قطعات خودرو

بدهی ۶۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان به کروز

نشست خبری مديران شركت كروز در حاشيه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران برگزار شد.

در این نشست، مجتبی نظری مدیر ارتباطات شركت قطعه‌سازی كروز، حمید صالحی معاون برنامه‌ریزی كروز، بهروز حبیبی، عضو هیات مدیره كروز، حسین انصاری، مدیر قوای محركه، علی یوسفی، مدیر فروش كروز و محمدرضا دهقان، مدیر مركز تحقیقات و فناوری این شركت حضور داشتند.

حبیبی با اشاره داخلی‌سازی قطعات گفت: نهضتی در شركت كروز شكل گرفته است كه بر اساس آن بیش از سه هزار قطعه خودرو را داخلی‌سازی كرده‌ایم.

وی افزود: با همت جمعی و استفاده از متخصصین و نیروهای دانشگاهی به خصوص در حوزه برق خودرو به دستاوردهای مهمی دست پیدا كرده‌ایم و بسیاری از قطعات در این حوزه داخلی‌سازی شده‌است.

نشست خبري مديران شركت كروز در حاشيه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو برگزار شد.

بدهی ۶۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان

علی یوسفی، مدیر فروش شركت كروز هم با اشاره به شرایط صنایع قطعه‌سازی در كشور گفت: افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تا قیمت تمام شده در قطعه‌سازی‌ها بالا رفته و در نهایت با توجه به قیمت دستوری خودرو به بحران نقدینگی در صنعت خودرو منجر شود.

او با اشاره به بدهی دو خودروساز بزرگ كشور به شركت كروز گفت: خودروسازان بیش از ۶۵۰۰ میلیارد تومان به كروز بدهكار هستند كه در میان ایران‌خودرو ۵۵ درصد از این سهم را به خود اختصاص داده‌است.

به گفته‌ی یوسفی، بحران نقدینگی در كروز نیز مانند بسیاری از شركت‌ها وجود دارد، اما كروز هیچ‌گاه كیفیت را فدای تامین نخواهد كرد.

دخالت ارگان‌های نظامی؟

محمدرضا دهقان، مدیر مركز تحقیقات و فناوری كروز در پاسخ یكی از خبرنگاران در خصوص ورود ارگان‌های نظامی به صنعت قطعه‌سازی گفت: تفاوت عمده‌ای در صنعت خودروسازی و صنایع نظامی مرتبط هست كه اصلی‌ترین آن مربوط به تولید قطعه مهندسی شده و صد البته هزینه تمام شده آن است، قطعه‌ساز باید تلاش كند محصولی اقتصادی ارائه كرده و روند درست تحقیق و توسعه را طی كند اما در صنایع نظامی بدین شكل نیست.

قطعه‌سازان  فقیر و فقیرتر شدن می‌شوند

حبیبی با اشاره به موضوع ورود دولت و دیگر نهادها به صنعت خودروسازی عنوان كرد: در این شرایط قطعه‌سازان در حال فقیر و فقیرتر شدن هستند، از نظر ما صنعت خودرو را باید دریابیم و از سلیقه‌های شخصی به شدت دوری كنیم، ما در ساختار دولتی مشكلات فراوانی داریم و اعتقاد داریم كه باید این صنعت را به حال خود رها كنند و آن را به صاحبانش بسپارند.

محمدرضا دهقان با توجه به رویكرد دانش محوری شركت كروز گفت: هم‌اكنون ما در حال ساخت مركز تحقیقات مجهزی در دانشگاه تهران هستیم تا در اختیار دانشگاهیان و اساتید دانشگاه‌ها قرار گیرد و با اساتید دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیركبیر و صنعتی شریف نیز ارتباط تنگاتنی داریم.

بحران جهانی تراشه‌ها

علی یوسفی با توجه به بحران تراشه‌ها در سطح جهان گفت: با توجه به شرایط جهانی تراشه‌ها سطح تولید خودرو در جهان تا ۸۰ میلیون دستگاه در سراسر دنیا پایین خواهد آمد این در حالی‌ست كه در ایران برنامه‌ریزی برای رشد تیرا‍ژ خودرو در حال انجام است و كروز در این راستا حداكثر تلاش خود را به كار خواهد بست تا در راستای اهداف تعیین شده در سطح كشور دست یابیم.

مراكز تحقیقاتی موازی مهم‌ترین مشكل در سطح كشور

مدیر توسعه و فناوری كروز نیز پایان به دو مولفه رشد و سرمایه‌گذاری اشاره كرد و گفت: كروز یازده سال است در عرصه تربیت نیرو متخصص و تجهیزات سرمایه‌گذاری كرده است تا بتواند در عرصه ساخت دستگاه و تكنولوژی روز دنیا نیز خودكفا باشد.

به‌گفته‌ی او مهم‌ترین مشكل در سطح كشور وجود مراكز تحقیقاتی مختلف است كه روی یك پروژه فعالیت كرده و عملا موازی كاری می‌كنند و متاسفانه دستاوردهای خود را نیز با هم به اشتراك نمی‌گذارند.

در پایان مجتبی نظری اعلام كرد: صنایع های‌تك سرمایه‌بر بوده و كروز تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا به اهداف تعیین شده در صنعت خودروسازی دست یابد.

گزارش: مرصاد رنگرز

گزارش‌های ویژه مرتبط از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران:

بازدید مدیرعامل ایران خودرو و رییس کمیسیون صنایع از نمایشگاه خودرو تهران

مدیرعامل شرکت دیرین صنعت تهران: با دلسردی در نمایشگاه قطعات خودرو شرکت کرده‌ایم

معضل شلختگی اداری در حوزه تولید

جلالی نائب رئیس هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان: بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قطعه و مواد اولیه در گمرک معطل مانده است

گزارش تصویری/ دومین روز شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است