قطعات خودرو

ماشین یواز پاتریوت

برسی اجمالی

 

به سال 95 برگردیم و سری به نمایشگاه خودروی تهران بزنیم، محصولات روسی شرکت یواز در نمایشگاه معرفی شد و قرار بود به عنوان یک محصول مونتاژی در کشور تولید شده و به بازار عرضه شود، اما توافق هسته ای و برداشته شدن موقت تحریم های صنعت خودروسازی باعث شد تا میل به همکاری با خودروسازان مطرح اروپایی و آسیایی افزایش پیدا کرده و کار خودروهای روسی قبل از اینکه در بازار کشور شروع شود، به پایان برسد. حال به دنبال بازگشت مجدد تحریم های بین المللی صنعت خودروسازی، بار دیگر صحبت از واردات یا تولید خودروهای روسی در کشور شروع شد و طی ماه های اخیر شاهد اشاراتی به واردات و تولید خودروهای روسی در کشور بودیم، تا اینکه بالاخره پای محصولات روسی شرکت یواز (UAZ) با شرکت خصوصی سروش دیزل به بازار کشور باز شد.

 

 

برسی یواز پاتریوت

 

شرکت روسی یواز برای نخستین بار طی جنگ جهانی دوم و با ارائه محصولاتی در سبک خودروهای چهارچرخ محرک و کامیون های نظامی، توجهات را به خود جلب کرد و تا به امروز هم به ارائه همین نوع خودرو در پلتفرم های شاسی بلند و پیکاپ و باری پرداخته است.
جالب است بدانید که نام یواز مخفف یولانوفسکی آفتوموبیلی زاوُد یا همان شرکت خودروسازی یولانوفسک، یکی از قدیمی‌ ترین خودروسازان صنعت خودرو نظامی محور کشور روسیه است که به اختصار آن را یواز یا UAZ می خوانیم.

مثل برند آمریکایی جیپ، به نوعی محصولات UAZ هم مشتریان خاص خود را دارند که شامل طبیعت گردان و علاقه مندان به جستجو در ناشناخته ها یا در شرایطی بهتر، عاشقان رانندگی در مسیرهای آفرودی می شود و محصولات این شرکت با سیستم فنی بسیار خوب آفرودی، تبدیل به اولویت اول انتخاب آفرودرها در بازار داخلی روسیه شده است.
از محصولات پرفروش این شرکت هم که در کشور تولید شده و به بازار عرضه شده است، نسخه شاسی بلند آن با نام پاتریوت خواهد بود که برای اولین بار در سال 2005 میلادی راه اندازی و به بازار عرضه شد. هرچند با وجود پیشرفت هایی که نسل به نسل تجربه کرده، اصول طراحی این خودرو در طول سال های اخیر تقریبا حفظ شده است.
با این حال، نسخه جدید یواز پاتریوت با پیشرفت های بسیار خوبی از راه رسید و حال نسخه ای که وارد کشور شده، نسخه 2019 و فیس لیفت آن خواهد بود که می تواند یک طراحی خوب و امکانات قابل قبولی در اختیار کاربرانش قرار دهد.

 

 

داخل یواز پاتریوت

 

در داخل کابین هم شرایطی مشابه وجود دارد و طراحی دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند با هم یکسان است، هرچند کابینی کاملا ساده دارد و نباید انتظار طراحی پیشرفته همانند خودروهای شاسی بلند یا پیکاپ های اروپایی و آسیایی را داشته باشیم.
به طور دقیق تر نمای داخلی یواز پاتریوت سراسر ساخته شده از پلاستیک فشرده تک رنگ است که تنها با تریم و تزئینات نقره ‌ای رنگ پلاستیکی مات، کمی از حال و هوای ساده خود خارج شده و یک تنوع جزیی به آن بخشیده است.
داشبورد طراحی کاملا قرینه دارد و کنسول میانی در ساختاری عمودی به میانه داشبورد متصل می‌ شود. غربیلک فرمان از نوع سه شاخه با تریم نقره ‌ای و کلید‌های کنترلی است. نشانگرهای پشت غربیلک فرمان خودرو هم از دو دایره ساده تشکیل شده که در مجموع چهار نشانگر دور موتور، سرعت لحظه‌ ای، دمای پیشرانه و حجم سوخت موجود باک خودرو را در اختیار شما قرار می دهد.

 

 

طراحی یواز پاتریوت

 

از بین نسخه های وارد شده به کشور، دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند یواز پاتریوت ظاهری تقریبا شبیه به هم دارند، درحالی که نسخه پروفی با اهداف تجاری و جابجایی کالا یک ظاهر ساده تر نسبت به دو خودروی دیگر دارند که به صورت شخصی از آنان استفاده خواهد شد.
ظاهر نسخه پیکاپ و شاسی بلند پاتریوت شباهتی نزدیک به هم دارند و بر روی هر دو خودرو از چراغ های روشنایی و جلوپنجره مشابه استفاده شده است، اما تغییراتی جزیی میان طراحی سپر آنان دیده می شود.
با این که نسخه مونتاژی بازار ایران نمونه فیس ‌لیفت شده‌ این خودرو است که در سال 2014 از سوی یواز روانه بازار شد، اما همچنان ظاهر خودرو از ساده ‌ترین، رایج ‌ترین و البته بهترین سبک طراحی، یعنی ساختار مکعب مستطیل پیروی می‌ کند که در خودروهای آفرودی بویژه مرسدس بنز G کلاس زیاد به چشم می خورد.

 

 

مشخصات یواز پاتریوت

 

هر سه نسخه عرضه شده در بازار کشور در بخش فنی مشترک هستند و از موتوری 2.7 لیتری چهار سیلندر استفاده می کنند که خروجی قدرت آن در محدوده 5000 دور بر دقیقه برابر با 149 اسب بخار بوده و خروجی گشتاور آن هم در محدوده 2650 دور بر دقیقه به چیزی حدود 215 نیوتن متر خواهد رسید که تنها توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی دریافت شده و به چرخ ها منتقل می شود.
نقطه قوت این خودرو بهره مندی از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک خواهد بود که در تمامی نسخه ها یکسان بوده و به صورت 4×4 بر روی خودرو نصب شده است، یعنی اینکه راننده هرموقع اراده کند، می تواند نیروی موتور را به تمامی چرخ ها و یا تنها به 2 چرخ ارسال کند.
حالت های مختلفی برای سیستم انتقال قدرت این خودرو در تمامی مدل ها تعریف شده و می توان به صورت چهارچرخ محرک سبک (4H)، محور عقب محرک سبک (2H)، چهارچرخ محرک سنگین (4L) یا چهارچرخ محرک سنگین (4L) به همراه قفل دیفرانسیل مورد استفاده قرار گیرد که جهت اطلاع بیشتر، جزییات هرحالت انتقال نیرو به طور خلاصه در زیر آمده است.
– چهارچرخ محرک سبک (4H): نیرو به طور مساوی بین همه چرخ ها تقسیم می شود و مناسب استفاده در جاده های لغزنده و آفرودی سبک خواهد بود.
– محور عقب محرک سبک (2H): تمامی نیرو به چرخ های عقب منتقل می شود و یک رانندگی بهینه و کمترین میزان مصرف سوخت در این حالت بدست می آید.
– چهارچرخ محرک سنگین (4L): حداکثر میزان گشتاور برای شرایط آفرودی سنگین به چرخ ها ارسال می شود.
– چهارچرخ محرک سنگین (4L) به همراه قفل دیفرانسیل: در این حالت حداکثر گشتاور به همراه قفل دیفرانسیل به چرخ های عقب و برای آفرود سنگین در محیط های بسیار لغزنده ارسال می شود، درحالی که چرخ های جلو نیز همچنان محرک هستند.
در پایان باید گفت که نسخه شاسی بلند یواز پاتریوت با طول کلی 4785 میلی متر، عرض کلی 1900 میلی متر، ارتفاع کلی 1910 میلی متر و فاصله بین دو محور 2760 میلی متر ساخته شده است که از مجموع آن به همراه تجهیزات، وزن خالص 2125 کیلوگرم و وزن نهایی 2650 کیلوگرم بدست آمده است.

 

 

مشخصات فنی یواز پاتریوت

 

نام خودرو : یواز پاتریوت
کشور سازنده : روسیه
سال (طراحی) : 2012

 

 

مشخصات یواز پاتریوت

 

موتور : 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور : 2693 سی سی
تنفس موتور : تنفس طبیعی
انتقال نیرو : دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت : 150 اسب بخار در 4600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور : 235 نیوتن متر در 3900 دور در دقیقه
جعبه دنده : دستی پنج سرعته
شتاب 0 تا 100:  –
حداکثر سرعت : 150 کیلومتر در ساعت
وزن : 2125 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) : 2785 طول – 1900 عرض – 1910 ارتفاع
فاصله بین دو محور : 2760 میلیمتر

 

 

مصرف سوخت و استاندارد ها

 

مصرف سوخت داخل شهر : – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر : – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی : 11.5 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک : 68 لیتر
استاندارد آلایندگی : یورو 5
میزان تولید CO2 : – گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت :
امکانات و تجهیزات : یواز پاتریوت

 

 

امکانات و تجهیزات یواز پاتریوت

 

طراحی متفاوت بدنه و کابین باعث شده تا این خودرو نتایج متنوعی در عملکرد خود داشته باشد. با پیشرانه ای یکسان در زیر کاپوت، نسخه پروفی می تواند سقف سرعت 130 کیلومتر برساعت داشته باشد و نسخه پیکاپ بیشینه سرعت 140 کیلومتری خواهد داشت، درحالی که نسخه شاسی بلند توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 150 کیلومتر برساعت را خواهد داشت.
با این حال، مصرف سوخت ترکیبی پیشرانه برای تمامی مدل ها یکسان ذکر شده و بر روی هر سه مدل می توانید مصرف سوخت 11.5 لیتری به ازای کارکرد 100 کیلومتری داشته باشید.
نکته جالب در رابطه با این خودرو، استفاده از سیستم ترمز کاسه ای بر روی چرخ های جلو و استفاده از سیستم ترمز کاسه ای بر روی چرخ های عقب است که در واقع تنها در خودروهایی بکار می رود که قصد فشار و تحمل بار زیاد در محور عقب را دارند. سیستم ترمز این خودرو همچنین توسط سیستم های ABS و ESP حمایت می شوند. در داخل کابین نسخه های شاسی بلند و پیکاپ می توانید یک صفحه نمایشگر رنگی، دوربین دید عقب و شیشه های برقی داشته باشید یا بیرون از کابین می توان به امکاناتی نظیر چراغ های مخصوص روز و یا آینه های بغل مجهز به راهنما اشاره کرد.
از ادوات داخل کابین هم می توان به سیستم تهویه مطبوع و نمایشگر هفت اینچی لمسی در میانه داشبورد و شیفتر دایره‌ ای تعیین وضعیت سیستم دو دیفرانسیل بر کنسول میانی اشاره کرد. روکش صندلی‌ ها ترکیبی از چرم مصنوعی و پارچه هستند.

 

 

امکانات یواز پاتریوت

 

ترمز و پایداری : ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای مجهز به ABS‌ و ESP
کیسه هوا : راننده و سرنشین جانبی
سیستم صوتی : سیستم صوتی مجهز به نمایشگر
دیگر تجهیزات : شیشه‌های برقی – سیستم تهویه مطبوع – چراغ مه شکن جلو و عقب – دوربین دید عقب – دی لایت

 

 

رقبای یواز پاتریوت در بازار

 

شرایط یواز پاتریوت در بازار بسیار متفاوت از دیگر خودروهای معمول است و مشتریانی که به هدف آفرود سنگین قصد خرید خودرو دارند، مخاطب اصلی این خودرو هستند زیرا بدون نیاز به هزینه گزاف برای نصب سیستم های مختلف می توانند به راحتی در حد قابل قبول با همین خودرو به آفرود بروند. همچنین دوام بالای خودرو در بلندمدت موضوعی است که پس از سال ها توسط یواز در شرایط سخت روسیه اثبات شده است.

 

 

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است