نتایج آزمایشهای عملکردی روانکار اختصاصی گروه تولید گرافن (به اختصار GMG) حاکی از افزایش ۸.۴ درصدی در بهرهوری مصرف سوخت دیزل در حین استفاده از روغن موتور این شرکت است.
این آزمایشها توسط دانشگاه کوینزلند تایید و عرضه به بازار از آوریل ۲۰۲۵ صورت گرفته که ابتدا هم در استرالیا این محصول عرضه شده است. گروه تولید گرافن نتایج چندین سال آزمایش عملکردی محصول G® Lubricant، یک افزودنی یا ادتیو روانکار مایع حاوی گرافن را معرفی کرده است. این محصول که برای بهبود عملکرد موتورهای دیزل و بنزینی طراحی شده است، میتواند بهرهوری سوخت را تا ۸.۴ درصد افزایش دهد و تاثیر قابلتوجهی بر بازار بینالمللی روانکار داشته باشد.
G® Lubricant یک کنسانتره مایع گرافنی است که با هر نوع روانکار معدنی یا سنتتیک در موتورهای احتراق داخلی سازگار است. مقدار گرافن در ترکیب نهایی روانکار فقط ۱:۱۰۰۰۰ است، و بقیه آن را روغن پایه تشکیل میدهد.
آزمایشها نشان میدهند که عملکرد G® Lubricant در شرایط بار بالا بهبود مییابد، مثلا هنگام شروع حرکت کامیونها یا مواجهه با مقاومت باد در سرعتهای بالا. همچنین، موتورهای دیزلی ثابت (مانند ژنراتورهای برق) که معمولا در بارهای بالا کار میکنند، بیشترین بهره را از این فناوری خواهند برد.
کریگ نیکول، مدیرعامل GMG میگوید:
«G® Lubricant نتیجه بیشاز ۴ سال تحقیق پیشرفته و دههها تجربه در زمینه روانکارها، موتورها، بازارهای انرژی و گرافن است. اکنون چالش ما، تجاریسازی این محصول نوآورانه است.
این محصول میتواند استانداردهای جدیدی در صنعت روانکارهای موتوری و کاهش مصرف سوخت ایجاد کند.» تنها یکدرصد از G® Lubricant کافی است تا ۸.۴ درصد کاهش مصرف سوخت به دست آید که این ویژگی آن را بسیار اقتصادی و جذاب برای ناوگانهای حملونقل میکند. همچنین محصول ما تحولی در بازار سوخت هم به حساب میآید، این فناوری پتانسیل دارد تا ساختار چند تریلیون دلاری بازار بینالمللی سوخت را تغییر دهد.»
جک پرکوفسکی، رئیس هیاتمدیره GMG نیز میگوید:
«این روانکار گرافنی میتواند بازار روانکارهای صنعتی را دگرگون کند و تحولی در افزایش بهرهوری انرژی و کاهش آلایندهها ایجاد کند. این واقعیت که برای دستیابی به چنین صرفهجوییهایی تنها به یکدرصد از روانکار G® نیاز است، ارزش پیشنهادی بسیار جذابی را برای صاحبان ناوگان فراهم میکند.»
این شرکت تخمین میزند فروش بینالمللی نمونههای دیزلی آنها سالانه حدود ۱.۴ تریلیون دلار است و با فرض میانگین ۸.۴ درصد صرفهجویی در سوخت و قیمتی معادل ۱۰ درصد از این صرفهجویی، فرصت بازار بالقوه ۱.۲ میلیارد دلار در سال را برای G® Lubricant ایجاد میکند.
این شرکت همچنین گفت یک درخواست ثبت اختراع برای G® Lubricant ثبت کرده است که از طریق فرآیندهای تایید در بازارهای هدف کلیدی در حال اجرای مراحل قانونی است.