در روز یکشنبه، دو کمیسیون عمران و اجتماعی مجلس، طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را تصویب کردند. کلیات این طرح در تاریخ ۱۷ دی ماه در صحن علنی مجلس مطرح شد و با وجود مخالفت دولت، مجلس با اکثریت آرا به آن رای داد تا فرآیند جداسازی راه از مسکن آغاز گردد. طبق این رای، اقدامات اولیه و جزئیات تفکیک وزارت راه و شهرسازی در کمیتههای زیرمجموعه کمیسیونهای عمران و اجتماعی بررسی خواهد شد.
حمایت قوی مجلس از تفکیک وزارتخانهها
مخالفت دولت با تفکیک وزارت راه و شهرسازی پیش از این توسط دولتمردان چندین بار اعلام شده بود. الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد که ادغام این وزارتخانه اشتباه کارشناسی بوده و تفکیک آن نیز درست نیست. در جلسه کمیسیون اجتماعی روز یکشنبه، نمایندگان دولت دلایل مخالفت خود با این تفکیک را شرح دادند و بر بار مالی تحمیلی به دولت تاکید کردند، اما این مخالفت نتوانست از تصویب طرح در کمیسیون اجتماعی جلوگیری کند.
فضلالله رنجبر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در مورد جلسه روز یکشنبه کمیسیون اجتماعی اظهار کرد که در این جلسه مصوبه تفکیک وزارت راه و شهرسازی مورد بحث قرار گرفت. نمایندگان سازمان امور استخدامی کشور و وزارت راه و شهرسازی نیز به عنوان مخالفان، نظرات خود را مطرح کردند و تاکید کردند که تفکیک وزارتخانه منجر به ایجاد مشکلاتی در تأمین فضای اداری و نیروی انسانی میشود و همچنین بار مالی برای دولت خواهد داشت. با این حال، اعضای کمیسیون اجتماعی با اتفاق آرا به تفکیک وزارتخانه رای دادند.
بررسی جزئیات در کمیتههای کاری
رنجبر اضافه کرد که جزئیات تفکیک وزارت راه و شهرسازی به کمیتههای کاری کمیسیون اجتماعی ارجاع خواهد شد. سپس این جزئیات به صحن علنی مجلس ارسال خواهد شد. در خصوص نگرانی دولت مبنی بر بار مالی این طرح، رنجبر بیان کرد که مجلس معتقد است که این بار مالی کمتر از آن چیزی است که دولت مطرح میکند و فواید تفکیک وزارتخانه از هزینههای آن بسیار بیشتر است.
بحثهای اقتصادی و دولتی
علیرضا زندیان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در پاسخ به سوالاتی درخصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی، بر لزوم کوچکسازی دولت تأکید کرد. او اشاره کرد که براساس ماده ۵ قانون برنامه هفتم توسعه، باید اقتصاد به سمت مردمیسازی و مولدسازی حرکت کند و بسیاری از خدمات دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شود. به گفته زندیان، تفکیک وزارتخانهها برخلاف سیاست کوچکسازی دولت است و این تصمیم ممکن است هزینههای بیشتری را برای دولت به دنبال داشته باشد.
مشکلات موجود در وزارت راه و شهرسازی
زندیان در ادامه گفت که ادغام وزارت راه و شهرسازی از ابتدا اشتباه بود، زیرا این دو حوزه کاملاً متفاوت هستند. در شرایط فعلی، مشکلات فراوانی در این وزارتخانه وجود دارد و مشخص نیست که متولی کدام بخش از این وزارتخانه است. اگر تفکیک این وزارتخانه صورت گیرد، حداقل مسئولیتها مشخص خواهد شد و مردم خواهند دانست که چه کسی باید پاسخگو باشد. با این حال، او بر لزوم حرکت به سمت خصوصیسازی و واگذاری خدمات به بخش خصوصی تأکید کرد و افزود که بودجه دولت کشش تأمین هزینههای این وزارتخانه را ندارد.