قطعات خودرو

ماشین ام وی ام X55

بررسی ام وی ام X55

ام وی ام X55 یک کراس اوور جمع و جور شهری است که با طراحی نسبتاً زیبا و اسپرت بدنه، کابین خوش‌فرم و آپشن‌های مناسب، میتواند نظر بسیاری را به خود جلب نماید؛ بخصوص که این محصول از نظر توانایی‌های حرکتی هم شرایط قابل قبولی دارد و قادر است پاسخگوی نیازهای معمول شما در جاده‌ها باشد. البته تصور نکنید که با خودرو بسیار سریع و چالاکی طرف هستید اما در هر صورت گشتاور کافی حاصل از پرخوران توربو، در ترکیب با سیستم انتقال قدرت از نوع دوکلاچه و وزن نه چندان سنگین خودرو، باعث شده که X55 حداقل از کراس‌اوورهای تنفس طبیعی این رده چالاک‌تر ظاهر شود. فرمان نرم و کیفیت سواری قابل قبول نیز از دیگر نکات مثبت نماینده ام وی ام محسوب میشوند. البته در این میان نکات منفی نظیر هزینه‌های نگهداری بالاتر مربوط به موتورهای توربو و گیربکس‌های دوکلاچه در کنار قیمت گذاری نه‌چندان رقابتی و حذف 2 ایربگ نسبت به نسخه‌های عرضه شده در چین، میتوانند مقداری آزاردهنده باشند.

داخل ام وی ام X55

با ورود به داخل کابین با فضایی ساده و شیک مواجه میشویم که هرچند مشکلات اندکی در بحث ارگونومی صندلی‌ها، کیفیت متریال و دید قسمت عقبی دارد اما به لطف دیزاین خلاقانه و بهره‌مندی از آپشن‌های ‌روز، در مجموع حس خوبی به سرنشینان منتقل میکند. مثلاً طراحی خاص دریچه‌های تهویه کناری و چیدمان نامتقارن دریچه‌های مرکزی در تلفیق با نمایشگر بزرگ کنسول میانی، چهره متفاوت و جالبی به داشبورد اتومبیل بخشیده‌اند. فرمان اسپرت و پر از دکمه‌های کنترلی (مشابه تیگو7) بهمراه نشانگرهای پشت آمپر دیجیتالی و آپشن‌هایی نظیر ترمز پارک برقی نیز کابین X55 را به خودروهای مدرن نزدیک کرده‌اند. جدا از تمامی اینها استفاده از خطوط ساده اما هدفمند، باعث شده که فضای داخلی با طراحی جعبه‌ای شکل بیرون اتومبیل هماهنگ شود که این نکته نشان از افزایش تجربه و پختگی تیم طراحی ام وی ام دارد.

داخل ام وی ام X55

در خصوص فضای کلی کابین هم باید گفت با وجود اینکه X55 ابعاد کوچکتری نسبت به امثال تیگو 5 دارد اما به لطف بلندی سقف و فاصله میان محورهای جلو و عقب مناسب، موفق شده جای پا و سر کافی را برای تمامی سرنشینان مهیا سازد، هرچند در خصوص محفظه صندوق همچنان کراس‌اوورهای بزرگ‌تر این رده قیمتی مقداری جادارتر ظاهر میشوند.

طراحی ام وی ام X55

ام وی ام X55 عرضه شده توسط مدیران خودرو از نوع فیس لیفت سال 2018 است و نسبت به مدل اولیه خود، طراحی بهتر و هماهنگ‌تری دارد؛ بخصوص که وجود اِلمان‌های مسابقه‌ای نظیر سپرهای اسپرت مجهز به دیفیوزر، ورودی هوای بزرگ در جلو و رینگ‌های جذاب، ظاهر این کراس‌اوور کوچک را جسورتر و جذاب‌‌تر نشان داده‌اند. در این بین استفاده از نوارهای کرومی و حجم‌های منطقی نیز تاثیر مناسبی در بهبود ظاهر ماشین داشته و به نوعی خصلت‌های یک خودرو نیمه لوکس را چاشنی کار نموده‌اند.

طراحی ام وی ام X55

البته X55 از نظر ابعاد یک کراس کاملاً جمع و جور محسوب میشود و در نتیجه ابهت رقبای بزرگ‌تر (با قیمت مشابه) را نخواهد داشت، اما با ظاهر اسپرتش میتواند نظر جوانان را به خود جلب نماید. ضمناً ام وی ام X55 در دو تیپ ظاهری “اکسلنت” و “اکسلنت اسپرت” به بازار عرضه شده است که نسخه اسپرت دارای سقف و ستون مشکی رنگ می‌باشد.

مشخصات ام وی ام X55

زیر کاپوت ام وی ام X55 یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری مجهز به پرخوران توربو قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید. نکته مثبت این است که این موتور با پیشرانه سایر اعضاء خانواده‌اش نظیر چری تیگو 7 و آریزو 5 مشترک می‌باشد و در نتیجه نگرانی چندانی از بابت کمبود قطعات و ناشناخته بودن برای تعمیرکاران وجود ندارد. البته پیشرانه‌های توربو بدلیل لزوم استفاده از بنزین سوپر و دقت بالاتر در انتخاب و زمان تعویض روغن، نسبت به انواع تنفس طبیعی گزینه‌های پردردسرتری به حساب می‌آیند اما با این حال به لطف راندمان بالاتر میتوانند مصرف سوخت بهینه‌ای در قیاس با پیشرانه‌های حجیم اتمسفریک (با قدرت مشابه) داشته باشند.

موتور ام وی ام X55

وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلویی هم بر عهده یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه قرار گرفته که نسبت به انواع CVT رایج در این رده، لذت رانندگی بالاتری دارد اما همزمان پیچیدگی تعمیرات و هزینه نگهداری اندکی بیشتر را بر مالک تحمیل خواهد نمود.
از دیگر مشخصات فنی ام وی ام X55 میتوان به سیستم تعلیق مک‌فرسون با فنر پیچشی و میله نگهدارنده و ضد لغزش اشاره نمود که در مجموع سواری نسبتاً خوبی برای سرنشینان مهیا نموده‌ است، هرچند در سرعت‌های بالاتر این نرمی در کنار بالا بودن مرکز ثقل اتومبیل، به حرکات الاکلنگی و احساس کم‌فرمانی در پیچ‌های تند منتهی می‌گردد.

مشخصات فنی ام وی ام X55

نام خودرو
ام وی ام X55
کشور سازنده
چین
سال (طراحی)
2018
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور
1498 سی سی
تنفس موتور
توربوشارژ
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
210 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه
جعبه دنده
6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه
شتاب 0 تا 100
حداکثر سرعت
175 کیلومتر در ساعت
وزن
1360 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4358 طول – 1830 عرض – 1670 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2630 میلیمتر

 

امکانات و تجهیزات ام وی ام X55

یکی از کارت‌های برنده ام وی ام X55 در همین بخش امکانات جانبی رو میشود، یعنی جایی که نماینده ام وی ام با ارائه آپشن‌های جانبی پرشمار نظیر: ترمز پارک برقی مجهز به سیستم AutoHold، ساعت هوشمند، صندلی راننده با تنظیمات برقی، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر 9 اینچی لمسی به همراه پورت USB و شش عدد بلندگو استریو با قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث، دوربین 360 درجه و دوربین داینامیک، نمایشگر 7 اینچی صفحه کیلومتر با قابلیت نورپردازی، صندلی‎ها با روکش چرمی، سانروف برقی، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، امکان انتخاب حالت رانندگی اقتصادی، فرمان برقی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS، آینه‌های جمع شونده برقی، چراغهای اتوماتیک بهمراه دیلایت و چراغ بدرقه و تهویه مطبوع الکتریکی قادر است رضایت مشتریان را جلب نماید.
اما شاید جالب‌ترین و متفاوت‌ترین آپشن در این رده قیمتی ساعت هوشمندی باشد که بهمراه خودرو به شما تحویل داده میشود و با آن میتوانید برخی از قسمت‌های ماشین نظیر استارت موتور، باز و بست شیشه‌ها و قفل درب‌ها را کنترل نمائید.
در بخش ایمنی هم گزینه‌های قابل قبولی نظیر ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD در کنار سیستم ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی و کنترل ایستایی در شیب وجود دارند که خیال شما را از لحاظ امنیت تا حدود زیادی آسوده خواهند کرد اما نباید از یاد برد که X55 حتی در نسخه 6 ایربگ هم نتوانسته هر 5 ستاره موسسه تست تصادف چین (CNCAP) را بدست آورد و به 4 ستاره قناعت نموده است؛ حال در چنین شرایطی عرضه این محصول با 4 ایربگ توسط مدیران خودرو باعث شده که سطح ایمنی نسخه‌های وطنی نسبت به نمونه مورد تست در کشور مبدا، مقداری پایین‌تر باشد.

امکانات ام وی ام X55

کیسه هوا
کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی
سیستم صوتی
مانیتور 9 اینچی لمسی به همراه پورت USB و شش عدد بلندگو استریو – قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث
ترمز و پایداری
جلو دیسکی خنک شونده، عقب دیسکی و مجهز به سیستم ABS و EBD و ESP – سیستم های پایداری TCS و HHC و HDC و EBA
دیگر امکانات
سیستم ترمز پارک برقی – سیستم Auto Hold – قابلیت کنترل خودرو از طریق ساعت هوشمند – روکش چرمی صندلی ها – سانروف دو حالته – دوربین 360 درجه – دوربین داینامیک حساس به زاویه خطوط فرمان – سنسور پارک عقب – کروز کنترل – سیستم رانندگی اقتصادی Eco-Sport Mode – فرمان برقی – سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS – آینه های جمع شونده برقی – چراغ مخصوص روز – سیستم ورود بدون کلید – تهویه برقی

رقبای ام وی ام X55 در بازار

ام وی ام X55 در مجموع خودرو خوبی به نظر میرسد اما بدلیل قیمت گذاری نامناسب نتوانسته در بازار به جایگاه شایستگی‌ای دست یابد. در واقع علیرغم تمامی آپشن‌های جذاب و طراحی خلاقانه کابین، همچنان رقیبی نظیر هایما S7 توربو پلاس با پیشرانه 1.8 لیتری قویتر و سایر مشخصات نزدیک به X55 با قیمت بسیار مناسب‌تر قابل خریداری است. همچنین خودروهای بزرگ‌تر نظیر فیدلیتی میتوانند گزینه جذاب‌تر و کارآمدتری در قیاس با کراس‌اوور جمع و جور ام‌وی‌ام باشند. حتی با این بودجه میشود به نسخه‌های صفر کیلومتر (البته با مدل پایین‌تر) پژو 2008 هم اندیشید، چراکه نماینده پژو علیرغم محدودیت در برخی آپشن‌ها، از کیفیت ساخت، شتاب و دینامیک رانندگی بسیار بهتری برخوردار است و با داشتن 5 ستاره ایمنی اروپایی، خودرو مطمئن‌تری به نظر میرسد.
ضمناً با توجه به عدم وجود قابلیت‌های آفرودی در این سگمنت، میتوانید گزینه‌های سدان نظیر آریزو6 را هم به لیست انتخاب‌های پیش رو اضافه نمائید تا از شتاب، هندلینگ و فضای کابین بهتر بهره‌مند شوید هرچند این قبیل محصولات از نظر ارتفاع شاسی از سطح زمین و عبور از دست اندازهای بزرگ عملکرد ضعیف‌تری دارند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است