قطعات خودرو

هر آن چیزی که در خصوص شناسه اظهاری کالا باید بدانید

با آغاز مرحله جدیدی از طرح شناسه کالا، حالا این بازرگانان، عمده فروشان و خرده فروشان هستند که باید نقش خود را در این طرح ایفا کرده و علاوه بر کالاهای تازه وارد به بازار، برای کالای خود که در سطح عرضه دارند نیز شناسه کالا دریافت کنند. این بدین معنی است که شرایط جدیدی در سطح عرضه ایجاد خواهد شد و با توجه به آغاز مرحله دوم طرح از امروز شنبه 15 مرداد ماه 1401 هرچه سریعتر و حداکثر ظرف دو ماه همه صنف بزرگ قطعات خودرو و ماشین آلات نسبت به دریافت کدشناسه کالا و کد رهگیری اقدام کنند.

 

مسئولیت کالا را برعهده بگیرید

به گزارش «قطعات خودرو»؛ در ماده 2 تبصره 1 دستورالعمل مدیریت سطح عرضه لوازم یدکی و قطعات خودرو آمده است در صورتیکه منشا کالا نامشخص باشد یعنی تولیدکننده و بازرگانی که آن را وارد کرده در دسترس نباشد، باید کد آن به صورت شناسه اظهاری از سوی واحد صنفی دریافت شود. قبل از آن، واحد صنفی باید موافقت نمایندگان کمیسیون‌های فنی اتحادیه‌های صنفی را برای دریافت کدشناسه اظهاری اخذ کند و  می‌بایست نسبت به خدمات پس از فروش و پذیرش مسئولیت صدمات ناشی از بکارگیری این کالا را تعهد نماید.

 

این بدان معناست که اگر کالایی بخواهد در سطح عرضه شناسه اظهاری دریافت کند ابتدا باید به تایید نمایندگان اتحادیه رسیده و در همین حال فروشنده تعهد کند که کالا با کیفیت بوده و خدمات پس از فروش آن را تضمین کرده و مسئولیت صدمات ناشی از به‌کارگیری آن را تعهد کند.

 

بیشتر بخوانید: شناسه اظهاری؛ امکان ثبت موجودی بازار فراهم شد

 

از نکات قابل توجه در این خصوص این است که در تبصره 5 این ماده قید شده است که شناسه اظهاری صرفا برای فروش به مصرف کننده بوده و اجازه انتقال مالکیت در سطح زنجیره را ندارد، به عبارت دیگر هیچ یک از کالاهای سطح عرضه نباید در میان بازار جابه‌جا شده و مستقیم باید به مصرف کننده عرضه شود.

 

تاریخ اعتبار شناسه اظهاری چقدر است؟

از نکات مبهمی که در دستورالعمل مبارزه لوازم یدکی قاچاق در سطح عرضه آمده است، تاریخ اعتبار این کدشناسه و رهگیری اظهاری کالا بوده که ضرب العجل تعیین شده برای آن با آن چیزی که عملا در سطح بازار اتفاق می‌افتد مغایرت دارد، در این دستورالعمل آمده که شناسه رهگیری  برای هر کالا تا 15 آذرماه 1401 اعتبار دارد که این مغایر شرایط بازار است.

 

 

یک منبع آگاه به خبرنگار «قطعات خودرو» گفت: این به صورت یک اهرم فشار است که قابل مذاکره بوده و فعلا در این مقطع گرفتن شناسه مهم‌ترین اصل است که برای صورت پذیرد تا صنف به تکالیف قانونی خود عمل کرده باشد.

 

بیشتر بخوانید: بازرسی ها چگونه انجام می شود؟

 

به نظر می‌رسد همچنان نقاط مبهمی در اجرای طرح شناسه کالا وجود دارد که کسبه را به زحمت خواهد انداخت اما این تنها به عنوان یک نقطه شروع تلقی می‌شود.

 

 

حال در شرایط فعلی این کسبه بازار هستند که باید برای کالاهایی که در سطح عرضه و انبار خود دارند شناسه اظهاری دریافت کنند تا مشمول برخوردهای بعدی نشوند. شناسه عمومی کالا (اظهاری) به شناسه‌ای گفته می‌شود که برای کالاهای موجود در سطح عرضه که منشا دقیق تولیدی و وارداتی آن مشخص نبوده و در زمان اظهار اطلاعات در سامانه جامع تجارت به فعالین تجاری مالک کالا نمایش داده می‌شود و امکان انتخاب این شناسه تاریخ 15 مهرماه 1401 امکان پذیر بوده و پس از انقضای تاریخ مزبور از سامانه جمع آوری خواهد شد. در همین خصوص شناسه رهگیری (اظهاری) به شناسه‌ای گفته می‌شود که از چند رقم مبتنی بر شناسه عمومی کالا اظهاری است و به منظور منحصر به فرد نمودن هر واحد کالا به کلیه کالاهای دارای بسته‌بندی با ابعاد مشخص اختصاص می‌یابد. ماهیت، مالکیت و موقیت کالا در هر نقطه از زنجیره تامین مبتنی بر این شناسه قابل استعلام و رهگیری است و در قالب یک رمزینه روی کالاهای مزبور نصب یا درج می‌شود. این شناسه به صورت مموقت است که تاریخ انقضای آن 15 آذرماه 1401 خواهد بود.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است