ABS – EBD – ESP – BAS – BOS – TCS – EBA – HHC – HDC
دیگر امکانات
ترمز پارک برقی، اتوهلد، رینگ 17 اینچی آلومینیومی، سانروف، دوربین 360 درجه، نمایشگر پشت آمپر دیجیتالی 7 اینچی، دوربین عقب داینامیک، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، فرمان برقی، سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS، گرمکن صندلی های جلو، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت

رقبای ام وی ام X55 پرو در بازار

تا زمانی که قیمت قطعی X55 پرو در بازار آزاد مشخص نگردد نمی‌توان از رقبای اصلی خودرو صحبت نمود. با این حال با توجه به قیمت نسخه قبلی و قیمت‌های جهانی میشود حریفانی نظیر: SWM G01، جک S5 جدید، هایما S5 یا حتی S7 پلاس را برای نماینده جدید مدیران‌خودرو متصور شد. محصول ام وی ام از نظر طراحی کمبودی در برابر این رقبا ندارد و حتی در فیس جدید از بسیاری از ماشین‌های این سطح از بازار زیباتر جلوه می‌کند. از نظر سطح آپشن و کیفیت سواری هم یکی از بهترین انتخاب‌ها به نظر می‌رسد. همچنین شبکه خدماتی مدیران‌خودرو توانسته در طول این سالها ثبات خود را حفظ کند که در شرایط فعلی بازار ما نکته مهمی به حساب می‌آید. با این حال حریفان قدری مثل هایما S7 پلاس و جک S5 جدید با اتاق بزرگ‌تر و موتور کمی قوی‌تر رقبای سرسختی نشان میدهند و به همین علت مدیران‌خودرو باید در قیمت‌گذاری کراس‌اوور کامپکت خود دقت زیادی به خرج دهد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است