قطعات خودرو

علیرضا بزرگ‌زاده: با روش کدخدامنشی نباید اتحادیه‌ها را اداره کرد / معرفی موثر برندها در نمایشگاه‌های قطعات خودرو

علیرضا بزرگ‌زاده با اشاره به نقش اتحادیه‌ها در مقاله با کالای قاچاق می‌گوید: «اتحادیه‌ها نباید از شکایت‌هایی که درباره کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت می‌شود به راحتی گذر کند. متاسفانه روش کدخدامنشی در اتحادیه‌ها باعث شده این شکایات محلی از اعراب نداشته باشد به این دلیل که در هر صنفی اعضا دوستی و نسبت فامیلی دارند و از تخلفات چشم‌پوشی می‌شود. اتحادیه‌ها باید این شیوه را کنار گذاشته و با افراد متخلف برخورد قاطع داشته باشد.»

 

 

 

دکتر علیرضا بزرگ‌زاده، عضو هيات موسس شركت لوازم خودرو سال، فروشنده، واردکننده و تولیدکننده لوازم برقی خودرو و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار قطعات خودرو درباره لوازم یدکی بی‌کیفیت موجود در بازار گفت: اعداد و ارقام مختلفی درباره کالای بی‎کیفیت لوازم یدکی خودرو در بازار رائه شده و نمی‌توان به طور کلی گفت 10ف 12 درصد همه لوازم یدکی بی‌کیفیت هستند و تسری دادن آن به اقلام لوازم یدکی اشتباه است. قطعا افراد سودجویی هستند که کالاهای بی‌کیفیتی را به مصرف کننده می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: ۷۰ درصد شکایت مردم نسبت به کالاهای بی‌کیفیت است

 

او ادامه داد: اجناس برند وارداتی با اخذ استاندارد وارد کشور می‌شود و در این میان نیز برخی کالاها به صورت قاچاق وارد شده و پس از آن برچسب‌های برندهای معروف بر روی آنها حک می‌شود و در بازار به جای کالای باکیفیت به فروش می‌رسند. خوشبختانه آگاهی مردم بالاتر رفته و مردم افراد سودجو را می‌شناسند. همانطور که می‌دانید این کالاهای بی‌کیفیت از سطح بازار در کشور پخش می‌شوند و کسبه و مغازه‌داران که تخصص کافی دارند از خرید و به فروش رساندن اجناس بی‌کیفیت جلوگیری می‌کنند. در آینده با سختگیری‌های بیشتر نیز شاهد کمتر شدن اجناس بی‌کیفیت در سطح بازار خواهیم بود و با شناسایی و معرفی افراد به مراجع قضائی اوضاع بهتر می‌شود.

 

 

این تولیدکننده تاکید کرد: کالای بی‌کیفیت و قاچاق لوازم یدکی علاوه بر خسارات مالی خسارات جانی و جبران‌ناپذیری را هم متوجه مردم خواهد کرد و مقابله با این افراد از ضروریاتی است که باید مورد توجه مدیران، کسبه و خریداران باشد. مصرف کنندگان در صرتی که آگاهی لازم را ندارند می‌توانند از متخصصین باتجربه و کاردان و متخصص مشورت بگیرند. ما به همراه اعضای جدید اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران نیز سعی خواهیم کرد میزان آگاهی مردم را بالاتر ببریم.

 

طرح شناسه کالا شکست می‌خورد

 

 

این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر این موضوع که دولت باید از مبدا نظارت سختگیرانه و بیشتری برای جلوگیری از کالاهای قاچاق به بازار داشته باشد عنوان کرد: طرح شناسه کالا که از ابتدای امسال به صورت جدی توسط وزارت صمت به اجرا درآمد اصلا موفق نخواهد شد به این دلیل که برچسب‌های تقلبی را می‌توان به سادگی بر روی کالاهای قاچاق هم زد و این موضوع مسبوق به سابقه است و طرح شبنم که طرحی مشابه همین طرح بود هم شکست خورد و شاهد بودیم چه سوءاستفاده‌هایی در آن زمان به دلیل اجرای طرح شبنم شد.

 

 

او تصریح کرد: راه‌های مناسب و خوبی برای مقابله با کالای قاچای پیش روی مدیران و اتحادیه‌ها است از جمله بحث آموزش که باید بیش از پیش جدی گرفته شود. آگاهی و آموزش دادن به اعضای صنف باعث جلوگیری از بروز اینگونه مسائل و مشکلات خواهد شد و اتحادیه‌ها هم باید این مهم را جدی بگیرند.

 

 

بزرگ‌زاده در پاسخ این سوال اتحادیه‌ها به جز آموزش و آگاهی دادن چه کارهایی برای مقابله با کالای قاچاق می‌توانند انجام بدهند؟ توضیح داد: طبیعی است اتحادیه‌ها توان و وقت و نیروی کافی ندارند که تمام مغازه‌ها را برای جمع‌آوری کالای قاچاق انجام بدهند اما با این حال اتحادیه‌های می‌توانند میزان نظارت خودشان بر صنف را بیشتر کنند. حتما اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با اعضای جدید راهکارهایی برای نظارت بیشتر بر بازار لوازم یدکی خودرو خواهد داشت و موازی با آن بحث آموزش را پیگیرانه دنبال خواهد کرد.

 

از برگزاری نمایشگاه‌های قطعات خودرو استقبال می‌کنیم

 

وی تاکید کرد: اتحادیه‌ها نباید از شکایت‌هایی که درباره کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت می‌شود به راحتی گذر کند. متاسفانه روش کدخدامنشی در اتحادیه‌ها باعث شده این شکایات محلی از اعراب نداشته باشد به این دلیل که در هر صنفی اعضا دوستی و نسبت فامیلی دارند و از تخلفات چشم‌پوشی می‌شود. اتحادیه‌ها باید این شیوه را کنار گذاشته و با افراد متخلف برخورد قاطع داشته باشد.

 

 

این واردکننده لوازم برقی خودرو در پاسخ این سوال که نمایشگاه‌های قطعات خودرو تا چه اندازه می‌توانند در معرفی لوازم یدکی معتبر و با کیفیت موثر باشند اظهار کرد: نمایشگاه‌های تخصصی قطعات خودرو در سال‌های گذشته نیز از طرف وزارت صمت و شرکت نمایشگاه‌های کشور برگزار می‌شد و فیدبک و بازخورد بسیار خوبی داشت و ما هم از برگزاری آن استقبال می‌کردیم. نمایشگاه‌های قطعات خودرو در معرفی برندها موثرند و پل ارتباطی بسیار خوبی میان عرضه کننده خودرو و مصرف کننده نهایی است.

 

بیشتر بخوانید: نمایشگاه «اتومکانیک سپاس» تنها یک نمایشگاه نیست…

 

 

علیرضا بزرگ‌زاده با اشاره به برگزاری نمایشگاه «اتومکانیک سپاس» عنوان کرد: این نمایشگاه که با همکاری اتحادیه‌ها و انجمن‌های خودرویی در هتل المپیک برگزار خواهد شد نمایشگاهی است که ایده‌ها و اهداف متفاوت و مهمی را در دستور کار خود دارد. با توجه به اینکه اولین دوره نمایشگاه «اتومکانیک سپاس» برگزار می‎شود قطعا کمی و کاستی‌هایی وجود خواهد داشت که با مطرح و برطرف کردن آنها می‌توان در سال‌های آینده پرقدرت‌تر برگزار شود.

 

 

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است