آغاز پروژههای توسعهای در سواحل مکران برای پشتیبانی لجستیکی و افزایش ظرفیتها
یک پروژه جدید برای مکانیابی بندری دیگر در منطقه مکران با هدف تقویت پشتیبانی لجستیکی در دست اقدام است که بهطور ویژه به توسعه ظرفیتهای این منطقه توجه دارد. طبق گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی، فرزانه صادق، روز پنجشنبه ۲۰ دیماه و جمعه ۲۱ دیماه به همراه رئیسجمهور از پروژههای در حال اجرا در استان سیستان و بلوچستان بازدید کرده و در این خصوص اظهار داشت: «برای افزایش سهم تجارت در سواحل جنوبی مکران، مهمترین اقدامات، تهیه طرحهای توسعه دریا بر اساس اسناد دریامحور و اقتصاد دریا است.»
وی افزود: «در راستای این طرحها و با پیگیریهای رئیسجمهور در خصوص سواحل مکران و اقتصاد دریامحور، برای بازنگری طرحها از ظرفیتهای دانشگاهها، بخش خصوصی و مشاوران داخلی و خارجی بهرهبرداری خواهد شد.»
پیشرفتهای چشمگیر در کریدورهای حملونقل و پروژههای زیرساختی
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به کریدور ریلی شمال به جنوب اشاره کرد و گفت: «کریدور ریلی از چابهار تا سرخس که بخشی از آن در سیستان و بلوچستان واقع شده، بههمراه کریدور جادهای از چابهار به سمت زاهدان که به استانداری تفویض اختیار شده، در حال پیشرفت است. همچنین محور زاهدان-زابل روز جمعه ۲۱ دیماه افتتاح خواهد شد.»
او همچنین به دستور خود برای آغاز ریلگذاری راهآهن زاهدان به سمت خاش در سفر دو ماه قبل اشاره کرد و افزود: «تا کنون بیش از ۲۵ کیلومتر از این مسیر ریلگذاری شده و پیشبینی میشود که این پروژه در مدت یک سال تا یک سال و نیم آینده به پایان برسد.»
کریدور شرق به غرب و پروژههای بنادر و دریانوردی
صادق به کریدور مهم شرق به غرب از بندر گواتر تا شلمچه اشاره کرد که بخش زیادی از آن در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و در حال تکمیل است. «روز پنجشنبه، ۴۵ کیلومتر از این کریدور در منطقه گردشگری لیپار افتتاح شد.»
وی همچنین از تکمیل و توسعه فاز ۲ بندر چابهار برای افزایش ظرفیت بار و همچنین مکانیابی بندری جدید در منطقه مکران بهمنظور تقویت لجستیک و شکوفایی ظرفیتهای توسعهای خبر داد.
توسعه کریدور بزرگراهی و زیرساختهای حملونقل
وزیر راه و شهرسازی درباره پروژههای بزرگراهی نیز اظهار داشت: «یکی از مهمترین پروژههای ملی، کریدور بزرگراهی از بندر گواتر تا شلمچه است که ۶۰۰ کیلومتر از آن در منطقه مکران و ۳۰۰ کیلومتر در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. تاکنون ۱۰۰ کیلومتر از این کریدور به چهار خطه یا از راههای فرعی به اصلی تبدیل شده و ما در تلاش هستیم که ۲۰۰ کیلومتر دیگر از این پروژه را چهاربانده یا از فرعی به اصلی تبدیل کنیم.»
پیشرفت در ریلگذاری راهآهن خاش به چابهار
صادق در پایان به پیشرفت پروژه راهآهن خاش به چابهار اشاره کرد و افزود: «در مدت زمان کوتاه، ۲۹ کیلومتر از این مسیر ریلگذاری شده و تمام تلاشها برای اتصال ریلی تا پایان سال آینده در حال انجام است.»