قطعات خودرو

ماشین یواز پیکاپ

بررسی یواز پیکاپ

برای نخستین بار طی جنگ جهانی دوم بود که شرکت روسی یواز با ارائه محصولاتی در سبک خودروهای چهارچرخ محرک و کامیون های نظامی، توانست توجهات را به خود جلب کند و با حفظ سنت های خود تا به امروز، به ارائه همین نوع خودرو در پلتفرم های شاسی بلند و پیکاپ و باری پرداخته است.
نام یواز مخفف یولانوفسکی آفتوموبیلی زاوُد یا همان شرکت خودروسازی یولانوفسک، یکی از قدیمی‌ ترین خودروسازان صنعت خودرو نظامی محور در کشور روسیه است که به اختصار آن را یواز یا UAZ معرفی می کنند.
مثل هر خودروی آفرودی دیگر، به نوعی محصولات UAZ هم مشتریان خاص خود را دارند که شامل طبیعت گردان و علاقه مندان به چالش های محیطی و عاشقان رانندگی در مسیرهای آفرودی می شود. برهمین اساس محصولات این شرکت با سیستم فنی بسیار خوب آفرودی، تبدیل به اولویت اول انتخاب آفرودرها در بازار داخلی روسیه شده است و محصولات یواز را عموما به عنوان خودروهای آفرودی در بازار روسیه می شناسند که برای طبیعت گردان ایرانی هم می تواند گزینه مناسبی تلقی شود.

داخل یواز پیکاپ

داخل کابین هم شرایط مشابه ای را شاهد هستیم و هر دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند از یک طراحی مشابه استفاده می کنند، ولی هر دو کابینی کاملا ساده دارند و نباید همانند خودروهای شاسی بلند یا پیکاپ اروپایی و آسیایی، انتظار طراحی پیشرفته و بروزی را داشته باشیم.
نمای داخل یواز پیکاپ بدون تمایز با نسخه شاسی بلند، بسیار ساده و مملو از پلاستیک فشرده طراحی شده است. نمایشگر 7 اینچی سیستم مولتی مدیا، فرمان سه شاخ مزین به نشان تجاری یواز و کلید‌ها کنترلی در کنار تریم تزئیناتی نقره ‌ای مات جزیی بر روی فرمان و کنسول وسط و رودری ‌ها، تنها فاکتورهای مهم و متمایز طراحی داخل کابین یواز پیکاپ هستند.

داخل یواز پیکاپ

یواز پیکاپ مثل نسخه شاسی بلند، طراحی مناسب برای غربیلک فرمان و صفحه کیلومتر دارد، اما فارغ از صفحه نمایشگر 7 اینچی قرار گرفته در قسمت بالای داشبورد، از کنسول مرکزی خیلی ساده و تاریخ گذشته ای استفاده می کند که تنها در چند کلید ساده و یک طراحی قدیمی خلاصه شده است.

طراحی یواز پیکاپ

از بین نسخه های وارد شده به کشور، دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند یواز پاتریوت ظاهری تقریبا شبیه به هم در قسمت جلو دارند، درحالی که نسخه پروفی یواز با اهداف تجاری و جابجایی کالا ساخته شده و یک ظاهر ساده تر نسبت به دو خودروی دیگر دارند.
ظاهر نسخه پیکاپ و شاسی بلند شباهتی نزدیک به هم دارند و همچون نسخه شاسی بلند پاتریوت، بر روی نسخه پیکاپ هم از چراغ های روشنایی و جلوپنجره مشابه استفاده شده است، اما تغییراتی جزیی میان طراحی سپر آنان دیده می شود. در قسمت جلو هم به جلوپنجره با دو نوار کرومی در قسمت بالا و پایین خود مجهز شده و چراغ های اصلی روشنایی هم یک نوار LED در قسمت پایین خود به عنوان چراغ های مخصوص روز دارد.

طراحی یواز پیکاپ

با این حال محصولات یواز همچنان از ساده ‌ترین، رایج ‌ترین و البته بهترین سبک طراحی، یعنی ساختار مکعب مستطیل استفاده می‌ کنند که نسخه شاسی بلند آن را به یک خودروی آفرودی تبدیل کرده و نسخه پیکاپ هم به یک خودروی کاربردی چهارچرخ محرک تبدیل شده است.

مشخصات یواز پیکاپ

فرزندان یواز در کشور همه از یک خانواده هستند و هر سه نسخه تعیین شده برای عرضه در بازار ایران، از یک مشخصات فنی مشترک استفاده می کنند که در راس آن یک موتور 2.7 لیتری چهار سیلندر قرار گرفته که با مکش طبیعی هوا به داخل سیلندرهای خود می تواند خروجی قدرت 149 اسب بخاری در محدوده 5000 دور بر دقیقه یا خروجی گشتاور 235 نیوتن متری در محدوده 2650 دور بردقیقه داشته باشد.

موتور یواز پیکاپ

دریافت قدرت بویژه گشتاور در محدوده دور بسیار پایین که برای محصولات یواز 2650 دور بر دقیقه خواهد بود، نیاز به گاز خوردن کمتر پیشرانه و در نتیجه استهلاک کمتر قطعات درونی پیشرانه دارد که باعث بهبود بهره وری و طول عمر بالاتر قطعات متحرک خواهد شد. به بیان دیگر، تقریبا می ‌توان گفت که در بازار ایران هیچ خودرو مشابهی وجود ندارد که بتواند در چنین دور پایینی گشتاور تولیدی خود را در اختیار راننده قرار دهد و این مورد از مزیت های بزرگ خانواده یواز به شمار می رود.
وظیفه دریافت، تبدیل و انتقال نیروی تولیدی موتور هم برعهده جعبه دنده 5 سرعته دستی خواهد بود که مجهز به کلاچ تک صفحه خشک، اما با عملکرد هیدرولیکی است که نیروی موتور را پس از تبدیل به دور مورد نیاز راننده، به سمت چرخ ها هدایت خواهد کرد.

مشخصات فنی یواز پیکاپ

نام خودرو
یواز پیکاپ
کشور سازنده
روسیه
سال (طراحی)
2012
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور
2693 سی سی
تنفس موتور
تنفس طبیعی
انتقال نیرو
دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت
150 اسب بخار در 4600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
235 نیوتن متر در 3900 دور در دقیقه
جعبه دنده
دستی پنج سرعته
شتاب 0 تا 100
حداکثر سرعت
150 کیلومتر در ساعت
وزن
2135 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
5125 طول – 1915 عرض – 1915 ارتفاع
فاصله بین دو محور
3000 میلیمتر

 

امکانات و تجهیزات یواز پیکاپ

باوجود پیشرانه یکسان، طراحی متفاوت بدنه باعث شده تا نتیجه متفاوتی هم پس از ارسال نیرو به چرخ ها بدست آید که به ترتیب می توان به سقف سرعت 130 کیلومتر برساعتی برای نسخه پروفی، سرعت 140 کیلومتر برساعت برای نسخه پیکاپ و در نهایت بیشینه سرعت 150 کیلومتر برساعتی برای نسخه شاسی بلند یواز پاتریوت اشاره کرد.
با این حال، مصرف سوخت ترکیبی پیشرانه برای تمامی مدل ها یکسان عنوان شده است که برای کارکرد 100 کیلومتری خودرو به صورت ترکیبی، مصرف سوخت 11.5 لیتری گزارش شده است که در شرایط استاندارد خودرو و جاده بدست آمده و قطعا هنگام استفاده کاربران بیشتر خواهد بود.
از محصولات یواز نباید انتظار امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی زیادی داشت، زیرا بر روی چرخ های عقب این پیکاپ چند صد میلیونی و یا حتی نسخه شاسی بلند آن از تکنولوژی قدیمی سیستم ترمز کاسه ای استفاده شده است و ترمزهای جلوی آن که دیسکی هستند، تنها به سیستم ترمز ضدقفل ABS و توزیع کننده الکترونیکی نیرو ESP مجهز شده است.

در داخل کابین نسخه های شاسی بلند و پیکاپ می توانید یک صفحه نمایشگر رنگی، دوربین دید عقب و شیشه های برقی داشته باشید یا بیرون از کابین می توان به امکاناتی نظیر چراغ های مخصوص روز و یا آینه های بغل مجهز به راهنما اشاره کرد.
از ادوات داخل کابین هم می توان به سیستم تهویه مطبوع و نمایشگر هفت اینچی لمسی در میانه داشبورد و شیفتر دایره‌ ای تعیین وضعیت سیستم دو دیفرانسیل بر کنسول میانی اشاره کرد. روکش صندلی‌ ها نیز ترکیبی از چرم مصنوعی و پارچه هستند.

امکانات یواز پیکاپ

کیسه هوا
راننده و سرنشین جانبی
سیستم صوتی
سیستم صوتی مجهز به نمایشگر
ترمز و پایداری
ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای مجهز به ABS و ESP
دیگر امکانات
شیشه‌های برقی – سیستم تهویه مطبوع – چراغ مه شکن جلو و عقب – دوربین دید عقب – دی لایت

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است