قطعات خودرو

كانديدای انتخابات اتحاديه لوازم يدكی: اتحاديه بايد ديگر نهادها را از شرايط كف بازار آگاه كند

نويد حبيبی در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو توضيح داد: بحث کالاهای فیک و قاچاق، یک موضوع فرا اتحادیه‌ای است و به نظارت‌ها و فرآیندها مربوط است که باید بهبود پیدا کنند.

او اظهار كرد: اکنون در سطح بازار، گاهي هجوم می‌برند و انبار یک نفر را می‌گیرند که البته من مخالف اين كار نیستم؛ اما همزمان با این اتفاق و قبل از آن، باید اقدامات دیگری انجام شود تا کار به اینجا نرسد. بحث این است که برندها در ایران باید مشخص باشند. بسیاری از کشورها هستند که نمایندگی برندهای خارجی را دارند، اما به‌دلیل تحریم‌ها این نمایندگی‌ها در چند سال اخير نتوانسته‌اند ثبت رسمی در ایران شوند. البته بحث تحریم‌ها در اختیار اتحادیه نیست.

سودجويي و نبود كالاي اصل، دلايل عرضه كالاي تقلبي

وي درباره واردات قطعات خودرو، گفت: وقتی یک کالایی برند دارد که معمولا اروپایی، کره‌ای يا ژاپنی است، افراد متقلب محصول بی‌کیفیت خارجي یا محصول تولید کارگاه‌های داخلی را با آن برند عرضه مي‌كنند. دليل این‌که محصولات به‌صورت فیک عرضه می‌شوند دو موضوع است؛ یکی سودجویی افراد و مورد دیگر به‌دلیل نبودن کالاهای اصل است. اين شرايط نيز در درجه اول به تحریم و دوم به سخت بودن بحث واردات مربوط است.

او ادامه داد: اگر ما فقط بر تولید داخل تمرکز کنیم، گاهي تولید داخل جوابگوی نیاز بازار نیست. از طرف دیگر، سلیقه مشتریان این است که کالای برند بخرند، اما فرآیند ورود این کالاها به کشور مختل شده است. در نتيجه، با دیده شدن کمبود این کالاها، افراد به این سمت می‌روند که کالای فیک با آن برندهاي اصل در بازار عرضه شود.

اختلال در مسير واردات دليل عرضه كالاي قاچاق

اين عضو اتحاديه لوازم يدكي خودرو بيان كرد: بحث قاچاق نیز در همین راستا مطرح می‌شود؛ وقتی یک شرکتی که نمایندگی برندی را دارد اجازه واردات آن کالا را ندارد و مسیر واردات کالا به‌شکل قانونی در کشور دچار اختلال است، كالا قاچاق مي‌شود. در اين زمينه بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرک دخيل هستند.

حبيبي تاكيد كرد: هرگاه فرآیند واردات کالای برند دچار اختلال شود، کالای قاچاق به بازار می‌آید. تا وقتي تقاضا برای یک محصول در بازار باشد، عرضه آن کالا به هر ترتیبی که هست، اتفاق خواهد افتاد.

او اظهار كرد: اتحادیه و صنف ما، حلقه آخر زنجیره توزیع قطعات یدکی است و ما در اين فرآيند دچار آسیب می‌شویم. بنابراين باید دوستان را متوجه این موضوع کنیم که اگر بر تولید داخل تمرکز داریم، آیا تولید داخل کفاف نیاز بازار را می‌دهد؟ اگر نمی‌دهد باید واردات انجام شود.

وي توضيح داد: طبق تحقیقاتی که در بازار لوازم یدکی خودرو انجام شده، تولیدات داخلی تقریبا ۴۰ درصد نیاز بازار را تأمین می‌کنند و ۶۰ درصد بقيه، کالاهای غیرایرانی هستند. بخشی از این ۶۰ درصد شامل کالای قاچاق است، بخشی هم کالای فیک که با برند اصلي به بازار می‌آید. البته بخشی از آن هم کالای اصلی و اورجینال است. ضمن آن‌كه بخشی از کالاهای توليد داخل، بی‌اصالت است كه به‌صورت زیرپله‌ای و کارگاهی تولید می‌شود.

حبيبي با بيان اين‌كه ما برای حل این موضوع باید به اصل اول اقتصاد كه بازار آزاد است توجه كنيم، گفت: بازار باید عرضه و تقاضا را خودش تعیین کند. طرح‌هایی مانند شناسه‌دار کردن کالاها یا دادن کد رهگیری که از طرف وزارت صنعت و معدن انجام می‌شوند، طرح‌هایی نیستند که به سالم‌سازی بازار منجر شوند.

فعالان اين صنف بايد شناسايي شوند

او با تاكيد بر اين‌كه باید افرادی که در داخل صنف ما هستند شناسایی شوند، اظهار كرد: در حال حاضر بسیاری از افراد هستند که بدون جواز مشغول فعالیت هستند و بخصوص در فضای مجازی فعالیت زیادی دارند و کالاهایی را عرضه می‌کنند؛ ولی آن‌ها نه جواز کسب دارند و نه شناسه‌ای و چون این‌ها را ندارند هزينه‌هاي كمتري براي مالیات و عوارض شهرداری مي‌دهند. ما با همکاری دیگر نهادها باید این افراد را ترغیب کنیم که به‌شكل رسمي در بدنه اتحادیه باشند. وقتی آن‌ها به‌شکل رسمی کار کنند، می‌توان آن‌ها را رصد کرد.

به‌روز كردن اتحاديه ضروري است

او در پاسخ به اين پرسش كه براي روزآمد كردن ساختار اتحاديه چه كاري بايد انجام داد؟ گفت: فرآیندهایی که در اتحادیه هستند، باید بازنگری شوند. اگر در گلوگاه‌ها ارباب رجوع دچار مشکل است، این‌ها بايد شناسایی شوند و برای حل مشكل اقدام شود. یکسری فرآیندها در اتحاديه وجود ندارند که باید ايجاد شوند. ساختارهای اینترنتی و آی‌تی بیس باید در اتحادیه به‌وجود آيند.

وي ادامه داد: اكنون فرآيند رسيدگي به شکایت‌ها سیستماتیک نیست و به‌صورت کدخدامنشی موضوع حل می‌شود. در حال حاضر افراد خلاف می‌کنند یا کالای فیک می‌فروشند، بعد موضوع به‌صورت کدخدامنشی حل می‌شود و فرد فقط یک یا دو میلیون تومان خسارت می‌دهد. در حالی که اگر حاکمیت قانون واقعاً اجرا شود و افراد بدانند اگر كاري خلاف قانون انجام دهند، با اجراي فرآیندهای قانونی دچار مشکل خواهند شد، این موضوع بازدارنده خواهد بود.

حبيبي اضافه كرد: اكنون شرایط اتحاديه شکل و شمایل سنتی دارد و وقت آن است که اتحادیه را با نمونه‌های به‌روز كه در داخل كشور هم داريم، شبیه‌سازی کنیم تا اتحاديه حداقل از لحاظ ظاهری، فرآیندی و پاسخگویی به‌روز شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *