ایرانخودرو در راستای بهبود کیفیت، توسعه محصولات و گسترش بازارهای خود، به دنبال بهرهبرداری از تجربیات و توانمندیهای بینالمللی و انتخاب یک شریک خارجی جدید است. این تصمیم، طبق گفته مدیران ارشد این شرکت، علاوه بر ارتقای برند ایرانخودرو، میتواند به رضایت مصرفکنندگان و احیای نام این برند در بازارهای داخلی و بینالمللی منجر شود.
طبق گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در کمتر از دو ماهی که بخش خصوصی مدیریت ایرانخودرو را بهعهده گرفته است، تلاش کرده تا زمینه لازم برای توسعه کمی و کیفی را به سرعت فراهم کند. یکی از اقدامات مدیریتی جدید ایرانخودرو برای ارتقای کیفیت محصولات، تغییر ساختار واحد «تضمین کیفیت» است که منجر به صدور ۱۰ فرمان ایرانخودرو برای افزایش کیفیت شده است.
مدیران این مجموعه طبق یکی از این ۱۰ فرمان، اعلام کردهاند که ایرانخودرو قصد دارد همکاری خود را با یک شریک خارجی معتبر از سال آینده آغاز کند. این همکاری، علاوه بر ارتقاء برند ایرانخودرو، زمینهساز تولید محصولات با کیفیت در داخل این شرکت خواهد بود. حسن قرهئی، قائممقام مدیرعامل ایرانخودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول، تاکید کرده که شریک خارجی فعلی ایرانخودرو، حتی در مقایسه با سایر تولیدکنندگان داخلی، از اعتبار و قدرت کافی برخوردار نیست.
همکاری با یک شریک معتبر بینالمللی در حالی در اولویت برنامههای مدیریتی جدید ایرانخودرو قرار گرفته که امروزه صنعت خودروسازی جهانی است و بدون همکاری با شرکای معتبر خارجی، کشورها نمیتوانند در این عرصه به جایگاه قابل توجهی دست یابند. نگاهی به تجربه چین در توسعه خودروسازی نشان میدهد که این کشور ابتدا با مونتاژ خودرو آغاز کرد و سپس با دعوت از خودروسازان بزرگ جهانی برای سرمایهگذاری و فراهم کردن زیرساختها، زمینه ورود فناوری و توسعه کمی و کیفی را فراهم ساخت.
در واقع چین ابتدا ساختار خود را فراهم کرد و سپس از خودروسازان معتبر جهانی دعوت به همکاری نمود. در همین راستا، جذب شریک خارجی معتبر و همکاری با آنها به معنای کمک به رشد و تعالی ایرانخودرو و ارتقای جایگاه آن در بازارهای داخلی و بینالمللی است.
امروزه خودروسازان ایرانی برای عبور از شرایط فعلی و دستیابی به کیفیت و تنوع تولید، نیازمند همکاری با خودروسازان معتبر بینالمللی هستند. این همکاری میتواند صنعت خودروی ایران را از وضعیت کنونی خارج کند و به نجات آن کمک نماید.
با این حال، این همکاری نباید به معنای وابستگی صرف به شرکای خارجی باشد، بلکه باید بر انتقال تکنولوژی و فناوری از شرکتهای خارجی به صنعت خودروی ایران و دستیابی به توانمندی در طراحی و توسعه محصول متمرکز باشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که خودروسازان باید راهکاری انتخاب کنند که بیشترین سود را به صنعت خودروسازی کشور برساند.
همکاری با شرکای خارجی در خطوط تولید قدمتی طولانی دارد و به نوعی میتوان آن را مسیری آزموده شده دانست. اما انتخاب صحیح شریک خارجی و همکاری با یک شریک معتبر بینالمللی میتواند موجب افزایش اعتماد مصرفکنندگان و تقویت برند ایرانخودرو در بازار داخلی و جهانی شود.
یکی از حوزههای مهم همکاری با شریک جدید که توسط مدیران ایرانخودرو مطرح شده، توسعه خودروهای هیبریدی است. این تلاش به منظور ورود ایرانخودرو به بازار خودروهای کممصرف و سازگار با محیطزیست است. همچنین طبق برنامهریزیهایی که قرهئی، قائممقام مدیرعامل ایرانخودرو، عنوان کرده، ایرانخودرو در نظر دارد خودروی جدیدی در کلاس C عرضه کند. از دیگر تغییرات مهم در این همکاری، بهروزرسانی پلتفرمهای تولیدی ایرانخودرو است. طبق گفته قرهئی، پلتفرمهای قدیمی به تدریج کنار گذاشته خواهند شد و تولید بر روی پلتفرمهای جدیدی مانند IKP1، IKP2 و IKP3 متمرکز خواهد شد.
البته در مسیر این همکاری، چالشها و موانعی هم وجود دارد. بسیاری از شرکتهای جهانی به دلیل تحریمها و محدودیتهای قانونی از همکاری با خودروسازان ایرانی اجتناب میکنند. بنابراین، انتخاب شریک معتبر در چنین شرایطی کار سادهای نیست، اما با انتخاب درست شریک خارجی و اجرای اصول برنامهریزی، میتوان به ارتقای استانداردهای تولید و جایگاه ایرانخودرو در بازارهای داخلی و بینالمللی امیدوار بود.
در نهایت، در مسیری که ایرانخودرو برای همکاری با یک شریک خارجی جدید انتخاب کرده، انتظار میرود این شراکت به همراه استفاده از ظرفیتهای مهندسی، فناوری و زنجیره تأمین، گامی مهم در احیای جایگاه ایرانخودرو باشد و به زودی شاهد تحولی در این خودروساز باشیم.