قطعات خودرو

معرفی آریزو 5 برقی

بررسی اجمالی

چه قبول کنیم و چه نکنیم، خودروهای برقی آینده صنعت حمل و نقل جهان را تشکیل می‌دهند. این روزها اکثر خودروسازان با جدیت تمام در حال تبدیل محصولات خود به خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی هستند و حتی چشم‌اندازی را برای الکتریکی شدن خالص خود تدوین کرده‌اند. خودروسازان چینی نیز در این حوزه فعالیت دارند و اکنون شرکت چری به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در چین، تصمیم گرفته است تا آریزو 5 برقی را به بازارهای صادراتی خود از جمله ایران عرضه کند.

بررسی آریزو 5 برقی

با وجود فروش گسترده کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها، همچنان سدان‌های کوچک گزینه نخست بسیاری از خریداران محسوب می‌شود. آریزو 5 نیز یکی از سدان‌های کوچک خوش‌فروش بازار ایران است که طی چند سال حضور خود در بازار موفق به جلب نظر مخاطبان بسیاری شده است. نسخه فیس‌لیفت این خودرو با گیربکس جدید و کابین بروز شده اکنون در راه بازار ایران است و در همین حال مدیران خودرو تصمیم دارد تا نسخه برقی این خودرو را نیز در کشورمان به فروش برساند. با توجه به اینکه تاکنون هیچ سدان برقی به بازار ایران عرضه نشده است، حضور آریزو 5 برقی می‌تواند تاثیر بزرگی در تغییر نگرش مشتریان ایرانی و افزایش تمایل آن‌ها به خرید خودروهای برقی داشته باشد.

داخل آریزو 5 برقی

کابین آریزو 5 برقی از اصول طراحی جدید شرکت چری بهره می‌برد و شباهت بسیاری به کابین آریزو 5 فیس‌لیفت دارد. تریم کلی کابین از رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای مارون تشکیل شده است که حس تجمل خودرو را بیشتر جلوه می‌دهد. نمایشگر سیستم چند رسانه‌ای در قسمت میانی داشبورد قرار دارد و اندکی به سمت راننده متمایل شده است. یک پنل لمسی در زیر نمایشگر نیز وظیفه کنترل سیستم تهویه را برعهده دارد. دکمه‌های فیزیکی تا حد امکان از خودرو حذف شده‌اند و به جای آن از دکمه‌های لمسی استفاده شده است. همچنین با توجه به اینکه خودروهای برقی نیازی به اهرم تعویض دنده ندارند، به جای دسته دنده معمول یک غربیلک کوچک قرار گرفته است که راننده با چرخاندن آن می‌تواند وضعیت خودرو را تغییر دهد.

طراحی آریزو 5 برقی

از نظر ظاهر خارجی نیز تفاوت چندانی میان آریزو 5 برقی و آریزو 5 فیس‌لیفت مشاهده نمی‌شود. قسمت عقب و قسمت جانبی خودرو کاملا شبیه به یکدیگر هستند و تفاوت‌ها تنها در قسمت جلو مشاهده می‌شوند. جلوپنجره کهکشانی چری جای خود را به جلوپنجره بسته‌ای داده است که نیمی از آن مشکی‌رنگ و نیم دیگر هم‌رنگ بدنه خودرو است. رینگ‌های نصب شده روی خودرو نیز پیش از این در ام وی ام X22 مشاهده شده‌اند.

مشخصات آریزو 5 برقی

زیر کاپوت چری آریزو 5 برقی، یک پیشرانه الکتریکی خالص با توان حدود 120 اسب‌بخار و گشتاور 276 نیوتن‌متر قرار دارد. گیربکس خودرو نیز تک دنده است و تنها یک دنده در حالت جلو و یک دنده در حالت عقب ارائه می‌دهد. چری برای آریزو 5 برقی از پکیج باتری لیتیوم یون با ظرفیت 53.6 کیلووات ساعت استفاده کرده است. شرکت سازنده ادعا می‌کند که برد آریزو 5 برقی برابر با 401 کیلومتر است که البته این ادعا باید در تست‌های جاده‌ای مورد سنجش قرار گیرد. در صورتی که بخواهید باتری آریزو 5 برقی را با برق تک فاز شارژ کنید، به زمانی در حدود 9 ساعت برای پر شدن باطری‌های این خودرو نیاز خواهید داشت.

مشخصات فنی آریزو 5 برقی

نام خودرو                                                                                             آریزو 5 برقی
کشور سازنده                                                                                       کشورچین
سال (طراحی)                                                                                        2019

مشخصات فنی

موتور                                                                                              0 سیلندر 0 سوپاپه
حجم موتور                                                                                     0 سی سی
تنفس موتور                                                                                    تمام برقی
انتقال نیرو                                                                                     دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت                                                                                 122 اسب بخار در 0 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور                                                                                276 نیوتن متر در 0 دور در دقیقه
جعبه دنده                                                                                      تک دنده
شتاب 0 تا 100                                                                                –
حداکثر سرعت                                                                               152 کیلومتر در ساعت
وزن                                                                                            – کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)                                                                         4572 طول – 1825 عرض – 1496 ارتفاع
فاصله بین دو محور                                                                       2670 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر                                                           – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر                                                        – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی                                                                  – لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک                                                                                  0 لیتر
استاندارد آلایندگی                                                                      –
میزان تولید CO2                                                                        – گرم در هر کیلومتر

امکانات و تجهیزات آریزو 5 برقی

خودروهای برقی از نظر امکانات رفاهی معمولا در شرایط مطلوبی قرار دارند، چرا که زیرساخت الکتریکی خودرو به طراحان اجازه می‌دهد طیف گسترده‌ای از امکانات رفاهی را در خودرو لحاظ کنند. آریزو 5 برقی نیز از این نظر در شرایط مطلوبی قرار دارد و تمام امکاناتی که در آریزو 5 فیس لیفت وجود دارد را در این خودرو نیز خواهید یافت.

امکانات آریزو 5 برقی

ترمز و پایداری                         ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کمک ترمز (BAS)، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)
کیسه هوا                        کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی
سیستم صوتی                  بلوتوث، صفحه نمایش لمسی
دیگر تجهیزات                   دوربین عقب، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS، ترمز پارک برقی

رقبای آریزو 5 برقی در بازار

در مقابل مزایای متعدد خودروهای برقی، بزرگترین عیب آن‌ها یعنی قیمت بالا قرار دارد. آریزو 5 برقی نیز از نظر قیمت در رده‌ای قرار گرفته است که امکان خرید آن برای مشتریان بسیاری فراهم نخواهد بود. انتظار می‌رود مدیران خودرو قیمت آریزو 5 برقی را هم‌رده فونیکس تیگو 7 پرو اعلام کند. البته اعلام این قیمت با توجه به بی‌رقیب بودن آریزو 5 برقی در شرایط فعلی بازار ایران، تاثیر چندانی در تغییر دیدگاه مشتریان ایرانی نسبت به خودروهای برقی نخواهد داشت.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است