قطعات خودرو

ماشین هیوندای سانتافه

مزایا و معایب هیوندای سانتافه

مزایا : طراحی زیبا کابین و بدنه، ایمنی مناسب، امکانات عالی در نسخه‌ فول، شبکه خدماتی قابل قبول و بازار دست دوم بسیار خوب، فضای جادار کابین و صندوق

معایب : توانایی‌های حرکتی متوسط، امکانات محدود در نسخه لوآپشن، کیفیت کابین اندکی ضعیف‌تر و استهلاک فنی مقداری بالاتر از رقبای ژاپنی

 

 

بررسی اجمالی

 

کراس‌اوورهای چند منظوره در تمامی نقاط جهان طرفداران خاص خودشان را دارند. البته این قبیل ماشین‌ها نه در شرایط مسابقه‌ای به خوبی یک کوپه اسپرت عمل کنند، نه کیفیت سواری در حد یک سدان هم‌قیمت را دارند و نه در آفرود از پس شاسی‌بلندهای واقعی برمی‌آیند، پس علت این همه محبوبیت چیست؟! پاسخ ساده است، کراس‌اوورها به نوعی آچار‌فرانسه دنیای خودرو محسوب میشوند و با اینکه در هیچ تخصصی برترین عملکرد را ندارند اما قادرند در موقعیت‌های مختلف و متفاوت کارآمد ظاهر شوند و در غالب یک وسیله نقلیه چند منظوره خدمات رسانی نمایند. گاه نقش خودرو مجردی را داشته باشند، گاه به ماشین خانواده تبدیل شوند و هر وقت نیاز شد در جایگاه یک پیکاپ، استیشن یا مینی‌ون به ایفای نقش بپردازند. به علت وجود سیستم دو دیفرانسیل و برخی امکانات جانبی، میتوان با این خودروها نیم نگاهی هم به مسیرهای سبک خارج جاده‌ای داشت. البته ما اکنون در مورد کراس‌اوورهای واقعی صحبت میکنیم و بحث هاچ‌بک کراس‌های تک دیفرانسیلی نظیر پژو 2008 کاملاً متفاوت است. هیوندای سانتافه یکی از کراس‌اوورهای چند منظوره واقعی است که با بسیاری از خصلت‌های خوب و چند ویژگی متوسط، موفق شده در بازار ایران و حتی جهان موفق ظاهر شود .

 

 

بررسی هیوندای سانتافه

همانطور که اشاره شد، هیوندای سانتافه بخصوص در نسخه فول آپشن دو دیفرانسیل یک خودرو چند منظوره واقعی محسوب میشود. از نظر کیفیت سواری و ارگونومی کابین وضعیت قابل قبولی (به نسبت کلاس بدنه) دارد، در نسخه‌های فول از امکانات کافی بهره میبرد، ایمنی مناسبی به شما هدیه میکند و تمامی این خصلت‌های خوب را با یک ظاهر زیبا تزئین نموده است. ضمن اینکه سانتافه در بازار دست‌دوم‌ها نیز شرایط بسیار خوبی در قیاس با بسیاری از رقبای خود دارد و از معدود خودروهای گران‌قیمتی است که به راحتی به پول نقد تبدیل میشود.

 

هیوندای سانتافه

ارائه مدلهای 7 نفره سانتافه باعث شده که این ماشین برای خانواده‌های جمعیتی هم گزینه خوبی باشد. ضمن اینکه نسخه‌های فول آپشن با داشتن امکاناتی نظیر: کنترل حرکت در شیب، تقسیم هوشمند گشتاور میان تمامی چرخ‌ها و قفل دیفرانسیل الکترونیکی در کنار ارتفاع کمی بیشتر از سطح زمین میتوانند نیم نگاهی هرچند محدود به مسیرهای خارج جاده‎‌ای سبک هم داشته باشند. البته این محصول با توجه به نبود شاسی مستقل و دنده کمکی درست و حسابی و شرایط خاص تایرها و ارتفاع سپرها، برای آفرود مناسب نیست اما بر خلاف هاچ‌بک کراس‌ها یا کراس‌اوورهای تک دیفرانسیل میتواند در مسیرهای ساده بیرون جاده‌ای نیز تا حدی کارآمد ظاهر شود.
البته در این بین تمامی این مزایا، نکات متوسطی نظیر نقاط کور نسبی (بخصوص برای رانندگی در شهرهای شلوغی همچون تهران)، شتاب معمولی (در مدلهای 2.4 لیتری عرضه شده در کشور)، فرمان پذیری متوسط و لذت رانندگی نه چندان عالی وجود دارند که باید با آنها کنار بیائید. ضمن اینکه سانتافه از نظر کیفیت متریال کابین و استهلاک قطعات فنی، مقداری ضعیف‌تر از رقبای ژاپنی خود عمل نموده است.

 

داخل هیوندای سانتافه

با ورود به داخل کابین هیوندای سانتافه با فضایی بسیار جادار روبرو میشویم که به نوعی خوراک سفرهای دسته جمعی به نظر میرسد. بخصوص که این ماشین در نسخه 7 نفره هم به بازار عرضه شده که میتواند برای این هدف بسیار کاربردی باشد. حتی در صورت عدم نیاز به این تعداد صندلی میتوانید با خواباندن دو ردیف عقب به یک محفظه بار عالی مشابه یک پیکاپ دست یابید و انواع و اقسام وسایلتان را با ماشین شخصی خود حمل کنید. ضمناً هیوندای جدا از تفکر بر روی کاربردی بودن محصول، از عنصر زیبایی هم غافل نشده و با طراحی مناسب کابین، فضایی دلچسب را پیش رویمان قرار داده است.

 

داخل هیوندای سانتافه

خطوط شکسته داشبود در کنار حجم‌دهی جسورانه قسمت‌های فوقانی حس قدرت و جسارت را به انسان القا میکنند و ترکیب این اِلمان‌ها با آپشن‌های پر شمار و نشانگرهای پشت‌آمپر اسپرت و کنسول جذاب ماشین، تمامی سلایق را راضی نگاه می‌دارند. البته هیوندای سانتافه از نظر کیفیت متریال داخلی بهترین گزینه این رده نیست اما باید اعتراف کنیم که از نظر کیفی هم شرایط قابل قبولی دارد و اگر سخت‌گیر نباشید شما را راضی نگاه خواهد داشت.
طراحی هیوندای سانتافه
ایراد گرفتن از طراحی بدنه هیوندای سانتافه کار بسیار دشواری است؛ چراغهای کشیده، جلوپنجره بزرگ جذاب، خطوط پویا و هدفمند کناری در کنار سپرهای شیک و رینگ‌های بزرگ، سانتافه را به خودرویی زیبا، اسپرت و پر ابهت تبدیل نموده‌اند. مهمتر از همه اینکه سانتافه موفق شده این زیبایی را در تمامی زوایا حفظ نماید و با استفاده از خطوط ساده و هماهنگ، به یک هارمونی کلی دست یابد. تنها مشکل این است که این ظاهر زیبا مدتی است برایمان تکراری شده؛ در واقع استقبال گسترده از نماینده هیوندای در کشورمان باعث شد که سانتافه در قیاس با رقبایش نظیر نیسان ایکس‌تریل و رنو کولیوس بیشتر دیده شود و خاص بودنش را از دست بدهد. در واقع تمامی زیبایی‌های سانتافه اکنون برای ما عادی شده و در نتیجه دیگر نمیتواند با اغواگری، مثل روزهای اول سرها را به سمت خودش بر‌گرداند.

 

طراحی هیوندای سانتافه

حتی عرضه نسخه فیس لیفت شده هم تفاوت زیادی در این قضیه ایجاد نکرد چرا که در آن مدل تغییرات به موارد جزئی نظیر بازطراحی مختصر سپرها، مه‌شکن‌ها، خطوط جلوپنجره و موارد اینچنینی محدود شده است .

 

 

مشخصات هیوندای سانتافه

با توجه به قانون منع واردات خودورهای لوکس، هیوندای سانتافه تنها با پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری خود اجازه ورود به بازار داخل را بدست آورد که از دید بسیاری این موتور برای اندام درشت و وزن سنگین ماشین کافی نمی‌باشد. البته ارائه مدل GDI اندکی از این ضعف را جبران نمود چرا که راندمان بالاتر حاصل از تزریق مستقیم سوخت نسبت به نسخه MPI منجز به بهبود قدرت و گشتاور شد تا پیشرانه جدید با 188 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور واکنش‌های بهتری به پدال گاز نشان بدهد.

 

 

موتور هیوندای سانتافه

البته سیستم تزریق مستقیم سوخت هم با توجه به کیفیت نه چندان مناسب بنزین‌های وطنی دردسرهای خاص خودش را دارد اما با توجه به نیاز مبرم سانتافه به قدرت بیشتر میتوانیم بگوئیم که خرید این مدل از ارزش بالاتری برخوردار می‌باشد. وظیفه انتقال قدرت هم بر عهده یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک قرار گرفته که هرچند از نظر سرعت و هوش به پای رقبای ژاپنی و آلمانی نمیرسد اما میتواند شما را راضی نگاه دارد. نتیجه تمامی اینها به شتاب اولیه و مصرف سوخت متوسطی ختم شده که اعداد و ارقامشان را در جدول زیر مشاهده میفرمایید. ضمناً بد نیست اشاره کنیم که سانتافه تک دیفرانسیل لو‌آپشن بدلیل وزن سبک‌تر مقداری چالاک‌تر و کم‌مصرف‌تر است.

 

مشخصات فنی هیوندای سانتافه

نام خودرو : هیوندای سانتافه

کشور سازنده : کره جنوبی

سال (طراحی) : 2013

 

مشخصات فنی

موتور : 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور : 2359 سی سی

تنفس موتور : تنفس طبیعی

انتقال نیرو : دو دیفرانسیل یا تک دیفرانسیل

حداکثر قدرت : 188 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور : 245 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه

جعبه دنده : 6 دنده خودکار شیف ترونیک

شتاب 0 تا 100 : 10.9 ثانیه

حداکثر سرعت : 190 کیلومتر در ساعت

وزن : 1568 کیلوگرم

اندازه (میلیمتر) : 4689 طول – 1880 عرض – 1679 ارتفاع

فاصله بین دو محور : 2700 میلیمتر

 

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر : – لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت خارج از شهر : – لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی : 11.1 لیتر در هر صد کیلومتر

حجم باک : 66 لیتر

استاندارد آلایندگی : یورو 5

میزان تولید CO2 : – گرم در هر کیلومتر

استاندارد امنیت : –

 

امکانات و تجهیزات هیوندای سانتافه

نسخه‌های فول آپشن هیوندای سانتافه از آپشن‌های رفاهی بسیاری نظیر: صندلی های برقی جلو مجهز به حافظه، تهویه مطبوع دوگانه، 5 گرمکن و دو سردکن برای صندلی‌ها، سیستم کیلس و استارتر دکمه‌ای، درب صندوق برقی، سقف پانوراما بهمراه سانروف برقی، چراغها و برف‌پاک‌کن هوشمند، گرمکن فرمان، چراغشور، کروز کنترل، آینه الکتروکرومیک، ترمز پارک برقی، سامانه اتوپارک، نمایشگر کنسول میانی، صفحه نمایش پشت آمپر، امکان انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی و دوبین 360 درجه بهره میبرند که جای گله و شکایتی باقی نمیگذارد.
همچنین در بحث ایمنی هم وجود گزینه‌های از قبیل: ایربگ های جلو، جانبی، پرده ای بهمراه ایربگ زانو، رادارهای نقطه کور، تغییر لاین و پیشگیری از تصادفات، سیستم‌های مدیریت ترمز و پایداری مثل ESC, VSM, TSA, ABS, BAS ، کنترل حرکت در سرپائینی DBC و سربالائی HAC و سیستم هشدار فشار باد تایرها در کنار 5 ستاره ایمنی موسسه معتبر Euro NCAP، نشان از ایمنی بسیار خوب این کراس‌اوور کره‌ای دارد.
البته بد نیست اشاره کنیم که سانتافه در تیپ‌های متفاوتی به بازار عرضه شده است. مثلاً نسخه‌های فول کرمان موتور تمامی رادارها را ندارند اما آپشنال‌های آسان موتور از همه رادارهای مورد اشاره بهره میبرند. یا در مثالی دیگر نسخه‌های تک‌دیفرانسیل لوآپشن وارداتی، از نظر سطح امکانات به اندازه‌ای فقیر هستند که ممکن است باعث تعجب شما شود. مثلاً نمونه ساده حتی از سانروف هم بهره‌ای نبرده است. همچنین گزینه‌هایی نظیر تنظیمات برقی صندلی‌ها در کنار گرمکن و سرد، سنسورهای نور و باران، چراغشوی، کیلس، تهویه دوگانه، درب صندوق برقی، آینه وسط الکتروکرومیک و بسیاری از گزینه‌های دیگر در این مدل حذف شده‌اند. همچنین اینجا یک سیستم ساده دیفرانسیل جلو جایگزین مدل پیچیده چهارچرخ متحرک شده است.

 

امکانات هیوندای سانتافه

ترمز و پایداری : ESC – ABS – TCS – VSM – EBD
کیسه هوا : کیسه هوای راننده و سرنشین جلو – کیسه های هوای جانبی – کیسه هوای پرده‌ای
سیستم صوتی : سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 – ورودی USB و AUX و iPod – مجهز به 6 بلندگو – صفحه نمایش 4.2 اینچی
دیگر تجهیزات : حجم باک 64 لیتر – گیربکس 6 سرعته خودکار – انتقال نیرو به چهارچرخ 4WD – پرده برای شیشه‌های جانبی – سیستم ترمز پارک الکترونیکی EPB – حافظه تنظیم صندلی – سیستم Smart Key – سیستم استارت دکمه‌ای – گرمکن صندلی برای 4 سرنشین – آینه‌های الکتروکرومیک – روکش چرمی صندلی‌ها – کروز کنترل – چراغ‌های LED در جلو و عقب و چراغ زنون در جلو – رینگ 17، 18 و یا 19 اینچی – سقف پانوراما – دوربین عقب – نشان دهنده باد لاستیک‌ها – سیستم کمکی در سربالایی HAC – سیستم ترمز کمکی در سرپایینی DBC

 

رقبای هیوندای سانتافه در بازار

در میان گزینه‌های حاضر در بازار ما میتوان از محصولاتی نظیر نیسان ایکس‌تریل، رنو کولیوس و میتسوبیشی اوتلندر به عنوان رقبای سانتافه یاد کرد. در این بین نیسان ایکس‌تریل با کیفیت فنی و متریال داخلی اندکی بهتر، خصلت‌های آفرودی مقداری برتر و اعتبار برند بالاتر میتواند انتخاب شایسته‌ای باشد اما هیوندای سانتافه هم با چند آپشن اضافه، فضای مقداری بزرگ‎تر داخلی و از همه مهمتر بازار فروش و لوازم یدکی بهتر در کشورمان، همچنان رقیب سرسختی برای نماینده ژاپنی به حساب می‌آید. رنو کولیوس هم به نوعی برادر ایکس‌تریل محسوب میشود و شرایط مشابهی با محصول نیسان دارد با این تفاوت که کولیوس مقداری ارزانتر است. در سایر پارامترها کار بیشتر به سلیقه فردی و تفاوت در طراحی باز خواهد گشت. حتی تفاوت ابعاد ایکس‌تریل و کولیوس هم جزئی و قابل چشم پوشی است.
در پایان ممکن است به فکر خرید میتسوبیشی اوتلندر با قیمت بسیار ارزانتر بیفتید چراکه آن هم خودرو با کیفیت و خوش ساختی است؛ اما در هر صورت آپشن‌های کمتر و بازار دست دوم بسیار ضعیف‌تری دارد. در مورد نسخه پلاگین هیبرید اوتلندر هم باید گفت که این محصول با مصرف سوخت بسیار پایین‌تر و خصلت‌های جالب خودروهای هیبریدی نظیر سکوت کابین میتواند گزینه جذابی باشد اما پیچیدگی فنی بالاتر این مدل ممکن است خریداران را مقداری دلسرد کند. بخصوص که در شرایط تحریمی فعلی، استرس از بابت شرایط خدماتی بیش از هر زمان دیگر احساس میشود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است