تحقیقات نشان میدهد که با وجود تیراژ بالاتر خودروسازان داخلی (ایرانخودرو و سایپا) نسبت به مونتاژکاران، ارزش قیمت شرکتی خودروهای داخلی هنوز از مونتاژیها عقب مانده است. این تفاوت عمدتاً به دلیل قیمتگذاری دستوری است که خودروسازان داخلی را محدود کرده، در حالی که مونتاژکاران آزادی عمل بیشتری در تعیین قیمت دارند.
هرچند تیراژ تولید خودروسازان داخلی حدود ۴.۵ برابر مونتاژکاران است، تغییرات در شیوه قیمتگذاری و مشکلات تولید باعث شده رابطه ارزش قیمت محصولات این دو گروه تغییر کند. بررسیها نشان میدهد که مونتاژکاران در ارزش قیمت شرکتی از خودروسازان پیشی گرفتهاند، بهویژه اگر خودروسازان هم مانند مونتاژکاران آزادی در قیمتگذاری داشتند، ارزش بازارشان بسیار بالاتر میبود.
در سال ۱۴۰۲، ارزش قیمت شرکتی دو خودروساز بزرگ کشور، ایرانخودرو و سایپا، حدود ۳۱۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده که کمتر از مونتاژکاران است. با این حال، در بخش بازار آزاد، ارزش قیمت خودروهای خودروسازان با ۲۳ درصد اختلاف از مونتاژکاران بیشتر است. دلیل این موضوع تیراژ بالاتر خودروسازان است که باعث جبران قیمت پایینتر محصولات آنها نسبت به مونتاژکاران میشود.
تفاوت در قیمتگذاری دستوری و کاهش تولید در داخل کشور از دلایل اصلی این اختلاف است. مونتاژکاران معمولاً از آزادی عمل بیشتری در تعیین قیمت برخوردارند و حتی زمانی که نهادهای نظارتی وارد میشوند، اغلب قادرند قیمتها را مطابق میل خود تنظیم کنند.
در سالهای اخیر، رشد تیراژ مونتاژکاران به ویژه در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به آنها کمک کرده تا فاصله ارزش قیمت شرکتی خود را با خودروسازان کاهش دهند. به علاوه، کاهش تولید در خودروسازان داخلی به دلیل تحریمها و مشکلات مالی نیز بر این موضوع تاثیر گذاشته است.
در نهایت، با توجه به قیمتگذاری دستوری و کاهش تولید خودروسازان، احتمال دارد که در آیندهای نزدیک، ارزش قیمت شرکتی مونتاژیها همچنان از ایرانخودرو و سایپا پیشی بگیرد، مگر آنکه تغییرات اساسی در تولید و قیمتگذاری این دو گروه ایجاد شود.