قطعات خودرو

گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول

 

قاعده ساده‌ای که در فوتبال همه می‌دانند، تیمی که نمی‌تواند گل بزند حتما گل خواهد خورد، هرچند دفاع مستحکم و عالی داشته باشد. بالاخره شاید در بعضی بازی‌ها با تساوی کار راه بیفتد اما آن جایی که باید بازی برنده داشته باشد؛ در ضربات پنالتی باید بیشتر گل بزنی تا برنده باشی.

 

حکایت این روزهای ما در موضوع اطلاع‌رسانی بی‌شباهت با آنچه در قاعده پیش گفته مطرح شد، نیست. نقطه ضعف ما اطلاع رسانی صحیح است. مردم از رسانه‌های ارتباط عمومی انتظار اطلاع‌رسانی دارند. صدا وسیما به عنوان فراگیرترین رسانه کشور باید رویدادهای به وقوع پیوسته را به صورت واقعی و بهنگام اعلام کند. بقیه رسانه‌ها چه مطبوعات و چه رسانه‌های برخط نیز چنین وظیفه‌ای دارند. اگر در این امر کوتاهی شود (با هر نیت و دلیل) مردم سراغ منابع خبری دیگر خواهند رفت حتی اگر مطمئن باشند آن‌ها خبرها را با غرض، مرض و دست چین شده اعلام می‌کنند.

 

اطلاع‌رسانی مقدم بر تحلیل و هرچیز دیگر

ماموریت یک رسانه حداقل در بسته‌های خبری اطلاع‌رسانی غیر دستوری، واقع‌گرایانه و مطابق با ارزش خبری هر رویداد است. در روزی که ده‌ها تجمع غیر قانونی برگزار شده است و برخی از آن‌ها به هنجارشکنی و تعدادی هم به خشونت کشیده شده‌اند؛ پخش خبر بارندگی و مصاحبه با مردم و شادمانی از بارش‌های پائیزی ابلهانه است. بگذریم که فردای همان روز خبری منتشر می‌شود که بارندگی‌های اخیر تاثیری در مسئله بی ‌آبی نداشته است.

 

بیان همه خبرها، حداقل وظیفه رسانه‌های کشور است و تنها در این صورت بین مردم و رسانه‌های داخلی اعتماد برقرار خواهدشد. بدیهی است در این وضعیت رسانه‌های داخلی میدان‌دار افکار عمومی خواهند شد. مردم علاوه بر خبرها به تحلیل‌های ایشان نیز اعتماد خواهند کرد.

 

تحلیل راستگویان پذیرفته می‌شود

بعضی‌ها خیال می‌کنند اگر همه واقعیت را نگویند؛ دروغ‌گو محسوب نمی‌شوند. شاید دروغ‌گو نباشد اما راست‌گو هم نیستند چرا که با حذف بخشی از رویداد، مخاطب دریافت غلطی خواهد داشت. این غلط‌گویی تفاوت چندانی با دروغ‌گویی در امر اطلاع‌رسانی ندارد. بدتر این که باعث می‌شود همان راست‌های گفته شده نیز دروغ و غیرقابل اعتماد تلقی شود و تحلیل‌های صحیح شنیده و منشا اثر نشود.

 

نباید از مردم انتظار بی‌جا داشت

در دو ماهه اخیر مردم شاهد یک طراحی چند لایه برخی کشورهای خارجی با استفاده از مخالفان نظام در داخل و خارج کشور بوده‌اند. بدون تردید نارضایتی‌های زیادی هم وجود داشته است. انتظار همگانی از نظام اسلامی توجه به مردم سالاری و ولی نعمت بودن مردم است. بنابراین باید با اعتراض‌ها به گونه‌ای برخورد شود که به مقابله و خشونت کشیده نشود. اقتصاد نحیف خانوارها آسیب نبیند و قشرهای در معرض هیجان تحریک نشوند. این که توقع داشته باشیم مردم در صحنه نباشند و آن قدر عمیق فکر کنند که بدون اطلاع‌رسانی صحیح خودشان پشت پرده را ببینند، کاملا بی‌جا است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *