قطعات خودرو

تماشا کنید : احمدرضا رعنایی: مدیران اطلاعی از کف بازار و کالای قاچاق ندارند

احمدرضا رعنایی

احمدرضا رعنایی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی در جلسه‌ای با حضور برخی فعالان زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی با اشاره به طرح شناسه کالا گفت: حدود 5 سال است که به طور مستمر در جلسات شناسه کالا و رهگیری برای قطعات یدکی شرکت داشتم اما در دوسال اخیر رها شد؛ این جلسات از دی ماه سال گذشته دوباره از سر گرفته شد و طرحی را بدون درنظر گرفتن زیر ساخت های لازم تصویب کردند. درحالیکه اگر مشکلات موجود دیده نشود، به جای اینکه مرهمی بر شرایط موجود در بازار توزیع و استفاده از قطعات یدکی باشد، می تواند محرک مشکلات جدید و چالش زا باشد.

 

این فعال حوزه قطعه‌سازی ادامه داد: بهمن ماه سال گذشته جلسه‌ای با اتحادیه‌ها برگزار شد که جای خالی مکانیسین ها در آن احساس می شد؛ چراکه در انتهای زنجیره مصرف قطعات این اتحادیه قرار دارد و در نهایت با پیشنهاد بنده این اتحادیه نیز به مدعوین اضافه شد و در ششم فروردین ماه اولین جلسه با حضور این اتحادیه برگزار شد که طی دعوت نامه‌ای بدون دستورجلسه از ما خواستند به جلسه بیاییم که در نتیجه آن اعلام شد از 15 فروردین بگیر و ببند پلیسی علیه قاچاق آغاز می شود.

 

 

وی با انتقاد از تصمیم گیری های ناگهانی و غیرکارشناسی در این رابطه گفت: این ضعف ماست که اتحادیه واحدی نداریم و در بالادست حاکمیت این تصمیمات گرفته می شود و آسیب آن هم به اتحادیه‌ها خورده و اعتبار صنف یدکی از بین می رود؛ چراکه آنچه در  بخشنامه های بالادستی آمده به درستی در سطح پایین تر اجرا نمی شود، ضمن اینکه تصمیم گیرندگان از وضع موجود بازار آگاه نیستند. این بازار حجمی دارد که سرمایه کشور است و دورریز نیست و برای ساماندهی آن و جلوگیری از بروز اشتباه در پلمب و جریمه، باید جلسات مشورتی با اتحادیه ها و NGO های مرتبط گذاشته شود.

 

احمدرضا رعنایی افزود: طرح دومی که عجولانه درحال تصمیم گیری و اجراست، قیمت گذاری تولیدکننده، مصرف کننده و زنجیره فروش است؛ ایراد من این است که وقتی در این بازار نهاده های تولید ازجمله افزایش دستمزدها و عواملی همچون تغییر ارز 4200 تومانی به نیمایی، رشد قیمت دلار در هر ماه و ایجاد تورم ثابت نیست، نمی توان قیمت گذاری کرد و قیمت گذاری دستوری یعنی تزریق زهر به بازار. علاوه بر این، سرمایه در گردش در اقتصاد برای این کار وجود دارد؛ یک فروشنده باتوجه به رسته کاری و سرمایه خود، محصولاتی را خریداری می کند اما محصول خریداری شده به قیمت خرید اسفندماه را نمی تواند خرداد بفروشد و با همان قیمت دوباره خریداری کند؛ پس از چرخه فروش حذف می شود و در نهایت برای مصرف کننده نیز سودی نخواهد داشت. ما باید قبل از اقدامات ضربتی طرح، توضیحات لازم را در جواب پرسش های خود مطالبه کنیم و در ارتباط با اتحادیه های سراسر کشور مسائل را شفاف تر پیش ببریم.

 

این عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه‌سازی با تاکید بر ایجاد یک اتحادیه واحد گفت: همه این مسائل و اجرای بدون کارشناسی طرح ها به عملکرد ضعیف ما برمی گردد؛ توقع ما این است که به سرعت اتحادیه واحدی را برای مطالبه گری از وزارت خانه تشکیل دهیم و اشکالات چنین طرح هایی را با نامه نگاری و پشتوانه یک گروه حقوقی قوی مطرح کنیم. دوستان من در انجمن همگن عضو اتحادیه لوازم یدکی هستند و آقایان دکتر کریمی و اصلان زاده سال ها زحمت کشیدند، ما نیز همه پای کار هستیم. متولی تامین، توزیع و تعمیر ما هستیم.

 

وی با استقبال از برگزاری نمایشگاه های تخصصی این حوزه و اعلام آمادگی برای هرچه باشکوه تر برگزارشدن نمایشگاه زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی سپاس گفت: در دو نمایشگاهی که به طور تخصصی از طرف اتحادیه لوازم یدکی و ماشین آلات تهران برگزار شد، ما حضور فعال داشتیم؛ یکی که در برج میلاد برگزار شد و دیگری در ضلع جنوبی مصلی که هر دو به خوبی برگزار شد و بازخوردهای خوبی داشت و به نوعی باتوجه به توانی که اتحادیه‌های لوازم یدکی و مکانیسین ها در سطح کشور دارد، امید است یکی از پررونق‌ترین نمایشگاه‌ها در سطح کشور برگزار شود.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *