قطعات خودرو

آغاز گشت‌های ارشادی طرح شناسه کالا / اشتغال بخش اصناف نیاز دولت

روز چهارشنبه گشت مشترک تعزیرات، وزارت صمت و اتحادیه لوازم یدکی برای ارتباط مستقیم با کسبه انجام شد و نحوه فراگیری طرح شناسه‌کالا بازدید به عمل آمد، مسئله‌ای که حائز اهمیت است، درج شناسه کالا اظهاری است که مربوط به کالاهایی است که تا پیش از طرح به بازار عرضه شده و طبق دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید تا 15 آذر ماه به فروش برسند و همچنین حق معامله درون بازاری نیز وجود ندارد و صرفا باید به مصرف‌کننده نهایی ارائه شود، هرچند این به نظر نمی‌رسد در این فرصت کوتاه این کالاها با توجه به رکود بازار به سرانجام برسد و باید این مهلت تمدید شود.

 

مسئله حائز اهمیت در خصوص گشت مشترک این است که صدا و سیما نیز در این گشت حضور داشت همچنین خبرنگار قطعات خودرو نیز به عنوان همراه اتحادیه در این گشت حضور پیدا کرد، متاسفانه صدا و سیما بدون در نظر گرفتن شرایط کسبه و فقط بر طبل برخوردها می‌کوبد و قصد دارد آن را مطالبه مردم القا کند این در حالی است که مطالبه کسبه این است که شرایط به صورت شفاف تبیین شده و مهلت دریافت شناسه کالا اظهاری به صورت مشخص آموزش داده شود اتفاقی که اتحادیه سعی کرد روز چهارشنبه با برگزاری کلاس تاحدی این خلع را برطرف کند.

 

اقناع افکار عمومی

همواره بر اقناع افکار عمومی در صحبت‌های رئیس جمهور گفته می‌شود اما از آخرین نشست خبری وزیر صمت مدت‌ها می‌گذرد و معاون صنایع عمومی به عنوان متولی طرح در رسانه‌ها حاضر می‌شود، هرچند کارگروه رسانه در وزارت صمت تشکیل شده اما از رسانه‌های فراگیر هنوز به طور مشخص استفاده نشده و معلوم نیست سرانجام تبیین طرح برای کسبه و بعد مردم به کجا می‌رسد.

 

رئیس جمهور در تاکید تازه خود به مناسبت روز خبرنگار با وزرا و کارگزاران دولت دستور داد تا با رسانه‌ها تعامل بیشتری داشته باشند و کنفرانس خبری در خصوص موضوعات برگزار کنند تا صدای دولت به مردم برسد و نباید از این موضوع غافل شوند اما به نظر می‌رسد اعضای دولت اهتمامی بر این موضوع ندارند و صرفا صدا و سیما را به عنوان تریبون اصلی انتخاب کرده‌اند حال آن‌که ارتباط با رسانه‌های تخصصی و فراگیر می‌تواند راهگشایی برای اقناع سازی طرح‌های دولت باشد و رسانه‌ها در صورتی که دولت تعامل مستمری داشته باشد و طرح‌های درستی اجرا کند قطعا از آن حمایت خواهند کرد زیرا در نهایت به رضایتمندی مردم، رشد اقتصادی و حل مشکلات خواهد انجامید.

 

طرح شناسه کالا را جدی بگیرید

طرح شناسه کالا یک طرح ساده نیست و تازه در مرحله نخست آن قرار داریم، در این مرحله کالاها شناسایی شده و مبدا و مقصد آن‌ها مشخص می‌شود، نیاز بازار تعیین شده و باعث بهره‌وری تولید خواهد شد. همین امر نشان از رویکرد درست دولت دارد، اگر کسبه به خوبی این طرح را همراهی کنند قطعا اولین سود آن به کسانی خواهد رسید که خود را با این ابر روندها هماهنگ کرده و ساختار درونی خود را از سنتی به سمت نو شدن پیش ببرند.

 

دکتر صیرفی در خصوص این ابر روندها به قطعات خودرو گفته است: قوانین به شدت تغییر کرده و دیگر نمی‌توان مانند گذشته حواله به حساب افراد بزنیم و کالا ترخیص کنیم بلکه باید هر تاجری برای خود کارت بازرگانی داشته باشد و به نام خود کالا وارد و ثبت کند و این روند باید شفاف و واضح باشد.

 

بیشتر بخوانید: ناچار به قبول تغییر هستیم تا سهم بازار خود را حفظ کنیم

 

دکتر صیرفی با اشاره به ارتباط اقتصاد ایران با دنیا و موضوع FATF گفت: ما چاره ‌ای نداریم برای ارتباط با اقتصاد دنیا و هرنوع سناریویی که در نظر گرفته باشیم، مجبور به رعایت این قوانین هستیم و اجرای این قوانین کسب و کارهای ما را تغییر خواهد داد، آینده دلخواه ما اتفاق نمی‌افتد، آینده‌ای که در روندها شکل گرفته و قرار است به وجود بیاید، این تغییرات را ایجاد می‌‍کنند؛ کسب و کارهایی که می‌خواهند در آینده موفق باشند باید خود را با این روندها تطبیق دهند، در ابتدا سخت خواهد بود و شامل تغییر نگرش فکری، سازمانی و حتی درونی می‌شود، اما به جرات می‌توان گفت کسانی که خود را با این روندها تطبیق دهند، پیشروهای آینده بازار هستند و می‌توانند تاب‌آوری خود را بالا ببرند، این موضوع را تاکید می‌کنم که با قوانین و تفکر گذشته نمی‌توان کار کرد.

 

اتحادیه در کنار کسبه با تاکید بر قانون

اتحادیه از مدت‌ها قبل چه در دوره گذشته و چه در دوره جدید طرح شناسه کالا به کسبه اطلاع‌رسانی کرده اما رویکرد هیات مدیره جدید اتحادیه لوازم یدکی همراهی با قانون و نه مقابله با آن است در همین حال سعی دارد کسبه را به خوبی از این گذر عبور دهد تا کمترین آسیب به آن‌ها وارد شود.

 

کلاس‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه اتحادیه، چانه‌زنی برای حضور در صدا و سیما و تبیین مسائل خود هرچند این فرصت محدود به آن‌ها عرضه شده و توافق با دولت برای گشت‌های ارشادی و همچنین استفاده از فرصت دوماهه برای ثبت شناسه اظهاری کالا از دیگر فعالیت‌هایی است که در دوره هیات مدیره جدید پیگیری شده است.

 

بیشتر بخوانید : بازرسی ها چگونه انجام می شود؟

 

اتحادیه هرچند در چارچوب کار خود تلاش دارد تا در کنار اعضا باشد اما ملزم به اجرای قانون است، سید احمد حسینی در این راستا به قطعات خودرو گفته است: چنانچه این طرح به خوبی و براساس اهداف تعیین شده اجراء شود، عرضه خارج از شبکه توزیع که یکی از تهدیدهای جدی صنف ما به شمار می رود به طور کامل حذف خواهد شد. بدین ترتیب همان طور که مالیات شبکه توزیع لوازم یدکی از اعضای دارای پروانه کسب گرفته می شود. هیچ فرد غیر صنفی نمی تواند به عرضه لوازم یدکی بپردازد. ما امیدواریم چنین وضعیتی به اعتبار صنف و اعضای محترم و متخصص صنف بیافزاید.

 

تاکید  امید قالیباف بر دگرگونی بازار لوازم یدکی

قالیباف که تازه از صدا و سیما به وزارت صمت رفته هرچند باعث افزایش ارتباط رسانه‌ها با این دستگاه نشده و صرفا از آدرس غلطی که همین صدا و سیما می‌دهد استفاده می‌کند در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفته 4 میلیارد دلار از 13 میلیارد دلار حجم بازار لوازم یدکی قاچاق است و باتقسیم بندی بازار به 4 دسته قاچاق محرز، بدون منشا، تولید داخل و واردات توصیف کرده که این آمار که معلوم نیست بر چه پایه‌ای ارائه شده است.

 

بیشتر بخوانید: بیکاری حاصل شهر فروشگاه

 

تقسیم‌بندی بازار نوع دیگری است که باید ایشان را نسبت به آن آگاه کرد و آن تولیدی‌های صنفی است که بیش از 13 درصد بازار را تامین می‌کنند که از قضا برخی از آن‌ها کیفیت مطلوبی هم دارند و جمع تولید داخل و دو شرکت وابسته به خودروسازها به 20 درصد کل بازار می‌رسد.

 

قالیباف بار دیگر بر شکل‌گیری شهر فروشگاه یا هایپرهای لوازم یدکی تاکید کرده که «رسانه قطعات خودرو» مفصل به این موضوع پرداخته و گفته است این موضوع باعث رشد بیکاری خواهد شد و کارآفرین را به کارمند تبدیل خواهد کرد و بدنه اصناف را لاغرتر کرده و بر انحصار شرکت‌های بزرگ دامن خواهد زد که در نهایت به خروج سرمایه از کشور و همچنین تخریب فضای کسب و کار خواهد انجامید و قیمت‌ها را بالا خواهد برد.

 

بیشتر بخوانید: بازار لوازم یدکی به سمت شیوه های نوین و قابل نظارت نظیر هایپرهای لوازم یدکی یا فضای مجازی خواهد رفت

 

یکی از کسبه بازار لوازم یدکی در این راستا به قطعات خودرو گفت که این رویکرد دولت کاملا اشتباه است زیرا لوازم یدکی یک کالای تخصصی است و نصب درست آن با تعمیرکار است و مصرف کننده نهایی صرفا بهره بردار قطعات خودرو است و ایجاد شهر فروشگاه‌ها به حذف توزیع و تعطیلی تولیدی صنفی‌ها منجر خواهد شد و با هایپرمارکت‌های کالا که مصرف کننده انتخاب می‌کند چه کالایی بخرد متفاوت است هرچند امروز با تبلیغات گسترده برخی از این هایپرمارکت‌های کالا و فروشگاه‌های اینترنتی به اسم تخفیف قیمت بالاتری را به مصرف کننده ارائه می‌کنند.

 

در پایان به نظر می‌رسد این نوع رویکرد و پژواک به سرمایه‌داران برای حضور در بازار لوازم یدکی و ایجاد فروشگاه‌های بزرگ لوازم یدکی به حاشیه راندن و از دسترس خارج کردن اصناف است به طوریکه امروز شاهد هستیم شرکت‌های بزرگ از اتحادیه مجوز نمی‌گیرند و احساس خطری هم ندارند و متاسفانه تاحدی دولت در رویکردهای کلی با آن‌ها همراه است.

 

در پایان باید بدانیم طرح شناسه‌دار کردن کالا قطعا طرح خوبی است که به ساماندهی بازار و شفافیت آن کمک شایانی خواهد کرد اما حواشی ایجاد شده و پژواک‌های خاص برای حذف بازار توزیع، همچنین مقابله با کارگاه‌های تولیدی صنفی قطعا بازار را به سمت انحصار برده و سرنوشتی همچون خودروسازی در انتظار بازار قطعات خودرو خواهد بود و امید است همانطور که متاسفانه همه حتی نمایندگان مجلس بارها بر مافیای خودرو تاکید کرده‌اند، دولت با هوشیاری اجازه ندهد مافیای جدیدی برای لوازم یدکی شکل بگیرد که کسی نتواند آن‌ها را پاسخگو کرده و همچون خودروسازی دائما دنبال راه چاره باشیم و سرمایه کلان اصناف را به محاق ببرد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است