قطعات خودرو

در راه انتخاب بهتر / پشت پرده تشکیل فهرست‌های انتخاباتی

با آغاز سال و قرن جدید توقع بر این است تا هر کسی با درس آموزی از گذشته خود سعی کند سال خوبی را برای خود و اطرفیان به ارمغان بیاورد. صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات تهران نیز می تواند با عبرت از گذشته، آینده روشن تری برای خود رقم بزند، به خصوص که تعیین سرنوشت هیات مدیره اتحادیه به سال نو موکول شده و بازخوانی گذشته، رفتار افراد، جریانات و اتفاقات می‌تواند به انتخابی آگاهانه و پرشور منجر شود و هم چنین به اصلاح امور کمک کند.

 

 بخوانید : حکایت اول؛  جناب بخشی‌زاده و چهارمین دوره ریاست

 

حکایت دوم؛ تشکیل فهرست نامزدها و گروه‌های انتخاباتی

معمولا در انتخابات اتحادیه یک فهرست از میان نامزدها ارائه می شد، بقیه نامزدها نیز به صورت مستقل در انتخابات حاضر می‌شدند. حتی این لیست انتخاباتی در گذشته دور چاپ هم نمی شد یا خیلی محدود چاپ می شد. اما از دو  دوره پیش انتخابات اتحادیه شاهد حضور دو گروه، نامزد بود؛ گروهی به سر لیستی غلامرضا بخشی زاده و گروه به سر لیستی علی اکبر بخشی، گرچه رقابت خیلی پررنگ و کف خیابانی نبود.

اما در دوره دوازدهم  اوضاع کاملا متفاوت شد. خصوصا از زمانی که  هیچ یک از اعضای قبلی هیئت مدیره نتوانستند در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کنند. این بار بجای مطرح شدن نام اشخاص، گروه ها و عناوین، اهداف و شعار های ایشان پررنگ شد. گروهی با نام تحول و ارتقا و گروهی با نام نواندیشان و پیش کسوتان

 

تعلل علی اکبر بخشی، تشکیل گروه تحول و ارتقا

قبل از آن که حضور اعضای هیئت مدیره مستقر در انتخابات ممنوع شود علی اکبر بخشی و غلامحسین حمزه در جایگاه دو عضو پر نفوذ در هیئت مدیره و صنف فهرستی بلند و گزینه‌های متعددی داشتند؛ درجه اول خودشان و عزیزالله ایزدی و ابراهیم غفوری قرار داشتند و پس از آن افرادی از جمله ناصرسبزیان، سید امیر نواب کاشانی، سید احمد طباطبایی، سید احمد حسینی، امیرحسین صیرفی، محمدرضا ملاکی، نوید حبیبی، مصطفی قربانزاده، محمدرضا آل هاشم،جواد محمد علی بیگی و…

بین علی اکبربخشی و غلامحسین حمزه توافق کاملی بر گزینه های موجود نبود. بخشی به عنوان فرد پر نفوذتر و سرگروه دچار تردیدو تعلل در انتخاب و اعلام لیست شد.

غلامحسین حمزه

از سوی دیگر حسن ساده و سید مهدی کاظمی که به عنوان کاندیدا ثبت نام نکرده بودند و خود را پیرو غلامرضا بخشی زاده رئیس چهار دوره اتحادیه و شاخص ترین فرد در صنف می دانستند؛ طرحی نو در انداختند، از همه کاندیدا ها جز چند نفر دعوت کردند که دور یک میز بنشینند.

برای این گرد هم آمدن حرفی داشتند. گفتند بیائید باهم و با کمک چند نفر از بزرگان صنف به یک ترکیب شایسته از نامزدهایی که ثبت نام کرده‌اند، برسیم. نادر روان، تقی سودبر، احمد آفتی، محمود اسدزاده و چندین نفر دیگر نیز در گردهمایی حضور یافتند. این اتفاقات در حالی صورت می‌گرفت که هنوز علی اکبر بخشی تصمیم نگرفته بود.

نشست‌های پی‌درپی و حرف‌های تازه نظر مدعوین را جلب کرد و تقریبا همه پای کار آمدند. نشست‌ها سمت سو یافت و ساختارمند شد. گروه تحول و ارتقا شکل گرفت.

گروه تحول نظرخیلی‌ها را جلب کرد خصوصا این که با مشاوره و هم افزایی چند نفر که نقش محوری داشتند به سمت یک تشکل حزبی با میثاق نامه جمعی رفت. گرچه چند نفری میثاق نامه را امضا نکردند اما همراه گروه باقی ماندند.

حالا عده دیگری از نامزدها یعنی سید احمد طباطبایی، سید احمد حسینی، ناصر سبزیان و سید امیرنواب کاشانی که هم چنان منتظر علی اکبر بخشی و غلامحسین حمزه بودند، باید کاری می کردند.

 

تشکیل گروه نواندیشان و پیش‌کسوتان

علی اکبر بخشی و غلامحسین حمزه به همراه ابراهیم غفوری، عزیزالله ایزدی، سید احمد حسینی، سیداحمدطباطبایی، سیدامیرنواب کاشانی، ناصرسبزیان و محمدتقی مروج گروهی را با عنوان پیش‌کسوتان و نواندیشان تشکیل دادند. ایشان گزینه دیگری از میان نامزدها برای اضافه شدن به گروه نداشتند. اما از برخی افراد با واسطه دعوت کردند. نهایتا افشین اصغر زاده، حمیدرضا نیک آئین و اکبر پناهی پور به گروه اضافه شدند و گروه 12 نفره نواندیشان و پیش کسوتان تشکیل شد.

این گروه راهی سخت و پیچیده در برابر خود داشت. اولا گروه تحول و ارتقا، فعال و پر انرژی ظاهر شده بود و از طرفی تقریبا همه نامزدها در آن گروه قرار گرفته بودند و عملا برتری عددی، سازمانی و جایگاهی در اختیارشان بود.

 

هسته مرکزی گروه تحول و ارتقا

هیچ وقت به طور رسمی مشخص نشد که هسته مرکزی گروه تحول چه کسانی بودند و به نظر می‌رسد هم چنان هم به صورت نامعین باقی مانده است اما ظاهر امر از فعالیت موثر نادر روان ، احمدآفتی، محمود اسدزاده و تقی سودبر در کنار حسن ساده و با اندکی فاصله سید مهدی کاظمی در هسته مرکزی این گروه حکایت دارد. گروه تحول و ارتقا سعی کرد در این دوره از انتخابات با ایجاد ساختار حزبی شبیه گروه های سیاسی عمل کرده و از میان نامزدها در نهایت لیست نهایی خود را اعلام کند اما این موضوع و نحوه رای‌گیری، حواشی در پی داشت و عملا موجب دلخوری شد. تا جایی که به جدا شدن برخی از نامزدها منجر شد. کسانی که بعدا به صورت مستقل به تبلیغات و ائتلاف های دو یا سه نفر روی آوردند از جمله مصطفی قربان زاده، جواد محمدعلی‌بیگی و ؟جعفری سیریزی، داود حسینی، مجتبی بابویهی و محمدرضا آل هاشم بودند که از گروه تحول و ارتقا فاصله گرفتند.

 

این اتفاق قابل پیش بینی بود و تاحدی می توان گفت به ضعف اقناع سازی در گروه تحول و شفاف نبودن سازو کار انتخاب نهایی نامزدها مربوط بود.

 

رقابت انتخاباتی

اندکی پس از تشکیل و اعلام موجودیت رسمی گروه نواندیشان و پیش کسوتان هر دو گروه به صورت جدی به تاثیر گذاری بر افکار عمومی صنف مشغول شدند.

اتفاقاتی از جمله اعلام کناره گیری علیرضا نیک آئین از نامزدی در انتخابات که به نوعی ایجاد شکاف در گروه تحول و ارتقا را به ذهن متبادر می کرد و قطعی شدن ممنوعیت نامزدی اعضای هیئت مدیره مستقر در انتخابات، تنور تبلیغات و یارگیری را داغ کرد. در واقع حالا قرار بود بر هفت کرسی هیئت مدیره افرادی بنشینند که کلا سابقه عضویت در هیئت مدیره را نداشتند.

گروه نواندیشان فقط هفت گزینه برای هیئت مدیره و یک گزینه برای بازرسی داشت لذا تکلیفش کاملا روشن بود. اما گروه تحول شرایط دیگری داشت و چالش انتخاب نفرات نهایی، که به نظر می رسید هسته مرکزی مایل به اعلام نفرات نهایی در لحظه آخر باشد تا مسئله جدا شدن و تخریب کمتر امکان پذیر گردد.

 

تبلیغات انتخاباتی

هر دو گروه از روش‌های تبلیغاتی محیطی، مجازی و تبلیغات رسانه‌ای استفاده کردند، استفاده از رسانه‌های مکتوب، تراکت و بنر نیز از اولویت‌های هر دو گروه بود.

از طرفی برگزاری جلسات متعدد برای اعضای صنف نیز بسیار جدی گرفته شد. هر دو گروه جلسات متعددی در مسجد سراج ، داخل پاساژها و هتل فردوسی و… برگزار کردند. که بعضا حواشی هم داشت.

 

ببینید: گزارش تصویری از تبلیغات انتخاباتی در سطح بازار

 

گروه تحول با اتکا به سابقه کارش در فضای مجازی به خوبی توانست در این بستر کارکند و توانایی بیشتری در این حوزه از خود به نمایش گذاشت.

اخلاق انتخاباتی آن طور که انتظار می رفت رعایت نشد اما این موارد را نمی توان دقیقا مصداق بی اخلاقی و تخلف یا رقابت ناسالم دانست چراکه صنف فاقد سابقه این چنینی بود از طرفی بنظر نمی رسید همه موارد با برنامه صورت قرار باشد اما گاهی تند روی صورت می گرفت مثلا موضوعاتی که اغلب شخصی بودند وارد جریان تبلیغات شدند.

 

پرداختن به موضوعاتی نظیر بیمه تکمیلی، ویژه خواری، کمیسیون اقتصادی، جلسه گفت و گو رو در رو، شعارهای تخریب کننده وجهه طرف مقابل، تعاونی اعتبار، تعاونی مسکن، کمیسیون آموزش، حل اختلاف، شکایات، تعاونی نواندیشان، شرکت شناسا، بی توجهی به رسته ماشین آلات و سوابق هیات مدیره های قبلی نباید دست آویزی برای ایجاد تنش می گردید.

حکایت همچنان باقی است…

 

پی نوشت:

پایگاه خبری قطعات خودرو در راستای اصل بی‌طرفی صرفا به تشریح وقایع پرداخته و هدف اصلی آن اطلاع‌رسانی است. آنچه مطرح می شود حاصل مصاحبه‌ها و مشاهده و گزارش های میدانی خبرنگاران ما است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است