قطعات خودرو

ضرورت بازآموزی نکات فنی بیرینگ‌ها

مرتضی شهیدی فعال صنفی حوزه رولینگ و بلبرینگ

هزاران سال پیش اولین قطعه کاربردی شناخته شده برای آسان شدن کار بشر اجسام غلتشی بوده که برای جابجایی اجسام استفاده می‌گردید و به تدریج بشر دریافت که چرخشی به مراتب ساده‌تر و قوی‌تر از حرکت لغزشی می‌باشد و برای ارابه و سنگ آسیاب قطعات سنگی به شکل گویچه در آورده و در لابلای اجسام استفاده می‌نمود. که هم حرکت بهتری داشته باشد و هم تحمل بار بیشتری را متحمل شود انسان در زمان کارکرد قطعات متوجه شد که فاصله و قفسه‌های مابین گویچه‌ها می‌تواند توان بیشتری تحمل نموده و بار شعاع محوری را کنترل نماید.

بیرینگ‌ها نقش اساسی در پیدایش انقلاب در صنعت داشته است.

لئونارد داوینچی طراحی نوعی از بیرینگ‌ها را در طراحی هلیکوپتر در حدود سال 1500به نمایش گذاشت این اولین باری بود که این قطعه در صنعت هوایی به کار گرفته می‌شود.

آگوستینو راملی Agostino Ramalli اولین کسی است که بیرینگ غلتشی و کف‌گرد را از چوب ساخت این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفت و توان بار عمودی را حل نمود و در سال 1740 میلادی جان هریسون John Harrison برای کشتی‌های H3 دریایی بیرینگ‌های حرکت نوسانی مختلفی را اختراع کرد.

فلیپ واقان: اولین اختراع مدرن ثبت شده از یال بیرینگ یا امروز به نام بیرینگ می‌شناسند که طرح ساچمه‌های درون‌شیاری در محور مونتاژ کرد و انقلابی در صنعت به وجود آورد.

همانطور که می‌دانید در جهان امروز صنعت¬گشت‌آوری از انواع بیرینگ‌هاست که دنیای صنعت را فرا گرفته و به عنوان مهم‌ترین قطعه مادر در صنعت شمرده می‌شود و هنوز در ایران به طور جدی و قطعی به آموزش بیرینگ پرداخته نشده.


ساخت بیرینگ به صورت استاندارد و با تکنولوژی روز به سال 1907 بر می‌گردد. مهندسی که به سبب بروز مشکلاتی از شکستن بیرنگ‌ها در اثر خمش شافت متوجه خط تولید می‌شود به فکر ساخت بیرینگ‌هایی افتاد که با خمش شافت و لرزش شعاع بار محوری هم‌خانی داشته باشد بنابراین فکر ساخت روبرینگ‌های خودتنظیم افتاد که هم توان بار بیشتری را داشته باشد و در اثر لغزش شافت بیرینگ شکسته نشود که امروزه این بیرینگ‌ها و روبیرینگ‌ها در ابعاد وسیع‌تری در سراسر دنیا تولید می‌گردد همانطور که می‌دانید:


مهم‌ترین صنایع مانند نفت – گاز – پتروشیمی – فولاد – هوایی – دریایی – خودروسازی – سیمان – نساجی – ماشین‌سازی با توجه به حساسیت بالایی که در کار خود دارند نگاه دقیق‌تری به انتخاب بیرینگ‌ها در صنعت خود داشته هدف از این نوشتار این مطالب می‌خواهیم صنعت ایران نگاه دیگری نسبت به اهمیت بیرینگ‌ و شناخت دقیق‌تری از انتخاب – استفاده از بیرینگ داشته باشند.


با توجه به تحریم‌های وارد شده به کشور عزیزمان متأسفانه دیگر کمتر صنعت با استانداردهای بیرنگ روبرو شده و با خرید رفرنس‌ها و غیر استاندارد متحمل خسارات بالایی بوده در این فصل از گفتمان می‌خواهیم نگاه فنی¬تری به این قطعه مهم داشته باشیم که آموزش و دانستن این مهم کمتر از دروس دانشگاهی نیست.

نکات قابل توجه در صنعت ایران جهت آموزش بیرینگ‌ها

1- آموزش شناخت بیرینگ و کاربرد آن

2- شناخت سافیکس‌ها که شناسنامه بیرینگ می‌باشد

3- آموزش نصب – راه‌اندازی – اورهال

4- شناخت و خرید قطعات اصلی

5- اجرای پی‌ام Pm برای اپراتورها که مواظبت از دستگاه را به عهده دارند

6- روانکاوی – انتخاب نوع گریس

7- جایگزینی و بهینه‌سازی

8- شارژ انبار – آموزش نگهداری در دمای هوای استان‌ها در انبار

9- فنی شدن پل ارتباطی مابین – افراد تعمیرات به بازرگانی جهت خرید صحیح

در پایان امید داریم توانسته باشیم نظر صنعت ایران را به اهمیت بالایی این قطعه حساس جلب نمایم و با وقت گذاشتن نفرات فنی و اجرایی و یادگیری این مجموعه از خسارات بالای شرکت­ها جلوگیری نمایم.

مرتضی شهیدی فعال صنفی حوزه رولینگ، بلبرینگ و بیرینگ‌

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است