قطعات خودرو

هرم قدرت در تعاونی‌ها بر مشارکت حداکثری استوار است / آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت

همایش تعاونی نواندیشان صنعت پویا با بررسی مهمترین بندهای اساسنامه، ارائه طرح‌های اقتصادی تعاونی و پرسش و پاسخ، سخنرانی دکتر مجتبی رحماندوست، دکتر خانی و غلامحسین حمزه در هتل فردوسی روز دوشنبه 26 اردیبهشت ماه برگزار شد.

 

 

تعاونی گره‌گشای بخش خصوصی است

 

حسن بشارت‌نیا، مدیرمسئول و صاحب امتیاز ماهنامه قطعات خودرو در ابتدای این نشست گفت: منظور از این گردهمایی گفتگو درباره تعاونی نواندیشان صنعت پویا است. مقصود بانیان این تعاونی که گروه نواندیشان و پیشکسوتان صنف هستند، این است که تشکلی در کنار صنف ایجاد شود و این تشکل بتواند به هیئت مدیره منتخب بعدی و به جایگاه صنف کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: قدرت تعاونی نواندیشان صنعت پویا منجر به قدرت اتحادیه لوازم یدکی می‌شود

 

در ابتدای بحث حدیثی را می‌خوانم که فکر می‌کنم بارها شنیده‌اید: «النعمتان مجهولتان الصحه و الامان/ دو نعمتند که قدرشان مجهول است: صحت و امنیت‏». بخش دوم این حدیث یعنی امنیت، امنیت شغلی را نیز در بر می‌گیرد که در قوانین کشور و در مرحله عمل، امنیت کارگر و کارمند تضمین شده است.

 

 

بشارت‌نیا با اشاره به اینکه امنیت شغلی بخش خصوصی در کشور با اما و اگرهایی مواجه است و دولتمردان برابر اصل چهل و چهار قانون اساسی یعنی مبحث خصوصی‌سازی نتوانستند با بخش خصوصی یا شبه دولتی کار را پیش ببرند و از اهداف این موضوع جا ماندند؛ اما تعاونی شاید بتواند گره‌گشای این‌ مشکل باشد اضافه کرد: در چند سال گذشته این موضوع مورد توجه مسئولین کشور قرار گرفت و قوانینی در همین زمینه تحت عنوان بهبود دائمی فضای کسب و کار وضع کردند و بنا بر این است که اگر کسی شغلی را با سرمایه شخصی ایجاد کرد، قوانین به گونه‌ای باشد که این سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد و با موانع کسب و کار این شخص از بین نرود.

 

 

هرم قدرت در تعاونی‌ها بر مشارکت حداکثری استوار است

 

 

وی با بیان این‌که در هرم قدرت در اقتصاد دولتی، مشتری پائین‌ترین رتبه و سپس کارکنان، مدیران میانی و در راس هرم مدیران ارشد قرار دارند، مدیریت دولتی یعنی مدیریت یک‌نفره و بدون توجه به زیربخش‌ها و رضایت مشتریان و توان اجرای دستورات از سوی کارکنان اما هرم قدرت در تعاونی‌ها بر مشارکت حداکثری استوار است.

 

 

او ادامه داد: در سطح عمل، صاحبان واحدهای صنفی اعم از کارخانه‌ای، شرکتی، فروشگاهی و کارگاهی و کسانی که خدمات فنی ارائه می‌دهند و همچنین بازرگانان پس از مدتی دچار موانعی می‌شوند و نمی‌توانند کارشان را به شکل پویا و قابل قبول پیش ببرند و توسعه شغلی آنها همراه با مخاطرات زیادی است و عموما با پول هم مشکل آنها حل می‌شود. وضعیت بخش خصوصی به گونه‌ای نیست که اقتصاد این بخش در کشور رشد کند.

 

 

مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه قطعات خودرو تصریح کرد: ان موضوع مورد ارزیابی و تحلیل گروه نواندیشان و پیشکسوتان قرار گرفت و آنها به این جمع‌بندی رسیدند که در کنار واحدهای خصوصی و شخصی که هرکدام از اعضای صنف دارند، صنوف و صنایع خودرویی باید تشکل‌هایی را قالب‌های دیگری همچون تعاونی داشته باشیم که بتوانند از حقوق اعضای صنف دفاع کنند و بسترسازی لازمی را که از دولت انتظار داریم، توسط خود اعضا اتفاق بیفتد.

 

پیش از این، اساسنامه را برای اعضا فرستادیم و در جلسات قبلی درباره آن صحبت کردیم و نیازی به مرور همه آنها نیست و درباره دو، سه بند این اساسنامه که مورد پرسش اعضا است صحبت خواهیم کرد. اولین ماده‌ این اساسنامه که درباره آن صحبت خواهیم کرد ماده 7 (سرمایه تعاونی) است و از سید احمد حسینی، مشاور حقوقی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران و همچنین دبیر گروه نواندیشان و پیشکسوتان تقاضا می‌کنم درباره بندهای مربوط توضیحاتی ارائه دهند.

 

 

خودروسازان 20 درصد از بازار لوازم یدکی را تصاحب کرده‌اند

 

 

سید احمد حسینی صحبت خود را با خواندن بیتی از حافظ آغاز کرد و گفت: حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت/ آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت. در سال 1392 قانون نظام صنفی اصلاح شد. قانون تبصره یک ماده 22 قانون نظام صنفی بیان می‌کند افرادی که دو دوه متوالی و یا چهار دوره متناوب در هئیات‌های اتحادیه‌ها بودند، دیگر نمی‌توانند در هیئات مدیره حضور داشته باشند. این قانون موافقین و مخالفینی هم داشت. موافقین بر لزوم جوانگرایی و کارآمدی قانون صحه گذاشتند و مخالفین این قانون هم مدعی بودند، تجارب گذشتگان با اجرای آن کنار گذاشته خواهد شد.

 

وی ادامه داد: گروه نواندیشان و پیشکسوتان نظری مابین مخالفین و موافقین داشتند و حضور جوانان و پیشکسوتان در کنار همدیگر را ضروری و مهم می‌دانند. وقتی این گروه با این تفکر شکل گرفت، اولین قدم آنها تاسیس تعاونی بود. متاسفانه در چرخه تولید و واردات قطعات خودرو روز به روز سهم خودمان را از دست می‌دهیم. خودروسازان امروز 20 درصد از سهم بازار ما را تصاحب کرده‌اند و با ادامه این روند و به علت عدم اطلاع ما از قوانین، سهم بیشتری را از دست خواهیم داد. ضمن آنکه طرح شناسه کالا و کد رهگیری نیز باعث می‌شود سهم ما از بازار کمتر شود.

 

 

دبیر گروه نواندیشان و پیشکسوتان با بیان اینکه امیدواریم در کنار هم از بازار خود دفاع کنیم ادامه داد: یکی از اهداف تاسیس تعاونی صیانت از بازار لوازم یدکی است و گروه نواندیشان و پیشکسوتان تلاش می‌کند ریل گذاری درستی ایجاد کند و در راستای درستی حرکت کنیم. قطعا تشکیل تعاونی در این مسیر کمک شایانی خواهد کرد. حقوقدانان معتقد هستند شرکت‌های تعاونی، خصائص شرکت‌های تجاری را ندارند و در شرکت‌های تعاونی همدلی وجود دارد و خوشبختانه نگاه سوداگرانه شخصی در آن محلی از اعراب ندارد و منافع جمعی در آن لحاظ می‌شود که مزیت بسیار بزرگی است.

 

 

حسینی درباره ماده 7 که بیان می‌کند سرمایه تعاونی پیشنهادی 100 میلیارد ریال برابر با 10 میلیارد تومان است که 1000 سهم 10 میلیون تومانی را شامل می‌شود، توضیح داد: بحث سرمایه یکی از مزایای شرکت‌های تعاونی نسبت به شرکت‌های دیگر است. سهم‌های شرکت تعاونی، اموالی اعم از منقول و غیر منقول است را شامل می‌شود. این سرمایه در شرکت تعاونی مشخص و در قالب سهام تعریف می‌شود که هر یک از این سهام‌ها به نام یک نفر است و هر شخصی بیش از 30 درصد سهام یک شرکت را نمی‌تواند خریداری کند.

 

 

سرمایه شرکت‌های تعاونی نامحدود و قابل انتقال است

 

 

مشاور حقوقی اتحادیه با اشاره به محاسن شرکت تعاونی بیان کرد: سرمایه شرکت‌های تعاونی در قیاس با دیگر شرکت‌ها، نامحدود و متغیر هستند و در واقع سرمایه با ورود افراد جدید افزایش خواهد یافت و با خروج هم کاهش. البه شرایط مختص آن در اساسنامه مشخص شده و خروج سرمایه نباید در حدی باشد که شرکت را از رونق بیندازد و اگر فردی باعث ضرر به شرکت شود باید این ضرر را جبران کند. حسن دیگر شرکت‌های تعاونی در این است که افراد دارای سهم یکسانی هستند و هرکدام از افراد دارای یک حق رای هستند و در حقیقت سرمایه‌داران مسیر شرکت را تعیین نمی‌کنند. نکته مثبت دیگر این است که افراد نمی‌توانند با اخذ وکالت از دیگران مسیر شرکت را تغییر دهند.

 

 

حسینی در پاسخ سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سهام‌های شرکت تعاونی قابل انتقال است و اگر افزایش سرمایه داشته باشیم، کسانی که در مرحله اول سهام خریدند منفعتی خواهند داشت؟ عنوان کرد: خرید و فروش سهام در شرکت‌های خصوصی آزاد است و در واقع محدودیت‌های شرکت‌های خصوصی را ندارد. در جواب سوال دوم نیز باید بگویم بله سهام‌داران اولیه منفعت بیشتری خواهند داشت و ارزش سهام آنها بیشتر می‌شود.

 

 

ایده‌ها و تجربیات گروه نواندیشان و پیشکسوتان به مدیریت بهتر تعاونی کمک می‌کند

 

 

در ادامه افشین اصغرزاده ضمن خوشامدگویی به حاضرین گفت: شکل‌گیری گروه نواندیشان و پیشکسوتان به این صورت بود که چند نفر از بزرگان و پیشکسوتان و جوان‌ترهای انتخابات اتحادیه با همدیگر همفکر شدند تا گروهی را برای رفع موانع و مشکلات اتحادیه تشکیل دهند. در جلسات مختلف در طی یک سال و اندی به این نتیجه رسیدم باید راه حلی برای حل مشکلات صنف وبهبود کسب و کار پیدا کنیم و ایده تاسیس شرکت تعاونی شکل گرفت و از دوستان دعوت کردیم تا در عضو شوند و خوشبختانه تا امروز حدود 260 نفر عضو این تعاونی شدند و پیش‌بینی می‌کنیم تعداد اعضا به 1000 نفر برسد.

 

 

اصغرزاده با بیان اینکه تعاونی با تعداد بالای اعضا قطعا قدرت زیادی خواهد داشت اظهار کرد: یک نفر به تنهایی قدرت محدودی دارد اما با همدیگر چه به لحاظ فکری و چه فیزیکی، قدرت بیشتری خواهیم داشت. از طرف دیگر نگاه اداره‌های دولتی به یک شخص یا به یک تعاونی کاملا متفاوت است. به همین خاطر یک تعاونی می‌تواند کارهای بسیار بزرگ‌تری را انجام بدهد.

 

 

وی با اشاره به اهمیت مدیریت شرکت تعاونی عنوان کرد: تعاونی‌هایی داریم که به دلیل مدیریت غلط، نتوانسته‌اند کارهای بزرگی انجام بدهند و پیشرفت و نتیجه‌ای از آنها حاصل نشده است. گروه نواندیشان و پیشکسوتان متشکل از اشخاصی است که ایده‌های نو و جدیدی دارند و پیشکسوتانی که تجربیات گرانبهایی دارند. ما می‌توانیم از این ایده‌ها و تجربیات بزرگان بهره برده و مدیریت بهتری برای پیشرفت اتحادیه داشته باشیم.

 

 

اصغرزاده با اشاره به منفعت تعاونی برای همه اعضا خاطرنشان کرد: هدف تعاونی در این است که منفعت برای همه اعضا اعم از تامین‌کننده‌ها، تولیدکننده‌ها، مصرف‌کننده‌ها و … را تامین کند. ایده‌ها به جز موارد ذکر شده در اساسنامه می‌تواند بیشتر شود تا با همفکری همه ما این هدف گسترده‌تر شود.

 

 

سید امیر احمد نواب کاشانی در ادامه گزارش کوتاهی از مبالغ دریافت شده اعضا ارائه داد و بیان کرد: در دعوت اولیه برای خرید سهام از تعاونی، 176 نفر از دوستان هرکدام مبلغ 1 میلیون تومان واریز کردند و پس از آن، 52 نفر و بعد از آن 27 نفر دیگر اضافه شد  در مجموع مبلغ 255 میلیون تومان دریافتی از اعضا داشتیم که از همان ابتدا حساب متمرکزی را باز کردیم و با احتساب سود این سپرده تا امروز، این مبلغ به 264 میلیون تومان رسیده است. هر زمان تعاونی به ثبت برسد سریعا مبلغ را به حساب توسعه تعاون انتقال خواهیم داد.

 

 

تعاونی‌ها در تولید ملی، اشتغال‌زایی، کارآفرینی و افزایش تولید ناخالص داخلی سهم بسزایی دارند

 

مجتبی رحماندوست در همایش تعاونی نواندیشان صنعت پویا با اشاره به اهمیت تولید قطعات خودرو و دقت در ارائه محصولات با کیفیت با ذکر مثالی بیان کرد: نعل زن میخ نعل‌های اسب را خوب نکوبید، سوار و اسبش در جنگ به ناگهان به زمین افتاد، ارتش سواره نظام شکت خورد و با دیدن شکست سواره نظام، نیروهای پیاده نیز ترسیدند و شکست خوردند و آن جنگ با شکست مواجه شد. پس از آن نیروهای مهاجم آن منطقه را تصرف کردند و پس از جنگ بود که کشورشان به‌دست نیروهای مهاجم افتاد و همه به خاطر درست کار نکردن نعل زن بود. در خودرو نیز یک قطعه هرچند کوچک که شاید بی‌اهمیت هم جلوه کند، بسیار مهم است و در صورت قصور می‌تواند باعث مرگ و میر و نقص عضو هم‌وطنانمان شود.

 

مدیرعامل مجمع خیرین کشور با تاکید بر نقش موثر تعاونی‌ها در توسعه پایدار و اشتغالزایی افزود: گروه نواندیشان و پیشکسوتان اسم بامسمایی است که پیشکسوتانی که تجربه زیادی دارند در کنار جوانانی که صاحب ایده و انگیزه بالایی هستند، قرار گرفته‌اند و می‌توانند منشا خدمات زیادی باشند. این گروه با ایجاد تاسیس تعاونی در وادی امر نشان داده در راه خدمت‌رسانی جدی هستند. اساس تعاونی بر خدمت‌رسانی همگانی و درنظر گرفتن منفعت جمعی است و تاسیس تعاونی در صنف لوازم یدکی خودرو باعث رونق تولید و کسب و کار خواهد شد.

 

 

به مباحث خوشه‌سازی و شبکه‌سازی در کشور ما کمتر توجه شده است

 

«تعاون، خوشه‌سازی و شبکه‌سازی در کسب و کارهای کارآفرینانه» عنوان سخنرانی دکتر مسلم خانی، کارشناس عالی کارآفرینی و پژوهشگر برتر ملی در حوزه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در این همایش بود. او در ابتدا گفت: همیشه این سوال در بین کارآفرینان و سیاست‌گذاران ایرانی مرسوم است که چه رازی در کشور چین وجود دارد که قیمت تمام شده کالا و خدمت به گونه‌ای است که حتی بعد از طی مسافتی زیاد به دست کشور دیگری می‌رسد، باز هم قیمت آن از قیمت کالاهای ایرانی کمتر است. یا چه رازی درباره الگوهای تولید وجود دارد که در بیش از 93 درصد کشورهای جهان طرفدار دارد.

 

وی با اشاره به اینکه بحث خوشه سازی و شبکه سازی بحث بسیار مهمی است که در کشور ما کمتر به آن توجه شده عنوان کرد: وقتی صحبت از خوشه می‌کنیم منظور تعدادی از کسب و کارهایی است که یا همگن‌اند یا مکمل‌اند یا در طول هم هستند.ممکن است در یک خطه جغرافیایی و یا در کشورهای مختلفی باشند که اهداف مشترکی دنبال و آمال یکسانی دارند و منافع آنها به همدیگر گره خورده است. این کسب و کارها در کنار هم تشکیل یک خوشه می‌دهند.

 

خانی مطالعه شناختی، اعتماد آفرینی و ایجاد سرمایه اجتماعی، تدوین چشم‌انداز در خوشه و تدوین سند برنامه عمل، پیاده‌سازی برنامه عمل و پایش و ارزیابی و خروج عامل توسعه را جزو مراحل شناسایی و توسعه خوشه های کسب و کار عنوان کرد.

 

 

 

تولیدکنندگان هم می‌توانند عضو تعاونی باشند

 

غلامحسین حمزه در پایان این همایش با اشاره به اهمیت برگزاری اینگونه همایش‌ها برای هم‌اندیشی و اطلاع دقیق و درست اعضا از اساسنامه و طرح نقطه نظرات خودشان گفت: در ابتدا از مرشد و راهنمای خودمان در صنف لوازم یدکی خودرو، دکتر مجتبی رحماندوست تشکر می‌کنم و محبت‌ها و مساعدت‌های ایشان همواه برای ما کمک کننده بوده است. همچنین از توضیحات مهم و دقیق دکتر مسلم خانی نیز تشکر می‌کنم.

 

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان لوازم یدکی خودرو نیز می‌توانند جزو تعاونی نواندیشان صنعت پویا باشند. تولید برای همه کشورها از جمله ایران نیز بسیار مهم است و باید به سمت تولید هرچه بیشتر و با کیفیت‌تر برویم. یکی از راهکاری اساسی برای تولید در بخش خصوصی، تعاونی و حمایت آنها از فروشندگان و تولیدکنندگان است. تعاونی با افتخار از تولیدکنندگان صنف حمایت خواهد کرد.

 

نائب رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران افزود: اتحادیه لوازم یدکی خودرو به دلیل قانون نظام صنفی دست و پای بسته‌ای دارد اما تعاونی می‌تواند خارج از قانون نظام صنفی کمک اتحادیه باشد. در حقیقت اتحادیه در مواردی که قانوناً نمی‌تواند حرف خود را بزند از طریق تعاونی این مهم صورت خواهد گرفت. بر همین اساس توان و قدرت اتحادیه و تعداد نفرات بالای آن بسیار مهم و اساسی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است