قطعات خودرو

مروری بر اولین مناظره 1400 و حاشیه‌های آن

این 7 نفر از کره ماه آمده بودند؟!

“محسن مهرعلیزاده” دربخشی ازصحبت‌های خودر درمناظره 1400  بندی ازشعر معروف”حیدر بابا”  از استاد شهریاررا خواند. ازمعنی این بند که بگذریم قرائت آن درمناظره‌ای که  هر ثانیه‌اش برای نامزدها مهم و حیاتی است، یحتمل تشویق و تحت تاثیر قراردادن آذری زبانان کشورمان بود.به نظرمی‌رسد خوانش این شعرتوسط” مهرعلیزاده”، جانبداری محسن رضایی از قوم لر و بیان جملات به زبان آذری توسط عبدالناصرهمتی، ابزارهایی برای جلب نظر قومیت‌های مختلف کشورباشد.

تشویق عده‌ای که هنوز برای رای دادن مرددهستند

نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ برای بیان برنامه‌های اقتصادی 7 نامزد تایید صلاحیت شده برگزارشد، اما به نظرمی‌رسیداین برنامه 3 ساعت و 30 دقیقه ای با هدف تشویق عده‌ای که هنوز برای رای دادن مردد هستند برگزارشد. اما آیا واقعا گفتگوی این 7 نفر توانست این مهم را انجام دهد؟

این 7 نفر از کره ماه آمده بودند؟!

مهمترین نکته‌ای که مردم ازصحبت‌های نامزدها درمناظره 1400 مشاهده می‌کردند این بود که انگارهمه این 7 نامزد مستقیم از کره ماه به زمین رسیده و به استودیو مناظرات صدا و سیما منتقل شده‌اند و از مشکلات کشور کاملا بی اطلاع هستند.انگار نه انگار که یکی رییس قوه قضاییه، دیگری رئیس بانک مرکزی، یکی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگران نمایندگان مجلس درطول سال‌ها بودند.

مناظره 1400 و حاشیه‌های آن

درمناظره 1400 سید ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی،علیرضا زاکانی و محسن رضایی از جناح اصولگرا حضورداشتند. هرچند محسن رضایی گفته بود  به صورت مستقل به صحنه آمده است.

عبدالناصرهمتی را می‌توان نامزد اعتدال‌گرایان و محسن مهرعلیزاده را نامزد اصلاح‌طلبان دانست.هر چند پیشترحسن روحانی، همتی را از دولت اخراج کرده بود و هنوزهم مشخص نیست که اصلاح طلبان مهرعلیزاده را نماینده خود می‌دانند یا خیر. مناظره در 2 بخش 90 دقیقه ای برگزارشد و سوالات در مورد اقتصاد و برنامه‌های نامزدهای انتخابات بود.

 ابراهیم رئیسی: کاهش مالیات از 25 درصد به 10درصد

ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوال مطرح شده در مورد رفع موانع تولید ازطراحی سازوکارها برای افزایش جذابیت فعالیت اقتصادی مولد و کاهش مالیات از 25 درصد به 10درصد دانست.

 رضایی میرقائد: قطار انقلاب به اسکوتر تبدیل شده است!

محسن رضایی با حالت تهاجمی به عبدالناصرهمتی حمله کرد وبا اشاره به اینکه بانک مرکزی برای تامین بودجه کشور دست در جیب مردم کرده  است گفت: شما باعث  ایجادکسری بودجه شده اید و  دوباره با نشان دادن اسکناس هزار تومانی کلید روحانی را بی خاصیت نامید.یکی ازمواردی که در این مناظرات درشبکه‌های مجازی دست به دست ‌شد جمله رضایی بود که  گفت: قطار انقلاب به اسکوتر تبدیل شده است!

همتی: زنان و بسیاری از مردم در این مناظره نماینده ندارند

عبدالناصرهمتی با اشاره به اینکه زنان و بسیاری ازمردم در این مناظره نماینده ندارند و با صندوق رای قهر کرده‌اند گفت: وعده‌های سایر کاندیداها قابل تحقق نیست. همتی خطاب  به رضایی گفت که شما چطور می‌خواستید با گروگان گرفتن درآمد ارزی تامین کنید؟و یادآور شد که رضایی درمجمع تشخیص با عدم پذیرش FATF  به اقتصاد کشور ضربه زده است.

مهرعلیزاده : رئیسی با 6 کلاس سواد نمی‌تواند اقتصاد کشور را اداره کند

محسن مهرعلیزاده به شائبه مهندسی انتخابات اشاره کرد و از رئیسی پرسید آیا حاضر است که خانواده خود را در جاده چالوس به دست یک راننده مومن و متدین اما بدون گواهینامه بسپارد؟ مهرعلیزاده همچنین گفت که رئیسی با داشتن 6 کلاس سواد نمی‌تواند اقتصاد کشور را اداره کند.

قاضی زاده هاشمی: کنترل تورم اصلی ترین عامل حفظ ارزش پول ملی

امیر حسین قاضی زاده هاشمی دولت خود را دولت «سلام» نامید و به پایان دادن به تورم و اصلاحات ساختاری در رفع کسری بودجه پرداخت و کنترل تورم را اصلی ترین عامل حفظ ارزش پول ملی عنوان کرد.

زاکانی : همتی اقتصاد دان نیست شیمیدان است!

علیرضا زاکانی خطاب به همتی گفت: شما که ما را متهم به دروغگویی می‌کنید سال 98 گفتید FATF تاثیری در اقتصاد ندارد. شما اقتصاددان نیستید بلکه شیمیدان هستید که پول ملی کشور را نابود کرده‌اید و اگر رد صلاحیت نبود شما در قد و قواره این جا نشستن نبودید.

جلیلی : مردم باید به سفر بروند

سعید جلیلی تنها نامزدی بود که به  صورت مشخص به سوال مجری در مورد محرومیت زدایی پاسخ داد و از حق مردم در مناطق دورافتاده و محروم صحبت کرد. جلیلی از برنامه هایش در مورد سبد غذایی و تقسیم یارانه انرژی و فرستادن مردم به سفر سخن گفت.

نیمه اول مناظره در حالی به پایان رسید که حملات اصولگرایان به همتی شدید بود .اما نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که همتی برنده  مناظره اول است.

به طوری که ۴۶  درصد مخاطبان کانال تلگرامی خبرگزاری برنا معتقدند  که عبدالناصر همتی برنده مناظره اول بود .ابراهیم رئیسی با ۲۱ درصد دوم شد، قاضی زاده هاشمی با ۲۱ درصد، مهرعلیزاده با ۷ درصد، جلیلی با ۶ درصد، رضایی با سه درصد و زاکانی با یک درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

در نیمه دوم مناظره 7 نامزد انتخابات ریاست جمهوری به نقد یکدیگر پرداختند.

زاکانی تلاش دارد تا  رای رزمندگان را بدست آورد

علیرضا زاکانی در جمع بندی سخنانش از تجدید شدنش در زمان دیپلم می‌گوید و دلیل آن را حضور درجبهه‌های جنگ می داند. به نظر می‌رسد زاکانی تلاش دارد تا  رای رزمندگان را به دست آورد.

قاضی زاده: مشکلات کشوربه جراحی نیاز دارد

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در جمع بندی سخنانش خود را جوان‌ترین نامزد می‌داند و می‌گوید به عنوان یک پزشک جراح تشخیص داده ام که مشکل کشورساختاری است و به جراحی نیاز دارد و با مسکن درمان نمی‌شود.

رئیسی :2 میلیون فالوئردارم

 ابراهیم رئیسی در جمع بندی سخنانش می‌گوید: مردم معتقدند که بعد از مسئولیت او نگاه‌شان به قوه قضائیه عوض شده است. او می‌گوید که 2 میلیون فالوئردر فضای مجازی  دارد! به نظر می‌رسد رئیسی سعی می‌کند رای افراد مردد در انتخابات را جمع کند.

بیان سوابق مدیریتی

سعید جلیلی درجمع بندی از مشکلات فرهنگی سیاسی کشورمی‌گوید و با یاد کردن از شهید قاسم سلیمانی سوابق مدیریتی خود را بیان می‌کند.

باز هم یک مثل ترکی

محسن مهرعلیزاده در جمع بندی سخنانش خود را وابسته به دولت اصلاحات و سید محمد خاتمی عنوان کرد و تلاش کرد خود را نماینده اصلاح طلبان بداند. او بازهم با بیان یک مثل ترکی تلاش کرد رای ترک زبانان را بدست آورد.

به 40  میلیون نفر یارانه 450 هزار تومانی می‌دهم

محسن رضایی در جمع بندی نیز از روی متن می‌خواند. او وعده  یارانه 450 هزار تومانی برای 40 میلیون نفر می‌دهد و از دادن حقوق به زنان خانه دار صحبت می‌کند. او می‌گوید یک میلیون مسکن می‌سازم و  شرمنده اعتماد و صبر و تحمل مردم  وشرمنده زباله گردی و کولبری هستم.

می‌توانیم نتیجه انتخابات را عوض کنیم

آخرین نامزد در جمع بندی عبدالناصرهمتی است که جملاتی را به زبان ترکی بیان می‌کند. اومی‌گوید: نمی‌گذارم اقتصاد کشور به سمت اقتصاد کره شمالی برود.

همتی می‌گوید: داریم از عراق و پاکستان عقب می‌افتیم. می‌گوید: زاکانی نامزد  پوششی نیست بلکه سوپرپوششی است. می‌گوید: ما می‌توانیم نتیجه انتخابات را عوض کرد و اگر اعتراض دارید اعتراضتان را با رای به من نشان بدهید.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است