قطعات خودرو

تولیدکنندگان، واردکنندگان وکسبه بازارلوازم یدکی چه انتظاری از هیات مدیره جدید اتحادیه دارند؟


انتخابات صنف لوازم یدکی برای سومین بار به تعویق افتاد و از قرار معلوم تا پایان شهریورماه نیز لغو شده تا اما و اگرهایی در ذهن افراد به وجود آید!
به نظر می‌رسد دست‌های پشت پرده تلاش می‌کنند تا انتخابات همه اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف سراسرکشوربرگزار نشود.

درکناراین موضوع ارائه طرح و قانونی شدن حذف افرادی ‌که بیش از دو دوره در اتحادیه حضور داشتندهم مسئله سازشد.
گزارش زیرماحصل گفت وگوی خبرنگار«قطعات خودرو» با تولید کنندگان، کسبه، واردکنندگان واعضای صنف بازار لوازم یدکی درمورد انتخابات اتحادیه لوازم یدکی است و پاسخ به این پرسش که چه انتظاری ازهئیت مدیره جدید دارند.


برداشت اول :جایگزینی نیروهای جوان با اعضای قدیمی اتحادیه

اغلب اعضای صنف براین نکته که اعضای قدیمی اتحادیه به علت بالا رفتن سن، توانایی انجام کار وکارآیی لازم را ندارند تاکید دارند.اما سید مهدی کاظمی عضوهیئت مدیره اتحادیه پا را کمی فراترگذاشته ودرمصاحبه با «قطعات خودرو» گفت: وجود افراد مسن برای صنف مضراست و باید جوانان پرتلاش، با تجربه و تحصیلکرده مسئولیت‌ها را برعهده بگیرند.
وی تاکید کرد: اعضای قدیمی هئیت مدیره وپیش‌کسوتان مورد احترام همه هستند، اما باید قبول کنیم که ما انرژی جوانان را نداریم.
این درحالی‌ست که فرزاد فولادی فر،مدیرعامل شرکت تک ستاره دنیای تجارت نیزتوجه به جوانگرایی واستفاده از نیروهای جوان را مطرح کرد وگفت: استفاده ازنیروی‌های جوان منجربه موفقیت‌های اتحادیه در آینده می‌شود.
محمود دریانورد وارد کننده و توزیع کننده لوازم یدکی ماشین آلات راه‌سازی و معدنی یکی دیگرازاعضای صنف استفاده ازنیروهای جوان‌ را ضروری دانست و ادامه داد: زمان آن رسیده که صنف لوازم یدکی ماشین آلات راهسازی متحول شود. درهئیت مدیره جدید نیازمند جوانان تحصیلکرده هستیم که تجارت را بشناسند و به صنف لوازم یدکی ماشین آلات راهسازی کمک کنند.
محمد نمازی پیشکسوت حوزه لوازم یدکی ماشین‌آلات سبک موافق طرح استفاده ازجوانان دراتحادیه است. وی گفت: گویا قراراست دراتحادیه ازافراد جوان‌تراستفاده کنند.طبیعی است اگراعضای هیئت مدیره جوان و پرانرژی باشند درعملکرد اتحادیه تأثیرمثبتی خواهد گذاشت؛ البته جوانان در کنار باتجربه‌ها موفق‌ترخواهند بود.
ایرج آقا زاده کاسب قدیمی رسته ماشین‌های آمریکایی، که از۲سال پیش دررسته ماشین‌های چینی(برلیانس) درخیابان اکباتان کارمی‌کند، گفت: من کاندیداهای هیئت مدیره جدید اتحادیه را نمی‌شناسم.اعضای قدیمی افرادی موجهی بودند و با آنها مشکلی نداشتیم.اما این افراد نمی‌توانند کارایی یک جوان را دراتحادیه داشته باشند. اگر رئیس اتحادیه یک فردجوان باشد، طرح‌های جدید را پیشنهاد و پیگیری می‌کند. حتی شاید بتواند در وزارت صنایع امتیازاتی برای اتحادیه بگیرد.


برداشت دوم: اداره اتحادیه با روش سنتی امکان پذیرنیست


دوران ما عصر ارتباطات واستفاده گسترده ازتکنولوژی است. دراین عصر، سرعت و فناوری‌های جدید حرف اول رامی‌زند وارگان‌ها وسازمان‌ها و افراد دراستفاده ازتکنولوژی با هم رقابت می‌کنند و طبیعی است که موافق روش‌های مدیریت سنتی نباشند.
یکی ازمواردی که اعضای صنف دراین گفت وگوها مطرح کردند انتقاد ازمدیریت سنتی اتحادیه بود.
نمونه اش جواد نظام دوست در رسته ماشین‌آلات راهسازی که گفت: اداره اتحادیه با روش‌های سنتی دیگرجواب نمی‌دهد.با اینکه پیشکسوتان اتحادیه سال‌ها با دل و‌جان کار کرده‌اند اما از آنجایی که مسلح به علم روز نبودند دربسیاری از مواردعملکرد موفقی نداشتند.همانطور که شکل مدیریتی دردنیا درحال پیشرفت است وبه سرعت تغییرمی‌کند،اداره کردن اتحادیه‌هایی مانند اتحادیه ما با روش‌های سنتی دیگرجواب نمی‌دهد.
ساسان اکرامی، مدیرعامل مجتمع تجاری کاترپیلار نیز براین باور است که درحال حاضراتحادیه به شکل بسیارسنتی اداره می‌شود و کارمهمی جزصدور جوازانجام نمی‌دهند.
وی گفت:ما ازاتحادیه قبلی هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم واگر کاربه همین منوال پیش برود بازهم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.


برداشت سوم: اتحادیه کاری برای اعضا نکرده است


یکی ازمواردی که بیشتر اعضای صنف درمصاحبه با«قطعات خودرو»مطرح می‌کردند ناکارآمدی وبی‌تفاوتی اتحادیه دررسیدگی به اموراعضای صنف درسال‌های گذشته بود.
فرامرز طالبی فروشنده و فعال تخصصی ماشین آلات معدنی پاساژ ربیعی درگفت وگو با«قطعات خودرو»گفت: اتحادیه کارخاصی برای اعضا انجام نمی‌دهد؛ اعضا فقط حق عضویت می‌پردازند وحتی اگر ورشکسته هم شوند؛ اتحادیه هیچ کاری برای آنها نمی‌کند.
وی که بیش از 30 سال سابقه کار در بازار لوازم یدکی دارد افزود: من نه از اتحادیه خوشم می‌آید و نه دوست دارم با آنها همکاری داشته باشم. چون افرادی که باید دراتحادیه حضور داشته باشند و وجودشان لازم و ضروری است، دراتحادیه نیستند.
بیشتراعضای صنف حسین خوش‌زحمت تولید کننده وکاسب خوشنام پاساژ ربیعی را ازنزدیک می‌شناسند یا نام او را به عنوان یکی ازتولید کنندگان موفق شنیده‌اند. به گفته همکاران رسته راه‌سازی، خوش زحمت با تلاش و پشتکارموفق شده برخی قطعات را داخلی‌سازی کند وبه ایرانی بودن تولیدات خود افتخار می‌کند.
وی درمورد عملکرد اتحادیه گفت:من ازهئیت مدیره جدید اتحادیه هیچ انتظاری ندارم، چون می‌دانم هیچ کاری برای جوانان انجام نمی‌دهند.متاسفانه دوستان در اتحادیه تنها موردی که به آن حتی فکرنکرده‌اند، حمایت ازجوانان است. فقط بلدند دورهم بنشینند، گفت وگوکنند وچای بخورند.به عنوان مثال درمورد بیمه تکمیلی چه کارهایی که برای خودشان نکردند.متاسفانه همیشه جاده یک‌طرفه‌ را پیش گرفته‌اند وجلو می‌روند.حتی اگرازآنها بیلان می‌خواستند، پاسخگونبوده‌اند.
به جرات می‌توان حسین چهارسوقی پیشکسوت صنف و اتحادیه لوازم یدکی را یکی ازبزرگان صنعت خودرو و بازار لوازم یدکی دانست.
وی درمورد عملکرد اتحادیه به «قطعات خودرو» گفت: واقعیت این است که در اتحادیه مهره‌ها چیده شده‌اند. اتحادیه درچارچوبی که به آن‌ها ابلاغ شده کار کرده است. مهم‌ترین کار آنها هم صحه گذاشتن بر کار واحد‌هایی است که برای گرفتن پروانه کسب پول می‌دهند ومتأسفانه گاهی برای‌شان مشکل‌زا می‌شود.


شاید جالب باشد بدانید پدربزرگ حسین چهارسوقی «حاج ابوالقاسم صراف» در اصفهان صراف‌خانه داشت.
وی گفت: درآن دوران درایران پول وجود نداشت وبا «پته» کارمی‌کردند. در سراسر ایران فقط دو نفر بودند که پته‌هایشان مورد قبول بود که یکی ازآن‌ها پدربزرگ من بود؛ بنابراین خانواده ما دراین کار تجربه ۲۰۰ ساله دارد.
محمدعلی سلیمانی خلجی پیشکسوت بازار لوازم یدکی پاساژ ربیعی یکی دیگر از افرادی است که به عملکرد اتحادیه انتقاد دارد ومی‌گوید: مگرتا امروزاعضای اتحادیه چه اقدامی برای کاسبان صنف انجام داده‌اند؟ من برای تمدید جوازبه اتحادیه مراجعه کردم. دوجوان کم سن وسال مشغول کاربودند و با مراجعه کنندگان برخورد مناسبی نداشتند.هیئت مدیره جدید باید حداقل کاری کند که اعضا حس کنند اتحادیه خانه آن‌ها وتشکلی برای دفاع ازحقوق و پیگیری خواسته‌های آنهاست.
حسین نصیری پیشکسوت تولید قطعات خودرو درانگلستان دررشته سیستم‌ها و ابزاردقیق تحصیل کرده است.او درسال ۱۳۵۸ به ایران برگشت و پیشنهاد خودکفایی قطعات ماشین‌های راهسازی را ارائه کرد وسال‌ها درشرکت خیبرکارکرده است.
نصیری با انتقاد ازعملکرد اتحادیه گفت: اتحادیه می‌تواند خیلی فعال باشد.باید درآموزش به کسبه و فروشنده‌ها جدیت داشته باشد وبه مشکلات اعضای صنف رسیدگی کند.متاسفانه اتحادیه وظایف ذاتی خود را انجام نمی‌دهد. چند بارهم خودم برای انجام کاری به اتحادیه مراجعه کردم ومتاسفانه نتیجه‌ای نگرفتم و پاسخگو نبودند.
غلامرضا رجبی در رسته لوکس‌فروشی نیزبر این باوراست که اتحادیه کاری برای اعضای صنف نکرده است.
وی گفت: به نظرمن هر فردی عضوهئیت مدیره اتحادیه شود فرقی نمی‌کند. چرا که به فکراعضای صنف وکسبه نیستند و فقط به فکرخودشان هستند.
بهمن حیاتی کاسب قدیمی رسته لنت ترمز و کمک فنر ازسال ۱۳۶۳ فعالیت خود را دربازار لوازم یدکی در رسته لنت ترمز و کمک فنرآغاز کرده و ۳۷ سال سابقه کار دارد.
وی نیزبه عملکرد اتحادیه انتقاد داشت و با لحنی تندتر ازدیگران گفت: اتحادیه تا امروز شبیه ادارات دولتی اداره شده است. به نظرمن مشکل اصلی درگزینش افراد دراتحادیه است. خیلی از افراد صلاحیت حضوردرهیئت مدیره اتحادیه را ندارند.برخی ازآن‌ها انسان‌هایی قدرت‌طلب هستند که ازکاسبی به طرف پشت میزنشینی، داشتن منشی و میزو تلفن تمایل پیدا کردند.آنها خودشان را گم کردند
مرتضی خامنه کاسب قدیمی رسته ماشین‌های راه‌سازی درخیابان قزوین ناامیدتراز دیگران بود و گفت: اتحادیه کاری برای اعضا انجام نداده است تا دلمان خوش باشد و درانتخابات شرکت کنیم. هرچند به نظرمن کاری که باید انجام بشود، می‌شود ونیازی به رای ما ندارند. من هیچ اطلاعی از انتخابات اتحادیه ندارم ونمی‌دانم چه کسی می‌آید وچه کسی می‌رود. ما کاسبی هستیم که یک گوشه ازخیابان قزوین افتاده‌ایم. هرگز کسی نظرما را نپرسیده و فکرمی‌کنم نظرما هم به درد کسی نمی‌خورد. بنابراین اگررای بدهیم یا ندهیم، هیچ تفاوتی نمی‌کند.
امیرصادق‌پور در ماشین آلات راهسازی، قهرمان پاورلیفتینگ پیشکسوتان در سال ۲۰۱۸ دراروپا و آسیا بوده و درحال حاضر در کنار فعالیت‌‌های صنفی، فروشنده لوازم یدکی ماشین آلات راهسازی درغرب تهران است.
صادق‌پوربه «قطعات خودرو»گفت: درواقع اتحادیه حمایت لازم را ازتولیدکنندگان نکرده است. با اینکه درزمینه تولید قطعات، تولیدکنندگان مبتکر و ارزنده‌ای وجود دارند هیچ وقت درمورد شناسایی آنها وهمچنین معرفی تولیدات این تولید‌کنندگان اقدامی صورت نگرفته است.
وی با اظهارتاسف ازاینکه رسته راه‌سازی نماینده‌ای در اتحادیه ندارد ادامه داد: انگارکه ما برادرناتنی اتحادیه هستیم؛ چرا که همه اعضای هئیت مدیره اتحادیه از ماشین‌آلات خودروهستند.ماهیچ نماینده‌ای آنجا نداریم واین مسئله برای افرادی که درحوزه لوازم یدکی ماشین‌آلات راهسازی فعالیت می‌کنند،سخت است.

برداشت چهارم: به هئیت مدیره قوی و کارآمد نیاز داریم

بیشتر اعضای صنف نیازبه هئیت مدیره قوی و شجاع و کارآمد را مطرح می‌کردند وخواستارمدیریت افراد با قدرت در اتحادیه بودند.
نمونه اش حسن عبادی فروشنده قدیمی لوازم یدکی ماشین‌آلات راه‌سازی است.
وی گفت:ازآنجایی که اتحادیه ما یکی ازبزرگترین اتحادیه‌هاست توقع داریم که اعضای جدید هئیت مدیره با تعامل وهمفکری، اتحادیه را به جایگاه اصلی و واقعی خود برسانند. زمانی که اتحادیه قوی باشد اعضا تبدیل به بازوهای اجرایی اتحادیه می‌شوند وخیلی از کارها عملیاتی می‌شود واتحادیه می‌تواند به همه اعضا کمک کند.
به گفته علیرضا بهانسته فروشنده لوازم یدکی موتورهای کامینز تحول وقدرت گرفتن یک صنف در گرُوِ یک اتحادیه قوی ومقتدر و در راس آن یک هیئت مدیره متفکر و پویا است.
عضوهیئت مدیره پاساژ ربیعی گفت: آرزوی موفقیت برای هیئت مدیره‌ جدید دارم و امیدوارم افرادی شایسته ولایق انتخاب شوند وبه دور ازهرنوع باند بازی خدمت کنند تا پس از سال‌ها بتوانیم جایگاه این صنف را درکشور به مکان اصلی خود ارتقا دهیم.
علی‌اصغر نفیسی فعال رسته ماشین‌آلات راهسازی ۲۷ سال است سابقه کار در حوزه ماشین‌آلات راهسازی درشرکت سدید راه پارت و لوازم یدکی ماشین‌ آلات ولوو، بیل‌های ولوو و دامتراک راهسازی دارد و در راسته غرب تهران فعالیت می‌کند.
نفیسی گفت: امیدوارم هئیت مدیره جدید اتحادیه، تلفیقی ازافراد با تجربه و جوان‌هایی مجهز به دانش روزباشد؛ چرا که نمی‌توانیم صرفا به دانش روزمتکی باشیم و ازتجربه و راه‌های میان‌بُر افراد پیشکسوت که دراین سال‌ها یاد گرفته‌اند، غافل شویم.
محسن دادگرفعال رسته تخصصی کاترپیلار ازسال ۱۳۶۱ تا کنون در رسته تخصصی کاترپیلار در«فروشگاه راه ایران» مشغول به فعالیت است اما دوست ندارد پسرش وارد این حوزه شود.
دادگربه «قطعات خودرو»گفت:اعضای هئیت مدیره جدید باید قوی باشند و توانایی مذاکره با نهادها و ارگان‌های مختلف مانند اتاق اصناف را داشته باشند.من ازهمکاران خود دررسته راهسازی و سایر رسته‌ها انتظار دارم افراد دلسوزرا به عنوان هیئت مدیره اتحادیه برگزیند وبه آنان رای دهند.
پیشنهاد محمدرعنا شیجانی عضوهیئت مدیره پاساژ ربیعی دررسته راهسازی به اعضای هئیت مدیره بعدی این است که برنامه جامع و مدونی برای ارتقای سطح کارآمدی اتحادیه داشته باشند.
وی گفت: بدون شک اعضای هیئت مدیره‌ای که انتخاب می‌شوند توانایی انجام بسیاری از کارها را دارند، اما باید توان وجرات حرف زدن داشته باشند و حافظ منافع بیش از۱۱هزارعضو اتحادیه باشند و مشکلات اعضا را درسازمان‌ها و ادارت رفع کنند.امری که متاسفانه تاکنون انجام نشده است.شیجانی که سابقه۴۰ سال فعالیت دررسته راه‌سازی و فروش قطعات لودر، بولدوز، گریدر، بیل مکانیکی، ابزارکشاورزی و دریایی دارد گفت: یکی دیگراز خواسته‌های مهم اعضای رسته راهسازی ازهئیت مدیره جدید این است که تغییر وتحول اساسی دراساسنامه اتحادیه ایجاد شود و نظم دادن به اموررا در اولویت کارخود قراردهند.
به گفته سید مومن افتخارواقفی کاسب قدیمی رسته خودروهای ژاپنی که از 41 سال پیش درمیدان صادقیه فعالیت می‌کند، اعضای هیئت مدیره جدید باید به قوانین مسلط باشند وبتوانند ازصنف خود دفاع کنند.
افتخار واقفی گفت: درحال حاضر قدرت بیان حرف اول را می‌زند؛ بنابراین افرادی که می‌خواهند به صندلی هیئت مدیره تکیه بزنند، باید به قوانین وارد بوده وتفکر اقتصادی داشته باشند تا بتوانند جامعه هدف را اداره کنند.
هیئت مدیره جدید اتحادیه باید ازسواد کافی برخوردار بوده و با اعضای صنف مانوس و با مشکلات آشنا باشند. صرفاً اینکه یک فرد آدم خوبی باشد، برای فعالیت درهیئت مدیره اتحادیه کفایت نمی‌کند.درخوب بودن این افرادهیچ شکی نیست؛ اما زمانی که نتوانند کاری انجام دهند، اگرمسئولیتی قبول نکنند بهتراست.
به گفته محمود ناطقی، مسئول فروشگاه و تعمیرگاه هیدرولیک ماشین‌ آلات راهسازی حل مشکلات اعضای صنف نیازمند یک هیئت مدیره قوی دراتحادیه است که پای کار باشند، برای اعضا وقت بگذارند، بتوانند درادارات وسازمان‌ها و ارگان‌ها صحبت کنند وحرف‌هایشان بُرش داشته باشد.درحال حاضر مهمترین مشکل کسبه راهسازی مراجعه به دارایی وموضوع مالیات است؛ حتی وقتی به مسئولان دارایی حقیقت را می‌گوییم قبول نمی‌کنند.بنابراین وجود یک هئیت مدیره قوی دراتحادیه ضروری است.
کاظم علیزاده، نماینده اتحادیه در کمیسیون‌های حل اختلاف مالیاتی جنوب تهران چهره آشنایی برای اعضای صنف است.
وی گفت:همه اتحادیه‌ها نیازمند هئیت مدیره قوی و کارآمد هستند. درحال حاضرخواسته رسته راه‌سازی استقلال اتحادیه است. به نظراعضای رسته راه‌سازی اگراتحادیه راهسازی کلا جدا شود بهتر وراحت‌ترمی‌توانند مطالبات خود را مطرح کرده وبا اتاق اصناف و شهرداری و بیمه و … مذاکره کنند.


برداشت پنجم: لطفا صدای اعضای صنف را بشنوید

یکی از مواردی که بیشترمصاحبه شوندگان به آن اشاره کردند شنیده نشدن صدای اعضای صنف دراتحادیه بود.
به گفته محسن کدخدا زاده نائب رئیس اتحادیه در دفتر مشورتی غرب تهران اولین ومهمترین کاری که اعضای هئیت مدیره جدید اتحادیه می‌توانند انجام دهند شنیدن صدای کسبه وتولیدکنندگان قطعات ماشین‌های سنگین و رسته راه‌سازی است. این وظیفه اتحادیه است که به دارایی به قبولاند که قطعات ماشین آلات راهسازی قیمت بالایی دارد ومعمولا بیشترازیک یا حداکثر۲ درصد نمی‌توانند از مشتری سود بگیرند.اعضای هیئت مدیره اتحادیه می‌توانند به این مسئله ورود کرده وآنها را مجاب کنند.
مصطفی عباسی مدیرعامل شرکت برهان راه‌ساز نیز گفت: اتحادیه باید پلی بین اعضا وارگان‌ها وسازمان‌ها باشد. هئیت مدیره جدید باید مشکلات ومسائل اعضا را بشنود وبه سازمان‌ها و ادارات بالاترمنتقل کند وبه مثابه پلی بین اتحادیه و دفاتر وسازمان‌ها باشد.افرادی که کاندید شده‌اند باید برنامه جامع و مدونی ارائه کنند وبرنامه‌هایشان برخاسته ازنظرات اعضای اتحادیه باشد.
انتظارمحمد نصرالهیان نماینده اتحادیه در کمیسیون‌های دارایی ازاعضای هئیت مدیره جدید این است که به خواسته‌های اعضای اتحادیه رسیدگی کنند یا حداقل به حرف‌های آنان گوش دهد.
نماینده اتحادیه در کمیسیون‌های دارایی گفت: مشکل از جایی شروع می‌شود که عده ای از ۱۶ سال پیش عضو هئیت مدیره هستند و باید فرصت را به جوانترها بدهند. باید بپذیریم که دنیای امروز با ۱۶ سال پیش تفاوت زیادی کرده و باید کسانی که برای هزاران نفر تصمیم‌گیری می‌کنند جای خود را به جوانان بدهند. اگرافرادی که می‌خواهند سکان اتحادیه را بدست گیرند توجهی به وضعیت کنونی نداشته باشند نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد.
عباس صنعتگرفروشنده لوازم یدکی خودروهای سبک و لوکس نیزگفت: به هئیت مدیره جدید پیشنهاد می‌کنم وارد‌کنندگان اصلی قطعات یدکی و لوکس را بیشتربشناسند و با آنها درارتباط باشند.
سید ابراهیم علوی فروشنده وتهیه‌کننده قطعات یدکی موتورهای کامینزیکی دیگر از اعضای صنف با اشاره به اینکه هئیت مدیره جدید باید صدای ما را بشنود گفت: اعضای هئیت مدیره جدید باید سعه صدرداشته باشند. گوششان شنوای مشکلات و پیشنهادهای اعضا باشد. باید ارتباط نزدیک‌تری با اعضای صنف داشته باشند و بتوانند قدرت اجرایی لازم را برای حل مشکلات بدست آورند.


برداشت ششم: ازعملکرد اتحادیه راضی هستیم؛ به شرطی که…

بسیاری از افرادی که نظرات خود را با«قطعات خودرو»درمیان گذاشتند، از عملکرد اتحادیه راضی بودند.
خدیجه ابراهیمی فروشنده لوازم یدکی از معدود زنانی است که هم جوازمغازه فروش لوازم یدکی و هم جوازتعمیرگاه دارد.
این بانوی ۶۸ ساله‌ با ورود به بازار لوازم یدکی همه معادلات مشاغل مردانه و زنانه را برهم زده است.
به گفته وی اتحادیه لوازم یدکی یکی ازبهترین اتحادیه هاست و ازعملکرد اتحادیه‌ راضی است.
ابراهیمی گفت: زمانی که من برای گرفتن جوازبه اتحادیه لوازم یدکی مراجعه کردم، رفتاراعضای هئیت مدیره خیلی خوب بود. این درحالی است که برای گرفتن جوازمغازه دوم خودم که تعمیرگاه است، به اتحادیه مکانیک‌ها رفتم وخیلی اذیت شدم.
حمیدرضا طیبی کاسب باسابقه رسته ماشین‌های سبک درخیابان خاوران است. وی گفت: درحال حاضرافراد قدیمی باسابقه وکاربلد اموراتحادیه را پیش می‌برند وازعملکرد آنها راضی هستم.هیئت مدیره جدید اتحادیه باید درزمینه نظارت ومباحث مرتبط با دارایی و بیمه تامین اجتماعی بیشتر تلاش کند. البته ناگفته نماند زورهیچ‌کس به این ارگان‌ها نمی‌رسد.
عبدالرضا تقی‌زاده کاسب قدیمی بازارلوازم یدکی گفت: اعضای هیئت مدیره تا امروز درست کار کرده‌اند. پیشنهادی برای اعضای جدید ندارم. فقط این رامی‌دانم از دوره‌های پیش تا به امروزهیچ مشکلی با اتحادیه نداشتیم.
به گفته محمدعلی یوسف زاده کاسب قدیمی رسته خودروهای ژاپنی اتحادیه تا امروزخوب کار کرده وما با آنها مشکلی نداشتیم.
وی که از سال ۱۳۷۳ درپاساژ کاشانی درخیابان چراغ برق کار می‌کند گفت:  مردم باید به افرادی که می‌خواهند در دوره جدید وارد اتحادیه شوند با شناخت و آگاهی رای دهند.
داستان ورود میرزاعلی قاسمی کاسب قدیمی شهرک ولیعصر به بازار لوازم یدکی بنز، مینی‌بوس وخاور جالب است.
قاسمی گفت:از سال ۵۷ تا سال ۶۴ درکارگاه تولید قطعات خودرو کار می‌کردم. این حرفه را یاد گرفتم وطی چند سال تعداد زیادی قطعه تولید کردم؛ اما تصمیم گرفتم درکارگاه مکانیکی مشغول به کار شوم.اجناس و قطعات تولید‌شده به حدی زیاد شد که درخانه انبارشان کردم اما با اعتراض اهالی منزل، مغازه‌ای خریدم واجناس تولید ‌شده خودم را به مغازه منتقل کردم واین‌طوربود که وارد بازار لوازم یدکی شدم.
وی ادامه داد:من ازعملکرد اتحادیه راضی هستم و درتمام ۴۳ سالی که در بازار لوازم یدکی کارکردم بارها شنیده‌ام که اتحادیه دررفع مشکل واختلافات بین اعضای صنف نقش مهمی داشته وبسیاری از اختلافات را حل کرده است.


برداشت هفتم: اتحادیه ازاعضا حمایت کند

محسن باقری کاسب رسته لندروراست که از 20 سال پیش درپاساژ درخشان دربازار چراغ برق فعالیت می‌کند.
باقری گفت: به نظرمن افراد هرچه با‌تجربه‌تر باشند بهترکارمی‌کنند وبهترمی‌توانند ازاعضا حمایت کنند.افرادی که دراتحادیه حضور دارند سن و سالی ازآنها گذشته وتجربه‌های زیادی کسب کرده‌اند و زمان زیادی لازم است تا جوان‌ترها با مسائل آشنا شوند.افرادی که دراتحادیه حضوردارند، سال‌ها کارکرده‌اند وهمه افراد واصناف رامی‌شناسند. بنابراین کسی که دراتحادیه تجربه داشته باشد، برای ادامه کار بهتر است.
محمدعباس فرقی ازجمله کاسبانی ا‌ست که پیشه پدررا دنبال کرده و دررسته ماشین‌های ژاپنی و نیسان‌های قدیمی فعالیت می‌کند.
وی گفت: با توجه به اینکه هرروزیک قانون جدید درادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها وضع می‌شود، مردم سردرگم هستند، از اتحادیه می‌خواهم بیشتربه فکراعضا باشند ومشکلات آنها را دررابطه با ارگان‌ها وسازمان‌ها مخصوصاً در رابطه با اداره مالیات تسهیل کنند.تنها انتظاری که ازهئیت مدیره جدید اتحادیه دارم این است که با تعامل با ادارات و ارگان‌ها، میزان مالیات پرداختی ما را کم کند.
کنارنام مهدی نامدارنوشته‌اند؛ کاسب خوشنام. اودررسته ماشین‌های ایرانی در پاساژ ملت کارمی‌کند.
وی گفت: تنها انتظاری که همه کسبه ازاین دوره انتخابات اتحادیه دارند این است که یکی ازاعضای اتحادیه حداقل ماهی یک بار بیایند و سری به بازار بزنند ومشکلات را از نزدیک ببیند وبشنوند.
مشکلات اعضای صنف بازار لوازم یدکی شامل مسائل مربوط به مستاجران و صاحب ملک‌ها،مشکلات با دارایی، مسائل مربوط به اجناس تقلبی وطرح و…است ومسئولان اتحادیه می‌توانند با حضور دربازاراین مشکلات را بشنوند و با تشکیل جلساتی آنها را مدیریت وساماندهی کنند.
مسلم ذوالقدری تولید کننده لوازم یدکی راه‌سازی یکی ازبازرسان پاساژ ربیعی است وبیش از ۱۰ سال است درتولید قطعات گریدرکاترپیلار با نام فروشگاه «گریدرراه» درپاساژ ربیعی فعالیت می‌کند.
وی ازاعضای جدید هئیت مدیره انتظار دارد از کسبه در مقابل ادارات وارگان‌های دولتی مربوطه حمایت کنند.هم‌چنین عدالت محوری را سرلوحه کارخود قراردهند.
وی با اشاره به مشکل جدید بازار لوازم یدکی گفت: متاسفانه این روزها تراشکارها ومکانیک‌ها به خرده فروشی لوازم یدکی روی آورده‌اند.ازهیئت مدیره جدید اتحادیه می‌خواهم ازلوازم فروش‌ها درمقابل افرادغیرمرتبط با این رسته مانند تراشکارها ومکانیک‌ها حمایت کنند.
نعمت مودت وارد کننده قطعات لودرهای چینی است. وی ازسال ۲۰۰۴ که لودرهای چینی وارد ایران شد وارد این حرفه شده و درحال حاضر بیش از ۱۲سال است که قطعات لودرهای چینی را به صورت تخصصی به کشور وارد می‌کند.
به گفته مودت،هیئت مدیره جدید اتحادیه باید حافظ منافع همکاران باشند. در برخی امورقدرت ما به ادارات دولتی نمی‌‌رسد. به عنوان مثال بیش ازیک سال است برای گرفتن کارت بازرگانی بین سامانه جامع تجارت، اتاق بازرگانی و وزارت صمت دررفت و آمدهستم. متاسفانه کسی پاسخگو نیست وکارشناسان کار را به دیگری پاس می‌دهند.حداقل انتظاری که ازهیئت مدیره جدید اتحادیه دارم این است که ازاعضای صنف دراین زمینه‌ها حمایت کنند و راهکاری ارائه کنند تا امور با سرعت و دقت بیشتری پیش رود. انتظار دارم درزمینه چگونگی انجام امور اداری، بیمه، مباحث مرتبط به دارایی وغیره راهکارهای موثر پیش روی ما قرار دارد.
تنها انتطارمحمد دانشمند فروشنده قطعات موتور ژنراتور وماشین آلات راهسازی ازهیئت مدیره جدید اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو وماشین‌آلات این است که یاری‌رسان صنف باشند.
محمد دانشمند نسل سومی خانواده است که در بازار لوازم یدکی درپاساژ ربیعی، فعالیت می‌کند. وی فرزند مرحومان حسین و نوه اسدالله دانشمند از قدیمی‌های راه‌سازی است و بیش از ۶۰ سال است که پشت به پشت دررسته راه‌سازی کارمی‌کنند.
وی گفت: برخی دوستان برای هیئت مدیره اتحادیه کاندید شده وحتی رای هم می‌آورند؛ اما کمی بعد مشخص می‌شود همه حرف‌های آنها شعار بوده وبرای موفقیت درانتخابات بیان شده است.هیئت مدیره جدید اتحادیه باید به مشکلاتی مانند مالیات وبیمه توجه جدی وکارشناسانه داشته باشند.
به گفته مهدی نگهبان وارد کننده کنترل سیستم‌های رانش دریایی هیئت مدیره جدید اتحادیه باید تلاش کندسخت‌گیری‌‌های اخذ مجوزرا کاهش دهند. حدود2 سال است که من درخواست جواز داده‌ام و تمامی مراحل لازم را نیزطی کرده‌ام؛ اما به دلیل یک مسئله ساده کارم 6 ماه به تعویق افتاده است. پروسه صدور مجوز دشوار طولانی و نفس‌گیر است.
بهمن زبردست کاسب قدیمی رسته تخصصی ماشین‌آلات راهسازی گفت: اتحادیه می‌تواند کارهای بسیاری را برای اعضای صنف انجام دهد.اتحادیه باید در زمینه تخفیف مالیات برای اعضای صنف گام‌های مثبتی بردارد. بسیاری از کاسبان پس ازشیوع ویروس کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند.اتحادیه لوازم یدکی خودرو باید عملکرد سایر اتحادیه‌ها را رصد کرده ومانند آنان عمل کند.اتحادیه می‌تواند فضایی را برای گردهمایی اعضای صنف در نظر بگیرد واعضا هرماه یکبار دورهم جمع شوند وازمشکلات هم باخبر شده و پیشنهادهای خودشان را برای بهترشدن اوضاع کسب‌وکار ارائه کنند.
به گفته شهریارشجاع کاسب قدیمی لوازم جانبی خودرو و پنچرگیری هیئت مدیره جدید باید پیگیر منافع اعضا باشد تا بتواند دراتحادیه تغییرایجاد کند. باید بررسی کرد افرادی که به اتحادیه می‌آیند،چه انگیزه‌ای دارند.اگرانگیزه آنها منفعت رساندن به اعضای صنف باشد بسیار مطلوب است.هیئت مدیره جدید باید پیگیرمنافع اعضا باشد تا بتواند دراتحادیه تغییر ایجاد کند.
تشابه اسمی سعید حجاریان،کاسب قدیمی رسته تخصصی شیلنگ رادیاتور اتومبیل با تئوریسین اصلاح طلب وعضوحزب جبهه مشارکت ایران اسلامی باعث شده که بارها به افراد کنجکاو درباره این تشابه توضیح دهد.
وی به«قطعات خودرو»گفت:هیئت مدیره جدید باید از اقشارمختلف صنف دعوت کند تا مشکلات ودغدغه‌های‌شان را مطرح کنند. تاکنون اعضای هیئت مدیره اقدام مهمی برای حل مشکلات نکرده‌اند. البته شنونده خوبی برای مشکلات بودند. پیام‌هایی مبنی براینکه اعتبارجواز شما به اتمام رسیده وباید مقدارمشخصی پول واریزکنید تا جوازشما تمدید شود برای ما ارسال می‌شود.
به گفته امیرحسین مهدوی، فروشنده لوازم یدکی ماشین آلات راه‌سازی مهم‌ترین کاری که اعضای هئیت مدیره جدید می‌توانند انجام دهند این است که راه‌های واردات قطعات واجناس را آسان‌ترکنند.چرا که این مسئله برای رسته ماشین آلات راه‌سازی بسیار مهم است.
محمدرضا البرزی رئیس هئیت مدیره پاساژ ربیعی و فروشنده قطعات لوازم یدکی کاترپیلار گفت:هیئت مدیره جدید باید به دغدغه‌های صنفی همه رسته‌های صنفی بپردازند.در حال حاضرنماینده‌ای ازصنف راه‌سازی درهیئت مدیره اتحادیه حضور ندارد؛ درچنین شرایطی درک مشکلات رسته ما دشوار خواهد بود؛ رسته راه‌سازی ویژگی‌ها، مزایا ومشکلات خودش را دارد.امیدوارم یکی ازکاندیداهای رسته راه‌سازی به عنوان عضوهیئت مدیره جدید اتحادیه انتخاب شود.
به گفته ابوالفضل رضایی، مدیرعامل شرکت بازرگانی آریا تراک افرادی که به عنوان منتخبان صنف به هیئت مدیره می‌روند باید تمام اختلاف‌نظرها را کنار گذاشته وبا یکدیگر تعامل داشته باشند.وی گفت:امیدوارم افرادی که درانتخابات اتحادیه موفق می‌شوند ومی‌خواهند تصمیمات بزرگی اتخاذ کنند با تعامل به خِردجمعی برسند ومشکلات را کنار بگذارند چرا که دوران رقابت‌ها گذشته ونباید دراتحادیه و درهیئت مدیره منتخب اختلاف ودودستگی باشد وهیئت مدیره یکپارچه داشته باشیم.
فرزاد فولادی‌فرنیزگفت: به عنوان یکی ازاعضای کوچک رسته قطعات ماشین‌آلات راه‌سازی ازاعضایی که انتخاب می‌شوند می‌خواهم درمورد وضعیت واردات قطعات ازخارج از کشورکه در حال حاضربسیار سخت و زمانبرشده با وزارت صمت و اتاق بازرگانی تبادل نظر کرده ومشکلات را منتقل کنند.

محمد رضایی از کسبه پاساژربیعی گفت:مهمترین درخواستی که ازاعضای هیئت مدیره جدید دارم برخورد قاطع با کسانی است که اجناس تقلبی وارد می‌کنند. از آنجایی که خود ما در کار واردات قطعات هستیم این مسئله را خوب درک می‌کنیم.
بهرام امینیان کاسب قدیمی رسته تخصصی اسکانیا گفت: اگر قرارباشد اعضای هیئت مدیره جدید برای اتحادیه کاری انجام دهند باید اول فعالیت‌هایشان را ساماندهی کنند وخدماتی هرچند کوچک و پیش پا افتاده به اعضای خود ارائه دهند. اینکه چه کسی رئیس اتحادیه شود، به حال من فرقی نمی‌کند.


حاشیه های گفت و گو با اعضای صنف

گفت وگو با اعضای صنف حاشیه‌هایی هم در پی داشت.
محمد رضا قلیان از کسبه قدیمی خیابان ناصرخسرو به صراحت گفت: من در انتخابات اتحادیه شرکت نمی‌کنم.چون با داشتن دیپلم که نمی‌شود شرکت کرد. وقتی توضیح می‌دهم میزان سواد درانتخابات مهم نیست و کسانی که درانتخابات شرکت می‌کنند لزوماً نباید تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. گفت:پس من که دیپلم دارم می‌توانم درانتخابات شرکت کنم و رای بدهم؟
یا علیرضا نیک آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران که نامزد انتخابات اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو وماشین آلات تهران بود و درروزهای آخر ازاین دوره انتخابات کنار کشید.
نیک آئین پیش از کناره‌گیری به «قطعات خودرو» گفته بود اگراتحادیه لوازم یدکی مرا بپذیرد، اولین‌کاری که خواهم‌ کرد ایجاد یک فضای مجازی بزرگ درحد چراغ برق است، امیدوارم بتوانم درگاهی را برای تمام مغازه‌داران چراغ برق به صورت رایگان ایجاد کنم وهرفردی ازسراسر ایران بتواند به سایت دسترسی داشته باشد و قیمت‌ها را بررسی کرده و خرید کند.
یکی دیگر از حواشی این گفت و گوها مصاحبه با مدیریکی از فروشگاه‌های خیابان چراغ برق بود که نمی‌خواست نامش فاش شود و شنونده را یاد افرادی می‌انداخت که بدون ذکرنام با شبکه‌های خارجی مصاحبه می‌کنند.
وی گفته بود درنگاه اتحادیه ما یک فرد خارجی هستیم!هیئت مدیره باید پشت اعضایش باشد و فقط به این جمله که حق با مشتری است اکتفا نکند.همیشه وهمه جا حق باید به حق‌دارداده شود.حتی اگرطرف مقابل آدم بسیار با نفوذی باشد.
در این میان افرادی هم بودند که از برگزاری انتخابات اتحادیه خبر نداشتند و اتحادیه را مقصرمی‌دانستند.
احمد رحیمیان فروشنده لوازم اصلی موتوری و بدنه خودرو یکی ازاین افراد بود. وی گفت: ازبرگزاری انتخابات اتحادیه خبر ندارم. اما اگرمانند سال‌های پیش دعوت‌نامه بدهند شرکت می‌کنم. تا امروز دعوت نامه‌ای به دست ما نرسیده و درمورد کاندیدا‌ها اطلاع‌رسانی نشده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *